Bron: het ADquote:SCHERPENISSE - Een geldautomaat van de Rabobank, die elke zondag buiten werking wordt gesteld. Het klinkt raar, maar in Scherpenisse is het al jaren werkelijkheid.
Veel inwoners ergeren zich eraan. De achtergrond van de 'zondagssluiting' laat zich raden.
De geldautomaat zit in een pand, waarvan de eigenaar gereformeerd is. Hij heeft bij de bank bedongen dat er op zondag niet wordt gepind.
PvdA-raadslid Peter Suurland uit Scherpenisse vindt het nauwelijks meer te verkopen dat de automaat op zondag buiten gebruik is. "Voor oudere mensen is dat heel onhandig. Bovendien jaag je mensen zo naar een ander dorp om te pinnen." En juist dat laatste kan wel eens nadelig zijn voor Scherpenisse. De Rabobank laat een geldautomaat immers alleen hangen als er voldoende wordt gepind. Een bestuurder van de bank liet dat deze week nog eens weten tijdens een bijeenkomst over de leefbaarheid in Scherpenisse. "Dan moet je hem niet één dag per week op slot gooien", vindt Suurland. "Zo vraag je erom dat hij minder vaak wordt gebruikt." Volgens hem ergeren meer inwoners zich daaraan.
Maar er is hoop. Een woordvoerder van de gemeente laat weten dat in het nieuwe woonzorgcentrum ruimte komt voor een geldautomaat. Daar kan hij wel op zondag worden gebruikt. Het is aan de Rabobank om te besluiten of ze gebruik maakt van het aanbod. De bank denkt daar nog over na.
Dat de automaat nu gesloten is op zondag is volgens directievoorzitter Henk Bezemer een uitzondering. "Wij beschouwen een geldautomaat als een voorziening voor zeven dagen in de week. Maar de wens van de eigenaar van een gebouw moeten we respecteren."
Vooral dat laatste, of je nu wel of niet op de zondag rust wil genieten, kun je niet meteen middeleeuws noemen. Je eigen wensen en gedrag op andere opdringen echter wel....quote:Op zaterdag 21 februari 2009 12:14 schreef snowgoon het volgende:
Wat een ontigelijke zeikerds zitten er toch tussen. Leven nog in de middeleeuwen de mensen die de zondagsrust zo strikt handhaven en opdringen aan anderen.
Ik vind dat de Schriftgeleerden (Farizeërs) daar in Scherpenzeel even mij een tekst moeten toekomen waarin in de Bijbel staat dat Jezus had verordeneerd dat zijn Discipelen niet gingen pinnen op zondag.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 12:16 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Vooral dat laatste, of je nu wel of niet op de zondag rust wil genieten, kun je niet meteen middeleeuws noemen. Je eigen wensen en gedrag op andere opdringen echter wel....
Chantage? Rare mensen die gelovigen.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 12:41 schreef kless het volgende:
Volgends mij staat een pin automaat gewoon in een bestemmings plan.
Dan denk ik eerder dat de kerken of de stichting heeft gedreigt met het verplaatsen van al het vermogen op die rekening naar een andere bank.
quote:Op zaterdag 21 februari 2009 12:16 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Vooral dat laatste, of je nu wel of niet op de zondag rust wil genieten, kun je niet meteen middeleeuws noemen. Je eigen wensen en gedrag op andere opdringen echter wel....
Om je te testen/schifting aan te brengenquote:Op zaterdag 21 februari 2009 12:59 schreef Loedertje het volgende:
Waarom heeft *god/allah* in vredesnaam allemaal verleidingen verzonnen waar de aanhangers niet aan mogen komen? Het begon al bij die verboden vrucht in *het paradijs*
Dat bedoel ik dus ook. Of je zelf wilt genieten van je persoonlijke rust, moet je zelf uitmaken, maar andere dwingen tot hetzelfde gedrag is middeleeuws te noemen...quote:Op zaterdag 21 februari 2009 12:52 schreef kriele het volgende:
[..]
Je kan ook gewoon iedereen zelf laten kiezen. Je pint wel of niet op zondag.
Tja, ik vind het ook een groot probleem dat onze overheid kerk en staat bij elkaar probeert te houden. Maar ik denk dat als je daar vanaf wil, je beter een vrij land kan opzoeken. In Nederland gaat het echt nog wel even duren voordat dat opgelost isquote:Op zaterdag 21 februari 2009 14:02 schreef Elfletterig het volgende:
Verbijsterend, hoe bepaalde gelovigen anderen beperkingen opleggen vanwege hun eigen overtuiging. Trouwens ook dom van de Rabobank om hun dienstverlening afhankelijk te maken van die pandeigenaar.
quote:Op zaterdag 21 februari 2009 14:24 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
Tja, ik vind het ook een groot probleem dat onze overheid kerk en staat bij elkaar probeert te houden. Maar ik denk dat als je daar vanaf wil, je beter een vrij land kan opzoeken. In Nederland gaat het echt nog wel even duren voordat dat opgelost is
Zou dat ook nog zo zijn als alle tegenstanders van dergeljke besluiten hun geld vanquote:Op zaterdag 21 februari 2009 12:13 schreef mcwops het volgende:
de Rabobank is een cooperatieve vereniging. dus de mensen uit het dorp zitten in bestuur van de bank en zijn lid van de bank. dat besluiten ze dus zelf. Vanuit het Hoofdkantoor van de Rabobank hebben ze daar weinig tegen in te brengen
Het lijkt mij juist dat vooral de oudere mensen het hier wel mee eens zullen zijn.quote:"Voor oudere mensen is dat heel onhandig. Bovendien jaag je mensen zo naar een ander dorp om te pinnen."
Ik denk niet dat het in dank wordt afgenomen door zijn achterban als hij het zou doen.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 17:12 schreef Drijfzand het volgende:
Heeft Wilders hier al kamervragen over gesteld?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |