GERT-JAN DE BOER 30 december finalist, 3eBig Brother 3 "The Battle" (2001) Yorin; 6 september 2001 - 30 december 2001
![]()
Gert-Jan vocht een verbeten strijd uit met de manipulators Coos en Pascal.
Buiten de muren van het huis werd hij gesteund door zijn vriendin Carolien (die hij ten huwelijk vroeg),
zijn familie en een grote meute fans.
Gert-Jan zou jaren later de corruptie bij de programmamakers aan de kaak stellen tijdens BB5.
Hij stelde dat de programmamakers bepaalden wie er uit ging.
Hierin werd hij gesteund in weekblad "Party" door medekandidaat Ed (niet Gert-Jans vriend in het huis),
die vertelde dat hij van een programmamedewerker had gehoord dat die persoonlijk hem liever in het
huis had gehouden maar dat de winnaar, Sandy, al vaststond.
![]()
Gert-Jan de Boer, Big Brother- bewoner uit 2001 had alles al.
Een penthouse, een salaris van 3½ ton en een BMW.
Dat had hij toen hij in het Big Brother-huis ging en ook nog toen hij eruit kwam.
Hem maakte hem dus niet uit dat hij als finalist de eindstreep niet haalde.
Maar Gert-Jan, die telecomexpert is, kreeg steeds meer aanwijzingen dat het spel niet eerlijk was gegaan.
De hoeveelheid sms’jes die voor een kandidaat worden uitgebracht hebben, denkt hij, bij Big Brother weinig te maken met de uitslag.
EX-BIG BROTHERBEWONER GERT-JAN KAN NIET LANGER ZWIJGEN„Je moet zeker weten dat je stem meetelt”
„Populaire kandidaten worden als lijstduwer gebruikt om het sms’en te stimuleren”
Gert-Jan is een bonk van een vent in een gestreepte schipperstrui. Hoogopgeleid, 37 jaar,
samenwonend met bloedmooie vriendin Sophie weet hij precies wat hij doet. „Ik kom in het geweer
tegen een machtige organisatie.
Natuurlijk besef ik dat waar actie is, reactie volgt. Maar ik kan niet anders.
Donderdag is de finale van Big Brother.
Dan gaat Nederland weer massaal sms’en. En ik betwijfel sterk of het aantal sms’jes dat een
kandidaat krijgt, werkelijk van invloed is op de uitslag… In elk geval houdt de notaris daar geen
toezicht op. Dat heeft hij mij in een brief bevestigd: Ik controleer het spelverloop niet…
En dat is in tegenspraak met wat de programmaleiding de hele tijd beweert.”
Toen Gert-Jan als finalist in 2001 het Big Brother-huis verliet, kon hij niet vermoeden wat een nasleep
het programma zou hebben. „Ik heb het erg naar mijn zin gehad in het huis.
De winnares Sandy is nog steeds een van mijn beste vriendinnen.
Ik was al gewaarschuwd door producent Endemol dat ik allerlei figuren op mij af zou krijgen die dingen
van mij wilden. En dat gebeurde ook.” Zijn mondhoeken trillen: „Maar op een andere manier dan ik verwachtte.
Ik kreeg uit verschillende hoeken, ook intern bij Endemol, aanwijzingen dat de uitslag van Big Brother
niet eerlijk was. Dat ik als de sms’jes eerlijk zouden zijn geteld in 2001 de eigenlijke winnaar was
geweest.
In eerste instantie had ik helemaal geen zin in die verhalen. Ik had een leuke tijd gehad en vond het welletjes. En op het prijzengeld zat ik niet te wachten.
Dat gunde ik Sandy. Even voor de duidelijkheid: ik had niets te wensen.
Goed huis, geweldige baan en supertoekomst.
Maar ik ben telecomexpert, dus het ging uiteindelijk toch aan me knagen wat er nu eigenlijk met die
sms’jes gebeurt. Ik ben me er in gaan verdiepen en zo kreeg ik steeds meer gekke aanwijzingen.”
Script
Gert-Jan ontving bijvoorbeeld een script over een exit.
„Daarin staat precies beschreven hoe deelneemster Nancy het huis uit zou gaan.
Het script was twee dagen voor de live uitzending geschreven.
Dan vraag je je af of dat bellen wel zin heeft.
Of bestaan er zulke scripts voor elke potentieel vertrekkende kandidaat?”
Hij zucht: „Ik kreeg ook te horen dat sommige populaire kandidaten als zogenoemde lijstduwer
worden gebruikt om het sms’en te stimuleren.
Zij worden dan in het begin van de live uitzending op een gevaarlijk percentage gezet waardoor
het sms’en enorm wordt gestimuleerd. De sms’jes moeten immers de uitzendingen betalen.”
De ex Big Brotherdeelnemer heeft lang geaarzeld om zijn verhaal te doen.
„De brief van de notaris was de druppel.
Ik had eigenlijk gehoopt dat hij gewoon had bevestigd dat hij het spelverloop wel controleerde.
Dan had ik het boek na vier jaar kunnen sluiten.
En kon ik ook mijn oren afsluiten voor de fraudegeruchten op internet over deze nieuwe Big Brother.
Maar nu moest ik handelen. Ik wil dat justitie ingrijpt, een inval doet en oude exits controleert.
Om zeker te weten of het nu wel of niet eerlijk gaat.
En ik wil dat er wettelijke regels worden opgesteld, die verder gaan dan de net opgestelde
gedragscode. Sms’en kost geld, als de belletjes niet eerlijk worden verwerkt is het oplichting en
wordt Nederland belazerd.”
![]()
Gert-Jan de Boer was in 2001 een van de finalisten van ’Big Brother’.
„Ik kreeg uit verschillende hoeken aanwijzingen dat de uitslag van het programma niet eerlijk was.
In een brief bevestigde de notaris dat hij het spelverloop niet controleert.
Ik wil dat Justitie ingrijpt, een inval doet en oude exits controleert.”
Als zou blijken dat er ondanks het ontbreken van notariële controle wel eerlijk wordt geteld?
Gert-Jan kijkt me ferm aan: „Dan ben ik toch blij dat ik de klokkenluider was.
Ik vind het niet kunnen dat wij bij bijna elke show worden aangezet te sms’en.
Niet alleen bij Big Brother, maar ook bij Idols en Dancing with the Stars.
Dan moet je wel zeker weten dat je stem meetelt.”
De ex-bewoner is bezig met een baan bij een grote internationale organisatie.
Het weerhoudt hem niet.
„Mijn moeder heeft me gewaarschuwd, en ook mijn lieve vriendin Sophie.
Maar dan ben ik maar een Don Quichotte. Dit moet ik doen voor mijn gevoel van rechtvaardigheid…
Ik wil dit boek sluiten – de bewijzen op tafel leggen. Justitie is nu aan zet''.
Bron: Prive Telegraaf dd. 20 dec. 2005
http://boulevard.nieuws.nl/111970Boulevard
22 december 2005
![]()
(Novum) - Dagblad De Telegraaf neemt donderdag een notaris mee naar de finale van het televisieprogramma Big Brother.
Door de notaris op de finale stemming te laten toezien, wil Endemol-directeur Paul Römer een
einde maken aan het rumoer rond het programma. Dat meldt De Telegraaf donderdag.
Dinsdag beschuldigde voormalig deelnemer van Big Brother Gert-Jan de Boer producent Endemol
van 'gesjoemel' met sms'jes tijdens live- uitzendingen.
De Boer zegt dat Big Brother schermt met een notaris die toeziet op de stemming tijdens de live-uitzendingen.
Volgens Römer is dit niet het geval en hij meent dat dit ook in 2001, toen Gert-Jan aan het programma meedeed, niet het geval was.
" Wij hebben een akte waarin het toenmalige rechtmatig verlopen van de stemming wordt bevestigd",
zegt hij. "Daarmee is de grond onder de beschuldigingen van Gert-Jan weg. Ik hoop dat hij is gerustgesteld."
Endemol stapt naar rechter
HILVERSUM (ANP) - Producent Endemol stapt naar de rechter na een publicatie in dagblad
De Telegraaf van dinsdag over fraude met het televisieprogramma Big Brother.
In het gewraakte artikel zegt voormalig Big Brother-bewoner Gert Jan de Boer dat niet de kijker maar Endemol het verloop van het programma bepaalt.
Endemol spant tegen de oud-bewoner en de krant een kort geding aan, zo maakte de producent dinsdagavond bekend.
,,Ik heb draaiboeken van rechtstreekse uitzendingen gekregen van medewerkers van Endemol
waaruit blijkt dat al dagen van tevoren vaststond wie in het huis mocht blijven wonen'', zegt De Boer
in De Telegraaf.
Bovendien, zo verklaarde De Boer ,,worden kandidaten die goed scoren bewust onderaan in de
ranking geplaatst om kijkers te stimuleren zo veel mogelijk te bellen. Dat is puur kijkersbedrog''.
De producent van het televisieprogramma spreekt de aantijgingen tegen en wil voor de grote finale van
het televisieprogramma donderdag aantonen ,,dat Big Brother eerlijk verloopt en dat alleen de stemmen
van de kijkers de einduitslag bepalen''.
Het bedrijf voelt zich in zijn goede naam aangetast en loopt schade door de beschuldigingen.
Endemol wil via het kort geding afdwingen dat De Boer verklaart dat de beschuldigingen niet waar zijn.
Ook wil het bedrijf ,,duidelijk krijgen dat de gewekte suggestie door De Telegraaf onvoldoende is onderzocht en niet is gebaseerd op betrouwbare informatie''.
20-12-2005 22:10
CompuServe i.s.m. ANP
Nog meer nieuws uit 2005 (helaas doen alle linken naar deze artikelen het niet meer...)
De Telegraaf met eigen notaris bij Big Brother
door Wilma Nanninga
AMSTERDAM - De Telegraaf gaat vanavond met een eigen notaris naar Big Brother.
Endemol-directeur Paul Römer wil met dit gebaar een einde maken aan het rumoer over het sms'en
rond dit succesprogramma. "Wij zijn een eerlijk en open bedrijf en hebben niks te verbergen.
Jullie zijn van harte welkom."
De Telegraaf-notaris mag toezien op de finale stemming. Vanavond wordt bepaald wie
Big Brother 5 wint.
Op dit ogenblik is er geen notarieel toezicht op de stemming.
Paul Römer![]()
Paul Römer vertelt dat er bij de huidige Big Brother-serie wel een notaris is die kijkt naar het
rechtmatig toekennen van de prijzen aan bellers. "De productie van het programma zorgt er nu
voor dat de presentatoren de uitslagen van de telefonische stemming direct van het computerscherm krijgen.
Dat is altijd eerlijk verlopen, er is geen tussenstation of wat voor inmenging dan ook.
Maar wij zijn gevoelig voor wat er in Nederland leeft. Onze kijkers zijn ons heilig.
Daarom is De Telegraaf welkom met een notaris."
Paul Römer gaat verder: "Omdat er steeds weer commotie ontstaat over de eerlijkheid van de
stemming zullen wij bij een volgende Big Brother-serie opnieuw notariële controle inzetten voor het spelverloop.
Ik wil daarbij nog een keer zeggen dat wij geen enkel belang hebben om wie dan ook te laten winnen.
" Paul Römer zegt dat er in 2001 toen klokkenluider Gert-Jan de Boer de serie voortijdig moest verlaten,
wel notarieel toezicht op de stemming was. "
Wij hebben een acte waarin het toenmalige rechtmatig verlopen van de stemming wordt bevestigd."
De Telegraaf heeft dat stuk overigens ingezien.
" Daarmee is de grond onder de beschuldigingen van Gert-Jan weg. Ik hoop dat hij is gerustgesteld."
==================================================================================
Kijkers Talpa woedend over geknoei stemmen
'Voorval Big Brother geen incident'
door Harrie Nijen Twilhaar
AALSMEER, zaterdag
Talpa heeft zich de woede van honderdduizenden kijkers van de reality-soap Big Brother op de hals gehaald omdat de zender in het openbaar sjoemelt met de televisieformule.
Tijdens de live uitzending van eergisteren, waarbij het publiek door presentatrice Bridget Maasland
werd aangemoedigd om tegen hoge telefoonkosten (telefoon 80 eurocent per minuut en sms
25 eurocent per bericht) hun stem uit te brengen, verscheen al twintig minuten voor het einde op
Talpa-teletekst dat Linda was weggestuurd.
Opvallend is ook de houding die Talpa aanneemt rond Tanja.
De zwangere bewoonster mag hoe dan ook niet tijdens live uitzendingen worden weggestemd,
omdat Talpa-directeur John de Mol de bevalling in het Big Brother-huis wil tonen vanwege de te verwachten hoge kijkcijfers.
De zender, die toch al ernstig kampt met tegenvallende kijkcijfers, heeft met een vroegtijdige uitslag
op teletekst zijn geloofwaardigheid op het spel gezet.Het publiek reageerde woedend na de uitzending
via telefoontjes en emails.
Het opmerkelijke BB-voorval blijkt echter geen incident te zijn.
Volgens Maarten Reesink, verbonden aan de afdeling media en cultuur van de Universiteit van
Amsterdam en auteur van het boek 'Reality soap! Big Brother en de opkomst van het multimediaconcept', weet de redactie van het programma op basis van de ontwikkeling van de stemming in de week tussen
de nominaties en vertrek soms al wie het veld moet ruimen.
"Het voorval van donderdag was niet handig. Mensen ervaren dit als kijkersbedrog", zegt Reesink,
die onderzoek deed naar het programma.
Volgens producent Endemol ging het om "een groot misverstand".
Samen met Talpa betreurt hij de blunder maar benadrukt dat er niet gerommeld is.
"De toen nog voorbarige conclusie is getrokken op basis van de tussenstanden, die wezen in de
richting van het wegzenden van Linda", aldus een woordvoerder.
Om het nieuws na de officiële bevestiging van de einduitslag zo snel mogelijk op teletekst van Talpa
te plaatsen, is het bericht over het vertrek van Linda klaargezet voor publicatie.
"Het stemmen vlak voor de exit heeft dus feitelijk geen effect meer.
Of je moet met een grote groep vrienden vlak voor de finale massaal gaan bellen en sms'en", aldus Reesink.
Volgens de BB-kenner worden kijkers tijdens een live uitzending aangemoedigd om nog even te
stemmen om het verschil te maken, terwijl de redactie dan al weet dat het verschil onoverbrugbaar is.
Afgelopen april was er bij de muziekzender TMF ook sprake van kijkersbedrog.
Toen werd tijdens de awardshow opgeroepen om te sms'en op een mogelijke winnaar.
's Ochtends was bij de media al bekend dat Marco Borsato de prijs zou winnen.
Ook bij veel 0909-tv-spelletjes worden consumenten gevraagd te bellen waarbij vaak nooit duidelijk
wordt of de prijs al is gewonnen.
==================================================================================
Mja eigenlijk dus allemaal oud nieuws, maar wie weet zijn er mensen die hier meelezen die dit
nog niet wisten...
![]()
Ik heb bij BB1 me gek gebeld voor Ruudje
John de Mol en Hummie van de Tonnekreek
![]()
![]()
![]()
JOHN DE MOL
![]()
.