Gisteren werd er in ‘De Wereld Draait Door’ uitgebreid stilgestaan bij een voogdijzaak van de William Schrikker Groep; de negenjarige Khadija werd na een melding van haar behandelend arts uit huis geplaatst. Khadija was echter niet mishandeld maar had een buitengewoon zeldzame ziekte. Tevens had de arts in kwestie de ouders van het meisje het stempel ‘geestelijk gehandicapt’ (daar waar ze enkel analfabeet zijn en de Nederlandse taal onmachtig) opgeplakt en de aangemaakte zaak transformeerde in een uitgemaakte.
Althans, volgens advocaat Richard Korver. Deze advocaat wil dolgraag met Khadija spreken, maar dit wordt tegengehouden door Khadija’s voogd.
Wat een gemiste kans van de William Schrikker Groep om in de uitzending niet tegenover Korver plaats te nemen en hun visie op de zaak te geven. De Schrikker Groep bleef weg en schonk advocaat Korver hiermee tien minuten vrije spreektijd voor een miljoenenpubliek. Het enige dat de Schrikker Groep had gedaan was de redactie van ‘De Wereld Draait Door’ telefonisch laten weten in de zaak Khadija te ‘rigide’ te hebben gehandeld.
Wat bij de televisiekijker blijft hangen is het beeld van een arrogante instantie die zonder een zuivere aanleiding een kind bij haar ouders vandaan haalt. En terecht, want de Schrikker Groep laat zich zonder een ‘boe’ of een ‘bah’ aan de schandpaal nagelen. Het verhaal van de ‘eigen schuld en de bult’. Om met presentator Van Nieuwkerk te spreken: c’est tout!
Ik stel echter wel een paar vragen:
Hoe komt het dat Richard Korver in zijn functie van advocaat de rechter nog niet gedwongen heeft Khadija uit de Schrikker-voogdij te halen? Is behalve de William Schrikker Groep nu ook de rechterlijke macht én de Raad voor de Kinderbescherming stapel mesjogge geworden?
En: Heeft de William Schrikker Groep wel het recht om zich op televisie te verdedigen en het volledige verhaal rondom Khadija klip en klaar naar buiten te brengen? Heel goed mogelijk van niet; deze mensen dienen namelijk buitengewoon strikt de privacy van hun cliënten én hun ouders te waarborgen. Iedere advocaat weet dit en zal de Schrikker Groep ermee om de oortjes slaan wanneer ze uit de band springen.
Veel ouders die wel eens met de William Schrikker Groep of Bureau Jeugdzorg te maken hebben gehad, reageren zich in akelig beroerd Nederlands wanhopig af op het forum van de website van ‘De Wereld Draait Door’. Toen ik deze kwaadaardige reacties op dit forum las, vroeg ik mij af of al deze agressie enkel en alleen werd opgeroepen door ‘de zaak Khadija’. Mijn antwoord is: nee. Een paar weken geleden (inmiddels oud nieuws, ik weet het) kwam in de media namelijk al tamelijk luidruchtig naar buiten dat in diverse internetriolen en op enkele Hyves- pagina’s tientallen kindervoogden met de dood bedreigd worden. Om de gevaarlijke gekken onder ons een laatste aanmoediging te geven plaatst men hier graag een foto of een filmpje van het potentiële slachtoffer bij. Ironische bijkomstigheid is dat advocaat Korver, volgens zijn eigen website, diverse keren een Kort Geding heeft aangespannen namens een winkeldief wiens foto op het internet gepubliceerd werd.
Ik ben er van overtuigd dat er veel arrogante gezinsvoogden zijn, maar ik weet ook dat er bijzonder veel voogden en hulpverleners zijn die voortdurend hun nek uitsteken voor verwaarloosde en mishandelde jeugd. Dit doen ze door zich dagelijks op gepassioneerde wijze, zowel fysiek als emotioneel, in situaties te werpen die zonder internet en ‘Savanna-haat’ al genoeg risicovol zijn.
De heldhaftigste in ‘De Wereld Draait Door’ was echter niet de William Schrikker Groep of Richard Korver. De held van gisterenavond was de immer genuanceerde en nimmer zonder kennis van zaken zittende Hugo Borst. Deze Rotterdamse rel-aap kwam met werkelijk een briljante visie op deze toch al bijzonder pijnlijke zaak. Zijn verheven woorden echoën nog nadrukkelijk na.
Welke dat waren?
‘Maak hier en nu, op televisie, de naam van die voogd bekend!’
Deze keer meende hij het.
A.F. Kaarten
www.dwdd.nlhttp://www.korver-vanessen.nlhttp://www.jeadvocaat.nl/http://coupeirrite.blogspot.com/[ Bericht 100% gewijzigd door yvonne op 21-02-2009 12:05:33 ]