abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66150769
quote:
De Nederlandse economie krimpt dit jaar met 3,5 procent, dat denkt het Centraal Planbureau (CPB). Het CPB maakte de voorspelling vanochtend bekend, de cijfers zijn veel slechter dan eerder werd gedacht. Twee maanden geleden ging het bureau nog uit van 0,75 procent krimp. De top van het kabinet wordt op dit moment ingelicht over de nieuwste cijfers, straks is er een persconferentie waar premier Balkenende zal spreken over de economische crisis.

Sinds de economische crisis van de jaren '30 zijn zulke slechte cijfers niet meer voorgekomen. Voor 2010 gaat het CPB uit van een krimp van een kwart procent, terwijl eerder nog werd uitgegaan van een groei in dat jaar. Het planbureau denkt dat de werkloosheid oploopt naar 425.000 dit jaar en volgend jaar naar 675.000 werklozen. De koopkracht gaat er dit jaar wel op vooruit, met 2,25 procent. Volgend jaar zal de koopkracht gelijk blijven.

Maatregelen
In de komende weken moet duidelijk worden welke maatregelen de regering gaat nemen om de economische crisis te lijf te gaan. In de afgelopen weken zijn er meerdere proefballonnetjes opgelaten door politici van verschillende partijen. Een dilemma daarbij is de vraag of het kabinet de economie moet stimuleren met overheidsgeld. Balkenende gaf daar tijdens de persconferentie vanochtend nog geen openheid over. Hij zei wel dat niet enkel de overheid de last zal moeten dragen. "De problemen zijn zo groot dat iedereen zijn of haar steentje moet bijdragen. Het is niet acceptabel om alle rekeningen door te schuiven naar komende generaties, maar het is evenmin acceptabel om de rekening bij de overheid te leggen."

Directeur Teulings van het CPB zei tijdens de persconferentie dat de kern van het probleem bij de wereldhandel ligt, die sterk afneemt. Omdat we een open economie hebben, waar dus veel in- en uitvoer is, raakt ons dat hard. Toch blijft de koopkracht op peil. "Het is een merkwaardig beeld, omdat de koopkracht op peil blijft. Dat komt door de dalende olieprijzen. Mensen zullen het dus voorlopig niet echt wat merken in hun eigen bestedingen, maar vooral in de slechte berichten vanuit bedrijven", aldus Teulings.

Recessie
Premier Balkenende noemde de economische situatie tijdens de persconferentie "buitengewoon ernstig". "We worden geconfronteerd met uitzonderlijke economische omstandigheden. Het is lang geleden dat Nederland zo'n economische teruggang heeft meegemaakt in dit tempo. Er is een hele generatie in ons land die zo'n recessie nog nooit heeft meegemaakt." Toch zei de premier vertrouwen te hebben in een goede uitkomst. "Eenvoudige oplossingen bestaan niet in deze complexe situatie. Maar de uitgangspositie van Nederland is relatief goed. Ik heb vertrouwen in de kracht van Nederland. We moeten er samen de schouders eronder zetten, en ik ben er van overtuigd dat Nederland er sterker uitkomt."

Ook al voel ik er persoonlijk niets van, ik zie toch veel banenwisseling om me heen, en reken er maar op dat die nieuwe banen minder opbrengen.
Bron

[ Bericht 23% gewijzigd door paddy op 17-02-2009 11:25:04 (update) ]
Liever leven zonder liefde, dan liefde zonder leven
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 17 februari 2009 @ 10:24:01 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_66150820
En weer wordt er niks gedaan omtrent het ontwikkelingsgeld.....
Alsof dat heilig is.....
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_66151561
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 10:24 schreef Netsplitter het volgende:
Alsof dat heilig is.....
Ik vraag mij eigenlijk af of daar wel controle op is, maar hoor dat we een hele zware tijd tegemoet gaan. We moeten zelfs denken aan een jaren dertig recessie.

Nl verkeerd in een zware recessie . Het tempo is ongekend. Veel Nederlanders hebben deze recessie nog niet eerder meegemaakt.

Werkeloosheid zou in 2010 oplopen tot 9%

Ik denk dat we dan inderdaad ook minder kunnen geven aan ontwikkelingsgeld. Het zal denk ik ook gevolgen hebben voor de huidige pensioenen.

Ik hoop dat ze nu eens gaan samenwerken daar in Den Haag.
Liever leven zonder liefde, dan liefde zonder leven
pi_66152082
quote:
Alsof dat heilig is.....
dat daalt vanzelf want is in percentage van het Bnp
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_66152123
quote:
Alsof dat heilig is.....
Ja want we hebben het hier zooo slecht dat die 0,7% niet gemist kan worden
pi_66152193
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 11:05 schreef Rens_Wilders het volgende:

[..]

Alsof die 0.7% een verschil maakt in Afrika
"I think greed is healthy. You can be greedy and still feel good about yourself" - Ivan Boesky.
'Only government can take perfectly good paper, cover it with perfectly good ink and make the combination worthless.' - Milton Friedman
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 17 februari 2009 @ 11:09:03 #7
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_66152255
quote:

[..]

Mwah, 4 miljard tikt aan ja.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_66152292
quote:

[..]

Dat begint er inderdaad op te lijken ja.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_66152295
Pijn in de knip? De koopkracht gaat er juist op vooruit staat in dat bericht
pi_66152488
Het is stuitend dat huidige egoisme
  Moderator dinsdag 17 februari 2009 @ 11:15:17 #11
8781 crew  Frutsel
pi_66152490
quote:
Balkenende: Nederland verkeert in zware recessie

DEN HAAG - Premier Jan Peter Balkenende stelt dat Nederland verkeert in een zware recessie. Hij sprak dinsdag in een eerste reactie op nieuwe ramingen van het Centraal Planbureau (CPB) over „uitzonderlijke economische omstandigheden”.

Hij wees erop dat het lang geleden is dat ons land in zo'n economisch verslechterende situatie zat. „Het tempo is ongekend.”

Hij benadrukte dat de rekening van de noodzakelijke maatregelen niet alleen bij de overheid en niet zomaar bij toekomstige generaties kan worden neergelegd. „We staan voor een nieuwe en grote beproeving. Iedereen moet een steentje bijdragen.”
quote:
CPB: Één op de elf volgend jaar werkloos

DEN HAAG - Een op de elf werknemers zit volgend jaar zonder baan. Dat blijkt uit de berekeningen van het Centraal Plan Bureau die vanmorgen bekend zijn gemaakt.

Het CPB voorspelt dat de economie volgend jaar met 3,5 procent krimpt. De werkloosheid daalde de afgelopen jaren tot 304.000 mensen in 2008. Nu loopt het cijfers weer pijlsnel op: 425.000 dit jaar en 675.000 volgend jaar. Dat betekent dat 8,75 procent van de beroepsbevolking in 2010 zonder baan komt te zitten.

Dit jaar is volgens het CPB het dieptepunt van de recessie. In 2010 zet het herstel weer in, denkt het planbureau, dat dan nog een krimp van een kwart procent voorspelt. De belangrijkste oorzaak van de diepe recessie is de verslechterende internationale handel.

De overheidsinvesteringen blijven groeien, zegt het CPB, maar vooral de investeringen van de bedrijven zakt enorm in. De bedrijven - exclusief de woningbouw - geven 12 procent minder aan investeringen uit in 2009 en 2010.

De inflatie blijft in Nederland beperkt. De prijzen gaan gemiddeld een procent omhoog in de twee onderzochte jaren. De lonen in het bedrijfsleven gaan echter veel sterker omhoog: gemiddeld vier procent in 2009 en drie procent in 2010.

Het planbureau heeft ook gekeken naar de koopkracht. Die gaat in 2009 nog met 2,25 procent omhoog. In 2010 blijft de koopkracht gelijk. Die percentages zijn gemiddelden voor alle huishoudens. Hoe het met aparte groepen, bijvoorbeeld mensen met een uitkering of ouderen, zal gaan is onbekend.

Het CPB onderstreept overigens dat het hier om voorlopige cijfers gaat. Pas over een maand komen de definitieve voorspellingen naar buiten. De voorlopige cijfers zijn dan ook volgens het planbureau vooral voor 2010 met onzekerheid omgeven.

Het tekort van de overheid loopt volgens directeur Teulings van het CPB volgend jaar op tot 5,5 procent. Hoe het kabinet ook zal ingrijpen, het tekort zal niet tot de eerder afgesproken grens van twee of drie procent kunnen worden teruggebracht, concludeerde Teulings.
Vanochtend op het RTL nieuws hadden ze het ook over de stijging van de energienota in 2009, dat die hoger uitviel dan verwacht. Mogelijk 200+ euro hoger per gezin dit jaar. Dat d'r maatregelen moeten komen aldus de SP.
pi_66152766
Het brand overal maar dit geintje is niet na 2 jaar voorbij aka ik ga wat studievertraging oplopen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_66152990
Ik hoorde dat de werkeloosheid in 2010 9% zou zijn? Er werd inderdaad vergeleken met de recessie van de jaren 30 en niet met de 70-80 er jaren.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  dinsdag 17 februari 2009 @ 11:53:13 #14
3542 Gia
User under construction
pi_66153849
Dan moeten er maar eens bezuinigingen komen.
Ik weet er zo twee:

- minder geld per hoofd van de bevolking naar de EU
- afschaffen kinderbijslag
pi_66153950
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 11:53 schreef Gia het volgende:
Dan moeten er maar eens bezuinigingen komen.
Ik weet er zo twee:

- minder geld per hoofd van de bevolking naar de EU
- afschaffen kinderbijslag
aftoppen HRA boven een bepaalde inkomensgrens
Terugtrekking uit afghanistan
Stopzetten ontwikkelingshulp
stopzetten subsidies voor sport en cultuur
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 11:59:03 #16
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_66154062
Laten we maar beginnen met die hypotheekrenteaftrek en aanrechtsubsidie. Geen enkele reden waarom we vrouwen die niet werken maar wel een man hebben die werkt subsidie moeten geven.

Oh en misschien maar helemaal uit dat JSF gedoe stappen. Scheelt vast ook een hoop miljarden.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_66154215
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 11:56 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Nu weet ik ook niet in hoeverre sport subsidie heeft van de regering. Dacht in professionele tak juist geen subsidie?

De subsidie voor her cultuurbeleidsplan is al aardig aangescherpt. Verenigingen krijgen nog wel subsidie, maar vaak niet zomaar. In ieder geval weet ik dit van orkesten.

Ik denk dat we een probleem hebben, want denk dat we nu nog meer de hand op de knip gaan houden, dus verkoop terugval, dus ontslagen personeel, dus ...etc.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
pi_66154338
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 11:59 schreef ethiraseth het volgende:
Laten we maar beginnen met die hypotheekrenteaftrek en aanrechtsubsidie. Geen enkele reden waarom we vrouwen die niet werken maar wel een man hebben die werkt subsidie moeten geven.

Oh en misschien maar helemaal uit dat JSF gedoe stappen. Scheelt vast ook een hoop miljarden.
Aanrechtsubsidie? Wat is dat?
-edit- Laat maar. Weet al wat het is.

Maar dacht dat het bedrag praktisch bij de man er weer af ging, dus leek me lood omoud ijzer, en denk dat de gezinnen gewoon genaaid zijn met dat voorstel toen, want zouden de mannen het geld er weer bij krijgen waar ze ook zwaarder voor belast zijn?
  dinsdag 17 februari 2009 @ 12:09:28 #19
3542 Gia
User under construction
pi_66154420
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 11:56 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Afschaffen HRA boven een bepaalde hypotheek.

Laten we zeggen 'boven de 250 000' geen HRA meer. Over de eerste 250 000 dus nog wel.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 12:10:20 #20
3542 Gia
User under construction
pi_66154443
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 12:06 schreef paddy het volgende:

[..]

Getrouwde vrouwen zonder inkomen krijgen geld met de belastingteruggave.
pi_66154518
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 12:09 schreef Gia het volgende:

[..]

Afschaffen HRA boven een bepaalde hypotheek.

Laten we zeggen 'boven de 250 000' geen HRA meer. Over de eerste 250 000 dus nog wel.
Denk dat je dit dan ook weer regio afhankelijk moet maken, want hier in Utrecht zit je al heel gauw boven die 250, terwijl je in Groningen een groot huis hebt voor hetzelfde bedrag.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 12:14:23 #22
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_66154570
Wat leuk zeg...zulke berichten maakt de mens alleen maar banger, waardoor ze minder uitgeven waardoor de werkloosheid alleen maar groter wordt.
Drugs are good mkay?
  dinsdag 17 februari 2009 @ 12:14:27 #23
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_66154575
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 11:09 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Mwah, 4 miljard tikt aan ja.
4 miljard is een schijntje op de begroting en valt in het niet bij de bedragen die de overheid in de economie pompt, het afschaffen of handhaven van de 0.7% ontwikkelingshulp zal derhalve weinig tot niks doen voor de verbetering of verslechtering van de economische situatie.

Het is zand in je eigen ogen gooien, als je daarover gaat vallen in deze tijd.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_66154602
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 12:10 schreef Gia het volgende:

[..]

Getrouwde vrouwen zonder inkomen krijgen geld met de belastingteruggave.
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 12:06 schreef paddy het volgende:

[..]

-edit- Laat maar. Weet al wat het is.

Maar dacht dat het bedrag praktisch bij de man er weer af ging, dus leek me lood om oud ijzer, en denk dat de gezinnen gewoon genaaid zijn met dat voorstel toen, want zouden de mannen het geld er weer bij krijgen waar ze ook zwaarder voor belast zijn?
Dacht dat de mannen juist weer meer moesten betalen dan?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 17 februari 2009 @ 12:17:14 #25
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_66154658
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 12:14 schreef Semisane het volgende:

[..]

4 miljard is een schijntje op de begroting en valt in het niet bij de bedragen die de overheid in de economie pompt, het afschaffen of handhaven van de 0.7% ontwikkelingshulp zal derhalve weinig tot niks doen voor de verbetering of verslechtering van de economische situatie.

Het is zand in je eigen ogen gooien, als je daarover gaat vallen in deze tijd.
Of je 4 miljard in je zak houd of het uitgeeft terwijl je niet weet waar het uiteindelijk terecht komt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')