(Danger:) Diabolik (1968, It, Mario Bava) lekkere zo fout dat het goed is cult film
cijfer: 7.5
Madagascar: Escape 2 Africa (2008, VS, Eric Darnell & Tom McGrath)Ik vond deel 1 maar matig. Maar deel 2 scheen beter te zijn. Dat bleek waar, dit vervolg is leuker. De pinguins waren weer erg grappig. Maar ook de hoofdverhaallijnen waren dit keer een stuk boeiender en leuker. Leuk extraatje was Alec Baldwin als slechterik. Alleen die oude oma, die voor heel even grappig was in 1, was dit keer heel irritant.
cijfer: 7
Zerkalo (The Mirror) (1975, SU, Andrei Tarkovsky)Gorro noemt Tarkovsky in zijn topic de visuele poëet. Na het zien van Zerkalo snap ik dat helemaal. De film is meer poezie, dan proza. Het bijna compleet ontbreken van een plot zorgde wel voor wat wtf?-momenten tijdens het kijken. Maar net als in poezie gaat het meer om gevoel dat het oproept dan het verhaallijn. Daar slaagt de film meer dan in. Net als bij een goed gedicht is dit een film, waar ik zeker een keer naar terug ga keren.
cijfer: 8.5
Smultronstället (Wild Strawberries) (1957, Zw, Ingmar Bergman)Deze één van Bergmans meest toegankelijke films blijft imo één van zijn besten. Omdat Isak Borg tijdens het terugkijken op zijn leven ook oog heeft voor zijn eigen gebreken en tekortkomingen en daarbijhorende schuldgevoelens, zorgt ervoor dat ik juist extra ga meeleven met de oude man. Dit zou ook niet mogelijk zonder het geweldige spel van Victor Sjöström.
cijfer: 9
Le Procès (The Trial) (1962, Fr, Orson Welles)Zoals elke goede surrrealistische film, voelt deze film aan als een nachtmerrie. Orson Welles haalt al zijn kunsten uit de kast om deze boekverfilming te laten slagen. Hoewel ik het boek (nog) niet gelezen heb, is het een pracht film geworden.
Anthony Perkins, die als geen ander kan switchen tussen zachtaardige goedaard en razende bozerik, is een uitstekende keuze geweest voor de hoofdrol.
The Long Weekend (2005, Can, Pat Holden)Het leukste aan de film zijn de "American Funniest Home video"-achtige tussenfilmpjes, maar verdere is het een mislukte dertien-in-een-dozijn tiener komedie.
cijfer: 4
Old School (2003, VS, Todd Phillips)Ik was vergeten hoe geniaal die was. Elke keer als ik hem weer zie is die nog leuker dan ik me herinner. Will Ferrell is hier op zijn allerbest.
Maandlijst voor Februari:
20 films gezien, waarvan 3 al eens eerder. Alle 17 voor het eerst geziene films van goed naar slecht.
1. Vals Im Bashir (Waltz with Bashir) (2008, Isr, Ari Folman) 9.5
2. Hong gao liang (Red Sorghum) (1987, Ch, Yimou Zhang) 9
3. Le Procès (The Trial) (1962, Fr, Orson Welles) 8.5
4. Zerkalo (The Mirror) (1975, SU, Andrei Tarkovsky) 8.5
5. Frost/Nixon (2008, VS, Ron Howard) 8
6. Milk (2008, VS, Gus Van Sant) 8
7. Tystnaden (The Silence) (1963, Zw, Ingmar Bergman) 8
8. The Long Goodbye (1973, VS, Robert Altman) 7.5
9. (Danger:) Diabolik (1968, It, Mario Bava) 7.5
10. Body of Lies (2008, VS, Ridley Scott) 7.5
11. Yes Man (2008, VS, Peyton Reed) 7
12. Il Deserto rosso (The Red Desert) (1964, It, Michelangelo Antonioni) 7
13. Madagascar: Escape 2 Africa (2008, VS, Eric Darnell & Tom McGrath) 7
14. Casque d'or (1952, Fr, Jacques Becker) 7
15. Boku no kanojo wa saibôgu (Cyborg Girl) (2008, ZK, Jae-young Kwak) 5.5
16. Sex Drive (2008, VS, Sean Anders) 5
17. The Long Weekend (2005, Can, Pat Holden) 4
De eerste films van maart waren:
Dong (The Hole) (1998, Taiw, Ming-liang Tsai) Een man leeft in een appartementencomplex boven een die van een vrouw. Omdat zijn verschrikkelijk last heeft van lekkages komt er een loodgieter langs. Die slaat een gat in de vloer van de man, waardoor de twee met elkaar in contact kunnen komen. Beide zijn twee erg eenzame figuren. Omdat het gebouw wegens een bizar virus verder verlaten maakt dat nog erger. Door het contact via het gat in de grond groeit er een een verlangen naar elkaar. Dat is ongeveer het plot van deze bizarre Chinese musical.
De normale scenés zijn heel grauw en traag, waardoor het gevoel van eenzaamheid goed overkomt. Daartegenover staan extravagante musical scenés, waarin juist het gevoel van de hoofdpersonages vorm krijgen. Dit contrast zorgt ervoor dat het die musical scenes iets hilarisch hebben. Terwijl de normale scenés aanvoelen als een Antonioni film.
cijfer: 8
De Vierde man (1983, Nl, Paul Verhoeven)Imo een van de betere Nederlandse films. Ook deze boekverfilming heeft in vlagen het meest weg van een nachtmerrie, waarin de vraag is of Reve zijn verstand heeft verloren of het bij het rechte eind heeft.
Alleen Krabbé weet ondanks dat hij wel goed acteert niet te overtuigen als Reve. Hij mist dat natuurlijke ironische nonchalante van Reve.
cijfer: 8
His Girl Friday (1940, VS, Howard Hawks)Cary Grant is absoluut geniaal als Walter Burns. Er zijn weinig karakters die sneller praten en vlugger denken dan Walter Burns. De film begint dan ook heerlijk als Hildy (Rosalind Russell) haar nieuwe verloving komt vertellen aan haar ex, Burns. Jammer genoeg haalt het middenstuk over een ter dood veroordeelde moordenaar, waarover Hildy moet schrijven, het tempo erg uit de film. Het is constant wachten tot Grant weer ten tonele verschijnt. Als hij dat eindelijk doet, krijgt de film gelukkig weer hetzelfde tempo en niveau van het begin .
Funny Games U.S. (2007, VS, Michael Haneke)Twee ogenschijnlijke zeer nette jongens terroriseren een familie.
Vanaf het eerste moment zit er doordat ik wist wat er ging komen een enge onderhuidse spanning in de film. Juist doordat Hanneke het geweld niet rechtstreeks laat zien, krijgt de film iets heel benauwends. Want Hanneke laat het geweld dan wel niet zien, maar de reacties en doodsangst die de hoofdpersonen ondergaan blijven ons niet gespaard in allerlei close-ups. Het geweldige spel van Watts en in iets mindere mate Roth zorgen hier extra voor.
Maar daarnaast werkt de film nog op een ander vlak, namelijk als aanklacht tegen geweldfilms. Wat duidelijk wordt op het moment dat één van de jongens ons als kijker direct aanspreekt over ons verlangen voor een goed einde. Of in mijn favoriete moment van de film als hij magisch het moment,
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt., terugspoelt.