Nogmaals als dat het aanvoer argument is zijn er elders nog een hele hoop andere dingen aan te pakken. Ik zou zeggen doe dat eerst voordat je jan modaal zijn gloeilampje afpakt.quote:Op donderdag 19 februari 2009 13:57 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Ach natuurlijk, je hebt gelijk. Energie waarvoor betaald wordt draagt niet bij aan het broeikaseffect!
...
Dan is er kennelijk toch iets mis met de spaarlamp in zijn huidige vorm, en zouden ze moeten kijken wat dat precies is.quote:Op donderdag 19 februari 2009 14:15 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ben ik met je eens. Alleen is het wel zo dat zolang gloeilampen verkocht blijven worden mensen niet gestimuleerd worden om efficientere alternatieven te kopen. (ik ben ook tegen een verbod overigens)
"Zijn gloeilampje afpakt"quote:Op donderdag 19 februari 2009 14:42 schreef McKillem het volgende:
[..]
Nogmaals als dat het aanvoer argument is zijn er elders nog een hele hoop andere dingen aan te pakken. Ik zou zeggen doe dat eerst voordat je jan modaal zijn gloeilampje afpakt.
Tis maar hoe je het bekijkt. Tegenover de spaarlamp is de gloeilamp inderdaad een pleziertje in de zin van dat het licht dat er af komt plezieriger is.quote:Op donderdag 19 februari 2009 15:04 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
"Zijn gloeilampje afpakt"Alsof het om een pleziertje gaat: "eerst mag ik niet meer roken en nu pakken ze ook nog m'n gloeilampje af!"
Onzin natuurlijk. Eerst andere dingen doen voordat de consument milieuvriendelijk moet worden?
[ afbeelding ]
wordt jij door al die heffingen en verboden gestimuleerd na te denken over de impact van je keuzes op het milieu dan?quote:Op donderdag 19 februari 2009 15:04 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
"Zijn gloeilampje afpakt"Alsof het om een pleziertje gaat: "eerst mag ik niet meer roken en nu pakken ze ook nog m'n gloeilampje af!"
Onzin natuurlijk. Eerst andere dingen doen voordat de consument milieuvriendelijk moet worden?
[ afbeelding ]
omdat je (zie andere topic) rommel lampen koopt. Er zijn spaarlampen die zowat de karakteristiek van een gloeilamp benaderen (dit is; dimbaar, start direct op en geeft hetzelfde licht).quote:Op donderdag 19 februari 2009 14:50 schreef McKillem het volgende:
Mijn aanvoer argumenten zijn toch de prijs, ook al schijnt je ze er met je energienota uit te halen, opwarmtijd en soort licht dat er af komt.
Waarom zou je daarover na willen denken dan? Ik wil gewoon boodschappen doen, ik heb wel wat beters te doen dan nadenken over energie en milieu. Daarvoor hebben we politici die voor ons moeten regelen dat het goed komt, dat is veel efficienter dan dat iedereen daar telkens weer zelf over na moet denken om zo alleen zijn eigen impact te verminderen, die minimaal is. Het vraagt nogal wat aandacht voor extreem weinig besparing, terwijl die aandacht bovendien nogal wisselt met humeur, het weer, de conjunctuur, andere dingen aan je hoofd en die nogal wegebt wanneer er even weinig aandacht voor is in de media en dergelijke. Terwijl er dan ook nog mensen zijn die die aandacht sowieso niet hebben.quote:Op donderdag 19 februari 2009 15:13 schreef LoggedIn het volgende:
wordt jij door al die heffingen en verboden gestimuleerd na te denken over de impact van je keuzes op het milieu dan?
Is het dan mijn schuld, of de schuld van de markt die kennelijk zo in elkaar steekt?quote:Op donderdag 19 februari 2009 15:16 schreef Athmozz het volgende:
[..]
omdat je (zie andere topic) rommel lampen koopt. Er zijn spaarlampen die zowat de karakteristiek van een gloeilamp benaderen (dit is; dimbaar, start direct op en geeft hetzelfde licht).
als ik nu een gloeilamp vond kon ik er nog een foto van trekken
Nou ja. Dat zien ze elke maand in hun energierekening. Het zou kunnen dat ze de link niet leggen. Misschien is het stimuleren van bewustwording dan wenselijker.quote:Op donderdag 19 februari 2009 14:15 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ben ik met je eens. Alleen is het wel zo dat zolang gloeilampen verkocht blijven worden mensen niet gestimuleerd worden om efficientere alternatieven te kopen. (ik ben ook tegen een verbod overigens)
Is dit nou serieus, of sarcastisch?quote:Op donderdag 19 februari 2009 15:21 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Waarom zou je daarover na willen denken dan? Ik wil gewoon boodschappen doen, ik heb wel wat beters te doen dan nadenken over energie en milieu. Daarvoor hebben we politici die voor ons moeten regelen dat het goed komt, dat is veel efficienter dan dat iedereen daar telkens weer zelf over na moet denken om zo alleen zijn eigen impact te verminderen, die minimaal is. Het vraagt nogal wat aandacht voor extreem weinig besparing, terwijl die aandacht bovendien nogal wisselt met humeur, het weer, de conjunctuur, andere dingen aan je hoofd en die nogal wegebt wanneer er even weinig aandacht voor is in de media en dergelijke. Terwijl er dan ook nog mensen zijn die die aandacht sowieso niet hebben.
Typisch iets wat overheden moeten regelen omdat zij dat als enige kunnen en dus moeten. Daar zijn ze voor, regel dat voor mij dan doe ik waar ik goed in ben, nl. onnadenkend en onaandachtig consumeren.
Straks heb je van die hele mooie oude kroonluchters met spaarlampen.quote:Op donderdag 19 februari 2009 15:29 schreef n8n het volgende:
Lekker ik heb allemaal van die ouderwetse ouderwetse gloeilampen,omdat dit mooier is bij de 50's lampen in mijn kamer. Lekker estetisch om daar een spaarlamp in te doen![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Dat doen ze toch ook? Ze gaan de gloeilamp verbieden, en nu staat iedereen op zijn achterste poten. Als mensen ZELF nadachten over hun energieverbruik en ZELF op het milieu zouden letten zouden dit soort draconische maatregelen ook helemaal niet nodig zijn.quote:Op donderdag 19 februari 2009 15:21 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Waarom zou je daarover na willen denken dan? Ik wil gewoon boodschappen doen, ik heb wel wat beters te doen dan nadenken over energie en milieu. Daarvoor hebben we politici die voor ons moeten regelen dat het goed komt, dat is veel efficienter dan dat iedereen daar telkens weer zelf over na moet denken om zo alleen zijn eigen impact te verminderen, die minimaal is. Het vraagt nogal wat aandacht voor extreem weinig besparing, terwijl die aandacht bovendien nogal wisselt met humeur, het weer, de conjunctuur, andere dingen aan je hoofd en die nogal wegebt wanneer er even weinig aandacht voor is in de media en dergelijke. Terwijl er dan ook nog mensen zijn die die aandacht sowieso niet hebben.
Typisch iets wat overheden moeten regelen omdat zij dat als enige kunnen en dus moeten. Daar zijn ze voor, regel dat voor mij dan doe ik waar ik goed in ben, nl. onnadenkend en onaandachtig consumeren.
Lees even mijn relaas een paar posts hierboven. Daar staat precies in waarom de spaarlamp geen succes is.quote:Op donderdag 19 februari 2009 15:37 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dat doen ze toch ook? Ze gaan de gloeilamp verbieden, en nu staat iedereen op zijn achterste poten. Als mensen ZELF nadachten over hun energieverbruik en ZELF op het milieu zouden letten zouden dit soort draconische maatregelen ook helemaal niet nodig zijn.
En vergis je niet in de instelling: mijn impact is minimaal. want dat denken momenteel wel 7 miljard mensen hier op deze aardkloot. En 7 miljard maal een minimale impact = klimaatverstorende en mondiaal catastrofale impact.
Elke besparing is er 1 en als zoiets simpels is als gloeilampen door spaarlampen vervangen is makkelijk realiseerbaar en is een stap in de goede richting. En als 7 miljoen huishoudens alle 40 watt peertjes vervangen door 10 watt spaarlampen dan heb je al een gigabesparing te pakken. Rekent u even mee: besparing van 30 watt per lampje. Er hangen denk ik in een gemiddeld huis zo'n 8 lampen? Dat is 8*30 * 7 miljoen = 1680000000 watt per uur 1680Megawatt per uur.
Op een gemiddelde avond heeft de nederlander misschien gemiddeld 4 lampen aan en branden ze een uur of 4 gemiddeld per avond. Komen we per avond op 3360 Mw uit. Doe dat nog even maal het aantal huishoudens in Europa, Dat nog even maal 365 en je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te zien dat dat op zo'n slordige 10628800000000 Megawatt per jaar uitkomt. (belachelijk groot getal he)
Alleen maar door het vervangen van gloeilampen door spaarlampen.
De kracht van grote aantallen @ work.
Maar ik heb al praktisch geen gloeilampen in huis, alleen dáár waar het nodig is. Op m'n kamer is alles halogeen. Zelfde geldt voor de woonkamer/ keuken. Alleen in de koelkast en op de badkamer hangt nog een gloeilamp. Zou een spaarlamp daar nou echt zo'n verschil maken?quote:Op donderdag 19 februari 2009 15:37 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dat doen ze toch ook? Ze gaan de gloeilamp verbieden, en nu staat iedereen op zijn achterste poten. Als mensen ZELF nadachten over hun energieverbruik en ZELF op het milieu zouden letten zouden dit soort draconische maatregelen ook helemaal niet nodig zijn.
En vergis je niet in de instelling: mijn impact is minimaal. want dat denken momenteel wel 7 miljard mensen hier op deze aardkloot. En 7 miljard maal een minimale impact = klimaatverstorende en mondiaal catastrofale impact.
Elke besparing is er 1 en als zoiets simpels is als gloeilampen door spaarlampen vervangen is makkelijk realiseerbaar en is een stap in de goede richting. En als 7 miljoen huishoudens alle 40 watt peertjes vervangen door 10 watt spaarlampen dan heb je al een gigabesparing te pakken. Rekent u even mee: besparing van 30 watt per lampje. Er hangen denk ik in een gemiddeld huis zo'n 8 lampen? Dat is 8*30 * 7 miljoen = 1680000000 watt per uur 1680Megawatt per uur.
Op een gemiddelde avond heeft de nederlander misschien gemiddeld 4 lampen aan en branden ze een uur of 4 gemiddeld per avond. Komen we per avond op 3360 Mw uit. Doe dat nog even maal het aantal huishoudens in Europa, Dat nog even maal 365 en je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te zien dat dat op zo'n slordige 10628800000000 Megawatt per jaar uitkomt. (belachelijk groot getal he)
Alleen maar door het vervangen van gloeilampen door spaarlampen.
De kracht van grote aantallen @ work.
in je badkamer wel, koelkast niet want spaarlamp mag zo koud niet werken ('t is toch niet optimaal). Neem in je badkamer een uurtje per dag aan (denk dat zoiets in een doorsnee gezin t wel zal zijn), dan ga je na 4 jaar ongeveer je lamp terugbetaald hebben aan stroomkost (uitgaande van spaarlampen van 15¤ per stuk)quote:Op donderdag 19 februari 2009 15:43 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
Maar ik heb al praktisch geen gloeilampen in huis, alleen dáár waar het nodig is. Op m'n kamer is alles halogeen. Zelfde geldt voor de woonkamer/ keuken. Alleen in de koelkast en op de badkamer hangt nog een gloeilamp. Zou een spaarlamp daar nou echt zo'n verschil maken?
Ik heb me bij door de verkoper laten vertellen dat spaarlampen na een half uur pas rendabel zijn. Op dergelijke plekken is het, begrijp ik dus, duurder een spaarlamp te plaatsen.quote:Op donderdag 19 februari 2009 15:43 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
Maar ik heb al praktisch geen gloeilampen in huis, alleen dáár waar het nodig is. Op m'n kamer is alles halogeen. Zelfde geldt voor de woonkamer/ keuken. Alleen in de koelkast en op de badkamer hangt nog een gloeilamp. Zou een spaarlamp daar nou echt zo'n verschil maken?
Sluit het een het ander uit dan?quote:Op donderdag 19 februari 2009 15:31 schreef LoggedIn het volgende:
Is dit nou serieus, of sarcastisch?
hmm, idd..Ik denk niet dat ik vaker dan 1x in de week een half uur douche, laat staan langerquote:Op donderdag 19 februari 2009 15:45 schreef McKillem het volgende:
[..]
Ik heb me bij door de verkoper laten vertellen dat spaarlampen na een half uur pas rendabel zijn. Op dergelijke plekken is het, begrijp ik dus, duurder een spaarlamp te plaatsen.
Daarom ben ik voor, op hoofdlijnen. Zo moeten overheden dat aanpakken, zij moeten het regelen, zodat het onze aandacht niet vereist, en belangrijker, zodat het niet van onze aandacht afhankelijk is. Burgers zijn namelijk helemaal niet geschikt om daarvoor de aandacht op te brengen en vast te houden. Bedrijven al helemaal niet. Terwijl het de kerntaak van de overheid is om dingen te regelen die de burgers zelf niet kunnen regelen maar wel geregeld moeten worden. Overheid, doe je werk en loop niet laf te zeuren dat wij ergens aandacht voor moeten hebben, want dan schuif je je verantwoordelijkheid af terwijl je weet dat dat niet gaat werken.quote:Op donderdag 19 februari 2009 15:37 schreef Metro2005 het volgende:
Zoals ik het op die foto zie vind ik de langere lichtbron aangenamer.quote:Op donderdag 19 februari 2009 16:00 schreef Athmozz het volgende:
t is gelukt![]()
[ link | afbeelding ]
Links zie je een Osram Dulux EL Spaarlamp (15¤) van 11 watt
Rechts zie je een Philips EL PRO spaarlamp (?) van 20 watt
Je ziet duidelijk dat die linker spaarlamp een veel witter licht geeft itt die philips die inderdaad het typisch gele spaarlamp-licht geeft. Ze geeft ook nog eens meer licht (zie maar aan de straling rond die lamp) en ze is nog eens kleinder & het valt amper op qua model dat het om een spaarlamp gaat itt die philips. Bijkomstigheidje; zoals het daar hangt verbruikt die rechter lamp (die philips) wel eventjes 82% meer energie dan die linker lamp. Ik zeg; hoog tijd dat er eens een energielabel voor spaarlampen komt naar de lichtopbrengst toe, en niet elke spaarlamp standaard een A of B label geven (er zit namelijk een ENORM verschil in die lampen, maar ik vermoed dat die foto hierboven dat wel duidelijk toont)
Als je zo'n lamp gelijk die rechter spaarlamp hangen hebt begrijp ik perfect dat je gefrustreerd bent dat je daar 4¤ aan gegeven hebt, als je een lamp gelijk die linker hangen hebt, dan vind ik die naar licht toe echt zowat hetzelfde of een gloeilamp
(en beide lichtjes geven amper licht op de foto, maar ik heb m'n fototoestel zo ingesteld dat hij enorm donker trok omdat het anders niet overkomt wat nu juist het verschil in licht is tussen beide lampen)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |