met rep en roer bedoel ik meer het negatieve beeld wat veel lui hebben over de mooie provincie en de inwoners. Check reactie hierboven maar met dat prikkeldraad. Wat is er eigenlijjk zo mis met Friesland anyways? Ooit geweest? Ooit met een Fries gesproken? Of was juist die ene Fries stug en dus zullen we allemaal wel zo zijn (wel zo makkelijk natuurlijk). Ieder zijn of haar eigen mening natuurlijk, maar als je nooit in de provincie bent geweest kun je er ook geen oordeel over geven. Alles over 1 kam scheren doe je maar in een kapsalonquote:
Mijn opmerkingen kwamen niet voort uit vijandigheid hoor.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 11:13 schreef msnk het volgende:
Waaruit stamt de vijandigheid tussen de Friezen en de rest van Nederland eigenlijk? Willen de Friezen onafhankelijkheid of wat
[..]
Fryslân. Jeuj.
Nooit aan gedacht om dat dakje aan een klinker te koppelen en zien wat er gebeurt![]()
Ze verkleinen daar alleen hun eigen wereld maar enorm mee. Ik heb ze wel eens meegemaakt hoor; vooral oudere mensen, die vroeger weinig onderwijs hebben gehad en al op heel jonge leeftijd aan het werk gingen. Ze gebruiken het Nederlands nooit en zijn die taal daardoor ook totaal niet machtig. Er is een klein groepje Friezen dat echt heel slecht is in Nederlands, maar de overgrote meerderheid is tweetalig. Sterker nog: juist omdat Friezen zo bewust met taal bezig zijn, denk ik zelfs dat ze gemiddeld nog beter Nederlands kunnen dan Nederlanders in bijvoorbeeld de Randstad.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 19:20 schreef Maverick_tfd het volgende:
Ik vind het vooral irritant en ronduit onbeleefd als een fries weigert nederlands te praten, terwijl ze goed genoeg weten dat jij geen fries spreekt.
Ondanks dat ik Friesland (mijn computer krijgt het dakje niet boven de a) een prachtige provincie vind ben ik dat wel met je eens. Ook al is Frysk een taal en zit ik Friesland, het blijft een onderdeel van Nederland.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 19:20 schreef Maverick_tfd het volgende:
Ik vind het vooral irritant en ronduit onbeleefd als een fries weigert nederlands te praten, terwijl ze goed genoeg weten dat jij geen fries spreekt.
dat dusquote:Op zaterdag 28 februari 2009 19:20 schreef Maverick_tfd het volgende:
I Second That.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 19:20 schreef Maverick_tfd het volgende:
Dat heb ik dus een keer bij de HEMA in Heerenveen gehad. Ik kom met mijn potentiële aankopen bij de kassa en die muts verdomt het gewoon Nederlands te spreken. Gelul in het Fries. Ik zeg dat ik geen Fries spreek en krijg ongeveer weer hetzelfde gelul in het Fries. Spullen laten liggen en weggelopen. Pleur op.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 19:20 schreef Maverick_tfd het volgende:
quote:Op zaterdag 28 februari 2009 20:08 schreef Xenomaniac het volgende:
[..]
Dat heb ik dus een keer bij de HEMA in Heerenveen gehad. Ik kom met mijn potentiële aankopen bij de kassa en die muts verdomt het gewoon Nederlands te spreken. Gelul in het Fries. Ik zeg dat ik geen Fries spreek en krijg ongeveer weer hetzelfde gelul in het Fries. Spullen laten liggen en weggelopen. Pleur op.
+1quote:Op zaterdag 28 februari 2009 20:08 schreef Xenomaniac het volgende:
[..]
Dat heb ik dus een keer bij de HEMA in Heerenveen gehad. Ik kom met mijn potentiële aankopen bij de kassa en die muts verdomt het gewoon Nederlands te spreken. Gelul in het Fries. Ik zeg dat ik geen Fries spreek en krijg ongeveer weer hetzelfde gelul in het Fries. Spullen laten liggen en weggelopen. Pleur op.
Je hebt er vast fundamentalisten tussenzitten, hoewel ik ze niet ken. Maar ik acht het ook mogelijk dat de dame in kwestie:quote:Op zaterdag 28 februari 2009 20:08 schreef Xenomaniac het volgende:
[..]
Het was erger. (maar dit gedeelte was het leukst om te vertellen..)quote:
Hoe the fuck ga je dat nou al truuc gebruiken om iets te jatten.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 20:56 schreef Xenomaniac het volgende:
[..]
Het was erger. (maar dit gedeelte was het leukst om te vertellen..)
De discussie duurde zo'n 10 minuten waarin ik meerdere malen expliciet heb gevraagd de prijs in het Nederlands te noemen. Dat weigerde ze pertinent en dat werd een strijd waar uiteindelijk de security bij is gekomen. Ik was er klaar mee en wilde weg, maar ze dachten dat mijn eis om Nederlands te spreken een truc was om wat bende te jatten. Drie man bij de deur, of ik effe mee wilde. Dat wilde ik niet en ben rigoreus doorgelopen. Drie uur later werd ik uit het restaurant van mijn hotel geplukt en meegenomen naar het bureau.
Verhaal verteld, hotelkamer doorgespit en toen was het om 23:15 godverredomme klaar.
Nooit meer wat van gehoord.
In Friesland is dat een veelgebruikte truc. Wellicht.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 21:00 schreef McKillem het volgende:
[..]
Hoe the fuck ga je dat nou al truuc gebruiken om iets te jatten.
Terugmailen dat je dat ook niet wilt en daarom ook niet in hun stomme frieslandhotel wil zitten en eh, ja, eh, dreigen dat je eh nooit meer terugkomt en het aan iedereen zal vertellen!!!!!124325quote:Op zaterdag 28 februari 2009 21:10 schreef Xenomaniac het volgende:
Het mooiste is godverdomme dat ik dat (beste) hotel in Heerenveen niet meer in kom.
Terwijl ik niks heb gedaan. Krijg nou wat! Ik mailen.
Hun antword in een notendop: We willen dit soort geziek niet in ons hotel.
What te fuck!!??
Nah, mijn klant zit er nog wel en het betreffende hotel is wel gewoon goed.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 21:11 schreef veldmuis het volgende:
Terugmailen dat je dat ook niet wilt en daarom ook niet in hun stomme frieslandhotel wil zitten en eh, ja, eh, dreigen dat je eh nooit meer terugkomt en het aan iedereen zal vertellen!!!!!124325
Zeggen dat je henk heetquote:Op zaterdag 28 februari 2009 21:16 schreef Xenomaniac het volgende:
[..]
Nah, mijn klant zit er nog wel en het betreffende hotel is wel gewoon goed.
Dus daar wil ik gewoon wel verblijven als ik in die godvergeten uithoek zit.
Belachelijk! Zo moeilijk is Fries helemaal niet te volgen, zeker geschreven Fries niet.quote:
Dat denk ik ook!quote:Op zaterdag 28 februari 2009 19:30 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Sterker nog: juist omdat Friezen zo bewust met taal bezig zijn, denk ik zelfs dat ze gemiddeld nog beter Nederlands kennen dan Nederlanders in bijvoorbeeld de Randstad.
Mooi. Begin zelf een friese Marktplaats, of bied je aan om gratis Friesse berichten te modereren.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 21:51 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Belachelijk! Zo moeilijk is Fries helemaal niet te volgen, zeker geschreven Fries niet.
En anders neem je toch een Fries sprekende moderator aan.
Ik zou het zelf wel leuk vinden om advertenties te lezen in mijn eigen dialect of taal, zeker voor artikelen uit de buurt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Frysl%C3%A2n#Frysl.C3.A2nquote:Op zaterdag 28 februari 2009 04:48 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Daar wil ik dan wel eens een bron van zien. En dan bedoel ik niet de officiële naam van de provincie, wat dat geloof ik wel. Maar ik wil wel eens weten waar je het vandaan haalt dat het woord "Friesland" feitelijk uit de Nederlandse taal is geschrapt door toedoen van Friezen.
Als ik op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken kijk, zie ik datgene wat jij Fryslân noemt, toch echt als Friesland aangeduid worden, bijvoorbeeld:
- http://www.minbuza.nl/nl/(...)ederland/kerncijfers
- http://www.minbuza.nl/en/welcome/Netherlands/general,index.html
- http://www.minbuza.nl/en/welcome/factsfigures
Maar als jouw bewering klopt, zie ik graag bronnen en kunnen we de overheid aanspreken op het schenden van hun eigen regels...
Geloof het of niet, maar ik ben het met je eens.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 19:20 schreef Maverick_tfd het volgende:
Jij snapt het.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 21:51 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Belachelijk! Zo moeilijk is Fries helemaal niet te volgen, zeker geschreven Fries niet.
En anders neem je toch een Fries sprekende moderator aan.
Ik zou het zelf wel leuk vinden om advertenties te lezen in mijn eigen dialect of taal, zeker voor artikelen uit de buurt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |