De overheid zegt dat dit zeer verstandig is.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 16:05 schreef BasEnAad het volgende:
Haha, wie maakt er nou een noodpakket??!!!einzzz
quote:Oh ja, dat spul vreet ik normaal niet zo heel vaak dus er is no way dat ik die hele shitload binnen 2 jaar op eet.
Klopt. Ik eet normaal echter voornamelijk vers. Sowieso altijd verse groenten (op erwten na), en meestal aardappels in plaats van pasta/rijst.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 16:09 schreef deedeetee het volgende:
Noodpakket !!!![]()
Was slimmer geweest om eten in te slaan dat lang houdbaar is en je WEL eet. Dan had je het mee en mee op kunnen maken en vervangen door nieuwe voorraad met nieuwe houdbaarheids datum.
Op de manier waarop jij het hebt aangepkat is het weinig praktisch en bepaald niet zinvol......
500 gram kost toch iets van 19 cent? TS heeft 200 kg slierten gekocht?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 16:08 schreef Biels het volgende:
80 euro. Dat zijn 100 pakken spaghetti ofzo?
De tijd dat dat 500 gram 19 cent kostte is long gone. Ik geloof dat het nu 49 cent was ofzo. Overigens was het zoals gezegd niet alleen Spaghetti. Ik heb ook kilo's zout/suiker gekocht, een hoop ingeblikte vis (houdbaar tot 2012quote:Op dinsdag 17 februari 2009 16:52 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
500 gram kost toch iets van 19 cent? TS heeft 200 kg slierten gekocht?
Je moet wel je bad vol laten lopen he, anders kan je het niet koken. En een voorraad hout hebben.
Wat denk je dat er gaat gebeuren met die spagetti na de houdbaarheids datum?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 16:56 schreef Gulo het volgende:
[..]
De tijd dat dat 500 gram 19 cent kostte is long gone. Ik geloof dat het nu 49 cent was ofzo. Overigens was het zoals gezegd niet alleen Spaghetti. Ik heb ook kilo's zout/suiker gekocht, een hoop ingeblikte vis (houdbaar tot 2012) etc.
Die houtvoorraad is een goede...
Ik ga echter even uit van een voedselpakket. Dus dat er thuis wel gas+water voorhanden blijft, maar dat het lastig is om aan levensmiddelen te kopen.
Bijvoorbeeld omdat supermarkten niet bevoorraad kunnen worden door wegblokkades, grootschalige rellen of weet ik wat...
Ja, maar dat had ik reeds lang voordat het ministerie daar over begon. Better safe than sorry.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 17:09 schreef gebrokenglas het volgende:
heb je ook al zo'n ministerie noodpakket met zaklamp en fluitje enzo?
Supermarkten die een jaar lang niet bevoorraad kunnen worden?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 16:56 schreef Gulo het volgende:
[..]
De tijd dat dat 500 gram 19 cent kostte is long gone. Ik geloof dat het nu 49 cent was ofzo. Overigens was het zoals gezegd niet alleen Spaghetti. Ik heb ook kilo's zout/suiker gekocht, een hoop ingeblikte vis (houdbaar tot 2012) etc.
Die houtvoorraad is een goede...
Ik ga echter even uit van een voedselpakket. Dus dat er thuis wel gas+water voorhanden blijft, maar dat het lastig is om aan levensmiddelen te kopen.
Bijvoorbeeld omdat supermarkten niet bevoorraad kunnen worden door wegblokkades, grootschalige rellen of weet ik wat...
Doet me aan Burt Gummer denken...quote:Op dinsdag 17 februari 2009 17:15 schreef Gulo het volgende:
1 pakket is zelf geschikt om 1 jaar lang van te eten, voor 1 persoon. Maar is ook vrij prijzig zo'n ¤ 2490.- , hetgeen ik echt teveel vind.
Het kan van alles zijn. Ook ernstigere dingen. Denk bijvoorbeeld eens aan het beleg van Sarajevo. Die mensen hebben ook echt honger gehad. Nu zeg ik niet dat ik dergelijke toestanden in Nederland verwacht, maar toch.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 17:19 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Supermarkten die een jaar lang niet bevoorraad kunnen worden?
Lijkt me ook handig ja. Waar koop je die dingen? Bij de kruidvat ofzo? Een waterzuiveringinstallatie is misschien ook wel de aanschaf waard, maar dan loopt het gelijk weer zo in de kosten.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 17:25 schreef Ps2K het volgende:
Goed topic! Ik heb hier een aardige voorraad staan van spul wat ik niet hoef te koken:
- struik maaltijden in blik
- blikken soep
- blikken knakworsten
- paar liter water
- hamburgers in die folie
- chloor tabletten om water te zuiveren
- Naai setjes (prima te converteren naar visgerei)
Mwa, zo erg ben ik niet hoor. Als moet ik toegeven dat wanneer ik in ruime mate vermogend zou zijn, dat ik best bijvoorbeeld dit masker zou kopen.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 17:22 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Doet me aan [url=http://www.squidge.org/~peja/tremors/burtgummer.jpg[Burt Gummer[/url] denken...
Outdoor stores hebben ze over het algemeen wel. Verder kun je eens kijken bij de drogist. Ze zijn goedkoop 50 stuks heb je voor een paar euro.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 17:27 schreef Gulo het volgende:
[..]
Lijkt me ook handig ja. Waar koop je die dingen? Bij de kruidvat ofzo?
Een touwladder klaarleggen daarentegen kan wel nuttig zijnquote:Op dinsdag 17 februari 2009 17:41 schreef wikwakka2 het volgende:
Mensen die noodpakketten kopenStel je niet aan man, de wereld vergaat niet. Als iemand tegen je zegt dat je uit een raam moet springen doe je het ook maar?
Neuh het is meer hobby. En wanneer de babyschijt de ventilator raakt ben ik voorbereidquote:Op dinsdag 17 februari 2009 17:41 schreef wikwakka2 het volgende:
Mensen die noodpakketten kopenStel je niet aan man, de wereld vergaat niet. Als iemand tegen je zegt dat je uit een raam moet springen doe je het ook maar?
Wat voor kukri heb je op het oog? Himalyan Imports? Ik heb zelf een Cold Steel Gurkha Kukri, in sk-5 staal. Maar daar ben ik toch niet helemaal tevreden over. In het carbon-V staal zijn ze helaas niet meer te koop.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 18:01 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Neuh het is meer hobby. En wanneer de babyschijt de ventilator raakt ben ik voorbereid
Dingen nog op mijn verlanglijstje:
- Nieuwe Ka-Bar
- Kukri
- Titanium koevoet
Ik wil eigenlijk een originele gesmeden van bladveren. Vreemd want coldsteel staat over het algemeen wel bekend om kwaliteit....quote:Op dinsdag 17 februari 2009 18:09 schreef Gulo het volgende:
[..]
Wat voor kukri heb je op het oog? Himalyan Imports? Ik heb zelf een Cold Steel Gurkha Kukri, in sk-5 staal. Maar daar ben ik toch niet helemaal tevreden over. In het carbon-V staal zijn ze helaas niet meer te koop.
Ik ben niet zo bang voor aardbevingen. Hooguit een overstroming, en dan worden we massaal iets verder naar het Oosten/Zuiden geevacueert en is er ook niet echt veel aan de hand. Als ik dan een noodpakket heb staat die mooi onder water.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 18:56 schreef maartena het volgende:
Een noodpakket moet vooral een flink vat WATER bevatten..... ik heb zelf een "noodpakket" voor aardbevingen hier, en die bestaat eigenlijk alleen uit een goede 30 liter drinkwater, omdat de waterleidingen kunnen barsten, en het wel eens een week of twee kan duren voordat deze weer gerepareerd is omdat het natuurlijk op grotere schaal gebeurd.
Voedsel? Tja.... ik heb altijd wel een vooraadje blikvoer wat een jaar of twee goed is na aankoop, dus ik ga daar geen aparte voorraden voor aanleggen... als we het gebruiken in huishoudelijk gebruik, dan vult het zich vanzelf wel weer aan tijdens de boodschappenronde. We hebben een noodplan, in geval van aardbeving en verbroken contact proberen we allemaal naar het huis van mijn schoonmoeder te komen, en vanaf daar kunnen we dan wel verder zien. Die heeft o.a. ook een paar fruitbomen/struiken in de tuin die zo'n beetje het hele jaar (tropisch klimaat) wel wat "te eten" geven. Zal niet altijd even rijp/lekker zijn, maar voor noodgevallen voldoet het
Zolang je maar een liter of 30 a 50 (eigenlijk zit ik nog aan de lage kant) drinkwater hebt, komt het wel goed..... je kunt een week zonder eten, maar je kunt niet een week zonder drinken.
En echt.... als ik echt langer dan een week of twee (zolang kan ik wel teren op de normale voorraden in huis) moet wachten op fatsoenlijk winkelen, dan heb ik denk ik wel andere dingen om me zorgen over te maken.
Een goed noodpakket heeft trouwens ook een flinke jerrycan benzine, het liefst twee of drie flinke. Want het eerste waar een enorme run op zal zijn bij een ramp is wel benzine.
Hoe zit het eigenlijk met de houdbaarheid van benzine? Ik heb wel eens laten vertellen dat deze in een jerrycan ook beperkt houdbaar is. Als je bijvoorbeeld al jaren benzine in een jerrycan hebt zou het niet goed zijn om deze nog in je auto te gooien. Klopt dit?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 18:56 schreef maartena het volgende:
Een noodpakket moet vooral een flink vat WATER bevatten..... ik heb zelf een "noodpakket" voor aardbevingen hier, en die bestaat eigenlijk alleen uit een goede 30 liter drinkwater, omdat de waterleidingen kunnen barsten, en het wel eens een week of twee kan duren voordat deze weer gerepareerd is omdat het natuurlijk op grotere schaal gebeurd.
Voedsel? Tja.... ik heb altijd wel een vooraadje blikvoer wat een jaar of twee goed is na aankoop, dus ik ga daar geen aparte voorraden voor aanleggen... als we het gebruiken in huishoudelijk gebruik, dan vult het zich vanzelf wel weer aan tijdens de boodschappenronde. We hebben een noodplan, in geval van aardbeving en verbroken contact proberen we allemaal naar het huis van mijn schoonmoeder te komen, en vanaf daar kunnen we dan wel verder zien. Die heeft o.a. ook een paar fruitbomen/struiken in de tuin die zo'n beetje het hele jaar (tropisch klimaat) wel wat "te eten" geven. Zal niet altijd even rijp/lekker zijn, maar voor noodgevallen voldoet het
Zolang je maar een liter of 30 a 50 (eigenlijk zit ik nog aan de lage kant) drinkwater hebt, komt het wel goed..... je kunt een week zonder eten, maar je kunt niet een week zonder drinken.
En echt.... als ik echt langer dan een week of twee (zolang kan ik wel teren op de normale voorraden in huis) moet wachten op fatsoenlijk winkelen, dan heb ik denk ik wel andere dingen om me zorgen over te maken.
Een goed noodpakket heeft trouwens ook een flinke jerrycan benzine, het liefst twee of drie flinke. Want het eerste waar een enorme run op zal zijn bij een ramp is wel benzine.
Een goed noodpakket bestaat niet alleen uit een voedselvoorraad, maar bijvoorbeeld ook uit een bug-out rugzak.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 18:58 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Ik ben niet zo bang voor aardbevingen. Hooguit een overstroming, en dan worden we massaal iets verder naar het Oosten/Zuiden geevacueert en is er ook niet echt veel aan de hand. Als ik dan een noodpakket heb staat die mooi onder water.
Dan haal ik liever een uitgebreide kampeersetquote:Op dinsdag 17 februari 2009 19:02 schreef Gulo het volgende:
[..]
Een goed noodpakket bestaat niet alleen uit een voedselvoorraad, maar bijvoorbeeld ook uit een bug-out rugzak.
Een soort survival rugzak waarmee je je snel uit de voeten kunt maken. Die van mij bestaat uit de voorgeschreven inhoud uit het sas survivalhandboek van Wiseman + nog een zooitje aanvullingen. Deze is trouwens ook handig voor kamperen e.d.
Juist. Je kan het toch zelf samenstellen hoe je het wilt, naar eigen goeddunken?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 19:26 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Dan haal ik liever een uitgebreide kampeerset
Dit MOET een grap zijnquote:Op dinsdag 17 februari 2009 16:04 schreef Gulo het volgende:
Nou, aangemoedigd door de steeds ernstiger wordende kredietcrisis, en een overheid die hamert op het hebben van een noodpakket, had ik vanochtend in een impulsieve bui besloten vast een begin te gaan maken met het aanleggen van een voedselvoorraad.
![]()
Op internet las ik dat je het beste pasta/rijst e.d. kon kopen en ingeblikte groenten.
Ik had bedacht dat je dit het beste bij de Aldi kan kopen. Enerzijds omdat deze goedkoop is, anderzijds omdat deze palletwinkeleen hoge omloopsnelheid van hun producten heeft. Ik dacht dat dit dus gunstig zou zijn voor de houdbaarheidsdatum (geen al te oude producten in de 'schappen').
Eenmaal aangekomen bij de Aldi, waar ik normaal nooit kom, viel me al gelijk op dat hun groenten niet ingeblikt zat maar in glazen potjes. Die zijn een stuk kwestbaarder, dus niet optimaal geschikt voor in een noodpakket lijkt me, dus die heb ik maar links laten liggen.
De houdbaarheidsdatum van zowel de macaroni/rijst/spaghetti e.d. lag allemaal rond eind 2010. Minder lang houdbaar dan ik dacht maar, soit, normaal let ik daar nooit op dus ik dacht dat dit wel gangbaar zou zijn.
Na voor zo'n dikke 80 euro pasta/rijst-achtige (en wat andere langhoudbare) producten gekocht te hebben, hetgeen nogal wat vreemde blikken bij de kasse opwekte, ging ik naar een andere supermarkt om daar wat blikgroenten te kopen.
Daar zag ik dus dat hun spaghetti e.d.anderhalf jaar langer goed was !!!
Nu heb ik mezelf, voor mijn gevoel, dus in de vingers gesneden door dit niet eerst even te controleren. Ik hoop nu bijna dat er binnen 2 jaar een of andere ramp gebeurt zodat ik niet voor niets zo'n voorraad gekocht heb.![]()
Oh ja, dat spul vreet ik normaal niet zo heel vaak dus er is no way dat ik die hele shitload binnen 2 jaar op eet.![]()
Samenvatting: zie TT
Subklacht 1: kassieres bij de Aldi die super gestressed overkomen, en de producten haast in mijn winkelwagen flikkeren omdat ik mijn boodschappen waarschijnlijk niet snel genoeg inlaadt volgens hun maatstaven.
Subklacht 2: Plastic Aldi boodschappentasen, waar je 9ct voor moet betalen, die uitscheuren onder het gewicht van de boodschappen.(daar zijn ze toch voor gemaakt?)
Goed idee om idd een paar jerrycans benzine te hebben. Net als in het zombie topic waar iedereen over mooie voertuigen praat; je hebt niks aan zo'n bakbeest als je thuis niet een tankstation hebt staan.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 18:59 schreef Gulo het volgende:
[..]
Hoe zit het eigenlijk met de houdbaarheid van benzine? Ik heb wel eens laten vertellen dat deze in een jerrycan ook beperkt houdbaar is. Als je bijvoorbeeld al jaren benzine in een jerrycan hebt zou het niet goed zijn om deze nog in je auto te gooien. Klopt dit?
Gvd, toen deze post werd gepost leefde-ie nogquote:Op dinsdag 17 februari 2009 18:52 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Martin Bril: Heeft U al een noodpakket?
Het enige wat je nodig hebt is een vuurwapen om iemand met zo'n rugzak af te maken.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 19:02 schreef Gulo het volgende:
[..]
Een goed noodpakket bestaat niet alleen uit een voedselvoorraad, maar bijvoorbeeld ook uit een bug-out rugzak.
Een soort survival rugzak waarmee je je snel uit de voeten kunt maken. Die van mij bestaat uit de voorgeschreven inhoud uit het sas survivalhandboek van Wiseman + nog een zooitje aanvullingen. Deze is trouwens ook handig voor kamperen e.d.
1. Je hebt niks te doen.quote:Op donderdag 23 april 2009 23:18 schreef McKillem het volgende:
Noem 1 reden waarom ik een noodpakket zou aanleggen.
Whehehehe zo is het bij mij wel begonnenquote:Op vrijdag 24 april 2009 09:46 schreef Saak het volgende:
[..]
1. Je hebt niks te doen.
2. Je hebt wel wat te doen maar zoekt (onbewust) andere dingen om het uit te stellen.
3. Je kijkt teveel zombie films en bent hier door helemaal panisch.
4. Je kijkt teveel survival documentaires en bent hier door helemaal panisch.
5. Combinatie van de hierboven genoemde redenen
Ik heb in mijn kast als een Remington 1100 Tactical.quote:Op vrijdag 24 april 2009 10:02 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Whehehehe zo is het bij mij wel begonnen
Ik heb nu een rugzak klaar liggen met:
2L water
Water zuiverings tabletten
3 MRE maaltijden
1 Ka-Bar D2 Extreme
1 CRKT-M16-13T
1 PASGT helm
1 set messtins
1 spork
1 benzine brander
1 slof Camel filter
Geniaal filmpje!quote:
Zombie's dusquote:Op zaterdag 25 april 2009 00:55 schreef Sempiterna het volgende:
Niet eens zo'n heel verkeerd plan om een noodpakket aan te leggen. Niet zo zeer voor aardbevingen of overstromingen, maar meer voor een pandemie. Als er hier de griep pleuris uit breekt dan kun je met de hoge bevolkingsdichtheid hier beter binnen blijven tot het weer veilig is.
Daar leg ik het in ieder geval voor aan.
En dan ga je je verstoppen op een plek waar nog 100 man zit?quote:Op zaterdag 25 april 2009 00:55 schreef Sempiterna het volgende:
Niet eens zo'n heel verkeerd plan om een noodpakket aan te leggen. Niet zo zeer voor aardbevingen of overstromingen, maar meer voor een pandemie. Als er hier de griep pleuris uit breekt dan kun je met de hoge bevolkingsdichtheid hier beter binnen blijven tot het weer veilig is.
Daar leg ik het in ieder geval voor aan.
Zo'n scene zie je standaar in een zombie filmquote:Op zaterdag 25 april 2009 12:55 schreef Biogarde het volgende:
[..]
En dan ga je je verstoppen op een plek waar nog 100 man zit?
Ik weet niet waar jij zit, maar in mijn huis wonen geen 100 mensenquote:Op zaterdag 25 april 2009 12:55 schreef Biogarde het volgende:
[..]
En dan ga je je verstoppen op een plek waar nog 100 man zit?
Je kijkt echt teveel films.quote:Op zaterdag 25 april 2009 22:52 schreef Sempiterna het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jij zit, maar in mijn huis wonen geen 100 mensen![]()
Gewoon jezelf opsluiten in je huis. Het virus is allang dood tegen de tijd dat het meeliftend op de lucht mijn huis binnen komt. Geen contact met mensen betekent dat de kans klein is dat je het ook krijgt.
Meel en water zijn niet oneindig houdbaar. Bij water is dat vooral een kwestie van bacteriegroei. Kraanwater is niet vrij van bacteriën, maar die komen in zulke lage concentraties voor dat ze geen gevaar opleveren. Als je water echter laat staan, kan er bacteriegroei plaatsvinden waardoor je er wèl ziek van kan worden.quote:Op zaterdag 25 april 2009 23:02 schreef DaanA het volgende:
Meel, zout en water zijn ook oneindig houdbaar.
Dan moet je het even koken!quote:Op zaterdag 25 april 2009 23:07 schreef LXIV het volgende:
Wellicht een beetje muffig
Meel moet je goed verpakken. Water kun je eventueel steriliseren.quote:Op zaterdag 25 april 2009 23:12 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Meel en water zijn niet oneindig houdbaar. Bij water is dat vooral een kwestie van bacteriegroei. Kraanwater is niet vrij van bacteriën, maar die komen in zulke lage concentraties voor dat ze geen gevaar opleveren. Als je water echter laat staan, kan er bacteriegroei plaatsvinden waardoor je er wèl ziek van kan worden.
Meel is kwetsbaar door ongedierte.
suiker en zout zijn onbeperkt houdbaar, mits je ervoor zorgt dat het droog blijft.
Net als op vroegere handelsschepenquote:Op zondag 26 april 2009 00:28 schreef DaanA het volgende:
[..]
Meel moet je goed verpakken. Water kun je eventueel steriliseren.
Maar ik zat te denken, als je het zekere voor het onzekere wil nemen voor een noodpakket, dan moet je ook een paar kippen kopen. Levende. En heel veel voer, zoals gedroogde maïs, dat is ook oneindig houdbaar.
Heb je ook eieren in een noodgeval.![]()
Zo'n noodpakket vereist alleen wel wat onderhoud...
In China op de markt leven alle vissen ook nog tot je ze koopt.quote:Op zondag 26 april 2009 21:40 schreef Saak het volgende:
[..]
Net als op vroegere handelsschependie namen ook altijd levend vlees mee
In 2012 toch?quote:Op zondag 26 april 2009 22:52 schreef Jawzz het volgende:
Echt, wat is dit voor topic.
Verwachten mensen nou echt dat er de komende jaren tijden komen waar je doodgaat van de honger, of dat er een kernramp gebeurt?
Hieruit kan ik dus concluderen dat jij daadwerkelijk heb nagedacht over hoe te handelen in het geval van een virus uitbraak die iedereen veranderd in bloeddorstige moordlustige zombies?quote:Op zaterdag 25 april 2009 22:52 schreef Sempiterna het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jij zit, maar in mijn huis wonen geen 100 mensen![]()
Gewoon jezelf opsluiten in je huis. Het virus is allang dood tegen de tijd dat het meeliftend op de lucht mijn huis binnen komt. Geen contact met mensen betekent dat de kans klein is dat je het ook krijgt.
Ik die van mij ook binnen, geweldig mes en idd akelig eng scherp! Ik kan me er gewoon mee scherenquote:Op zaterdag 25 april 2009 00:13 schreef Saak het volgende:
[..]
Geniaal filmpje!Helemaal in fallout 3 style
dat spel is zoo geniaal he alleen jammer dat m'n laptopje hem niet aan kan.
Ik heb van de week trouwens m'n ka-bar d2 binnen gekregen! Een flink mes en voelt goed in de hand. Vlijmscherp en is niet eens klein beetje bot geworden en heb hem toch al op vanalles geprobeerd. Hij gaat je hele leven wel mee denk ik
Waar?quote:Op maandag 27 april 2009 11:42 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Ik die van mij ook binnen, geweldig mes en idd akelig eng scherp! Ik kan me er gewoon mee scheren(En ja dat heb ik ook al geprobeerd)
Haha dat heb ik ook al gedaanquote:Op maandag 27 april 2009 11:42 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Ik die van mij ook binnen, geweldig mes en idd akelig eng scherp! Ik kan me er gewoon mee scheren(En ja dat heb ik ook al geprobeerd)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |