abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66191540
Doden huisdier blijft toegestaan

AMSTERDAM - Het doden van huisdieren, anders dan door een dierenarts of slager, mag nog steeds in Nederland. Een dier mag er weliswaar geen pijn van ondervinden, maar zolang het zonder mishandeling gebeurt, is het niet strafbaar een hond zijn kop in te slaan of je eigen kippen of varkens de keel door te snijden.
quote:
De Sophia-Vereeniging tot Bescherming van Dieren kan niet langer aanzien dat zelfs nu er een nieuwe Wet Dieren in de maak is, er in het conceptwetsvoorstel geen regel is opgenomen waarin het doden van huisdieren strafbaar wordt gemaakt en schrijft daarom deze week een brandbrief aan het ministerie van Landbouw. "Het mishandelen van een dier is strafbaar in Nederland. Maar door een gat in de wet geldt dit niet voor het doden van huisdieren. Fokkers kunnen daardoor 'ongewenste' huisdieren ongestraft doden en particulieren mogen hun kat, konijn of cavia zelf doodmaken als ze er niet meer voor willen zorgen", zegt directeur Helma van de Vondevoort. In de Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren (GWWD), die nu nog van kracht is, is het doden van gezelschapsdieren niet geregeld. Artikel 43 verbiedt het doden van dieren, behalve in gevallen die bij algemene maatregel van bestuur zijn aangewezen. Er is echter geen invulling gegeven aan deze maatregel, waardoor het artikel nooit in werking is getreden.

Verkeerde kleur
Van de Vondevoort: "Op internetfora wordt druk gespeculeerd over de wijze waarop dieren zo effectief en snel mogelijk kunnen worden gedood. Vooral broodfokkers zijn gespitst op nestjes die bestaan uit zo veel mogelijk 'populaire' dieren. Dieren die niet voldoen omdat ze bijvoorbeeld niet de goede vachtkleur of het juiste geslacht hebben, worden door sommige fokkers zonder pardon afgemaakt. Maar ook particulieren kiezen er regelmatig voor om goedkoop en zonder discussie van hun ongewenste dier af te komen door het zelf dood te maken."

De GWWD wordt vervangen door een nieuwe Wet Dieren, die nu nog alleen in concept bestaat. In deze wet is deze ernstige tekortkoming nog steeds niet hersteld, zo zegt ook de persvoorlichter van het ministerie. "Maar hij is ook nog in de maak en ik weet dat er zeer binnenkort weer een overleg over is." Daarom luidt de Sophia-Vereeniging de noodklok vóór de wet definitief wordt vastgesteld
Bron

Moet toch verdorie niet veel gekker worden! Ik vind dat het verschil tussen mishandelen en afmaken groot is, en prima geregeld in de wet. Er moet opgetreden kunnen worden tegen iemand die een huisdier misbruikt, mishandeld of verwaarloosd. Maar iemand die zijn konijn, kat of kip afmaakt, daar is in principe toch niks mis mee.

Moet je dan je konijnen en cavia's maar door laten fokken voortaan, omdat je anders strafbaar bent? Mag je je kippen alleen nog maar door de slager laten slachten?

Dit soort onzin wordt duidelijk bedacht door mensen die in de stad wonen en alleen te maken hebben met pluizige hamsters en schattige puppies. Muesli etende, tuinbroek dragende, boomknuffelaars die het zicht op de realiteit verliezen.

Ik hou van dieren, ik zorg er goed voor. Maar als ik, om welke reden dan ook, besluit een huisdier af te maken dan is dat mijn zaak. Men mag er vanuit gaan dat ik het niet voor niks doe.

Nogmaals, mishandelen is een andere kwestie.. daar kan nooit een goede reden voor zijn. Afmaken is daarentegen een heel ander verhaal.

Ik heb gezegd.
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 18 februari 2009 @ 11:23:58 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_66191617
Eindelijk een goede maas in de wet gevonden om mensen af te kunnen maken.
THX TS.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_66191632
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 11:21 schreef Kogando het volgende:

Nogmaals, mishandelen is een andere kwestie.. daar kan nooit een goede reden voor zijn. Afmaken is daarentegen een heel ander verhaal.
Inderdaad
pi_66191675
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 11:23 schreef Netsplitter het volgende:
Eindelijk een goede maas in de wet gevonden om mensen af te kunnen maken.
THX TS.
In veel landen, zoals België, mag dat ook.. mits er goede redenen zijn.
  woensdag 18 februari 2009 @ 11:26:10 #5
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_66191697
Het is erg handig je hondje af te maken, voordat je op vakantie gaat.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  woensdag 18 februari 2009 @ 11:27:41 #6
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_66191766
Waarom zou het uberhaupt strafbaar moeten zijn?
Lang leve mij! *O*
pi_66191839
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 11:26 schreef Posdnous het volgende:
Het is erg handig je hondje af te maken, voordat je op vakantie gaat.
Idd, hopelijk volgt de eigenaar dan snel
quote:
Fokkers kunnen daardoor 'ongewenste' huisdieren ongestraft doden
wij mogen dat dus wel, maar die van Geen Stijl dus niet?

Goeie wet man! Strafbaar stellen die hap
  woensdag 18 februari 2009 @ 11:30:07 #8
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_66191857
Het zou maar al te gek zijn dat je geen dieren meer mag afmaken.

Mensen willen tegenwoordig niet meer geweten hebben dat het vlees dat ze dagelijks eten eigenlijk een dood beest is. Ze willen het mooi verpakt, zonder ook maar enig spoor van bloed of herkenning. Gewoon een anoniem stuk vlees.

Eigenlijk zou iedereen eens een beest moeten afgemaakt hebben en daarna opeten, je zou veel meer respect hebben voor wat je dagelijks te eten krijgt.
pi_66191951
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 11:30 schreef Beregd het volgende:
Het zou maar al te gek zijn dat je geen dieren meer mag afmaken.

Mensen willen tegenwoordig niet meer geweten hebben dat het vlees dat ze dagelijks eten eigenlijk een dood beest is. Ze willen het mooi verpakt, zonder ook maar enig spoor van bloed of herkenning. Gewoon een anoniem stuk vlees.

Eigenlijk zou iedereen eens een beest moeten afgemaakt hebben en daarna opeten, je zou veel meer respect hebben voor wat je dagelijks te eten krijgt.
Jij bent vast geen vegetariër
What is my problem with man, you ask? No. I ask you, what was man's problem with me?
pi_66192132
quote:
Fokkers kunnen daardoor 'ongewenste' huisdieren ongestraft doden en particulieren mogen hun kat, konijn of cavia zelf doodmaken als ze er niet meer voor willen zorgen
Laten we hopen dat dat tot het einde der dagen zo blijft en dat de hysterische dierenmeute het niet voor het zeggen krijgt.
Zitten we straks met een oncontroleerbare hoeveelheid loslopende honden, katten, cavia's en kanaries in dit toch al veel te dichtbevolkte landje, zowel qua mensen als huisdieren.
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
pi_66192158
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 11:32 schreef FireFox1 het volgende:

[..]

Jij bent vast geen vegetariër
Ik ben geen vegetariër, maar wel in grote lijnen met hem eens. Als je vlees eet, moet je ook weten hoe dat stukje in de vitrine bij de AH/slager/etc komt, alleen al omdat je dan meer kennis hebt om de kwaliteit te herkennen...

Kan me nog een leuk BBC programma herinneren welke liet zien hoe het (Engelse) klassieke kerstdiner gemaakt werd, van slachten tot braden. Een groot deel van het publiek had geen flauw benul van alle processen (manieren van "huisvesting", slachten, snijden en braden)...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_66192191
Waarom zou je zelf je kat af willen maken? Om die paar tientjes van de dierenarts uit sparen?
Wanneer valt het onder mishandeling dan? Als je, je hond van 9-hoog naar beneden gooit is hij ook snel dood en als je, je kat ophangt ook.
En wat is een goede reden dan? Dat het onderhoud van de vacht van je pers tegenvalt? Of dat er net teveel rood inzit?
  woensdag 18 februari 2009 @ 11:39:20 #13
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_66192225
---> F&F en dan popcorn halen
Lang leve mij! *O*
  woensdag 18 februari 2009 @ 11:41:02 #14
230418 waterkip
Klaar?Ik niet!
pi_66192300
*edit*

[ Bericht 49% gewijzigd door Frutsel op 18-02-2009 11:59:27 (doe eens gewoon joh :)) ]
Ten Yellow Pointy Kities
Eleven Blue Egyptians
If it wern't so purdy I'd call it skin flute
pi_66192320
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 11:38 schreef Sunprincess het volgende:
Waarom zou je zelf je kat af willen maken? Om die paar tientjes van de dierenarts uit sparen?
Wanneer valt het onder mishandeling dan? Als je, je hond van 9-hoog naar beneden gooit is hij ook snel dood en als je, je kat ophangt ook.
En wat is een goede reden dan? Dat het onderhoud van de vacht van je pers tegenvalt? Of dat er net teveel rood inzit?
Wat nu als je zelf kippen houdt? Of het konijn met kerst wil opeten?
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  woensdag 18 februari 2009 @ 11:44:01 #16
230418 waterkip
Klaar?Ik niet!
pi_66192430
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 11:41 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Wat nu als je zelf kippen houdt? Of het konijn met kerst wil opeten?
Ik heb dat altijd met kutkinderen ,kan je die ook wat langer in het bad onderhouden ,of een kussentje op het hoofd drukken .?
Ten Yellow Pointy Kities
Eleven Blue Egyptians
  woensdag 18 februari 2009 @ 11:45:02 #17
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_66192466
Ik ben voorstander van het legaal mogen afmaken van je kinderen. mishandelen mag niet, maar doden wel ,als het maar snel en pijnloos gedaan wordt. Ik hou van kinderen ,ik zorg er goed voor, maar als ik ze besluit niet meer te willen is het mijn zaak als ik ze af maak.Men mag er tenslotte vanuit gaan dat ik dat niet voor niks doe.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  woensdag 18 februari 2009 @ 11:47:09 #18
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_66192522
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 11:44 schreef waterkip het volgende:

[..]

Ik heb dat altijd met kutkinderen ,kan je die ook wat langer in het bad onderhouden ,of een kussentje op het hoofd drukken .?
Dieren met kinderen vergelijken...
Lang leve mij! *O*
  woensdag 18 februari 2009 @ 11:47:17 #19
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_66192526
oja, laat ons de vergelijking maken met kinderen, das een vergelijking die heel erg steek houdt.

Ik hoop dat jullie kinderen beseffen dat ze evenveel waard zijn voor jullie, als de huisdieren. Of als de kip in de soep.
  woensdag 18 februari 2009 @ 11:49:19 #20
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_66192581
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 11:47 schreef Beregd het volgende:
oja, laat ons de vergelijking maken met kinderen, das een vergelijking die heel erg steek houdt.

Ik hoop dat jullie kinderen beseffen dat ze evenveel waard zijn voor jullie, als de huisdieren. Of als de kip in de soep.
Het is een vergelijking tussen levende wezens. Hoe jij denkt is precies dezelfde denkwijze die slavernij toestond, namelijk dat het ene levende wezen minder waard is dan het ander en daarom minder rechten heeft.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_66192595
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 11:45 schreef ethiraseth het volgende:
Ik ben voorstander van het legaal mogen afmaken van je kinderen. mishandelen mag niet, maar doden wel ,als het maar snel en pijnloos gedaan wordt. Ik hou van kinderen ,ik zorg er goed voor, maar als ik ze besluit niet meer te willen is het mijn zaak als ik ze af maak.Men mag er tenslotte vanuit gaan dat ik dat niet voor niks doe.
Dat heet abortus.
  woensdag 18 februari 2009 @ 11:50:40 #22
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_66192634
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 11:49 schreef Kogando het volgende:

[..]

Dat heet abortus.
Postnatale abortus, ik ben voor.
  woensdag 18 februari 2009 @ 11:50:40 #23
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_66192637
Weet je wat het is, wel naar de slager of dierenarts lopen, maar er zelf tegen zijn dat mensen dieren afmaken: laf.

mijn grootmoeder zou het moeten horen...
  woensdag 18 februari 2009 @ 11:50:56 #24
230418 waterkip
Klaar?Ik niet!
pi_66192648
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 11:47 schreef Beregd het volgende:

Vind je het erg als de keuze door diegene zelf word gemaakt,geef mij maar huidieren inplaats van kutkoters.
Ten Yellow Pointy Kities
Eleven Blue Egyptians
pi_66192656
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 11:45 schreef ethiraseth het volgende:
Ik ben voorstander voor het legaal mogen afmaken van je kinderen. mishandelen mag niet, maar doden wel ,als het maar snel en pijnloos gedaan wordt. Ik hou van kinderen ,ik zorg er goed voor, maar als ik ze besluit niet meer te willen is het mijn zaak als ik ze af maak.
Idd. Gewoon als ht neusje te groot is of de haarkleur je niet bevalt. Mooiste is dan om bij de bevalling een emmertje water klaar te zetten zodat je het meteen erin kunt stoppen.
Op die manier houden we alleen de mooie mensen over, beter!

Op latere leeftijd moet het natuurlijk ook nog kunnen want ze kunnen anders opdrogen dan je had verwacht of een karakter hebben dat niet helemaal bij jou past.

Nog mooier zou zijn als je het ook met andermans kinderen mag doen. Ik zie genoeg kinderen van wie de kop me niet aanstaat of die naar mijn mening een te grote mond hebben.

Zou lekker opruimen zeg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')