Zou je denken, maar in een onderzoek uit 2003 volgt dat inwoners in Aalsum zich relatief vaak onveilig voelen en dat inbraken relatief vaak voorkomen in dat dorpje.. Het gevoel van onveiligheid komt wordt vaak aangegeven als komende door hangjongeren...quote:Op donderdag 19 februari 2009 16:35 schreef Vlindur het volgende:
[..]
Ik denk niet dat iemand gaat lopen kloten met graven in Aalsum. Het is geen Amsterdam. Hangjongeren kennen ze er vast niet.
In Leeuwarden, Sneek of hier in Drachten had ik dat nog gelooft, maar niet in zo'n dorpie
quote:Op donderdag 19 februari 2009 14:24 schreef Blue-eagle het volgende:
De uitleg van ijs is gewoon het meest waarschijnlijke, punt.
En wat een ontzettend domme VBO-ers hangen hier rond zeg. Vol ongeloof over het feit dat een zware steen kan glijden over een dun laagje ijs. Geen wonder dat jullie zo graag geloven, de waarheid is blijkbaar gewoon te moeilijk om te bevatten..
* Blue-eagle zucht..
Je verklaard het (makkelijke) wegglijden, maar niet het omhooggaan.quote:„Je ziet de steen gewoon een stukje omhooggaan en wegglijden.”
Overdruk tilt 'm op, gladde steen op ijs doet de rest (wellicht)quote:De koster denkt dat zonnewarmte zorgt voor overdruk onder de grafsteen, waardoor de boel verschuift.
Het is toch algemeen bekend dat vampiers niet zichtbaar zijn op foto's, film enzovoort, evenmin als in spiegels.quote:De politie hing een camera op om de daders te kunnen achterhalen. Op de beelden van de camera zijn echter geen daders te bekennen. De loodzware steen verschuift uit zichzelf.
Niet perse. Bovendien is ijs dat smelt, nog veel gladder. (aqua planing)quote:Op vrijdag 20 februari 2009 07:26 schreef ToT het volgende:
Zou tegen de tijd dat er voldoende overdruk ontstaat om 450 kilo te laten stijgen het ijs niet allang gesmolten zijn?
De dekplaat rus alleen op de randen (van het graf), alleen die randen hoeven glad te worden door ijs. De steen zelf niet. Die is al glad.quote:Daarbij: hoe komt er over de volle lengte ONDER de deksteen voldoende ijs om de steen een meter te laten verschuiven?
Daarbij schijnt de steensoort super glad te zijn; blijkbaar is ijs niet nodig.De steensoort schijnt heel glad te zijn, ijs is niet eens nodig.
Och, wat een vreselijk filmpjequote:Op donderdag 19 februari 2009 11:42 schreef Bastard het volgende:
http://www.froeks.tv/video/1026
Meer zie ik zo snel even niet.. vraag mij af of we ooit te weten gaan komen wat de oorzaak is/was of dat dit ook wegzakt als nieuws.
Jammer eigenlijk hèquote:Op maandag 23 februari 2009 14:35 schreef ToT het volgende:
Tja de beheerder van de begraafplaats zegt dat het dus idd aan de kou en de zon ligt, en de leverancier van de deksteen heeft de steen aangepast, dus ga ik er van uit dat er geen verder onderzoek er naar komt.
Ik vind dat ook niet ongeloofwaardig, maar anders wordt het zo mysterieus verhaal.quote:Op maandag 23 februari 2009 14:39 schreef ToT het volgende:
Best wel!Hoewel ik persoonlijk wel denk dat het antwoord inderdaad wel in die richting gezocht moet worden, gecombineerd met inderdaad een minuscule schuine stand enzo.
Het is puur natuurkundig te verklaren, niks mysterie of spoken of hangjongeren met touwtjes.quote:Op maandag 23 februari 2009 14:43 schreef maedel het volgende:
[..]
Ik vind dat ook niet ongeloofwaardig, maar anders wordt het zo mysterieus verhaal.
Helemaal mee eens, wat 'n irritant dom filmpje zeg!quote:
Bericht van 20-feb.quote:Mysterie rond grafsteen Aalsum opgelost
<snip>
Uit onderzoek is gebleken dat in dit geval de grafsteen door een natuurlijk proces is gaan schuiven. Door de zon is de te gladde steen opgewarmd en uitgezet. Door de warmte is de druk onder de ruimte die er tussen de steen en de afdekplaat aanwezig was, opgebouwd. Dit had tot gevolg dat de steen in één keer een meter kon verschuiven.
Nou, zo zeker ben ik daar niet vanquote:Op vrijdag 27 februari 2009 19:18 schreef Scorpie het volgende:
Werd al vanaf het begin gezegd. Geloof ook niet dat er mensen waren die in andere zaken geloofden.
quote:Zelfbewegende grafsteen blijft raadsel
LEEUWARDEN (ANP) - Het onderzoek naar de zelfbewegende grafsteen bij de kerk in Aalsum (Friesland) heeft geen verklaring opgeleverd. Beelden van de steen die uit zichzelf beweegt, werden in februari aan het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) gegeven. ,,Maar het NFI weet ook niet wat de oorzaak is'', aldus een woordvoerder van de politie Friesland.
De politie stelde in februari een onderzoek in, nadat de koster van de kerk vier keer aangifte had gedaan van grafschennis. De politie hing een camera op om de daders te kunnen achterhalen. Op de beelden van de camera bleek de grafdeksel, die 450 kilo weegt, binnen een aantal seconden een meter te verschuiven.
,,We gooien het onderzoek nu in de kast. Misschien zijn het toch gewoon de weersomstandigheden geweest, zegt de politie''.
Als ze geen idee hebben? Nou ja zie voorbeeld "Afschuiven op het weer"quote:Op dinsdag 23 juni 2009 16:21 schreef sjoep het volgende:
Eigenlijk zouden er nu wetenschappers op moeten staan die het geheel gewoon reproduceren.
Zelfde omstandigheden en dan dmv een klimatologisch verschijnsel dat wel eens voorkomt (hoeft niet eens vaak te zijn) die deksel verschuiven.
Ik vraag me dan af, wat doet de wetenschap in een geval als dit, dat "onverklaarbaar" genoemd wordt?
Niks.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 16:21 schreef sjoep het volgende:
Eigenlijk zouden er nu wetenschappers op moeten staan die het geheel gewoon reproduceren.
Zelfde omstandigheden en dan dmv een klimatologisch verschijnsel dat wel eens voorkomt (hoeft niet eens vaak te zijn) die deksel verschuiven.
Ik vraag me dan af, wat doet de wetenschap in een geval als dit, dat "onverklaarbaar" genoemd wordt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |