+1 hahaquote:Op zondag 19 april 2009 10:34 schreef wonderer het volgende:
Ik moet es op mijn woorden gaan letten, dan
vind je het een slaapverwekkende bijeenkomst Sembam?quote:Op maandag 27 april 2009 20:18 schreef Sembam het volgende:
Misschien dat ik nog naar de 'mannen avond' ga, maar dat weet ik nog niet zeker
Mja, maar vooralsnog zijn er nog geen mensen in mijn omgeving die behoefte hebben aan deze voorlichtingsavond. Maar ja, wie weet komt dat nog.quote:
Tssss... de trut!quote:Op woensdag 6 mei 2009 15:34 schreef wonderer het volgende:
[...] Beetje op mijn uiterlijk afgaan, bitch
maar dat kan ik dus alweer vergeten, als ze echt die 8 maanden wachttijd aanhouden.quote:Op woensdag 13 mei 2009 17:33 schreef Dropkogel het volgende:
kortom ik kwam met een baal gevoel terug van de VU en wat ik helemaal erg vind is dat mocht je doorzijn voor de diagnostische fase je nog een maand of 8 moet wachten voordat je je eerste diagnostische gesprek krijgt met de psycholoog.
Ja gedeeltelijk wel.quote:Op woensdag 13 mei 2009 23:13 schreef wonderer het volgende:
Maar die wachttijden zijn toch ook kunstmatig? Dat je zo lang een real life experience moet hebben enzo?
Als je ze niet vraagt hoe je het voor elkaar kan krijgen gaan ze er van uit dat je het zelf wel weet te bolwerken. Je hebt in elk geval je hormoonbehandeling die je al een stukje verder helpt en binnen de RLE is er voor ftm na een bepaalde periode al de mogelijkheid van een hysterectomie.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 16:58 schreef wonderer het volgende:
Real life experience lijkt me erg lastig trouwens als je lichaam nog dat van je biologische geslacht is... Houden ze daar wel rekening mee?
Dat er een probleem in de zorg is dat moge inderdaad duidelijk zijn maar dat is nog geen reden om mensen die dringend hulp nodig hebben 8 maanden te laten wachten op een diagnostisch gesprek.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 17:33 schreef MuteZukini het volgende:
Het is wel duidelijk dat er geen prioriteit ligt bij het verkorten van de verschillende wachtlijsten binnen de behandeling, aangezien ze op geen enkel vlak korter zijn geworden. Nou heb ik wel vernomen van dhr.megens zelf dat ze meer operatiekamertijd/capaciteit toebedeeld hebben gekregen maar hier de vruchten nog niet van kunnen plukke vanwege personeelstekort (niet aan chirurgen maar aan operatiekamerpersoneel). Openstaande en onvervulde vacatures zijn een deel van het probleem, en daar kan je weinig aan doen in de sector genaamd De Zorg.
hormonen doen gelukkig al snel een hoop goed.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 16:58 schreef wonderer het volgende:
Real life experience lijkt me erg lastig trouwens als je lichaam nog dat van je biologische geslacht is... Houden ze daar wel rekening mee?
dat is mooi nieuws...en nu maar een lange adem hebben.quote:Op maandag 18 mei 2009 12:12 schreef Joanne35 het volgende:
Nou, het heeft even geduurd, maar ik heb me eindelijk bij het VUmc aangemeld.
En nu maar wachten dan
quote:Op maandag 18 mei 2009 12:12 schreef Joanne35 het volgende:
Nou, het heeft even geduurd, maar ik heb me eindelijk bij het VUmc aangemeld.
En nu maar wachten dan
Ik denk het ook niet, voel me nu al een heel stuk rustiger nu ik die knoop eindelijk heb doorgehakt, alsof er een blok beton van me afgegleden isquote:denk dat je er geen spijt van krijgt.
Had ik ook al aan gedacht ja, alleen ik heb af en toe het gevoel dat mijn zusjes op dit moment op alles wat ik vraag 'ja' zeggen. Misschien is het iets dat ik me inbeeld, maar ik ben een beetje bang dat ze me in alles willen steunen terwijl ze met sommige dingen misschien best nog moeite hebben (het is nogal iets als je broer van 35 jaar opeens zegt je zus te willen worden). Dan heb ik eigenlijk liever dat ze gewoon eerlijk 'nee, dat gaat te snel voor ons' zeggen.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 23:02 schreef Twinky het volgende:
Kun je dat niet met je zusje overleggen? Zo van 'ja je gaat nou morgen mee maar ik zit er erg mee of ik nou als Johan of Joanne zal gaan....'
Oh écht?!quote:Op woensdag 20 mei 2009 23:23 schreef Joanne35 het volgende:
Ben uiteindelijk maar gewoon in dameskleding gegaan zonder het m'n zusje te vragen, en kreeg vervolgens nog een complimentje van haar ook. Zoiets zou ik ook wel aantrekken zei ze en keek vervolgens naar allerlei fraai uitgedoste transen, vervolgens wijfelend naar haar eigen slobberbroek, shirt en afgetrapte gympen en zei "ik zie er zelf niet uit". Ik had me dus weer druk gemaakt om niets.![]()
Het lijkt er trouwens op dat de VU de RLE wil inkorten tot 1 jaar om meer aan te sluiten bij het buitenland.
Bij de overzichtsschema's van de diagnostiek stond opeens 1 jaar RLE met om de 3 maand een gesprek met een psycholoog. Iemand die zelf al een test van anderhalf jaar had doorlopen vroeg vervolgens hoe dat zat.quote:Op donderdag 21 mei 2009 07:46 schreef Nina2602 het volgende:
Oh écht?!Waaruit leidde jij dat af? Het klinkt in ieder geval als muziek in mijn oren. Heb het altijd raar gevonden dat je in het buitenland meestal een RLE van een jaar hebt (in sommige landen mag je zelfs al geopereerd worden na 6 maanden RLE) en dat het VU daar dan weer 1,5 jaar van maakte.
quote:Op donderdag 21 mei 2009 23:36 schreef Chanta het volgende:ondertussen zag ik een foto van Wonderer, echt een knappe jongen,
Ah, was jij dat? Gefeliciteerd met het afronden van je RLE, ook al was het dan een half jaar te lang (nu ja, eigenlijk duurt ie natuurlijk de rest van je leven), je bent in ieder geval weer een stap verderquote:Op donderdag 21 mei 2009 23:36 schreef Chanta het volgende:quote van Joanne35 " Iemand die zelf al een test van anderhalf jaar had doorlopen vroeg vervolgens hoe dat zat." (dat was ikke dus ...)
Ik heb dat soort cijfers ook vaak gelezen, en ook andere cijfers. Maar waar komen die cijfers vandaan? Hoe oud zijn die cijfers? Uit welk land? Gaat het om pre-transitie transen? Om pre-ops of post-ops? Dat maakt allemaal nogal wat uit lijkt me.quote:ik heb wel gelezen dat 1 op de 3 transen uiteindelijk zelfmoord pleegt dus weet wel waar je aan begint
(Het ging hier om een onderzoek onder 35 transseksuele vrouwen en 27 transseksuele mannen die allemaal minimaal een jaar post-op waren)quote:Deze positieve tendens in psychisch functioneren staat in contrast met de vier transseksuele vrouwen die sinds de behandeling (een) suïcidepoging(en) hadden ondernomen. Dit vormt een bevestiging van de literatuur die stelt dat transseksuele vrouwen in vergelijking met transseksuele mannen vaker suïcidepogingen plegen (Dixen et al., 1984; Kuiper & Cohen-Kettenis, 1988; Landén et al.,1998). De proefgroep volgde de trend in de Vlaamse bevolking waar het aantal suïcidepogingen hoger is onder vrouwen dan onder mannen (Van Heeringen et al., 2001) Er bleek wel een significante daling van het aantal pogingen na de behandeling op te treden, wat ook een bevestiging is van vele publicaties (Fahrner, Kockott & Duran, 1987; Rehman et al., 1999; Stein et al., 1990; Wållinder & Thuwe, 1975) en een positief effect van de behandeling.
En wie leest die onderzoeken eigenlijk?quote:Op vrijdag 22 mei 2009 01:02 schreef Joanne35 het volgende:
Ik heb dat soort cijfers ook vaak gelezen, en ook andere cijfers. Maar waar komen die cijfers vandaan? Hoe oud zijn die cijfers? Uit welk land? Gaat het om pre-transitie transen? Om pre-ops of post-ops? Dat maakt allemaal nogal wat uit lijkt me.
quote:Ratified by HoC/WHO at the HoC meeting in Washington, October 2001
The following list is to be included as an Appendix to Volume 2.
Reference: Mortality Reference Group (URC:0109).
Minor change for implementation in January 2003.
Appendix 7.1
List of conditions unlikely to cause death
Code Category or subcategory
F64.0 - F64.9 Gender identity disorders
quote:F64 Genderidentiteitsstoornissen:
F64.0 Transseksualiteit
F64.1 Dual-role transvestitisme
F64.2 Genderidentiteitsstoornis op kinderleeftijd
F64.8 Overige gespecificeerde genderidentiteitsstoornissen
F64.9 Genderidentiteitsstoornis, niet gespecificeerd
Volgens je zelf dus niet...quote:Op vrijdag 22 mei 2009 21:10 schreef Joanne35 het volgende:
Hexley: Ik vraag me wel af of ze daarbij ook transseksuelen hebben meegeteld die nog niet om hulp hebben gevraagd of nog niet weten dat ze 't hebben. De mensen die zich aanmelden voor hulp hebben natuurlijk zicht op een oplossing dus die zullen niet snel geneigd zijn om zelfmoord te plegen.
Je schreef ook: "zicht op een oplossing",... 1 op de 3 is gewoon extreem hoog hoor.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 01:02 schreef Joanne35 het volgende:
Ik heb wel begrepen van de site "Bij Ilse Thuis" (die inmiddels helaas offline is) dat er een sterfteonderzoek bij de VU is geweest dat uitkwam op een zelfmoordpercentage van 35%. Dat lijkt overeen te komen met het cijfer 1 op 3 dat je noemt, maar het gaat hier dus alleen om 1 op 3 van de overleden post-op transseksuelen, niet om alle transseksuelen.
Dat heb ik ook niet gezegdquote:Maar als je HRT en een SRS alleen als de oplossing ziet, ...
Nee dat klopt, het is even omhoog scrollen en we het zien...quote:Op zaterdag 23 mei 2009 00:45 schreef Joanne35 het volgende:
Dat heb ik ook niet gezegd![]()
Ik vind het sociale en psychische deel van de transitie 100x belangrijker dan het fysieke deel.
Als je op de goede plek woont, Nederland en de VS heel simpel,...quote:Op zaterdag 23 mei 2009 03:15 schreef wonderer het volgende:
Kun je hormonen gewoon op internet kopen?Hoe vind je die dan?
Nee, ook de HRT en eventueel FFSquote:Op zaterdag 23 mei 2009 03:51 schreef Hexley het volgende:
Neem aan dat je met "het fysieke deel" de privé zone tussen de benen bedoelt.![]()
Je kan alles via het Internet kopen, maar de vraag is natuurlijk of het verstandig is. Er is een reden waarom hormonen officieel alleen op recept verkrijgbaar zijn in Nederland en zoals Chanta ook al opmerkte kan de effectiviteit ook tegenvallen als je zelf maar wat gaat proberen. Als je zelf aan de hormonen wil kan je beter je huisarts om hulp vragen (en eventueel van huisarts veranderen als je eigen huisarts niet mee wil werken).quote:Op zaterdag 23 mei 2009 03:15 schreef wonderer het volgende:
Kun je hormonen gewoon op internet kopen?Hoe vind je die dan?
Uiteraard is dat ook een onderdeel van de motivatie om fysieke verandering te zoeken. Maar het is voor mij toch echt meerledig.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 17:46 schreef wonderer het volgende:
Ik zie een (eventuele) lichamelijke verandering toch vooral om te zorgen dat de buitenwereld je ziet zoals je bent. Dat ze je niet met mevrouw aanspreken als je een meneer bent en vice versa. Gewoon het aantal keer dat je geconfronteerd wordt met je "probleem" verminderen.
Volgens mij geeft het percentage van 1-2% het aantal spijtoptanten van het hele proces weer. Ik geloof dat het aantal mensen dat ontevreden is over de resultaten van de SRS wat hoger ligt, maar blijkbaar hebben die er nog steeds geen spijt van dat ze in transitie zijn gegaan.quote:Succes- of tevredenheidsgraad of zoiets van 98-99% daar ging het mij om. ik denk dat dat percentage meer bij TellSell-verkopers van de RTL thuishoort.
Woei...quote:Op zondag 24 mei 2009 16:13 schreef Joanne35 het volgende:
Overigens ben ik net terug van een computerfeestje (iets uit mijn oude leven) waar ik gekleed als vrouw naar toe ben geweest om maar even in mijn oude vriendenkring met een knal uit de kast te komen.
* Hexley heeft oa. TellSell op het CVtje staan....quote:Op zaterdag 23 mei 2009 18:03 schreef Chanta het volgende:
De enige reden die ik had in mijn stukje om het over die 1/3 te hebben was dat de VU-infoavond naar mijjn inzicht een véél te rooskleurig beeld schetste van o.a. de gedane SRS-en en daarmee van het afsluiiten van het veranderingstraject van de desbetreffende transen. Succes- of tevredenheidsgraad of zoiets van 98-99% daar ging het mij om. ik denk dat dat percentage meer bij TellSell-verkopers van de RTL thuishoort.
In dit getal vier van de vijfendertig dus,...quote:Op vrijdag 22 mei 2009 01:02 schreef Joanne35 het volgende:
In deze infomap van de Belgische genderstichting staat wel iets over suicide-pogingen bij post-op transseksuelen:
[..]
(Het ging hier om een onderzoek onder 35 transseksuele vrouwen en 27 transseksuele mannen die allemaal minimaal een jaar post-op waren)
HRC heeft wel daar een handige zoekmachine voor.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 18:21 schreef wonderer het volgende:
Het wordt hier volgens mij niet vergoed trouwens
Bij mij begon de zin in sex een jaar na mijn operatie. Ben in nov 2007 geopereerd, nov 2008 begonnen de hormonen op te spelen.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 01:57 schreef Chanta het volgende:
>>> Volgens het boekje raak je door de androcur je libido, je sexzin kwijt ! Daar is door de endocrinoloog ook nog eens duidelijk op gewezen tijdens het laatste gesprek voor start van de HRT, dat je je libido kwijtraakt daar was geen twijfel over mogelijk. dit werd op de info-avond echter niet vermeld.....Ik ken inderdaad transjes die voorheen toch wel een beetje geile beestjes waren en nu totaal frigide... had mij ook kunnen overkomen, maar gelukkig ben ik hier een uitzondering in, nog nergens last van. Anderen schrijven dat het effect jaren later nog kan komen. Dus je loopt echt dat risico en dat moet je je goed realiseren. Als ik pas over 30 jaar frigide word heb ik er vrede mee.
quote:Op donderdag 28 mei 2009 02:49 schreef wonderer het volgende:
Deze aflevering van "je zal het maar hebben" al gezien? Leuk joch
't Zijn allebei BNN programma's, toch? Ik denk dat die gewoon wat baanbrekender bezig zijn dan de rest. Het zou pas echt de goede kant op gaan als EO en SBS6 het onderwerp integer zouden behandelenquote:Op donderdag 28 mei 2009 19:39 schreef Nina2602 het volgende:
[..]Ligt het nou aan mij of is er tegenwoordig steeds meer positieve aandacht voor dit onderwerp in de media? Laatst al die goede uitzending van Sophie op 3 en nu dit. Misschien heb ik een vertekend beeld maar voor mijn gevoel gaat het de goede kant op in NL.
Zo doet hij bij alle ziektes, hoor. Hij stelt de vragen die de kijkers waarschijnlijk hebben. Bij dat meisje met clusterhoofdpijn ook, "stel je niet een beetje aan". Dat soort vragen krijg je gewoon, dat weet je zelf toch ook? Ik vond het niet erg dwingend en hij had zelf wel een openminded gevoel over zich.quote:Op donderdag 28 mei 2009 21:52 schreef MuteZukini het volgende:
heb de JZHMH aflevering net ook even bekeken, zag er op zich wel goed uit, jammere vond ik wel dat de vraagstelling van dat presentatortje zo was dat Mick zich meer voor z'n genderdysforie aan het verantwoorden was, wat dus absolute onzin is.![]()
Ik heb me nog ver voor 'Sophie op 3' zelf ook aangeboden om mee te doen aan JZHMH na een oproepje van BNN, mochten ze geen jongen vinden (aangezien ik het beter vind ook eens vaker een trans-jongen op tv te zien (wat dus wel is gelukt)), maar in elk geval dit soort vraagstellingen hadden ze bij mij niet moeten proberen.![]()
Wat betreft de toekomst is het nog maar afwachten wat Hilversum gaat brengen, zit bijvoorbeeld niet te wachten op medische programma's hierover.![]()
* MuteZukini is stiekem echt niet zo negatief over alle media-aandacht als dat het lijkt hoor
Dat er mensen zijn die zogenaamd kritisch zijn kan mij persoonlijk geen ruk schelen, je gaat toch niet de dagelijkse realiteit van een jongen van 15 aan de kaak stellen om je kritsche houding, die voortkomt uit een eigen gebrek aan kennis, tevreden te stellen.quote:Op donderdag 28 mei 2009 22:22 schreef wonderer het volgende:
[..]
Zo doet hij bij alle ziektes, hoor. Hij stelt de vragen die de kijkers waarschijnlijk hebben. Bij dat meisje met clusterhoofdpijn ook, "stel je niet een beetje aan". Dat soort vragen krijg je gewoon, dat weet je zelf toch ook? Ik vond het niet erg dwingend en hij had zelf wel een openminded gevoel over zich.
Waarom is het niet ZIJN taak?quote:Op vrijdag 29 mei 2009 12:23 schreef Magenta het volgende:
Vond het ook wel opvallend, ja. Beetje verhoor achtig. Uiteraard moeten er kritische vragen gesteld worden maar dat is niet ZIJN taak. Had ook wel wat meer zaken eromheen willen zien (ouders?) maar ja dat moet natuurlijk allemaal snel snel.
Dank jequote:Op vrijdag 29 mei 2009 17:37 schreef wonderer het volgende:
[..]
Waarom is het niet ZIJN taak?
Men, jullie zijn ECHT vrouwenHet viel allemaal wel mee, en Mick werd niet echt bijzonder behandeld vergeleken bij de rest van de programma's.
Nu wil ik het wel lezen... bedanktquote:Op woensdag 10 juni 2009 15:27 schreef Sembam het volgende:
Ja, ik ben ook ontzettend blij! Al stelt het intake natuurlijk niks voor, maar het is het grote begin natuurlijk
Op de FP staat nu ook het bericht dat Thomas Beatie zijn 2e kind heeft, ook leuk nieuws! Al moet je maar niet beginnen met het lezen van de reacties daarop![]()
Hoe heette het programma dan?quote:Op woensdag 10 juni 2009 16:36 schreef Doagere het volgende:
Iemand gisteravond nog die uitzending gezien met Kelly van der Veer? (Was volgens mij op ned2).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |