Daar gaat het dus fout. Je zult een van de twee nieuwsfuncties moeten hernoemen. Functienamen moeten uniek zijn.quote:Op maandag 2 maart 2009 10:49 schreef Nashje het volgende:
[..]
Ik heb 2 includes. 1tje voor het menu en 1tje voor het nieuws (content). In beide scripten staat een function nieuws
En hoe moet het PHP script verder weten welke van de 2 nieuws-functies je wilt gebruiken dan?quote:Op maandag 2 maart 2009 10:49 schreef Nashje het volgende:
[..]
Ik heb 2 includes. 1tje voor het menu en 1tje voor het nieuws (content). In beide scripten staat een function nieuws ja, maar dat heb ik ook nodig. Hoezo aanroepen dan?
Nou ehh ik wil ze allebei gebruiken. Op beide pagina's.quote:Op maandag 2 maart 2009 11:27 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
En hoe moet het PHP script verder weten welke van de 2 nieuws-functies je wilt gebruiken dan?
Als je twee functies wilt gebruiken die allebei iets anders doen, dan kun je ze niet hetzelfde noemen natuurlijk.quote:Op maandag 2 maart 2009 11:38 schreef Nashje het volgende:
[..]
Nou ehh ik wil ze allebei gebruiken. Op beide pagina's.
Het punt is dus dat het geen 2 pagina's meer zijn als je iets include.. dan word het samengevoegd tot 1 lap code, en dan is het verschil tussen de 2 nieuwsfuncties niet meer duidelijk.. gewoon 1 hernoemen dus.quote:Op maandag 2 maart 2009 11:38 schreef Nashje het volgende:
[..]
Nou ehh ik wil ze allebei gebruiken. Op beide pagina's.
ik vraag me sowieso af waarom je een functie "nieuws" in het menu hebt....quote:Op maandag 2 maart 2009 10:49 schreef Nashje het volgende:
[..]
Ik heb 2 includes. 1tje voor het menu en 1tje voor het nieuws (content). In beide scripten staat een function nieuws ja, maar dat heb ik ook nodig. Hoezo aanroepen dan?
Misschien doe je er goed aan nog eens een PHP boek open te slaanquote:Op maandag 2 maart 2009 11:42 schreef Nashje het volgende:
Als ik de ene hernoem doet ie het nog niet.
Maar je mag eigenlijk dus maar 1 functie aanmaken, en die functie meerdere malen aanroepen? Maar hoe kan ik die functie vervolgens aanroepen? Wat voor script?
Ik weet dat dit het "voor dummies" tpic is, maar het zou erg helpen als je iig de moeite zou doen om op PHP.net te lezen wat een functie is en hoe je 'm gebruikt.quote:Op maandag 2 maart 2009 11:42 schreef Nashje het volgende:
Maar je mag eigenlijk dus maar 1 functie aanmaken, en die functie meerdere malen aanroepen? Maar hoe kan ik die functie vervolgens aanroepen? Wat voor script?
quote:Op maandag 2 maart 2009 11:42 schreef Nashje het volgende:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | function supertof($dingen) { echo $dingen.' zijn supertof!'; return true; } supertof('bananen'); supertof('frietvorkjes'); supertof('topics op fok'); ?> |
In dit geval niet zoveel, maar het kan een goede gewoonte zijn standaard terug te geven of de uitvoer gelukt is of niet.. Hoewel op den duur exceptions natuurlijk prettiger zijn..quote:Op maandag 2 maart 2009 12:25 schreef Roy_T het volgende:
Wat is het nut van die "return true", Tijn?
Ik had het over dit gevalquote:Op maandag 2 maart 2009 12:39 schreef Intrepidity het volgende:
In dit geval niet zoveel, maar het kan een goede gewoonte zijn standaard terug te geven of de uitvoer gelukt is of niet.. Hoewel op den duur exceptions natuurlijk prettiger zijn..
Ik denk dat het gebruik van MVC voorlopig even buiten de scope van de kennis van Nashje valtquote:Op maandag 2 maart 2009 12:43 schreef Roy_T het volgende:
[..]
Ik had het over dit gevalPuur persoonlijk zet ik sowieso nooit een echo() in een functie; dat regel ik wel in de view. Door enkel een string te returnen, heb je dan al "true".
Oh dat is er niet, maar ik zorg altijd dat een functie iets returnt. Het zou natuurlijk beter zijn om in dit geval de string te returnen, maar goed, het is sowieso meer bedoeld als pseudo-code om te laten zien hoe je 1 functie meerdere keren kunt aanroepen.quote:Op maandag 2 maart 2009 12:25 schreef Roy_T het volgende:
Wat is het nut van die "return true", Tijn?
niksquote:Op maandag 2 maart 2009 20:41 schreef GlowMouse het volgende:
Waarom mag dat in php niet? Wat geeft mysql_error()?
ik zou maar niet naar naar een andere programmeertaal overstappen. Zulke php-eigen dingen (fouten imo) werken in geeneen andere taal volgens mij. In C# bijv. heb je een returntype en daar hou je je aan. Als je niets te returnen hebt moet je dat ook niet doen.quote:Op maandag 2 maart 2009 12:39 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
In dit geval niet zoveel, maar het kan een goede gewoonte zijn standaard terug te geven of de uitvoer gelukt is of niet.. Hoewel op den duur exceptions natuurlijk prettiger zijn..
In veel scripttalen kun je returnen wat je wil vanuit een functie, zonder dat je van te voren een return type hoeft te definiëren. Dat is niet specifiek voor PHP, ook in Python, Perl en Ruby kun je vrij returnen.quote:Op maandag 2 maart 2009 21:00 schreef Catch22- het volgende:
[..]
ik zou maar niet naar naar een andere programmeertaal overstappen. Zulke php-eigen dingen (fouten imo) werken in geeneen andere taal volgens mij. In C# bijv. heb je een returntype en daar hou je je aan. Als je niets te returnen hebt moet je dat ook niet doen.
java dacht ik ookquote:Op maandag 2 maart 2009 21:38 schreef Tijn het volgende:
[..]
In veel scripttalen kun je returnen wat je wil vanuit een functie, zonder dat je van te voren een return type hoeft te definiëren. Dat is niet specifiek voor PHP, ook in Python, Perl en Ruby kun je vrij returnen.
Als je Javascript bedoelt, zou je best eens gelijk kunnen hebben. Als je echt Java bedoelt niet, daar moet je een return type opgeven. bij het declareren van een functie. En dan moet je ook iets van dat type teruggeven.quote:
1 2 3 4 5 6 7 | system.println(bla); } public String do_string(String bla) { return bla + "bla"; } |
Bij een void mag je niets teruggeven. Je moet je nog steeds aan de declaratie houden.quote:Op maandag 2 maart 2009 23:05 schreef slacker_nl het volgende:
Ligt eraan, een void doet niks..
[ code verwijderd ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |