Kahlen | woensdag 18 februari 2009 @ 15:53 |
Is het verstandig een auto 2e hands van een rijschoolhouder te kopen (ex lesauto)? De één zegt dat het juist prima auto's zijn, veel beter onderhouden dan de meeste auto's, maar de ander zegt dat je dit juist nooit moet doen. Iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen? | |
Fred2 | woensdag 18 februari 2009 @ 15:55 |
Tja, de remmen zijn doorgaans goed getest, maar dat vele afslaan lijkt me niet echt goed voor de auto. | |
erikkll | woensdag 18 februari 2009 @ 15:57 |
Lijkt me niet goed voor de motor, zoals daar over het algemeen mee gereden wordt ![]() | |
erikkll | woensdag 18 februari 2009 @ 15:58 |
Maar misschien voor een goede prijs, is het wel te doen. ![]() | |
TheClown1 | woensdag 18 februari 2009 @ 15:58 |
Ze worden goed onderhouden maar dat afslaan is zeer slecht voor de motor, daarnaast moet je goed naar de versnellingsbak en koppeling kijken. Vele maken fouten met schakelen waardoor er schade ontstaat. Persoonlijk zou ik het niet aanraden vanwege het feit dat er zoveel onervaren rijders mee in aanraking zijn geweest. | |
StrayDog | woensdag 18 februari 2009 @ 16:03 |
Dat zou ik nooit doen, onderhoud is natuurlijk prima geweest maar tegelijkertijd is zo'n auto wel dagelijks extreem mishandeld. | |
Kahlen | woensdag 18 februari 2009 @ 16:06 |
quote:Je bedoelt dat je die uit elkaar moet halen om te zien hoe het er van binnen uitziet? Je kan dit toch niet aan de buitenkant zien? | |
Bootje84 | woensdag 18 februari 2009 @ 16:08 |
quote:En daarom moet je lekker een auto kopen die niet gebruikt is door lessers of leasers.. | |
PushyGurl | woensdag 18 februari 2009 @ 16:12 |
sjemig die hebben toch vaak al wat op de teller staan | |
gohan16 | woensdag 18 februari 2009 @ 16:13 |
Mijn rij-nstructeur zei dat zijn auto 100.000 reed per jaar. Na 5 jaar/500.000km hebben die auto's/motoren hun tijd wel gehad. | |
mvdejong | woensdag 18 februari 2009 @ 16:13 |
quote:Nee, maar de staat van de koppeling kun je in de praktijk redelijk beoordelen. Aan de ene kant door er gewoon mee te rijden, aan de andere kant door te proberen in hogere versnellingen vanuit stilstand op te trekken. Dat moet tenminste tot in 3 kunnen zonder dat de koppeling gaat slippen. Idealiter probeer je ook nog eens dit te doen als de koppeling na een forse rit goed heet is geworden. Bij versnellings-bakken geldt min of meer hetzelfde : hoe scherp schakelt de bak, hoor je gekke geluiden ? Als je in de verschillende versnellingen rijdt, hoeveel moeite kost het om zonder te koppelen de bak uit de versnelling te drukken, als dat in een bepaalde versnelling veel soepeler gaat dan in andere, dan is er wel sprake van overmatige slijtage. Maar, ik sluit me aan bij de meeste posters : een les-auto heeft een zeer slijtend bestaan geleid, motor, versnellingen, koppeling, remmen hebben een slijtage meegemaakt die overeenkomt met het 4-voudige van de nominale kilometer-stand. Zelfs de ophanging heeft wel wat meer meegemaakt dan gewoonlijk aan per ongeluk geraakte stoep-randjes enz. | |
error_404 | woensdag 18 februari 2009 @ 16:37 |
Wel leuk dat je vriendin in kan grijpen als je volgens haar te hard rijdt.... ![]() | |
swarmahoer | woensdag 18 februari 2009 @ 17:14 |
quote:denk juist andersom ![]() ![]() | |
blup | woensdag 18 februari 2009 @ 17:27 |
Hoe vaak heb jij de tandjes van je lesauto gepoetst? | |
Robin__ | woensdag 18 februari 2009 @ 18:24 |
Niet vaak. Je krijgt er wel de onderhouds historie bij.. en als ie 2-3-4 ton op de teller heeft kan ie nooit duur zijn. niet meteen een nee wat mij betreft. (je rijd waarschijnlijk een redelijk nieuwe auto voor niet al te veel geld.. maarja, wel wat meer risico) | |
Maikuuul | woensdag 18 februari 2009 @ 18:54 |
Die dingen worden meesal best verkracht ![]() Maarja als je hem goedkoop kunt kopen, waarom neit ![]() Ga anders es gewoon naar een dealer van auto's zijn de autoprijzen niet flink omlaag gegaan door de crisis ? ![]() | |
Accordtje | woensdag 18 februari 2009 @ 21:36 |
quote:Een ex-lesauto kan je idd beter niet kopen, maar een ex-lease auto is vaak echt een goede auto om te kopen hoor. (zeker tegenwoordig) Eigenlijk is het gewoon zonde dat het fabeltje dat alle ex-lease auto's afgeragd zijn nog bestaat. Bij leasemaatschappijen rijdt drie kwart van het personeel met een ex-lease auto, omdat daar hele leuke (en goed onderhouden) auto's terugkomen. Dat afraggen is er tegenwoordig allang niet meer bij, omdat de kosten vanwege het "afraggen" van een auto simpelweg doorbelast worden aan de werkgever. En die zit daar doorgaans niet op te wachten. Daarnaast worden de auto's die in slechte staat zijn vaak niet aan particulieren aangeboden.... Dus tip aan de TS: ga bij een leasemaatschappij kijken voor een ex-leaser, de prijzen zijn nu ook gunstig... | |
Tha_Duck | woensdag 18 februari 2009 @ 21:40 |
quote:En hoeveel procent van de 2e hands auto's komt uit de lease?? Ik denk dat er veel meer ex-lease auto's zijn dan je je voor kan stellen. Overigens is ex-lease best ok volgens mij. Goed onderhoud, veel snelweg KM's en redelijk jonge auto's voor een schappelijke prijs. Meestal geen josti-bakken met verrotte koppelingen enzo. | |
Kahlen | woensdag 18 februari 2009 @ 21:41 |
heeft 100.000 op de teller staan en de lesauto's rijden 400 km per dag en dan 4 dagen per week uit mijn hoofd, maar het leek mij wel makkelijk omdat ik nu in die auto rijd en dat voelt wel vertrouwd. Maar ik heb dus echt geen verstand hoe ik aan het schakelen kan horen of er wat mis is omdat ik nog heel weinig rij ervaring heb (zie reactie van mvdejong). Ik begrijp het wel, maar dat gaat het dus niet worden. Volgens mij zijn die extra gas/rempedalen er wel uitgesloopt. Al is da wel jammer, het is natuurlijk best lachen als je op de bijrijdersstoel kan rijden en zo door het centrum gaat touren in de zomer en achter het stuur niemand zit ![]() Ik ga eens achter die leasemaatschappij tip aan als ik mijn rijbewijs binnen heb gehaald, via google kom ik er wel uit denk ik (waar die bedrijven zijn etc.). quote:Erg leuk als je de Bob bent en een dronken vriend(in) naast je hebt zitten ![]() | |
Athmozz | woensdag 18 februari 2009 @ 21:42 |
quote:Maar wel geplankt voor ze warm staan. | |
Kahlen | woensdag 18 februari 2009 @ 21:44 |
quote:Zijn de huidige lease rijders niet voorzichtiger nu ze meer zelf moeten betalen? Mijn zwager heeft een leasebak, maar ziet het wel als zijn eigen auto en rijdt er heel normaal in. Maar veel mensen dus niet? | |
Athmozz | woensdag 18 februari 2009 @ 21:45 |
quote:ik rijd op m'n werk frequent met opel combo'tjes 1.3 diesel, en zelfs als het -15° was buiten en die auto's een nacht stil stonden ging dat direct richting de 4500 toeren eens we zo'n 500meter van het terrein waren (en we de snelweg dus op konden). Ik zou geen euro willen geven voor die auto'tjes ![]() | |
Fer | woensdag 18 februari 2009 @ 21:49 |
Ex-leswagen lijkt me een rustig bereden wagen, die meestal de hele dag heeft gelopen met altijd warme motor. Zijn zat mensen die ook na het rijexamen niet goed kunnen koppelen/schakelen, dus als die leswagen goed schakelt lijkt met dat ook geen probleem. Denk dat voor een auto met extreem veel kilometers een ex-leswagen niet veel slechter is dan ex-lease. | |
Tha_Duck | woensdag 18 februari 2009 @ 21:51 |
quote:Ja, dat zal je niet hebben met auto's die prive nieuw zijn gekocht en waar je de 3e berijder van bent ![]() Ofwel: gelul. Dat jij zo met de auto's omging wil niet zeggen dat heel Nederland dat doet. Overigens is het tegenwoordig een stuk minder erg om met koude motor te rijden dan vroeger. De techniek is verbeterend in de loop der jaren. | |
bleiblei | woensdag 18 februari 2009 @ 21:52 |
quote:In NL iig. hebben lesauto's niet aan beide kanten een stuur ![]() Alleen koppeling, gas? en rem is dubbel uitgevoerd. Een lesauto zou ik niet aan durven om te kopen trouwens, waar ik toendertijd in gelest heb kon je een half jaar nadat ie nieuw aangeschaft was, de koppeling van z'n 5 naar zijn 3 duwen zonder in de vrij te komen ![]() | |
Fer | woensdag 18 februari 2009 @ 21:53 |
Maare is het geen diesel of gasauto ? | |
Tha_Duck | woensdag 18 februari 2009 @ 21:54 |
quote:Alleen koppeling en rem zijn verplicht. Gaspedaal mag als extra pedaal maar moet uitneembaar/wegklapbaar zijn tijdens het examen. En je kan zeggen wat je wil over die auto, hij is lekker ingereden ![]() | |
Kahlen | woensdag 18 februari 2009 @ 21:55 |
quote:Ja, ik weet dat hij geen stuur aan de rechterkant heeft. Maar mijn instructeur zit ook altijd aan mijn stuur te rukken als ik weer eens niet luister en ik dacht: je kan er natuurlijk ook in rijden en met je linkerhand sturen (niet echt veilig, maar wel grappig). Maar ik neem aan dat hij die pedalen eruit gesloopt heeft en dat gat dichtgemaakt heeft? Ik weet het ook niet, hij zat maar te vertellen over die auto die ik kon kopen, dus ik dacht: ik vraag het hier maar even. Maar het is mij wel duidelijk dat het geen goed idee is. | |
Accordtje | woensdag 18 februari 2009 @ 22:04 |
quote:Er zijn ongeveer 600.000 lease-auto's, tegen 7.500.000 personen auto's in totaal, dus ongeveer 8 % van de auto's zijn lease-auto's. Dan heb je ook nog iets van 600.00 zakelijke auto's, waarvan rond de 275.000 in eigen beheer zijn (van bedrijven). Dat is ook nog rond de 3,5 % Dus al met al zorgen de echte zakelijke auto's voor ongeveer 11,5% van het aanbod... En zoals ik al zei, de ex-lease auto's zijn vaak goede auto's om te kopen. Voornamelijk om de redenen die jij noemt idd.. | |
Accordtje | woensdag 18 februari 2009 @ 22:09 |
quote:Jawel, meeste mensen rijden er normaal in. Zeker met de personenwagens. Je moet het zo zien: de Leasemaatschappij koopt voor een klant een auto, waar de klant maandelijks een bedrag voor betaald (om die auto te mogen rijden). De auto blijft hoe dan ook eigendom van de leasemaatschappij en daar zal het bedrijf (en de berijder) normaal mee om moeten gaan. Doen ze dat niet dan worden de kosten voor het niet normale gebruik (want dat is heel goed te constateren) gewoon 1 op 1 doorbelast aan de werkgever. Reken maar dat die z'n werknemer erop aan spreekt. Dus echt, tegenwoordig wordt door vrijwel iedereen heel normaal met lease-auto's omgegaan. | |
Accordtje | woensdag 18 februari 2009 @ 22:11 |
quote:Van bedrijfsauto's vind de leasemaatschappij dat ook totaal niet interessant. Die hebben een zodanige restwaarde dat ze bijna afbetaald zijn als ze terugkomen. En daarna wordt nog winst gemaakt ook ten opzichte van de restwaarde. | |
Fer | donderdag 19 februari 2009 @ 00:02 |
Hoe vaak hoor je nu van een Golf TDI of Caddy met kapot blok? En mishandeld werden/worden ze echt wel, maar wel blijven werken. Terwijl er zat franse of Italiaanse leasebakken zijn met defecten in het motorblok terwijl die meestal iets rustiger worden bereden. Waar ligt het nou echt aan dan? | |
Tha_Duck | donderdag 19 februari 2009 @ 09:56 |
quote:Bedankt voor je berekening, het is alleen jammer dat ie kant nog wal raakt ![]() Je vergelijkt het huidige aantal rijdende lease auto's met het totale wagenpark. Je vergeet dat het totale wagenpark van Nederland niet elke 4 jaar of 160.000 KM vernietigd wordt. Die 600.000 auto's van nu zijn over max. 4 jaar allemaal in het prive circuit te vinden. Je zou de cijfers moeten hebben hoeveel van de verkochte auto's per jaar lease en prive zijn zijn. Dat is het enige cijfer wat uitmaakt. | |
_Arthur | donderdag 19 februari 2009 @ 10:13 |
quote:Hehe precies. Ken nog wel wat verhaaltjes van mensen die dachten hun leaseauto op de Nurburgring uit te kunnen laten. Helaas kreeg de medewerker wel de rekening gepresenteert van het extra onderhoud dat benodigd was aangezien men a: de fotos had gezien dat de auto daadwerkelijk op een (semi) circuit was bereden en men b: afwijkend benodigd onderhoud had geconstateerd. Neemt niet weg dat de auto minder goed onderhouden is geweest. | |
Weedle | donderdag 19 februari 2009 @ 10:18 |
quote:Je kon de koppeling in een andere versnelling duwen? ja dan heb je die auto wel heeeeel erg gesloopt ![]() Maar waarschijnlijk bedoel je de versnelling ![]() | |
TommyGun | donderdag 19 februari 2009 @ 11:26 |
Ik zou 't niet doen ![]() | |
mvdejong | donderdag 19 februari 2009 @ 11:48 |
quote:Als je geen (rij-)ervaring hebt moet je niet zonder een meer ervaren auto-rijder een 2e-hands auto kopen, of dat nu van een particulier, rijschool, merk-garage of 2e-hands dealer is. | |
Kahlen | donderdag 19 februari 2009 @ 12:04 |
quote:Ik begrijp je niet. Kan je eens uitleggen waarom? | |
MaartenGrendel | donderdag 19 februari 2009 @ 12:12 |
quote:Ik denk dat hij bedoelt dat je bij bezichtiging van een tweedehands auto het beste iemand mee kunt nemen die er verstand van heeft als je dat zelf niet zo hebt. Iemand die kan zien/horen/voelen of de auto in goede staat is of niet. | |
2cv | donderdag 19 februari 2009 @ 15:55 |
Kijk eens wat een vergelijkbare auto kost (merk/type/bouwjaar/kilometerstand). Is de auto van je rij-instructeur beduidend minder duur: laten staan. Maar ik zou eerst eens wat rond gaan rijden in andere auto's, bijvoorbeeld van iemand die er verstand vna heeft en weet hoe een auto hoort te rijden. Rijdt die ex-leswagen niet zo, dan weet je dat er iets mis mee is. Nog beter: laat iemand die er verstand van heeft in die ex-lesauto rijden. En als je niet weet of die dubbele bediening er uit gaat: vraag het. quote:Dat is wel een redelijk logische kilometerstand. Meeste auto's liggen al voor de 500.000 op de sloop. | |
Accordtje | donderdag 19 februari 2009 @ 20:48 |
quote:Hij is idd niet echt helemaal kloppend hoe ik het zeg. Een groot deel van die ex-lease auto's rijdt inmiddels als prive-auto bij particulieren. Denk idd dat het aandeel van ex-leasers in het totale wagenpark jaarlijks wel iets toeneemt idd.... Overigens is de kans groot dat het in de nabije toekomst weer iets gaat afnemen, omdat je met een verschuiving van kopers te maken hebt. Particulieren kan je in een aantal groepen verdelen namelijk: 1: de groep die nieuwe auto's koopt. 2: de groep die jong gebruikte koopt (1-4 jaar oud) 3: de groep die gebruikt koopt (4-8 jaar oud) 4: de groep etc..... Je ziet nu dat ongeveer de helft van groep 1 verschuift naar groep 2. Die groep die van 1 naar 2 gaat heeft ook nog eens andere wensen dan de groep die eerst groep 2 was. De "nieuwe mensen" in groep 2 zoeken namelijk naar een auto met heel weinig km's. (zijn gewend aan een auto met 0 km en ruilden vaak weer in bij een stand van 60-70 dzd). De auto's van 1-4 jaar oud hebben zelden een dergelijke km-stand, waardoor die groep zegt: ik blijf wel in m'n huidige rijden. Dan heb je nog de helft van de mensen die eerst in groep 2 zaten die nu naar groep 3 schuiven. Hierdoor worden dus steeds minder auto's van 1-4 jaar oud verkocht. | |
CyberCow | donderdag 19 februari 2009 @ 21:40 |
Ik zou zelf geen ex-leswagen kopen want vaak hebben ze wel wat (parkeer)schade gehad, Tandjes gepoetst en slecht gebruik maken van koppeling is ook geen zeldzaamheid. Een voordeel daarentegen is wel dat er vaak niet of weinig in gerookt is. Wat betreft lease auto's de meeste mensen die ik ken met een leaseauto doen er ook normaal mee. Je gaat in mijn ogen geen auto moetwillig de soep in draaien. Niemand wil tenslotte onderweg ergens stil komen te staan. Prive kopen van auto's die wat ouder zijn en dan wegdoen met weinig km op de tellers of er is door oude mensen mee gereden die doorgaans niet beter schakelen als iemand met 4 rijlessen op zak. | |
HollandseKip | woensdag 11 maart 2009 @ 10:14 |
Het is wel erg interessant een ex-lease auto bij een leasemaatschappij te kopen en je kunt flinke kortingen bedingen. Het nadeel is echter dat je je eigen auto niet in kunt ruilen. Ik kwam de website http://www.ikwilvanmijnautoaf.nl tegen, hier kun je gratios een inkoopbieding op jouw auto krijgen van ruim 650 aangesloten autohandelaren, autodealers en autoinkopers. | |
Accordtje | woensdag 11 maart 2009 @ 20:42 |
quote:Bij veel leasemaatschappijen kan je wel je eigen auto inruilen. Zeker bij de grote leasemaatschappijen. Of het zinvol is is dan weer een ander verhaal... | |
Mikkie | donderdag 12 maart 2009 @ 12:54 |
Ik zou het niet doen. Wagens hebben vaak het nodige te lijden gehad van onervaren bestuurders (mishandeling van de koppeling, motor en bak). Daarnaast veel stadskilometers, die voor de nodige slijtage zorgen. Vaak kun je dan beter een ex-lease kopen die goed aanvoelt. Die heeft met dezelfde km-stand meestal minder slijtage, omdat het daar vaak om langere afstanden gaat (geen kleine kutstukjes met hobbels, drempels, remmen, optrekken etc). |