abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † zaterdag 28 februari 2009 @ 23:11:30 #101
25682 2cv
Niet subtiel
pi_66568261
Ohja, â = alt + 131
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_66568463
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 19:20 schreef Maverick_tfd het volgende:
Ik vind het vooral irritant en ronduit onbeleefd als een fries weigert nederlands te praten, terwijl ze goed genoeg weten dat jij geen fries spreekt.
dat is t idd ook. Zelf zou ik t niet kunnen. Ik ga dan automatisch al over in t NL. Ook al zou ik Fries willen blijven spreken. .
just give a second thought
what if we don't get caught...
pi_66570224
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 23:11 schreef 2cv het volgende:
Ohja, â = alt + 131
Kan ook.
Op de meeste toetsenborden (EN-US) en in de meeste programma's werkt Shift-6 en dan de juiste klinker.
Dus Shift-6 e levert ê
en Shift-6 a geeft â
Net zoals Shift-' e ë oplevert
en ' e geeft é
`a geeft à
Shift-` a geeft ã

De aanhalingstekens krijg je met Shift-' [Spatie]

Ik dacht dat dat algemeen bekend was.
Shift-` betekent dat je de Shift-toets ingedrukt houdt, op de toets met als onderdste teken ` tikt en dan de Shift-toets loslaat.
[Spatie] betekent dat je op de toets die Spatie heet, drukt.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  zondag 1 maart 2009 @ 00:26:14 #104
122997 zquing
Drama Junk
pi_66570263
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 20:11 schreef Sakura het volgende:

[..]

zjah,as ick soo sgreiv kan ju mu ock bugrijpehn, maaar dad neemd nie wegh da hed oock cheen choed needurlandz iz.

Je woont in nederland, dus lul gewoon nederlands, of lul niet. fries is en blijft een achterlijk accent wat de nederlanse maatschappij veel te veel geld kost.
jij wel, maar een fries woont in friesland en lult fries
"Those unforgettable days, for them I live"
  † In Memoriam † zondag 1 maart 2009 @ 00:26:49 #105
25682 2cv
Niet subtiel
pi_66570279
Ik doe gewoon de ALT-code's. Volgens mij werkt dat altijd.
  † In Memoriam † zondag 1 maart 2009 @ 00:29:40 #106
25682 2cv
Niet subtiel
pi_66570337
quote:
Op zondag 1 maart 2009 00:26 schreef zquing het volgende:

[..]

jij wel, maar een fries woont in friesland en lult fries
^^ Snapt het ook niet. Domme Hollandersniet-Fryske Nederlanders.
pi_66570355
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 23:18 schreef Apotheose het volgende:

[..]

dat is t idd ook. Zelf zou ik t niet kunnen. Ik ga dan automatisch al over in t NL. Ook al zou ik Fries willen blijven spreken. .
Ik heb eens geprobeerd mijn dialect (Meijereijs) te blijven spreken in een groep mensen hun eigen Hollandse dialecten aanhield.
Dat vond ik erg onbeleefd en ik wilde een tegenvoorbeeld geven.
Dat lukte maar slecht: bij gewone, dagelijke dingen nog wel, maar bij zaken die op het niveau van de opleiding lagen, moest ik bijna wel Nederlands spreken. Want in die taal had ik dat geleerd.

Ik merk wel, dat ik bij mensen met lagere/andere opleiding, die zelf ook dialect spreken, meer mijn eigen dialect (of wat daar nog van over is ) spreek. En dat doet me wel plezier.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_66570613
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 20:11 schreef Sakura het volgende:

[..]

zjah,as ick soo sgreiv kan ju mu ock bugrijpehn, maaar dad neemd nie wegh da hed oock cheen choed needurlandz iz.

Je woont in nederland, dus lul gewoon nederlands, of lul niet. fries is en blijft een achterlijk accent wat de nederlanse maatschappij veel te veel geld kost.
Fries is een erkende taal naast het Nederlands in Nederland, dus geen dialect. Daar hebben mensen met meer verstand van taal dan jij grondig over nagedacht, dus wie er nou achterlijk is, staat te bezien.

Die oproep om Nederlands (met een hoofdletter) te praten of schrijven, ondersteun ik wel. Dat zou echt al een hele verbetering zijn ten opzichte van de huidige toestand.

Oh ja: in "wat de nederlanse maatschappij veel te veel geld kost." is het ontbreken van de d in nederlanse een tikfout, maar de w in wat moet toch echt een d zijn en de begin-n in nederlandse toch echt een N.
E die kosten zou ik eerst wel eens uitgesplitst willen zien, voor ik er een oordeel over had.
pi_66570685
quote:
Op zondag 1 maart 2009 00:26 schreef 2cv het volgende:
Ik doe gewoon de ALT-code's. Volgens mij werkt dat altijd.
Kan ook.
"Uit de gouden korenaren,
schiep god de Groningers, Friezen en Drentenaren.
Uit het kaf en de andere resten,
schiep hij de Hollanders in het westen."

Als Brabander ben ik dus niet automatisch een niet-Fries dus Hollander.
Apart trouwens, dat Limburgers iedereen boven de rivieren, dus ook Utrechters, Geldersen, Overijsselaars, Friezen, etc. als Hollanders betitelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kees22 op 01-03-2009 00:57:07 ]
pi_66570756
uh.. Twentenaren
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_66570817
quote:
Op zondag 1 maart 2009 00:51 schreef qonmann het volgende:
uh.. Twentenaren
Zou je wel willen, maar past geografisch niet.
pi_66572819
quote:
Weinig overtuigend. Wat ik in twijfel trok, was niet de officiële naam, maar de bewering dat het woord "Friesland" uit de Nederlandse taal zou zijn verdwenen.
quote:
Op 1 januari 1997 werd de officiële naam van de provincie veranderd van 'Friesland' in 'Fryslân'. In november 2004 heeft het Ministerie van Binnenlandse Zaken besloten erop toe te zien dat de officiële naam in overheidsstukken ook consequent wordt gebruikt. In het dagelijks spraakgebruik in de rest van Nederland en in het Nederlands taalgebruik wordt echter vrijwel altijd de Nederlandstalige naam Friesland gebruikt.
Aldus de pagina die je noemt. En grappig genoeg word je op de Nederlandse Wikipedia van Fryslân automatisch doorverwezen naar Friesland.

Op de pagina staat trouwens precies wat ook op de borden langs de snelweg zou moeten staan:
Provincie Friesland
Provinsje Fryslân
pi_66574204
quote:
Op zondag 1 maart 2009 03:35 schreef Elfletterig het volgende:

En grappig genoeg word je op de Nederlandse Wikipedia van Fryslân automatisch doorverwezen naar Friesland.

Op de pagina staat trouwens precies wat ook op de borden langs de snelweg zou moeten staan:
Provincie Friesland
Provinsje Fryslân

Zo 'grappig' is het helaas niet. Friese onderwerpen op Wikipedia zijn Nederland op zijn smalst.

Als je je op de Nederlandse Wikipedia eens gaat verdiepen in bewerkingsgeschiedenissen en overlegpagina's zul je zien dat er grote editwars zijn geweest over de kwestie van Friese geografische namen. Pagina's worden constant van naam veranderd naar de Friese versie ("dit is de officiële naam") en weer terug naar de Nederlandse ("we spreken hier Nederlands").

Het treffendste, betreurenswaardige voorbeeld is het artikel Het Heidenschap. Want het geval wil dat de betreffende plaats helemaal geen Nederlandstalige naam hééft. In documenten, atlassen en door Nederlandstalige bewoners wordt uitsluitend de Friese naam 'It Heidenskip' gebruikt. Toch draagt het artikel dankzij een aantal Wikipedia-gebruikers dat doorgeslagen is in zijn principes een in de praktijk niet voorkomende Nederlandstalige naam. Zelfs de gemeente heeft zich ermee bemoeid.

Dat Wikipedia "Friesland" schrijft zegt dus niet zo gek veel over hoe de provincie genoemd wordt, laat staan over hoe ze genoemd zou moeten worden.
pi_66574216
quote:
Op zondag 1 maart 2009 00:43 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Fries is een erkende taal naast het Nederlands in Nederland, dus geen dialect. Daar hebben mensen met meer verstand van taal dan jij grondig over nagedacht, dus wie er nou achterlijk is, staat te bezien.

Die oproep om Nederlands (met een hoofdletter) te praten of schrijven, ondersteun ik wel. Dat zou echt al een hele verbetering zijn ten opzichte van de huidige toestand.

Oh ja: in "wat de nederlanse maatschappij veel te veel geld kost." is het ontbreken van de d in nederlanse een tikfout, maar de w in wat moet toch echt een d zijn en de begin-n in nederlandse toch echt een N.
E die kosten zou ik eerst wel eens uitgesplitst willen zien, voor ik er een oordeel over had.
pi_66580696
quote:
Op zondag 1 maart 2009 00:43 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Fries is een erkende taal naast het Nederlands in Nederland, dus geen dialect. Daar hebben mensen met meer verstand van taal dan jij grondig over nagedacht.

Onzin. De erkenning van het Fries als een taal is enkel te danken cq. te wijten aan het nationalisme van een deel van de Friezen.

Fries is een dialect van een andere taal dan het Nederlands(of eigenlijk: van Hollands). Datzelfde geldt ook voor vrijwel alle andere dialecten die in de oostelijke helft van Nederland worden gesproken. (overigens is dát ook erkend, maar je hoort geen Groninger, Drenth of Limburger zagen over het feit dat hij zijn eigen dialect niet mag gebruiken op marktplaats.nl)
pi_66581079
je kan lullen tot je een ons weegt: Fries is en blijft een taal.
pi_66582102
quote:
Op zondag 1 maart 2009 14:34 schreef Apotheose het volgende:
je kan lullen tot je een ons weegt: Fries is en blijft een taal.
Nedersaksisch ook. Limburgs ook. (erkend en al) Toch hoor je van de sprekers van die talen nooit hetzelfde soort gezwam als van Friese nationalisten.

Goede zaak dus dat marktplaats Fries geschreven advertenties weert. Als Friezen zo graag in het Fries grootmoeders servies willen verkopen dan beginnen ze maar een eigen Friese verkoopsite. Of wat mij betreft regelen ze maar een Friese versie van Marktplaats. Maar dan wel gescheiden van de Nederlandse versie; ik heb geen behoefte aan advertenties in het Fries; een verkoper die erop staat zijn advertentie in het Fries op te stellen verkoopt aan mij niets.
pi_66583898
quote:
Op zondag 1 maart 2009 15:03 schreef Jalu het volgende:

[..]

Nedersaksisch ook. Limburgs ook. (erkend en al) Toch hoor je van de sprekers van die talen nooit hetzelfde soort gezwam als van Friese nationalisten.
Fries is de 2e taal van Nederland. Vandaar ook het 'gezwam'
pi_66584084
quote:
Op zondag 1 maart 2009 15:55 schreef Apotheose het volgende:

[..]

Fries is de 2e taal van Nederland. Vandaar ook het 'gezwam'
Oke, maar normale mensen houden daar niet zo van. Als je zo graag ultranationalistisch wil zijn dan richt je maar lekker je eigen land op (wat vervolgens gelijk failliet gaat, daar niet van )
pi_66584304
Laat de friezen toch. Aangezien het een officiële taal is mogen ad's niet geweigerd worden.
Lawamena hitihala Lawamena haulala
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')