Eventjes mijn duit in het zakje:
wij zijn tijdens de zwangerschap van onze 2e verhuisd van een appartement 2 hoog, jaren 30 huis, naar een nieuwe eengezinswoning.
We hebben 2 jaar gewoond in die bovenwoning en eigenlijk hebben we het altijd super gehad daarzo. Lekker de ruimte, grote 4-kamerappartment. Eigenlijk hadden we niet weg gehoeven, maar wat ons toch deed verhuizen was het volgende:
1. kind wordt groter, dus zwaarder en is ook permanentere verandering
2. vrouwlief wordt meer en meer zwanger en alles tillen wordt toch steeds zwaarder, is tijdelijk
3. appartement is aan een drukke doorgaande weg in het centrum, kortom geen speelmogelijkheden
4. we werden jaloers op de benedenburen met hun tuin enz.
5. toch gebrek aan ruimte, vooral opbergruimte.
6. altijd rot parkeren, en zelden voor de deur.
7. geen scholen in de buurt, dus kindjelief zal altijd gebracht moeten worden, later.
Nu wonen we dus in een eengezinswoning en inmiddels is de 2e ook geboren en ik moet zeggen het is super. Nog beter dan verwacht en ooit gedacht hebbende. Nu hebben we 5, waarvan 2 iets minder ruime slaapkamers, tuin, grote keuken (20m2), en zeeën van opbergruimte (zolder, inbouwkaste, knieschotten, kelder, schuur/garage). Altijd een parkeerplek voor de deur. En het beste: we hoeven maar 10 meter te lopen om de eendjes te voeren !!
Ok je mist de winkels dichtbij, het is muisstil 's avonds op het doodsaaie af, maar onze insteek was altijd dat we het deden voor de kids en minder voor onszelf. We moeten uiteraard onwijs veel laten daarvoor, vooral financieel. Dan maar geen grote vakantie de komende 4 jaar of een nieuwe auto of bankstel/tafel etc.
Ik denk dat we erin gelsaagd zijn, afgelopen schaatsdagen waren er 100+ kids, leeftijd 2-12, bij ons voor de deur aan het schaatsen. Dat maakt het echt heel gezellig, en het schijnt in de zomer alleen maar beter te zijn.
dus ja, ik kan het van harte aanbevelen, als je de kans krijgt en de mogelijkheden hebt, pak die kans dan ook.