abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66434224
Goedemorgen,

ik wilde weten of iemand hier ervaring heeft met het leggen van een aardedraad naar de meterkast. Ik heb een huis gekocht in nijmegen ( bj 1900) en de nuon heeft bij de vorige eigenaar de meterkast vervangen. Dat was ook het enige wat er was vervangen. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en het gehele huis gerenoveerd. Dus ook nieuwe elektra leidingen erin etc. Nu kwam laatst een vriend van mij (elektricien) de leidingen aansluiten in de meterkast, en toen hij alle aardedraden aan wilde sluiten viel hem op dat er geen aarde de meterkast in kwam.

Ik ben toen de kelder ingegaan, en daar zag ik dat er vanuit de muur (netbeheerder) een leiding naar een zwart kastje ging, en van daaruit liep er een blanke aadredraad van (volgens mij) 2,5 mm2 naar de waterleiding (voor de meter, dus aan de beheerderskant). Maar daar hield het ook mee op. Foto's hiervan volgen nog.

Ik de netbeheerder gebeld en zij zeggen dat zij geen aarde meer leveren. Daarna een tiental elektriciens gebeld, en een tweetal wist zeker te zeggen dat de aarde in nijmegen (pc 6542 ZK) door de netbeheerder wordt geleverd. Mijn eerste vraag is dus: kan iemand mij hierover uitsluitsel geven.

Nu wilde ik zelf die aarde aan gaan leggen maar ik vraag me af hoe ik dat het beste kan doen. Welke dikte kabel heb ik bijvoorbeeld nodig tussen meterkast en aardpunt. Ik heb het internet, en dit forum afgestruind maar ik kom hierbij veel verschillende antwoorden tegen, en ik zou graag een eenduidig antwoord willen hebben.

Ik had het volgende in gedachten:
ik leg een pvc buis van de meterkast, de kelder in, naar dat zwarte kastje. Daarnaast leg ik een pvc leiding van de waterleiding en gasleiding naar dat zwarte kastje. Daar doorheen leg ik 2,5 mm2 kabels die ik aansluit op het aardpunt die aan het zwarte kastje zit, en op het aarde blok in mijn meterkast. Op de waterleiding en gasleiding zet ik dan zo'n aardklem en daaraan komt dan de aardedraad.
VRAAG: Kan ik de draad van de gasleiding verbinden aan de waterleiding, zoals dat nu ook is, of moet er een aparte draad richting zwarte kastje lopen?

Tenslotte nog een laatste vraag. Hoe kan ik testen of de aarde wel goed is en goed werkt. Ik had gelezen dat ik dat kon doen door bij een lichtpunt de schakeldraad met de aardedraad contact te laten maken. De aardlek zou er hierbij uit moeten springen. Graag hoor ik of dit zo mogelijk is.

Ik weet dat het een heel verhaal is maar ik zou het erg waarderen wanneer iemand de moeite neemt om het aandachtig te lezen en een reactie te geven.

Alvast bedankt.
  Redactie Frontpage woensdag 25 februari 2009 @ 09:10:09 #2
38148 crew  Innisdemon
pi_66434326
Mijn aardedraad loopt van de meterkast, door de vloer (hout) naar de kruipruimte, en zit daar op een pen aangesloten, die in de grond (beton) zit.

Kan jouw vriend de electricien dit niet voor je regelen/je vragen beantwoorden.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_66434348
quote:
Tenslotte nog een laatste vraag. Hoe kan ik testen of de aarde wel goed is en goed werkt. Ik had gelezen dat ik dat kon doen door bij een lichtpunt de schakeldraad met de aardedraad contact te laten maken. De aardlek zou er hierbij uit moeten springen. Graag hoor ik of dit zo mogelijk is.
Een aardlekschakelaar heeft simpelweg een testknop. Die test niet met kortsluiting, maar met een kleine lekstroom.
censuur :O
pi_66434513
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 09:10 schreef Innisdemon het volgende:
Mijn aardedraad loopt van de meterkast, door de vloer (hout) naar de kruipruimte, en zit daar op een pen aangesloten, die in de grond (beton) zit.

Kan jouw vriend de electricien dit niet voor je regelen/je vragen beantwoorden.
feit is dat hij al lang geen elektricien meer is dus hij kon het mij ook niet met zekerheid zeggen.

En ik weet dat het met een aardpen slaan opgelost is, maar ik vind het onzin om een aardpen van 500 euro te laten slaan, wanneer de aarde gewoon uit de muur komt (mits deze werkt).
pi_66434888
Aarding is niet echt iets waar je als leek zijnde aan moet rommelen, TS.. Die aarding is het belangerijkste van een elektrische installatie. Je moet er echt even iemand met verstand ervan naar laten kijken, of foto's posten
My washing machine doesn't work
Why did u fuck my washing machine
FUCK!
pi_66434922
Met de werking van een aardlekschakelaar test je NIET of de aarding ook daadwerkelijk goed is.. Dat moet je testen met een aardverspreidingsweerstandmeter!
FUCK!
pi_66434996
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 09:41 schreef Et-Cetera het volgende:
Met de werking van een aardlekschakelaar test je NIET of de aarding ook daadwerkelijk goed is.. Dat moet je testen met een aardverspreidingsweerstandmeter!
M.A.W. daar zal dus iemand voor langs moeten komen?
pi_66435130
Als je het goed wilt laten doen wel.

Zoals als jij die oude aarding beschrijft lijkt het wel of men vroeger de aarde van de waterleiding ( voor de meter ) 'pakte' ..

Sommige energiebedrijven leveren aarde aan, maar dan moet je zelf ook een eigen aarde hebben.
FUCK!
pi_66435284
Laat maar.
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_66435419
Hier staat trouwens wel goed beschreven hoe de boel geaardt moet worden

http://www.klusidee.nl/Forum/about7411.html
FUCK!
pi_66436179
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 09:50 schreef Et-Cetera het volgende:
Als je het goed wilt laten doen wel.

Zoals als jij die oude aarding beschrijft lijkt het wel of men vroeger de aarde van de waterleiding ( voor de meter ) 'pakte' ..
Ah, de omgekeerde redenering. Zo had ik er nog niet over nagedacht . Da's nu geen optie meer vanwege de voorschriften. Veel gemeenten hebben namelijk het waterleiding netwerk vervangen door kunststof leidingen. Deze geven dus geen aarde meer.

Laten we maar hopen dat dat niet het geval is want dan moet ik een dure aardpen laten slaan
quote:
Sommige energiebedrijven leveren aarde aan, maar dan moet je zelf ook een eigen aarde hebben.
Hoe bedoel je dat dan? Volgens mij zijn er in NL twee manieren om aarde te krijgen.
1. Via een eigen aardpen.
2. Via de netbeheerder.
Of heb ik dit mis? Hoe moet ik jouw antwoord opvatten?

En bedankt voor de link, maar die had ik al gezien Nu hebben anderen er ook iets aan.
pi_66436280
Even een andere vraag. Moet je bij kunststof bad , afvoer en waterleidingen nog steeds alles aarden?
  Redactie Frontpage woensdag 25 februari 2009 @ 12:03:31 #13
38148 crew  Innisdemon
pi_66439943
he? is een aardpen zo duur? zit daar nog een hele installatie aanvast ofzo? :S
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_66440077
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 12:03 schreef Innisdemon het volgende:
he? is een aardpen zo duur? zit daar nog een hele installatie aanvast ofzo? :S
ik heb rondgevraagd bij verschillende elektriciens in Nijmegen en 500 euro gaat het ongeveer wel kosten zeiden zij.
  Moderator woensdag 25 februari 2009 @ 17:24:03 #15
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_66452440
In Nederland worden over het algemeen twee aardingsstelsels toegepast.
Het ene is het zogeheten TT stelsel , de andere mogelijkheid is een TN stelsel.

Een TT stelsel zit als volgt in elkaar.

Bij een TT stelsel is de voeding op één punt geaard, meestal is dan het sterpunt van de voedende transformator van het distributienet (dus in het elektrische trafo huisje van de NUON). In de installatie van de woning zijn alle metalen gestellen verbonden met een eigen aarding (In een TT stelsel moet je dus een eigen aardpen hebben.)

Bij een foutsituatie loopt de stroom
- vanaf de fase van de transformatorhuisje naar het betreffende toestel in de installatie
- vanaf de foutplaats (de plek waar stroom weglekt naar het metalen gestel (bv een wasmachine)
- dan door de beschermingsleiding en de aardelektrode naar "moeder aarde" en via de bedrijfsaarding van de transformator weer terug.

Dit circuit moet een zeer lage weerstand hebben, dat er door de drijvende spanning van de transformator een stroom gaat lopen die groot genoeg is om de aardlekschakelaar binnen een voorgeschreven tijd te laten aanspreken. De waarde voor de weerstand van de aardelectrode (bij aardlekschakelaars van 300, 100 en 30mA) mag maximaal 166 ohm bedragen.

Of je hebt aarding via een [b]TN stelsel.

In dat geval leverd het energiebedrijf een aarde draad mee tot in de meterkast, en hoef je geen eigen aardpen te hebben (omdat je via de aarde draad van het energiebedrijf al verbonden bent met het aardpunt van het transformatorhuisje).

Foto's zullen een hoop kunnen verduidelijken, vooral het verhaal rondom dat zwarte kastje en het aarden van de water en gasleiding klinkt mij erg vaag ...
  Moderator woensdag 25 februari 2009 @ 17:30:53 #16
92034 crew  Vonkenboer
pi_66452643
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 10:34 schreef jochem23 het volgende:
Even een andere vraag. Moet je bij kunststof bad , afvoer en waterleidingen nog steeds alles aarden?
Op het centrale aardpunt van de badkamer moeten de volgende vreemd geleidende delen geaard worden.
- Metalen cv leidingen en verwarmingsradiatoren.
- Metalen gas en waterleidingen
- Metalen wanden
- Metalen frames van voorzet en badkamerwanden
- Metalen douchebakken en badkuipen ook al hebben ze kunstof sifons en afvoerleidingen.

De voorziening om iets te kunnen aarden moet altijd aanwezig zijn, dus ook een kunstof bad dient geaard te kunnen worden (bv. via het frame of iets dergelijks )

NIET GEAARD
Onderstaande zaken hoeven geen deel uit te maken van het centraalaardpunt
- deurknoppen en scharnieren
- ophanghaken
- metalen raam en deurkozijnen die geen contact maken met de betonbewapening
- verwarmingsradiatoren die zijn aangesloten met kunstof leidingen die geisoleerd ten opzichte van de bewapening zijn opgehangen
pi_66482702
Je cv ketel moet geaard zijn, anders kans op storingscode E4 (avanta)

zie tevens: http://www.et-installateur.nl/PDF/TA94_2.PDF
  zaterdag 28 februari 2009 @ 12:02:43 #18
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_66548167
Bij twijfel zou ik een nieuwe aardpen laten slaan.

Aarde is niet iets waar mee je moet rommelen
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 2 maart 2009 @ 18:59:05 #19
72065 Et-Cetera
Party 4 Ever
pi_66626334
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 17:24 schreef Vonkenboer het volgende:

heel verhaal
Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in. Waar ik eigenlijk op doelde is dat het plaatselijke energiebedrijf wel kan eisen dat je naast de aarde van het energiebedrijf ook zelf een aarde laat slaan. Dit is bijvoorbeeld in delen van zeeland het geval.
FUCK!
  Moderator dinsdag 3 maart 2009 @ 16:57:56 #20
92034 crew  Vonkenboer
pi_66657805
quote:
Op maandag 2 maart 2009 18:59 schreef Et-Cetera het volgende:

[..]

Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in. Waar ik eigenlijk op doelde is dat het plaatselijke energiebedrijf wel kan eisen dat je naast de aarde van het energiebedrijf ook zelf een aarde laat slaan. Dit is bijvoorbeeld in delen van zeeland het geval.
Dat komt wel eens voor als het energiebedrijf de aarde van het net niet goed genoeg / betrouwbaar genoeg vind

In veel natte (veen e.d.) grond gebieden komt dit voor
  dinsdag 3 maart 2009 @ 23:34:39 #21
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_66674289
Sorry voor de kaping, maar heb ook een vraag aan Vonkenboer:

Het lijkt wel of ik twéé aardpennen heb...

Ik lag vorige week even in de kruipruimte en zag het volgende:

Gas, water en elektra aan elkaar verbonden en dan een dikke draad de kruipruimte in. Daar zag ik met speciale klemmen nóg een draad verbonden...
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
  woensdag 4 maart 2009 @ 21:09:12 #22
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_66706356
Ringaarde? meerder huizen op 1 aardpen en jij bent het huis met de pen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')