![]()
quote:
Gehaktdag is de dag van de financiële verantwoording, de derde woensdag in Mei. Naast de derde dinsdag in September kent Nederland een tweede dag in het jaar waarin de financiën van het land de hoofdrol spelen, gehaktdag. Is prinsjesdag op de derde dinsdag van September nog versierd met alle pracht en praal van het Koninklijkhuis, op gehaktdag is het soberheid troef. Op gehaktdag wordt getoetst of de ministeries het belasting geld volgens de begrotingswetten heeft geïnd en besteed. Op gehaktdag legt de minister van financiën voor de Tweede Kamer der Staten Generaal verantwoording af voor het beleid dat hij anderhalf jaar daarvoor op Prinsjesdag met de miljoenennota beloofde ten uitvoer te brengen, daarom wordt gehaktdag ook wel verantwoordingsdag genoemd.
Allemaal heel leuk, maar hebben jullie vaste dagen zoals een patatdag of chineesdag of misschien daadwerkelijk ook wel een gehaktdag. Ik voorspel dat veel mensen zaterdag zien als patatdag, ik overigens niet.
Ik heb geen echt vaste dagen, maar om er dan toch 1 te noemen:
- Vrijdag bami-dag.
The poet presents the imagination with images from life and human characters and situations, sets them all in motion and leaves it to the beholder to let these images take his thoughts as far as his mental powers will permit.