Ik weet niet goed of dit gerecht voldoet aan het criterium van "witte saus", ik weet wel dat er op zeker geen tomaten in zitten en wel room. En terwijl ik normaal mijn neus niet ophaal voor het volgen van recepten (want tsja, waarom zou je het wiel zelf uit vinden als anderen dat voor jou al zoveel vaker en beter gedaan hebben?) is dit helemaal zelf in elkaar geflanst. Ik had namelijk ossenstaartsoep/bouillon gemaakt en vond het vlees, nadat ik er soep van getrokken had, nog zo smakelijk dat ik het niet weg wilde gooien. Maar ook niet in mijn soep wilde. Ik heb gezocht naar een recept (met gaar stoofvlees of zoiets) waarvan ik dacht dat er honderden zouden zijn, maar kon weinig tot niks vinden. Bijkomstige moeilijkheid was dat ik er absoluut geen wortel en geen tomaat in wilde. Niet dat ik een wortel- of tomaatafwijking heb, maar daarvoor was nu gewoon geen plaats. Soms heb je dat...
Anyway, dit is mijn inzending:
Pappardelle met suddervlees en paddestoelenStap 1. Ossenstaart bakken, sudderen en uit elkaar plukken![]()
Dus ja, ik heb de stukken ossenstaart (1 kg in dit geval, gescoord bij de marokaanse slager) ingewreven met peper en zout en een paar minuutjes aangebraden in hete olie. Puur voor de lekkere-bruine-korstjes-smaak (
Maillard reactie). En omdat ik soep maakte heb ik die stukken ossenstaart in een snelkookpan met water, wortel, ui, bleekselderij, zwarte peperkorrels, zout en 2 liter water helemaal suf gekookt. Maar als je het klaar zou maken voor dit recept alleen, dan zou ik het langzaam aan een paar uur laten sudderen in veeeeel minder water. Ander suddervlees kan trouwens ook, van andere beesten, maakt niet uit. Het gaat erom dat je supergaar en zacht vlees hebt dat helemaal vanzelf uit elkaar valt van gaarheid zoals op de laatste foto. Ik deed dat dus allemaal al een dag of twee van tevoren. Tussendoor, op mijn gemakkie.
Stap 2. De sausBak een handjevol fijngesneden ui en een fijngesneden knoflookje op een zacht vuurtje in wat boter tot het zacht en geurig is. Doe er dan een paar fijngehakte (net zo fijn als de ui) kastanjechampignons bij en bak dit op iets hoger vuur tot het lekker bruin is geworden. Gooi er dan een glas witte, droge wijn bij. Laat het inkoken. Doe er dan de stukjes gare ossenstaart bij en misschien wat fond of jus als je hebt. Als het zo'n beetje op smaak is doe je er een flinke scheut (slag)room bij. Niet meer laten koken. Op smaak brengen met peper en zout.
Stap 3. De pastaKook ondertussen de pasta (pappardelle in dit geval, maar tagliatelle is ook lekker of wat je wilt).
Voor je de pasta afgiet even een kopje kookvocht uit de pan scheppen.
Dan de pasta afgieten in een zeef/vergiet. Terug in de pan. Beetje kookvocht erdoor. Misschien ook een klont boter of wat room? (hier val ik dus door de mand, want ik kook bijna nooit Italiaans, dus ik weet niet precies hoe je de pasta "kaal" maar toch niet "droog" krijgt)
Stap 4. Bord compilerenSchep pasta op je bord. Vleessaus (ragu) erover. Fijngehakte (platte) peterselie erover. Klaar.
![]()
Serveren met een simpele groene salade met olie/citroensap/knoflook/mosterddressing.