abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 28 februari 2009 @ 11:09:28 #31
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_66547204
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 11:07 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

De Europese economie is behoorlijk wat groter dan de Amerikaanse.
zeker in potentie.

kijk dat meneer het goed had met zijn eigen land en de onafwendbare hypotheekcrisis en geldcrisis in het algemeen, wil niet zeggen dat meneer onpartijdig kijkt naar monetairecontinenten om zich heen.

everything for the dollar.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_66547210
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 09:20 schreef RvLaak het volgende:
Ligt eraan of de ECB net zo veel geld bij drukt als de FED. Voor zover ik weet, is de Europese economie een stuk kleiner dan de Amerikaanse. Als de ECB net zo hard aan het printen is geslagen als de FED, is de kans best aanwezig dat de euro eerder klapt dan de dollar.
Toch is dat niet de kern van het artikel, het gaat er om of, als er een Euroland is dat zijn lasten op de staatsobligaties die zij uit heeft staan niet meer kan voldoen, er dan genoeg politieke wil is in de EU om met elkaar verenigd te zijn in de Euro. Hayman Advisors bevindt zich dan ook op glad ijs met deze voorspelling, het voorspellen van de kredietcrisis is vrij eenvoudig geweest gezien de ontwikkeling van diverse macro-economische indicatoren (gigantische geldgroei in combinatie met snel stijgende prijzen in de huizenmarkt), nu wagen zij zich echter aan een voorspelling van politieke aard, en dat is toch veel lastiger want politici kennen geen wetmatigheden.

Mocht er een land in de Eurozone failliet gaan, dan zou ik er voor willen pleiten dat land uit de Eurozone te zetten. De regels omtrent stabiliteit van de nationale financiën zijn zeer duidelijk en laten niks ter interpretatie over. Landen als Frankrijk, Spanje, Griekenland en Italië weigeren echter consequent zich aan deze regels te conformeren, uit de Euro zetten zou dus in dat opzicht een prima middel zijn om de rest van de landen die deelnemen aan de Euro te beschermen.
  zaterdag 28 februari 2009 @ 11:10:18 #33
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66547213
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 11:09 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

zeker in potentie.
Ook in omvang. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal)
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  zaterdag 28 februari 2009 @ 11:12:46 #34
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_66547255
quote:
nice. en dat terwijl we maar een fractie qua oppervlakte zijn.
  zaterdag 28 februari 2009 @ 11:14:07 #35
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66547277
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 11:12 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

Ja, maar we zijn veel kwetsbaarder door een groot tekort aan natuurlijke hulpbronnen.
pi_66547281
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 11:12 schreef zoalshetis het volgende:
Heb je wel eens oppervlakte in een fabriek zien staan? Of oppervlakte een bedrijfje zien starten? Het gaat natuurlijk om het aantal inwoners.
  zaterdag 28 februari 2009 @ 11:15:07 #37
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_66547291
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 11:14 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Ja, maar we zijn veel kwetsbaarder door een groot tekort aan natuurlijke hulpbronnen.
ik ben niet voor niks een survival expert aan het worden.
pi_66547308
Als ze daadwerkelijk obligaties gaan uitgeven namens de eurozone om zo de oost-Europese landen te steunen, dan kan 't wel eens hard gaan. Dan wordt het gevoel dat de 'rijken' de 'armen' betalen wel heel sterk.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_66547404
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 11:16 schreef PietjePuk007 het volgende:
Als ze daadwerkelijk obligaties gaan uitgeven namens de eurozone om zo de oost-Europese landen te steunen, dan kan 't wel eens hard gaan. Dan wordt het gevoel dat de 'rijken' de 'armen' betalen wel heel sterk.
Het kan nog veel eleganter, de ECB kan staatsobligaties op gaan kopen waar de markt van af wil of die nieuw uitgegeven worden door de landen die in de problemen zitten.
  zaterdag 28 februari 2009 @ 11:28:05 #40
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_66547504
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 10:51 schreef GizartFRL het volgende:
Prima, nu de euro weer inruilen voor de gulden.
@ 2.20371 per euro natuurlijk.
Nee, dat was de aankoopkoers. Uiteraard zit er provisie op, de verkoopkoers zal grofweg 1 op 1 worden. Oja, en Zalm zal roepen dat het er niet duurder op wordt. En er zijn geen Amerikanen in Baghdad
censuur :O
pi_66557284
quote:
Voorspeller kredietcrisis: ‘Euro zal uiteenspatten’

Van onze verslaggever Evert Nieuwenhuis
gepubliceerd op 27 februari 2009 17:57, bijgewerkt op 27 februari 2009 18:10

AMSTERDAM - Als het meest onwaarschijnlijke waarheid wordt, kan een investeerder met een vooruitziende blik gouden bergen verdienen. Hayman Advisors, een Amerikaanse investeringsfirma, voorspelt het einde van de euro.

Zo voorspelde Hayman Advisors, een Amerikaanse investeringsfirma, in 2006 dat de Amerikaanse hypotheekmarkt het ravijn in zou donderden. Hoongelach alom. Dergelijke doemscenario’s waren ondenkbaar.

Hayman was echter overtuigd van het eigen gelijk en speculeerde op de waardeval van de subprime hypotheken, de bron van de kredietcrisis. Het leverde de investeerders uit Texas maar liefst 500 miljoen dollar winst op.

Ook nu voorspelt Hayman het ondenkbare: de eurozone zal uiteenspatten.

Volgens Richard Howard, topman van Hayman, is de tienjarige Europese munt geen lang leven meer beschoren. ‘Er is geen stoppen meer aan. De euro verkeert in een neerwaartse spiraal’, zei Howard tegen persbureau Bloomberg. Om er fijntjes aan toe te voegen: ‘Iedereen zei dat de subprime-markt nooit zou instorten – en dat gebeurde toch. Nu zegt iedereen exact hetzelfde over de euro.’ Howard wilde overigens niet vertellen wat zijn voorspelling betekent voor zijn beleggingsportefeuille.

Niemand zal ontkennen dat de euro onder zware druk staat. Eurolanden als Spanje, Italië, Griekenland, Ierland en Oostenrijk hebben om verschillende redenen de grootste moeite het hoofd boven water te houden. Begrotingstekorten komen boven de afgesproken 3 procent en de rente die betaald moet worden op staatsobligaties dreigt voor enkele landen onbetaalbaar te worden omdat investeerders de risico’s op wanbetaling steeds groter achten. Bovendien staan vele Europese overheden garant voor water makende banken terwijl de storm van de kredietcrisis nog lang niet gaat liggen. Wanneer een land kopje onder gaat, kunnen de Europese broeders voor hun eigen hachje kiezen en de euro opgeven.

Dit is het scenario dat Howard voorspelt. Hij denkt dat Duitsland, Europa’s grootste economie met verkiezingen voor de deur, liever de eigen economie redt dan die van landen als Oostenrijk, Italië en Griekenland. De euro verliest aanzien en vooral aan waarde, en voor je het weet rolt de D-mark weer over de toonbanken.
De Duitse minister van Financiën, Peer Steinbrück, zegt herhaaldelijk dat het zover niet zal komen. De president van de Europese Centrale Bank, Jean-Claude Trichet, verzekert dat ‘de euro geen zwakke schakel kent’.

Howard van Hayman houdt voet bij stuk. ‘Hoe slechter het met de eurolanden en de euro gaat, hoe kleiner de consequenties om de munt op te geven.’
En dit is niet voor het eerst dat ik dit lees. In Spanje is werkloosheid 20%, zij willen graag zelf euro's bijdrukken, maar dit mag niet van de ECB. En ze overwegen het toch te doen.
In Griekenland zal het begrotingstekort veel en veel hoger uitkomen dan die 3%. Als de regering daar zwaar gaat bezuinigen om toch in de buurt van die 3% te komen, dan kunnen daar grote volksopstanden uitbreken. Griekse jongeren staan bekend om hun protest-bereidheid.
Dit is een zware testcase voor de euro.

Wat denk jij, gaan we de euro nog minstens 10 jaar houden, of spat hij uiteen?
En, vind je ieder zijn eigen munt wenselijk, of denk je dat het beter is om 1 munt te hebben?

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 28-02-2009 17:47:00 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_66557299
Gulden, kom er maar in.
Fuck today, it's tomorrow.
  zaterdag 28 februari 2009 @ 17:35:11 #43
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_66557388
Zou wel bizar zijn om te zien dat een biertje in de kroeg opeens 6 gulden kost, of een pakje sigaretten 12 gulden.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_66557490
Ik ben geen econoom maar dit lijkt me wel het domste wat je nu kunt doen. Aan de andere kant kunnen landen als Portugal, Oostenrijk en Italie me weinig schelen. Als Duitsland goed draait, draaien wij ook goed.
pi_66557561
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 17:38 schreef Le_Grand het volgende:
Ik ben geen econoom maar dit lijkt me wel het domste wat je nu kunt doen. Aan de andere kant kunnen landen als Portugal, Oostenrijk en Italie me weinig schelen. Als Duitsland goed draait, draaien wij ook goed.
Misschien is die hele euro ook wel te snel gegaan. Te veel landen tegelijk die meededen. Waarom de Benelux + DL niet eerst een paar jaar, en dan Frankrijk erbij...en zo langzaam verder?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_66557587
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 17:41 schreef capricia het volgende:

[..]

Misschien is die hele euro ook wel te snel gegaan. Te veel landen tegelijk die meededen. Waarom de Benelux + DL niet eerst een paar jaar, en dan Frankrijk erbij...en zo langzaam verder?
Helemaal mee eens.
  zaterdag 28 februari 2009 @ 17:43:46 #47
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66557632
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 17:30 schreef capricia het volgende:
In Griekenland zal het begrotingstekort veel en veel lager uitkomen dan die 3%.
"Veel en veel hoger" bedoel je waarschijnlijk.

En hier is al een topic over:
Voorspeller kredietcrisis: 'Euro zal uiteenspatten'
pi_66557644
Overstappen op andere valuta lijkt me een kostbare en in deze tijden bijzonder riskante operatie...
"I can accept failure. I can not accept not trying."
pi_66557655
Jep, ik vraag ff een merge aan.@Lemmeb
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_66557719
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 17:44 schreef Schadenfreude het volgende:
Overstappen op andere valuta lijkt me een kostbare en in deze tijden bijzonder riskante operatie...
Ik denk wel dat het belangrijk is dat we de voorwaarden voor de euro moeten handhaven. Dus niet een idioot hoog begrotingstekort enzo.
Misschien kunnen landen zoals Griekenland/Italie/Spanje die zich niet meer aan de afspraken houden er gewoon uitgegooid worden?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_66557725
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 17:44 schreef PietjePuk007 het volgende:
Jep, ik vraag ff een merge aan.@Lemmeb
Thanx!
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_66557788
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 17:41 schreef capricia het volgende:

[..]

1992 niet genoeg lang geleden voor je?
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  zaterdag 28 februari 2009 @ 17:49:17 #53
211347 Red_Cat
Je weet wel...
pi_66557801
Inderdaad gulden kom maar terug! Markt stort maar in. De euro gaat het denk ik niet overleven. Er word beweert geen zwakke schakel te zijn, flikker toch op man, alles heeft een zwakke schakel, dus ook de euro. Ik snap niet waarom ze dat systeem ooit veranderd hebben. Alleen om alles samen te voegen? Het geldsysteem zat goed in elkaar en dat is met de komst van de euro goed verneukt. Alles is duurder geworden, en mensen kunnen het niet meer betalen..
Ik kwam, ik zag en ik was pleite...
Rokers maken de keuze per definitie om eerder dood te gaan, dus waar maak jij je druk om
pi_66557899
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 17:48 schreef trancethrust het volgende:

[..]

1992 niet genoeg lang geleden voor je?
Ik begrijp je niet?
Ding flof bips
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_66557918
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 17:49 schreef Red_Cat het volgende:
Inderdaad gulden kom maar terug! Markt stort maar in. De euro gaat het denk ik niet overleven. Er word beweert geen zwakke schakel te zijn, flikker toch op man, alles heeft een zwakke schakel, dus ook de euro. Ik snap niet waarom ze dat systeem ooit veranderd hebben. Alleen om alles samen te voegen? Het geldsysteem zat goed in elkaar en dat is met de komst van de euro goed verneukt. Alles is duurder geworden, en mensen kunnen het niet meer betalen..
Teruggaan is misschien wel nog duurder...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_66557954
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 17:49 schreef Red_Cat het volgende:
Ik denk niet dat de gulden deze crisis overleefd had.
  zaterdag 28 februari 2009 @ 17:54:47 #57
211347 Red_Cat
Je weet wel...
pi_66557956
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 17:53 schreef capricia het volgende:

[..]

Teruggaan is misschien wel nog duurder...
Omdat er dan veel geld verloren gaat of omdat mensen de prijzen nog meer gaan verhogen?
Rokers maken de keuze per definitie om eerder dood te gaan, dus waar maak jij je druk om
  zaterdag 28 februari 2009 @ 17:56:28 #58
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_66558009
Als ondernemer die zaken doet met het buitenland heb ik liever ff een redelijk hoge inflatie en alle voordelen van de euro, dan al die kutmunten weer terug.

Dus laat die persen maar lekker draaien!
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_66558022
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 17:54 schreef Red_Cat het volgende:

[..]

Omdat er dan veel geld verloren gaat of omdat mensen de prijzen nog meer gaan verhogen?
Omdat de laatkoers altijd hoger is dan de biedkoers. Voor 2,2 gulden ingekocht en waarschijnlijk voor 1 gulden te verkopen die euro.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 28 februari 2009 @ 18:03:43 #60
211347 Red_Cat
Je weet wel...
pi_66558226
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 17:56 schreef capricia het volgende:

[..]

Omdat de laatkoers altijd hoger is dan de biedkoers. Voor 2,2 gulden ingekocht en waarschijnlijk voor 1 gulden te verkopen die euro.
Zit wat in.. En gewoon de prijzen omlaag gooien landelijk schiet zeker ook niet op? En dan wel met behoud van de euro zeg maar..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')