Helaas is onze wetgever niet zo zwart/wit...quote:Op dinsdag 24 februari 2009 15:38 schreef klusfoobje het volgende:
het is legaal of het is niet legaal... een beetje zwanger is er niet.
Ik zie geen belemmering hoor.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 15:41 schreef Piles het volgende:
http://www.belastingdiens(...)iften-01.html#P8_512
Zo makkelijk is schenken niet hè
In mijn stelling geef ik al aan dat als de bestuurder de positie aanneemt hij ook de kosten moet dragen voor de lopende zaken. Onderhoud etc....quote:Op dinsdag 24 februari 2009 15:45 schreef Errrwin het volgende:
Maar de stichting zal ook voldoende vermogen moeten hebben om het pand te onderhouden (+belastingen etc.), hoe zou je dat willen regelen?
*edit*
Misschien in de vorm van een huurconstructie, dat de bestuurder het huis huurt van de stichting?
Ik weet niet, maar m'n boerenverstand zegt dat de Belastingdienst hier een stokje voor gaat steken.
De doctrines van substance over form en fraus legis kunnen constructies die binnen de wet blijven maar duidelijk bedoeld zijn om deze te omzeilen aanduiden als misbruik, waarop de autoriteiten deze kunnen negeren.quote:
De stichting moet dus schenkingsrecht betalen, tenzij voldaan wordt aan die voorwaarden, als ik het goed leesquote:
In dit geval zou je kunnen stellen dat de constructie word opgezet voor moeders. Zoonlief is accountant...quote:Op dinsdag 24 februari 2009 15:51 schreef Flying_Phoenix het volgende:
als je denkt dat de kosten van de stichting niet hoger uitkomen dan het succesierecht... vooral gaan ervoor...
maar een stichting moet ieder jaar overzichten opleveren, zit vast aan dure accountants en brengt zo een boel kosten met zich mee die doorlopen zolang de stichting actief is. Successierecht betaal je maar 1 keer....
Het doel van de stichting is dat het huis bewoonbaar moet blijven en word onderhouden. Doel is dus het voorkomen van verval van een schitterend huis.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 15:56 schreef Echo99 het volgende:
[..]
De doctrines van substance over form en fraus legis kunnen constructies die binnen de wet blijven maar duidelijk bedoeld zijn om deze te omzeilen aanduiden als misbruik, waarop de autoriteiten deze kunnen negeren.
Bron: van de wiki
Stel dat jij zoonlief bent he... Stel... Dan ben je toch bekend met fraus legis of niet?quote:Op dinsdag 24 februari 2009 15:57 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
In dit geval zou je kunnen stellen dat de constructie word opgezet voor moeders. Zoonlief is accountant...
We willen voorkomen dat moeders opeens alles moet gaan verkopen om de succesie rechten te gaan betalen over iets dat ze samen met paps heeft opgebouwd...
En de inspecteur is achterlijkquote:Op dinsdag 24 februari 2009 15:58 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
Het doel van de stichting is dat het huis bewoonbaar moet blijven en word onderhouden. Doel is dus het voorkomen van verval van een schitterend huis.
Een stichting is toch belasting vrij...... Ze mag ook geen winst maken. Doet ze ook niet, want alle baten dien te worden besteed aan het doel van de stichtingquote:Op dinsdag 24 februari 2009 15:57 schreef Piles het volgende:
[..]
De stichting moet dus schenkingsrecht betalen, tenzij voldaan wordt aan die voorwaarden, als ik het goed lees
ANBI nummer aanvragen tochquote:Op dinsdag 24 februari 2009 16:00 schreef Loohcs het volgende:
Stichting moet toch gewoon schenkingsrecht betalen aangezien het geen algemeen nut beogende instelling is (dus ook nog derdentarief)? Of zie ik wat over het hoofd?
Alleen als het een ANBI is dusquote:Op dinsdag 24 februari 2009 16:00 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
Een stichting is toch belasting vrij...... Ze mag ook geen winst maken. Doet ze ook niet, want alle baten dien te worden besteed aan het doel van de stichting
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |