Kan je deze misschien alsnog uploaden, ben het niet tegengekomen in de posts.quote:Op woensdag 18 februari 2009 19:30 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Macca, ik heb een foto gemaakt voor je van het prijsschema!
Hing mooi boven het strippenschema, waardoor je dus direct ziet wat een prijs kost, in euro's ipv in strippen. Ik zal de foto straks even uploaden
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			Nou ben ik benieuwd waar je reist dan, duizenden kilometersquote:Op woensdag 25 februari 2009 10:38 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Perfect hierIk leg nogsteeds duizenden kilometers per maand af met het ding, dus gaat geweldig
			
			
			
			Ga het de mensen die in de rij staan vragen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 18:35 schreef macca728 het volgende:
Overigens 5 weken na invoering is het beeld dat ik heb als volgt, als dagelijke gebruiker van de metro
lange rijen bij metrostation Beurs en de servicewinkel buiten station Beurs, war een grote poster hangt met de mededeling dat de wachttijd flink kan oplopen daar.
Beetje vreemd allemaal, want volgens de RET zijn er weinig tot geen problemen.
Wat doen die mensen daar dan raag ik me af.
Overigens was ook bij metrostation Beurs 1 poortje helemaal buiten gebruik en moest ik op 5 mensen wachten die voor me stonden in te checken, dit omdat er net een metro van de Calandlijn was geweest.
In de metro zelf is het inderdaad een stuk rustiger !!!! Heerlijk hoor, zitten in de spits
			
			
			
			Ik vind het raar dat er zon hoop mensen in de rij staan ja dagelijks.quote:Op woensdag 4 maart 2009 20:18 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ga het de mensen die in de rij staan vragen.
Maar fijn om te horen dat het nu rustiger is in de Metro. Blijkbaar minder zwartreizen
			
			
			
			Maar wie of wat de oorzaak is van die problemen is maar de vraagquote:Op woensdag 4 maart 2009 20:20 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ik vind het raar dat er zon hoop mensen in de rij staan ja dagelijks.
Dat geeft aan dat er blijkbaar wel problemen zijn.
Zeker minder zwartrijders, zeker ook minder reizigers.
			
			
			
			
			
			
			
			Ik mocht vanmorgen, gister morgen, gister avond, anders gewoon staan omdat de metro bom en bomvol zat.quote:Op woensdag 4 maart 2009 18:35 schreef macca728 het volgende:
In de metro zelf is het inderdaad een stuk rustiger !!!! Heerlijk hoor, zitten in de spits
			
			
			
			Dagelijks Maashaven > Stadhuis, dan Hofplein > Forepark, en terug.quote:Op woensdag 4 maart 2009 19:24 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nou ben ik benieuwd waar je reist dan, duizenden kilometers
			
			
			
			bij problemen kunnen ze daar ook niets, dit zal enkel om productaanvragen of aankopen gaan.quote:Op woensdag 4 maart 2009 18:35 schreef macca728 het volgende:
Overigens 5 weken na invoering is het beeld dat ik heb als volgt, als dagelijke gebruiker van de metro
lange rijen bij metrostation Beurs en de servicewinkel buiten station Beurs, war een grote poster hangt met de mededeling dat de wachttijd flink kan oplopen daar.
Beetje vreemd allemaal, want volgens de RET zijn er weinig tot geen problemen.
Wat doen die mensen daar dan raag ik me af.
Overigens was ook bij metrostation Beurs 1 poortje helemaal buiten gebruik en moest ik op 5 mensen wachten die voor me stonden in te checken, dit omdat er net een metro van de Calandlijn was geweest.
In de metro zelf is het inderdaad een stuk rustiger !!!! Heerlijk hoor, zitten in de spits
			
			
			
			Metro reed vanmorgen voorbij toen ik onder het station door liep, en de volgende kwam aanrijden toen ik op het perron stond. De eerstvolgende zou na 2 minuten alweer komen, de gene daarna na 4 minuten. Gemiddeld anderhalve minuut per metro. Ik kon bij de poortjes zowel op Maashaven als op Stadhuis gewoon doorlopen.quote:Op donderdag 5 maart 2009 16:56 schreef macca728 het volgende:
vandaag weer in de rij gestaan om uit te checken
wel grote kostenbesparing voor de RET, 9 min op een metro gewacht in de spits voor de derde dag achter elkaar
			
			
			
			
			
			
			
			Iemand die een foto zou plaatsen die nog steeds niet geplaatst is na 3 oproepen moet geen leugenaar roepen aan iemand andersquote:Op donderdag 5 maart 2009 17:04 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Metro reed vanmorgen voorbij toen ik onder het station door liep, en de volgende kwam aanrijden toen ik op het perron stond. De eerstvolgende zou na 2 minuten alweer komen, de gene daarna na 4 minuten. Gemiddeld anderhalve minuut per metro. Ik kon bij de poortjes zowel op Maashaven als op Stadhuis gewoon doorlopen.
Gister op Hofplein was het wel dringen bij de consoles, maar die zat dan ook zo bomvol vanwege treinuitval in Den Haag, dat was echt niet normaal meer.
Overigens vind ik je "leugens" hier wel a bit to obvious. Eerst zeggen dat er geen hond meer met de metro gaat nu, en dat je daarna met droge ogen beweert dat je in de rij stond bij de poortjes
			
			
			
			in tegenstelling tot jouw persoon reis ik dagelijks met de OV chipkaart en ik zie de nadelen ja.quote:Op donderdag 5 maart 2009 17:10 schreef snowgoon het volgende:
Achja, Macca ziet alleen maar de dingen die niet goed gaan.
Alles wat wel goed gaat wil Macca niet zien.
			
			
			
			Niet liegen. Ik zeg tegen jou dat je die mensen die in de rij staan moet vragen wat het probleem is.quote:Op donderdag 5 maart 2009 17:35 schreef macca728 het volgende:
[..]
in tegenstelling tot jouw persoon reis ik dagelijks met de OV chipkaart en ik zie de nadelen ja.
Dinsdag konden mensen niet uitchecken voor langer dna 1 uur, lekker kost ze 4 euro per rit.
Ja die kunnen ze met veel moeite terugkrijgen, nou fantastisch
Dat het alarm bellen bijna continu rinkelen en er nog steeds lange rijen staan bij de servicebalies ga je niet op in
			
			
			
			Wat denk je zelf ?quote:Op donderdag 5 maart 2009 17:47 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Niet liegen. Ik zeg tegen jou dat je die mensen die in de rij staan moet vragen wat het probleem is.
Want misschien is er helemaal geen probleen.
			
			
			
			?????quote:Op donderdag 5 maart 2009 17:02 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
bij problemen kunnen ze daar ook niets, dit zal enkel om productaanvragen of aankopen gaan.
			
			
			
			Wie heeft gezegd dat je altijd op internet terecht kan?quote:Op donderdag 5 maart 2009 17:50 schreef macca728 het volgende:
[..]
?????
Bij een servicebalie kan je niet met problemen terecht ?
Er zijn toch gnoeg verkooppunten en je kan altijd op internet terecht toch ?
			
			
			
			
			
			
			
			Zou kunnen.quote:Op donderdag 5 maart 2009 17:57 schreef macca728 het volgende:
OV chipkaart.nl
RET Webshop
GVB
automaten kan je ook kaartjes kopen
Alle info staat ook op internet
Maar nee mensen gaan een half uur in de rij staan hiervoor
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			Nou er wordt aan gewerkt, ik krijg precies hetzelfde mailtje als 6 maanden geledenquote:Op vrijdag 6 maart 2009 20:48 schreef macca728 het volgende:
nou weer 2 slechte ervaringen met de chipkaart
Op station Zuidplein wilde ik uitchecken, apparaat toonde gewoon mijn saldo en abbo maar het poortje bleef dicht.
Bij een ander poortje kon ik niet meer uitchecken. Gelukkig kon ik meelopen met andere reizigers anders had ik niet naar buiten kunnen komen.
Wil ik vanavond mijn transacties inzien, kan ik wel inloggen op mijn OV chipkaart.nl, kan ik mijn naam en nummer zien, maar als ik mijn transacties wil opvragen, moet ik weer inloggen en kom ik er niet meer in.
Echt fantastisch systeem
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			Er zit een minimum tijd tussen in- en uitchecken (of andersom), daarmee zou dit minder aantrekkelijk moeten worden. Nadeel hiermee is wel dat, als je de verkeerde bus/tram/trein/metro pakt, niet zomaar kan uitchecken voor de goede bus/tram/trein/metro zonder dat het je veel geld kost.quote:Op zaterdag 14 maart 2009 18:10 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Tegnwoordig zie ik hier in Amsterdam steeds meer mensen de ov chipkaart gebruiken. Toen bedacht ik me dat het me heel simpel lijkt om dat ding te misbruiken, waarschijnlijk heeft iemand anders dit ook al bedacht en gepost hier op Fok!, maar 14 delen doorlezen is me een beetje teveel van het goede.
Je stapt in de bus en checkt in, vervolgens loop je naar achteren, checkt uit en gaat rustig zitten. Nu heb je volgens mij een drie aantal mensen dat roet door dit plan kan gooien. Ten eerste heb je de medepassagiers die hier wat van kunnen zeggen, wat me erg stug lijkt want er wordt ook niks van gezegd als er keiharde muziek uit je speakers komen. Ten tweede is er de buschauffeur maar die gaat er echt niet op letten wanneer jij uitcheckt. Ten derde de controleurs, welke maar heel zelden controleren in de bus en dan weet ik zelfs niet of de ov chipkaart wel te controleren valt.
Dus nu neem ik aan dat iemand mij kan melden dat bovenstaande dus echt niet mogelijk is?
			
			
			
			
			
			
			
			Ik ga er even van uit dat daar voldoende tijd tussen zit om uit te checken, maar er zullen allicht haltes zijn waar dat moeilijk kan zijn. Aan de andere kant: als die haltes zo dicht bij elkaar zitten kan je ook wel gaan lopen dunkt mijquote:Op zaterdag 14 maart 2009 18:30 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Dat zou helemaal mooi worden. Dus dit betekent ook dat als je maar 1 halte reist je altijd teveel betaald? Of is die tijd dan al verstreken als je bij de volgende halte uitcheckt?
			
			
			
			Tuurlijk is dit mogelijk. Minimale tijd tussen in en uitchecken is 1 minuut.quote:Op zaterdag 14 maart 2009 18:10 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Tegnwoordig zie ik hier in Amsterdam steeds meer mensen de ov chipkaart gebruiken. Toen bedacht ik me dat het me heel simpel lijkt om dat ding te misbruiken, waarschijnlijk heeft iemand anders dit ook al bedacht en gepost hier op Fok!, maar 14 delen doorlezen is me een beetje teveel van het goede.
Je stapt in de bus en checkt in, vervolgens loop je naar achteren, checkt uit en gaat rustig zitten. Nu heb je volgens mij een drie aantal mensen dat roet door dit plan kan gooien. Ten eerste heb je de medepassagiers die hier wat van kunnen zeggen, wat me erg stug lijkt want er wordt ook niks van gezegd als er keiharde muziek uit je speakers komen. Ten tweede is er de buschauffeur maar die gaat er echt niet op letten wanneer jij uitcheckt. Ten derde de controleurs, welke maar heel zelden controleren in de bus en dan weet ik zelfs niet of de ov chipkaart wel te controleren valt.
Dus nu neem ik aan dat iemand mij kan melden dat bovenstaande dus echt niet mogelijk is?
			
			
			
			Dat kost je een starttarief en een kilometer (of de bus moet eeuwig stilstaan bij de zelfde halte), en voor die grofweg 80 cent die je al betaald hebt ben je dan nogsteeds aan het zwartrijden. Controleurs controlleren ook je chipkaart ja.quote:Op zaterdag 14 maart 2009 18:10 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Tegnwoordig zie ik hier in Amsterdam steeds meer mensen de ov chipkaart gebruiken. Toen bedacht ik me dat het me heel simpel lijkt om dat ding te misbruiken, waarschijnlijk heeft iemand anders dit ook al bedacht en gepost hier op Fok!, maar 14 delen doorlezen is me een beetje teveel van het goede.
Je stapt in de bus en checkt in, vervolgens loop je naar achteren, checkt uit en gaat rustig zitten. Nu heb je volgens mij een drie aantal mensen dat roet door dit plan kan gooien. Ten eerste heb je de medepassagiers die hier wat van kunnen zeggen, wat me erg stug lijkt want er wordt ook niks van gezegd als er keiharde muziek uit je speakers komen. Ten tweede is er de buschauffeur maar die gaat er echt niet op letten wanneer jij uitcheckt. Ten derde de controleurs, welke maar heel zelden controleren in de bus en dan weet ik zelfs niet of de ov chipkaart wel te controleren valt.
Dus nu neem ik aan dat iemand mij kan melden dat bovenstaande dus echt niet mogelijk is?
			
			
			
			Gewoon net doen alsof je incheckt, dan reis je ook zwart maar kost het helemaal niets.quote:Op zaterdag 14 maart 2009 19:35 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Dat kost je een starttarief en een kilometer (of de bus moet eeuwig stilstaan bij de zelfde halte), en voor die grofweg 80 cent die je al betaald hebt ben je dan nogsteeds aan het zwartrijden. Controleurs controlleren ook je chipkaart ja.
			
			
			
			Dat lijkt me toch iets lastiger aangezien je toch steeds een "piep" hoort bij het in en uitchecken. Tenzij je in de toekomst niet meer voorin hoeft te stappen. Maargoed, mijn voorlopige conclusie is dus dat het met de ov chipkaart juist nog makkelijker gaat worden om zwart te rijden. Met een ongeldige strippenkaart of een ongeldig abonnement is het toch een stuk lastiger. Er zijn nog steeds genoeg buschauffeurs (vooral hier in A`dam Noord) die erg goed controleren op de geldigheid. Met die ov chipkaart hebben hun in ieder geval niets meer te zeggen. Alleen de metro kan een obstakel vormen maar op dit moment staan er iedere dag ploegen controleurs/politiemensen op de stations. Zolang die er staan denk ik er niet eens aan om te sjoemelen met de ov chipkaart.quote:Op zaterdag 14 maart 2009 19:41 schreef macca728 het volgende:
[..]
Gewoon net doen alsof je incheckt, dan reis je ook zwart maar kost het helemaal niets.
Buschauffeurs letten echt niet op of je wel incheckt hoor. Ze kijken nu ook nauwelijks of je kaart wel geldig is.
			
			
			
			Denk je dat chaufeurs echt gaan letten op elke piep ? Echt niet hoor, in Parijs zeiden ze ook niets toen ik verkeerd incheckte en het apparaat begon te piepen.quote:Op zaterdag 14 maart 2009 20:14 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
Dat lijkt me toch iets lastiger aangezien je toch steeds een "piep" hoort bij het in en uitchecken. Tenzij je in de toekomst niet meer voorin hoeft te stappen. Maargoed, mijn voorlopige conclusie is dus dat het met de ov chipkaart juist nog makkelijker gaat worden om zwart te rijden. Met een ongeldige strippenkaart of een ongeldig abonnement is het toch een stuk lastiger. Er zijn nog steeds genoeg buschauffeurs (vooral hier in A`dam Noord) die erg goed controleren op de geldigheid. Met die ov chipkaart hebben hun in ieder geval niets meer te zeggen. Alleen de metro kan een obstakel vormen maar op dit moment staan er iedere dag ploegen controleurs/politiemensen op de stations. Zolang die er staan denk ik er niet eens aan om te sjoemelen met de ov chipkaart.
			
			
			
			quote:Vertraging OV-chipkaart kost Amsterdam veel geld
Uitgegeven: 18 maart 2009 14:22
Laatst gewijzigd: 18 maart 2009 14:22
AMSTERDAM - De uitgestelde invoering van de ov-chipkaart in het Amsterdamse openbaar vervoer betekent een miljoenenstrop voor de gemeente. Dat bleek woensdag uit het jaarverslag dat openbaarvervoerbedrijf GVB presenteerde.
Omdat de kaart in de hoofdstad op zijn vroegst in het tweede kwartaal van dit jaar definitief de strippenkaart vervangt, stegen de kosten voor het GVB tot 1 januari 2009 met 10,6 miljoen euro.
Die extra kosten lopen in de eerste maanden van dit jaar verder op. Het bedrijf heeft met de gemeente afgesproken dat Amsterdam de extra exploitatiekosten voor zijn rekening neemt.
© ANP
			
			
			
			
			
			
			
			Ik ben niet bang voor techniek maar wel voor wat er met die technieken als bijkomende feiten opeens mogelijk zijn (track en trace van personen in het OV, opslag van reisgegevens voor 7 jaar) en dat men dat dan ook maar meteen moet toepassen.quote:Op woensdag 18 maart 2009 14:30 schreef JohnDope het volgende:
Waarom is iedereen altijd toch zo bang voor techniek?
			
			
			
			Gelukkig is papier wel veiligquote:Op woensdag 18 maart 2009 14:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik ben niet bang voor techniek maar wel voor wat er met die technieken als bijkomende feiten opeens mogelijk zijn (track en trace van personen in het OV, opslag van reisgegevens voor 7 jaar) en dat men dat dan ook maar meteen moet toepassen.
quote:Stembiljet aan unieke papieren vingerafdruk te herkennen
Net als mensen heeft ook papier een eigen unieke vingerafdruk, wat gebruikt kan worden om valse bankbiljetten en tickets te herkennen, paspoorten te authenticeren en andere vervalsingen te stoppen. Onderzoekers ontdekten dat elk papieren vel individuele houtvezels met een unieke structuur bevat. Aan de hand van de structuur is het mogelijk om een “veilige vingerafdruk” te maken. Via een huis, tuin en keuken scanner is het mogelijk om de papieren vellen te authenticeren.
De techniek heeft ook een donkere zijde. Corrupte functionarissen zouden het kunnen gebruiken om stembiljetten mee te identificeren en zo de politieke voorkeur van iemand te achterhalen. “Hoewel het al lang mogelijk is geweest om papier via chemische middelen of “onzichtbare inkt” te merken, vereisen deze methoden enige expertise, en zijn de markers het bewijs dat een aanval heeft plaatsgevonden. Ons onderzoek toont aan dat een aanvaller alleen maar over een normale scanner hoeft te beschikken om het papier te identificeren zonder een spoor achter te laten.”
bron: security.nl
			
			
			
			Vaag verhaaltj wat je quote. Wat ik eruit haal moet men in ieder geval een stuk meer effort erin steken om dat eruit te krijgen ipv 1 druk op de knop te geven omdat er een bij voorbaat al lek automatiserings systeem geintroduceerd gaat worden.quote:
			
			
			
			Als dit al vaag vindt, snap ik goed dat jij bang bent voor techniek.quote:Op woensdag 18 maart 2009 16:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Vaag verhaaltj wat je quote. Wat ik eruit haal moet men in ieder geval een stuk meer effort erin steken om dat eruit te krijgen ipv 1 druk op de knop te geven omdat er een bij voorbaat al lek automatiserings systeem geintroduceerd gaat worden.
			
			
			
			De techniek van de chipkaart werkt gewoon niet goed.quote:Op woensdag 18 maart 2009 17:01 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Als dit al vaag vindt, snap ik goed dat jij bang bent voor techniek.
meer effort
Heb je enig idee hoeveel boeken er bijvoorbeeld al gescanned zijn wereldwijd?
			
			
			
			Omdat er een paar keer per dag het alarm afgaat werkt de techniek niet goed. Meneer vergeet natuurlijk weer dat 1.000den keren per dag het alarm NIET afgaat.quote:Op woensdag 18 maart 2009 17:33 schreef macca728 het volgende:
[..]
De techniek van de chipkaart werkt gewoon niet goed.
Iedere dag gaat het alarm af bij de poortjes, dat zou normaal niet moeten gebeuren
Het uitstel in Amsterdam van verplicht gebruik van de chipkaart is overigens de schuld van de OV bedrijven zelf. Moeten ze het maar eerder aanvragen bij de DNB en niet klagen dat het zoveel geld per dag kost
Beetje raar dat de burger dit nu moet gaan betalen.
			
			
			
			nee het uitstel in Amsterdam komt omdat ze nog geen toestemming hadden gevraagd om de OV chipkaart als wettig betaalmiddel te gebruiken.quote:Op donderdag 19 maart 2009 01:16 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Omdat er een paar keer per dag het alarm afgaat werkt de techniek niet goed. Meneer vergeet natuurlijk weer dat 1.000den keren per dag het alarm NIET afgaat.
Het uitstel is vooral te wijten aan die azijnzeikerds die telkens maar lopen te zeiken op de kaart en het helemaal geen kans geven. Schreeuwen dat de kaart gehackt kan worden, terwijl ze alleen maar een geboortedatum tevoorschijn toveren bijvoorbeeld.
			
			
			
			Waar zie jij staan dat dat gedoe met de DNB de reden is van uitstel?quote:Op donderdag 19 maart 2009 07:06 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee het uitstel in Amsterdam komt omdat ze nog geen toestemming hadden gevraagd om de OV chipkaart als wettig betaalmiddel te gebruiken.
Het alarm gaat niet een paar keer per dag af, dat blijft rinkelen heel de dag. Lijkt me niet de bedoeling.
Poortjes blijven ook vaak gewoon dicht, terwijl mensen wel goed in c.q. uitchecken
			
			
			
			Dat is al eerder gezegd, om de OV chipkaart als betaalmiddel gebruiken boven 6 miljoen moet je toestemming hebben van de DNB. Die hadden ze nog niet gevraagdquote:Op donderdag 19 maart 2009 16:03 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Waar zie jij staan dat dat gedoe met de DNB de reden is van uitstel?
en dat het alarm afgaat, ach, jij bent de enige die het zegt. En dat is bepaald geen objectieve bron he.
			
			
			
			In welk artikel over het uitstel zie jij staan dat het aanvragen van die DNB toestemming DE reden van uitstel is?quote:Op donderdag 19 maart 2009 17:19 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dat is al eerder gezegd, om de OV chipkaart als betaalmiddel gebruiken boven 6 miljoen moet je toestemming hebben van de DNB. Die hadden ze nog niet gevraagd
Die alarmbellen zijn voor iedereeen waarneembaar, vanmiddag stond er een poortje helemaal open bij Beurs, buiten gebruik, maar niet afgesloten. De software en hardware werkt gewoon slecht.
De eerdere cijfers van de 1,5 % problemen bij d metro zijn trouwens ook niet correct, want als een poortje niet opengaat na uitchecken, maar het systeem geeft dat wel aan, dan is het voor het systeem een goede transactie.
De problemen zijn waarschijnlijk ook de reden waarom Qbuzz de chipkaart niet per 1 april 2009 invoert bij regio Rijnmond maar later. Het zal wel weer aan de domme klanten liggen
			
			
			
			| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |