abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66248849
Hallo. Ik had even een vraagje voor een opdracht van school. Ik kom er zelf niet uit, dus vandaar vraag ik even hier hulp, voor de doe-je-huiswerk-zelf-roepers .

Door toepassing van het Abell model kun je snel zien met welke technologieën en producten een onderneming op de markt actief is, en op welke doelgroep ze inspelen. Er wordt dus duidelijk gemaakt wat het werkterrein is waarop de onderneming actief is.

Dit is een voorbeeld van het Abell-model, nu is de opdracht om er een te maken voor Thompson, een producent van studieboeken. Iemand enig idee in welke behoefte wordt voorzien, welke afnemersgroepen bediend worden en welke technologieën gebruikt worden in dit geval? Bij voorbaat dank .
  donderdag 19 februari 2009 @ 19:29:58 #2
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_66249074
afnemersgroepen: studenten, scholen/universiteiten, boekenwinkels lijkt mij
Primum non nocere
pi_66249161
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 19:29 schreef Florian_ het volgende:
afnemersgroepen: studenten, scholen/universiteiten, boekenwinkels lijkt mij
Maar weet je bijvoorbeeld ook hoe dat precies gaat in die branche? Want de directe afnemers schijnen dus niet de studenten te zijn, maar de scholen die de studenten een boekenlijst meegeven is mij verteld .
  Forum Admin donderdag 19 februari 2009 @ 19:34:49 #4
35723 crew  GGMM
pi_66249275
Wat doe ik hier?
Alweer zo'n prachtige post van mij.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
  donderdag 19 februari 2009 @ 19:36:09 #5
214668 Superbaddd
Me bad, me bad, me bad bad boy
pi_66249321
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 19:34 schreef GGMM het volgende:
Wat doe ik hier?
Donder dan op joh
  donderdag 19 februari 2009 @ 19:36:28 #6
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_66249334
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 19:31 schreef dWc_RuffRyder het volgende:

[..]

Maar weet je bijvoorbeeld ook hoe dat precies gaat in die branche? Want de directe afnemers schijnen dus niet de studenten te zijn, maar de scholen die de studenten een boekenlijst meegeven is mij verteld .
Juist. Maar zoek maar eens op bol.com of bij Selexyz (boekenwinkel), die verkopen ook gewoon studieboeken. En de studenten ontvangen inderdaad een boekenlijst van de uni, maar kopen dan bij verschillende distributiepunten hun boeken.
Primum non nocere
pi_66249359
Afnemers: online boekwinkels, boekwinkels, studieboekhandelaren.

Zolang het maar B2B is dus.
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_66249479
Ok, hartelijk bedankt . Hebben jullie nog tips voor de andere 2 dimensies?
pi_66249532
Technologieen, naja :S Drukwerk ? Misschien een PDF versie. Erg technologisch is het nou niet he.
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
  donderdag 19 februari 2009 @ 19:42:50 #10
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_66249548
Voor welke technologie of product is het voorbeeld uit de OP?
Primum non nocere
pi_66249643
Dat probeerde ik ook te achterhalen, maar heb het niet gevonden. Ik zocht gewoon op Abell-model . Maar van technologieën is dus niet echt sprake zo blijkt, behoeftes zullen zijn voorzien van onderwijs/informatie, toch?
pi_66249771
Even iets dieper, voor de mensen die nog niet zijn afgehaakt .

Het vijfkrachtenmodel is een model ontwikkeld door Michael Porter. Het model heeft als doel het winstpotentieel van een markt, oftewel bedrijfstak, te bepalen. In elke bedrijfstak wordt, volgens Porter, dit potentieel beïnvloed door vijf factoren die hij 'krachten' noemt. De gezamenlijke kracht van deze vijf krachten bepaalt het uiteindelijke winstpotentieel van de bedrijfstak. De krachten en daarmee de kans op winsten lopen per bedrijfstak sterk uiteen.

De vijf krachten zijn:

1. De macht van leveranciers;
2. De macht van afnemers;
3. De mate waarin substituten en complementaire goederen verkrijgbaar zijn;
4. De dreiging van nieuwe toetreders tot de markt;
5. De interne concurrentie van spelers op de markt.

Deze 5 krachten moet ik ook nog invullen voor deze bedrijfstak/branche, maar dit vind ik ook vrij moeilijk. Ok, interne concurrentie zijn dus de andere spelers op de markt gewoon, toch? Maar die andere 4 dan? .
  donderdag 19 februari 2009 @ 19:52:37 #13
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_66249937
Ok, moment.
Primum non nocere
pi_66249982
Misschien moet je een keer naar je college gaan?
You know the difference between you and me? I make this look good!
pi_66250080
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 19:53 schreef Rublic het volgende:
Misschien moet je een keer naar je college gaan?
Dit is nog van vorig jaar voor m'n Propedeuse. En dan nog is dit wel behandeld, maar er was gewoon uitgelegd dat het bestond zeg maar, de uitleg hoe je zoiets dan moet invullen ontbrak .
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 19:52 schreef Florian_ het volgende:
Ok, moment.
Alvast bedankt!

@ Post hieronder, thanks, is in ieder geval wat verduidelijkend .
pi_66250087
Anyway

1. De macht van leveranciers;
Hoe afhankelijk ben je van je leveranciers? Welke druk kunnen ze op je uit oefenen? Ben je hun enige afnemer of zijn er meer?

2. De macht van afnemers;
Hoe groot is de macht van de afnemers? Kunnen ze makkelijk switchen tussen aanbieder A en B?

3. De mate waarin substituten en complementaire goederen verkrijgbaar zijn;
Hoe groot is de bedreiging van 'vervangende' producten. Voorbeeld van Fitnessscholen dat mensen thuis een Crosstrainer aanschaffen.

4. De dreiging van nieuwe toetreders tot de markt;
Welke kosten zijn verbonden aan het aanbieden van het product/dienst? Gaan hier grote voorafgaande investeringen van af?

Zijn slechts voorbeelden maar misschien dat het je helpt. Succes iig

Als je echt wilt weten kijk dan even hier http://nl.wikipedia.org/wiki/Vijfkrachtenmodel
You know the difference between you and me? I make this look good!
pi_66250291
nieuwe trend is digital printing, het stukje tekst dat je nodig hebt print je, de rest van het boek of artikel kan je laten staan... kan je miss verwerken in de technologien
Op donderdag 22 mei 2008 10:28 schreef Spittie het volgende:
swarma spam hoer
Op maandag 4 mei 2009 16:09 schreef Broekpaling het volgende:
Swarmahoer, deleting your posts while users are still writing them.
pi_66250352
welke studie doe je eigelijk
Op donderdag 22 mei 2008 10:28 schreef Spittie het volgende:
swarma spam hoer
Op maandag 4 mei 2009 16:09 schreef Broekpaling het volgende:
Swarmahoer, deleting your posts while users are still writing them.
  donderdag 19 februari 2009 @ 20:03:31 #19
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_66250383
Als jij een bedrijf bent dan in een bepaalde sector opereert, heb je natuurlijk te maken met omgevingsfactoren die invloed hebben op het verkoop van jouw product of dienst. Leveranciers kunnen macht uitoefenen. Dit kan onder meer door de prijzen te verhogen of te verlagen. De impact hiervan voor jouw bedrijf hangt samen met het aantal leveranciers (als het je niet aanstaat ga je gewoon naar een ander namelijk). Ook kunnen leveranciers zelf het product gaan produceren. Hierdoor val jij weg als partij tussen de leveranciers en de consument.

Afnemers kunnen natuurlijk de prijs onder druk zetten. Bijvoorbeeld ndoor niet te kopen, of door dit alleen bij de concurrentie te doen waardoor jij weer je prijzen omlaag moet doen etc. Ook is er sprake van de mate waarin de afnemer jouw product daadwerkelijk nodig heeft (dit is bij studieboeken natuurlijk het sterk het geval). Invloed van de afnemers kan dus effect hebben op een bedrijfstak.

Nieuwe toetreders zorgen natuurlijk voor concurrentie, da's logisch. De huidige spelers op de markt zijn vaak gelijkwaardige concurrenten (homogeniteit in de producten, weinig differentiatie) waardoor de strijd zeer hevig is. Door prijzenslagen tussen de concurrenten trekt het ene bedrijf weer meer klanten dan de andere etc. Hierdoor is er slechts sprake van een lage winstgevendheid (tenzij er sprake is van kartelvorming, verboden).

Substituten en complementaire goederen --> denk aan .pdf bestanden, e-books etc.
Primum non nocere
pi_66250573
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 20:02 schreef swarmahoer het volgende:
welke studie doe je eigelijk
Commerciële Economie op de HvA. En Florian_, oneindig veel bedankt voor je tijd en moeite . Hier kan ik zeker wat mee! .
  vrijdag 20 februari 2009 @ 07:15:48 #21
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_66264690
schopje naar SES
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_66270974
Ik verwachtte naaktfoto's verdomme.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: