Het urencriterium is 1225 uur, dat is dus meer dan 23,5 uur per week.quote:Op zondag 22 februari 2009 17:40 schreef kless het volgende:
Ook deze tijd is werktijd. of valt dit onder hobby?
De uren die je voor de klant werkt zijn toch niet je enige uren. werven bijhouden administratie en dingen uitpluizen en op de hoogte blijven zijn ook werk. Of haal je dan nog niet 10 uur per week?
Startersaftrek komt ook alleen die startende ondernemers toe die aan het urencriterium voldoen.quote:Op zondag 22 februari 2009 17:37 schreef kahlie het volgende:
Je kunt als starter wel gewoon startersaftrek krijgen, dat is een aftrek die je 3x mag gebruiken in de komende 5 jaar.
IB en OB staan los van elkaar.quote:Op zondag 22 februari 2009 17:38 schreef kahlie het volgende:
Oh, en als de belastingdienst je dus aanmerkt als bedrijf, dan moet je dus IB-aangifte gaan doen. Je mag dan BTW terugvragen en moet BTW gaan betalen aan de belastingdienst. Als je kleinschalig begint krijg je in het begin dus geld terug van de belastingdienst.
Kleine ondernemersaftrek, je krijgt de BTW die je teveel hebt betaald tot een maximum van 1345 euro per jaar terug. En je kan natuurlijk veel meer rekenen dan dat je bij een baas zou krijgenquote:Op zondag 22 februari 2009 17:23 schreef XiNO het volgende:
Sowieso, van welke 'speciale' aftrekken of andere aantrekkelijke diensten kan ik gebruikmaken als starter zonder aan het urencriteria te voldoen?
Dan kom ik er nog niet op, ik kan het wel gaan aannemen maar mijn omzet is niet hoog en gaat helemaal geen 1225 uur verklaren...quote:Op zondag 22 februari 2009 17:42 schreef DonJames het volgende:
[..]
Het urencriterium is 1225 uur, dat is dus meer dan 23,5 uur per week.
Er zijn een aantal ondernemersfaciliteiten die je pas mag toepassen als je aan het urencriterium voldoet.quote:Op maandag 23 februari 2009 08:49 schreef XiNO het volgende:
[..]
Dan kom ik er nog niet op, ik kan het wel gaan aannemen maar mijn omzet is niet hoog en gaat helemaal geen 1225 uur verklaren...
Ik maak nu wel gebruik van de kleine ondernemersregeling m.b.t. de BTW.
Startersaftrek heb ik dus sowieso geen recht op maar hoe zit dit dan met willekeurig afschrijven? Ik vind het zo raar dat dit niet zou mogen als je het aantal uur niet haalt? Dat heeft toch helemaal niets met uren te maken :/
Je was me voorquote:Op maandag 23 februari 2009 12:40 schreef GlowMouse het volgende:
Resultaat uit overige werkzaamheden. Verschil met ondernemerschap is vrij klein.
Maak je gebruik van de KOR? Dan moet je hier bij het bepalen van het resultaat wel rekening mee houden.quote:Op maandag 23 februari 2009 12:41 schreef XiNO het volgende:
Even wat zoekwerk verder lijkt het erop dat het zo simpel is als volgt:
Winst = Omzet - kosten - afschrijving duurzame middelen
Winst invullen in werkzaamheden bij overige inkomsten op het IB-biljet en klaar is kees (buiten de omzetbelasting dan maar dit is toch te verwaarlozen omdat ik val onder het kleine ondernemerschap)
Klopt bovenstaande en is het echt zo 'simpel'?
Ik maak er wel gebruik van maar ik heb niet aangegeven dat ik hier standaard van gebruik wil maken want ik wil wel gewoon nog BTW op mijn factuur kunnen zetten.quote:Op maandag 23 februari 2009 13:49 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Maak je gebruik van de KOR? Dan moet je hier bij het bepalen van het resultaat wel rekening mee houden.
De KOR stelt je niet vrij van het hele BTW-circus, er wordt alleen onder aan de streep wat terug gegeven.quote:Op woensdag 25 februari 2009 09:09 schreef XiNO het volgende:
[..]
Ik maak er wel gebruik van maar ik heb niet aangegeven dat ik hier standaard van gebruik wil maken want ik wil wel gewoon nog BTW op mijn factuur kunnen zetten.
Exact, het is winst.quote:Zou je kunnen uitleggen waarom ik hier rekening mee moet houden? Het resultaat is toch niet afhankelijk van de omzetbelasting? Of bedoel je te zeggen dat als ik 30 euro zou moeten betalen dit nou niet hoeft waardoor dit bij de winst wordt opgeteld?
In geval van de KOR kan het alleen maar een winst zijn.quote:Op woensdag 25 februari 2009 17:54 schreef JumpingJacky het volgende:
Wellicht is het netter om te spreken van 'resultaat' i.p.v. 'winst'
* JumpingJacky mompelt iets over spijkers...quote:Op woensdag 25 februari 2009 09:09 schreef XiNO het volgende:
[..]
......waardoor dit bij de winst het resultaat wordt opgeteld?
Winst kan net zo goed negatief als positief zijn. Dat in Janboerenfluitjestaal "winst" een positief resultaat is, en "verlies" een negatief, kan ik niet zo veel aan doen.quote:Op woensdag 25 februari 2009 20:05 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
* JumpingJacky mompelt iets over spijkers...![]()
* ManAtWork snapt nu welke spijkers je zocht. Dacht dat je reageerde op de opmerking van DJ.quote:Op woensdag 25 februari 2009 20:05 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
* JumpingJacky mompelt iets over spijkers...![]()
Dan heb ik blijkbaar al die jaren alleen maar Janboerenfluitjestaal geleerd en gehanteerd.quote:Op woensdag 25 februari 2009 20:21 schreef DonJames het volgende:
[..]
Winst kan net zo goed negatief als positief zijn. Dat in Janboerenfluitjestaal "winst" een positief resultaat is, en "verlies" een negatief, kan ik niet zo veel aan doen.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Winst_(onderneming)quote:Winst is het positieve verschil tussen opbrengst en kosten. Is het verschil negatief, dan is er sprake van verlies.
Bijvoorbeeld art. 20, eerste lid, Wet VPB:quote:Op donderdag 26 februari 2009 07:26 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Dan heb ik blijkbaar al die jaren alleen maar Janboerenfluitjestaal geleerd en gehanteerd.
(en ik maar denken dat ik een fatsoenlijke opleiding heb gehad)
Ik kan helaas nergens een echt officiele definitie vinden anders dan de Wiki:
[..]
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Winst_(onderneming)
Maar dit klopt dus volgens jou niet. Waar ontleen jij aan dat winst ook een negatief bedrag kan zijn?
Jij wintquote:Op donderdag 26 februari 2009 10:14 schreef ManAtWork het volgende:
Uiteraard waren ze winstgevend. Maar als het een negatieve winst is, is het minder positief dan een positieve winst wat positiever is om een negatieve invloed op het positieve beleid te voorkomen.
Ja, dat magquote:Op vrijdag 24 april 2009 22:51 schreef zwjanehals het volgende:
Ik heb sinds dit jaar ook een eigen bedrijfje/praktijk in de vrije beroepen. Omdat ik dit naast mijn gewone dienstverband doe, heb ik ook geen recht op de ondernemersaftrek e.d. omdat ik niet aan het urencriterium voldoe.
Mag ik nu wél de kosten aftrekken die ik maak voor mijn bedrijfje (huur, telefoonkosten, drukwerk, software etc) ? Of kan dit ook niet vanwege het urencriterium ?
Dus dat als enige wél. Ok, helder !quote:Op vrijdag 24 april 2009 22:54 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ja, dat magnatuurlijk, zou ik zeggen
Scherpe tijd neergezet, DJ, en dat voor de vrijdagavondquote:Op vrijdag 24 april 2009 22:54 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ja, dat magnatuurlijk, zou ik zeggen
quote:Op zaterdag 25 april 2009 09:35 schreef Knakker het volgende:
Bij deze tweede topic-kaping
Ik ben vorig jaar met een bedrijfje gestart, ingeschreven bij KvK en dergelijke en uiteindelijk is mijn afgedragen BTW onder de 1000 euro gebleven. Op grond van de KOR kan ik dat dus terugkrijgen. Hoe kan ik dat terugvragen? Moet ik een brief sturen, en zo ja: waarheen?
http://download.belasting(...)emersob2011z11fd.pdfquote:Verrekening voorlopige verminderingen: definitieve vermindering
Is het totaal van de voorlopige verminderingen die u op uw aangiftes hebt ingevuld, hoger
dan de vermindering waar u recht op hebt? Dan moet u bijbetalen. Dit moet u doen bij
de aangifte over het eerste belastingtijdvak van het volgende jaar. Het kan ook zijn dat het
totaal van de voorlopige verminderingen lager is dan de vermindering waar u recht op hebt.
U kunt dan het verschil in mindering brengen in de eerste aangifte van het volgende jaar.
Het bedrag dat u terugkrijgt of moet bijbetalen, vermeldt u bij vraag 5d van de aangifte.
Als u in dezelfde aangifte een voorlopige vermindering toepast voor dat tijdvak, telt u die
voorlopige vermindering op bij het bedrag dat u terugkrijgt of moet bijbetalen over het
vorige jaar.
Ik lees zijn tekst anders. Ik geloof dat hij bedoelt dat er veel activiteiten kunnen zijn die onder de uren kunnen worden geschoven om aan het urencriterium te kunnen voldoen.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 09:24 schreef ManAtWork het volgende:
(En zo heel veel zaken zijn er niet waarvoor het urencriterium van belang is.)
Verschil van interpretatie dus.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 13:18 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Ik lees zijn tekst anders. Ik geloof dat hij bedoelt dat er veel activiteiten kunnen zijn die onder de uren kunnen worden geschoven om aan het urencriterium te kunnen voldoen.
Dat hebben we wel vakerquote:
Dat las ik ook, totdat hij begon over 'creatief tellen'quote:Ik lees dat hij investeringen wil doen en zich afvraagt of het wel of niet ten laste brengen van het resultaat afhangt of hij wel of niet aan het urencriterium voldoet.![]()
Ja, dat heb ik toch net gedaan?quote:En zoals wel vaker is er maar één iemand die hier duidelijkheid over kan verschaffen.
Geeft ook niet.quote:
Ja, creatief uren tellen omdat er dan investeringen mogen worden afgeschreven. (Mocht dit afhankelijk zijn van het urencriterium, wat het dus niet is waardoor creatief tellen hiervoor geen zin heeft.)quote:[..]
Dat las ik ook, totdat hij begon over 'creatief tellen'
Ik bedoelde dat degene die de vraag stelt, antwoord moet geven op de vraag wat hij nu bedoelt. (Jij leest weer eens verkeerd.quote:[..]
Ja, dat heb ik toch net gedaan?
Ik wil toch nog even mijn vraag iets verduidelijken;quote:Op zaterdag 30 mei 2009 08:26 schreef zwjanehals het volgende:
Ik kaap nog een keer het topic;
Hoe zit het met de aftrek van een laptop die ik echt nodig heb voor mijn bedrijfje ? Ik heb namelijk altijd mijn pt. gegevens bij de hand en kan direct administratie invoeren en declareren. Is deze wél aftrekbaar? Voor hoeveel % en dient dit gespreid te gebeuren ?
1. Nee, dan schrijf je niet af. Je boekt het direct als kosten. (BTW: het is tegenwoordig vijf jaar in plaats van drie.)quote:Op vrijdag 26 juni 2009 21:39 schreef zwjanehals het volgende:
[..]
Ik wil toch nog even mijn vraag iets verduidelijken;
1) Ik wil voor de admini een netbookje kopen (licht en makkelijk mee te nemen). Op de site van de BD staat dat goederen van < E450,- in 1 keer mogen worden afgetrokken. Geldt dit dan ook voor zo'n pc'tje ( E350,-) ? Geldt dan niet de 3-jaar afschrijvingsregel ?
2) Maakt het voor bovenstaande nog verschil òf ik als ondernemer wordt angemerkt (door het urencriterium te halen) of niet ?
3) Ik ben BTW vrijgesteld omdat ik in de vrije beroepen zit. Is er bij zakelijke aanschaf van zo'n pc dan nog iets van ie BTW terug te krijgen ?
Alvast bedankt voor de antwoorden !
@ 2: dus iedereen met een kvk inschrijving als 'bedrijfje' kan zomaar die kosten aftrekken ? Dus eigenlijk een pc kopen voor 50-60% van de prijs, door de kosten af te trekken ?quote:Op vrijdag 26 juni 2009 21:44 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
1. Nee, dan schrijf je niet af. Je boekt het direct als kosten. (BTW: het is tegenwoordig vijf jaar in plaats van drie.)
2. Nee.
3. Nee. Vrijgesteld wil zeggen dat je geen BTW in rekening hoeft te brengen maar dat je ook geen BTW kunt terug vragen. Je zult de post dan ook inclusief BTW als kosten moeten boeken.
Nee, je zult wel aannemelijk moeten maken dat deze kosten gemaakt zijn/nodig zijn voor het uitoefenen van je bedrijf. Er zullen dus over het algemeen ook opbrengsten tegenover moeten staan. De fiscus is natuurlijk ook niet gek.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 23:03 schreef zwjanehals het volgende:
[..]
@ 2: dus iedereen met een kvk inschrijving als 'bedrijfje' kan zomaar die kosten aftrekken ? Dus eigenlijk een pc kopen voor 50-60% van de prijs, door de kosten af te trekken ?
Nee, dat is eigenlijk ook wel logisch. Maar goed, in mijn geval is het nodig voor admini en het versturen van declaraties naar zorgverzekeraars. Lijkt me dus een aannemelijke reden om zo'n ding aan te schaffen en op te voeren als kosten.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 23:36 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nee, je zult wel aannemelijk moeten maken dat deze kosten gemaakt zijn/nodig zijn voor het uitoefenen van je bedrijf. Er zullen dus over het algemeen ook opbrengsten tegenover moeten staan. De fiscus is natuurlijk ook niet gek.
Dit geldt niet voor een startende onderneming waarbij je de afgelopen 5 jaar NIET als ondernemer bent aangemerkt: http://www.lancelots.nl/b(...)asting/urencriteriumquote:Tevens dien je meer dan 50% van je werktijd in je ondernemingen te steken, dat betekend dat je met enkel 1225 uur in je onderneming je er nog niet ben.
Stel je ben in loondienst en werk 40 weken lang 36 uur per week = 1440 uur in loondienst, dan moet je dus om aan het urencriterium te voldoen min. 1441 uur in je ondernemingen werkzaam zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |