Hoewel ik me voorstel dat het sluiten van compromissen noodzakelijk is voor een samenleving waarin mensen met verschillende culturen, achtergronden, interesses vreedzaam moeten kunnen samenleven, ben ik er van overtuigd dat het opleggen van wil en wet “uit naam van de massa” niet leidt tot een betere samenleving.
Ik ben er voor om de betutteling te stoppen en - waar regels wel nodig zijn - soepelheid te betrachten. Het is toch van de gekke dat er overheidsinstanties (lees: politie, maar ook bijvoorbeeld semi-overheid als “Stadstoezicht”) gestimuleerd (lees: gedwongen) moeten worden om maar zoveel mogelijk bekeuringen uit te schrijven? Met als gevolg dat het ambtenarenapparaat zich alleen nog maar bezig kan houden met het afleggen van burgers om - op het ogenblik dat zij een kleine vergissing maken - ze daar direct op af te rekenen? En in die tussentijd kan de criminaliteit gewoon zijn gang gaan.
En dat terwijl de kindermishandeling nog steeds voortschrijdt (c.q. toeneemt), de anonieme kliklijnen niet anoniem blijken, er nog steeds vrijelijk dieren mishandeld kunnen worden, en ga zo maar door.
Laten we alle regels eens tegen het licht houden en bekijken of ze vanuit de burger gezien zin hebben. En als dat niet het geval blijkt: weg ermee!
k zie geen enkele reden waarom iemand thuis een computer zou willen hebben.Ken Olson, stichter van Digital Equipment, 1977