abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 18 februari 2009 @ 17:58:53 #26
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_66206244
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 75% gewijzigd door Sander op 12-05-2011 12:09:54 ]
pi_66206682
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 17:54 schreef IrishBastard het volgende:
Ten eerste, wat VEEL vakken, kennelijk allemaal niet zo zwaar belast?

Daarbij doen de beschrijvingen mij erg HBO aan, kan aan mij liggen, maar erg veel nadruk op grafisch gebied, en zelf doen van praktische zaken?

Totaal verschillend van wat wij hier hebben, zal zo eens een lijstje maken
7,5 ECTS per vak, 8 vakken per jaar dus. Naar mijn ervaring vrij normaal op de uni

Zijn maar een paar vakken die nadruk hebben op grafisch gebied en praktische zaken; Imperatief programmeren (volgens mij vrij basis voor een informatiekunde studie!), Human Computer interaction, Multimedia, en projectmanagement. Dus maar 3 vakken in het eerste jaar aangezien je er maar 1 uit multimedia of projectmanagement kiest. En dan nog lijken het me toch wel erg goede vakken (vooral HCI en Projectmanagement) als het gaat om voorbereiding op de latere beroepspraktijk. Want laten we eerlijk wezen, hoeveel mensen worden later werkelijk wetenschapper/onderzoeker die zo'n studie hebben gedaan
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
  woensdag 18 februari 2009 @ 18:26:19 #28
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_66207067

[ Bericht 95% gewijzigd door Sander op 12-05-2011 12:09:54 ]
pi_66207160
HCI is echt een pretvak, ging bij ons helemaal nergens over
pi_66207201
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 18:26 schreef IrishBastard het volgende:

[..]

Wij hebben eigenlijk alleen vakken van 3 of 6 ECTS Verder doen wij in het eerste jaar 'Programmeren', das C++, en pas in het 2e jaar Java (Object georienteerd programmeren). Maar dat komt straks wel bij de hele lijst

Overigens zullen er procentueel vrij veel mensen wetenschapper/onderzoeker worden, daar ik aanneem dat er bij jullie ook niet ontzettend veel studenten zijn? (Hier ongeveer 10 per leerjaar, na de uitval ed)
Dus je vind dat wij veel vakken hebben (8), maar blijkbaar hebben jullie zelf veel meer extreem licht belaste vakken?

Hier ongeveer 50 tot 60 deze jaargang. Hoeveel ervan we volgend jaar nog terugzien weet ik niet.
  woensdag 18 februari 2009 @ 18:31:36 #31
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_66207235

[ Bericht 90% gewijzigd door Sander op 12-05-2011 12:09:54 ]
  woensdag 18 februari 2009 @ 18:33:10 #32
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_66207281

[ Bericht 64% gewijzigd door Sander op 12-05-2011 12:09:55 ]
pi_66207400
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 18:29 schreef Devz het volgende:
HCI is echt een pretvak, ging bij ons helemaal nergens over
Waar is 'ons'? Is op de UU geen pretvak hoor, hard werken tijdens practicum, maar wel haalbaar.
pi_66207439
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 18:31 schreef IrishBastard het volgende:
Dude, das veel

Mja, misschien heb ik me verkeken op het aantal hoor, ff zien
Utrecht is dan ook de grootste informatiekunde studie van NL
  woensdag 18 februari 2009 @ 18:39:23 #35
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_66207455

[ Bericht 43% gewijzigd door Sander op 12-05-2011 12:09:55 ]
  woensdag 18 februari 2009 @ 18:40:35 #36
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_66207491

[ Bericht 91% gewijzigd door Sander op 12-05-2011 12:09:55 ]
pi_66207609
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 18:37 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Waar is 'ons'? Is op de UU geen pretvak hoor, hard werken tijdens practicum, maar wel haalbaar.
VU dus
pi_66207898
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 18:40 schreef IrishBastard het volgende:

[..]

Persoonlijk vind ik het erg chill dat wij met zo weinig zijn. Valt veel te regelen met de docenten, die iedereen dus ook kennen Heerlijk informeel sfeertje
Mja, maar met zo weinig studenten kan er ook nooit veel budget zijn, wat ook weinig goeds kan betekenen met betrekking tot onderwijsfaciliteiten en -kwaliteit..

edit: overigens vind ik 50 ook erg weinig, maar ik heb dan ook Bestuurskunde in Rotterdam (185 studenten per jaar) en Economie in Utrecht (250 studenten per jaar) meegemaakt, dus dan zie je het in een iets ander perspectief
  woensdag 18 februari 2009 @ 19:01:30 #39
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_66208177

[ Bericht 91% gewijzigd door Sander op 12-05-2011 12:09:55 ]
pi_66208230
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 19:01 schreef IrishBastard het volgende:

[..]

Faciliteiten kan ik nog bij, zie niet in waarom de kwaliteit minder zou moeten zijn...
Met meer budget kunnen ze betere docenten/hoogleraren aantrekken (salaris), en ik denk zelf dat docenten/hoogleraren het wat meer uitdaging vinden om voor een wat grotere groep dan 10 man te staan
  woensdag 18 februari 2009 @ 19:09:10 #41
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_66208466

[ Bericht 78% gewijzigd door Sander op 12-05-2011 12:09:55 ]
  woensdag 18 februari 2009 @ 19:18:02 #42
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_66208841
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 18:37 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Dat komt overigens alleen maar omdat Hermi het geeft . Wacht maar tot je straks cognitieve psychologie krijgt, wederom met Hermi, dat is pas echt de hell!

Ik heb overigens ooit -grijs verleden- bacherlor in Utrecht gedaan en daarna master aan de UvA.
Nulla verba sed acta
pi_66209088
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 19:18 schreef Leonoor het volgende:

[..]

Dat komt overigens alleen maar omdat Hermi het geeft . Wacht maar tot je straks cognitieve psychologie krijgt, wederom met Hermi, dat is pas echt de hell!

Ik heb overigens ooit -grijs verleden- bacherlor in Utrecht gedaan en daarna master aan de UvA.
Hermi
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
geeft HCI niet meer, we hadden nu een Spaanse vrouw
  woensdag 18 februari 2009 @ 19:43:04 #44
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_66209861
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 19:23 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Hermi
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
geeft HCI niet meer, we hadden nu een Spaanse vrouw
Neee! Hermi! Niet Jan-Herman . Hermi Schijf, is ze weg? Ze was een informatiekunde-icoon (voor zover dat kan bij een studie die pas zijn 8e jaar in gaat nu natuurlijk).
Nulla verba sed acta
pi_66210468
maak jij de lijst IB? Of zal ik
Ja doei.
pi_66210483
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 19:43 schreef Leonoor het volgende:

[..]

Neee! Hermi! Niet Jan-Herman . Hermi Schijf, is ze weg? Ze was een informatiekunde-icoon (voor zover dat kan bij een studie die pas zijn 8e jaar in gaat nu natuurlijk).
Ik zie dat ze HCI en Cognitie en informatieverwerking gaf tot vorig jaar, beide worden inmiddels door anderen gegeven. Of ze echt weg is weet ik niet.
pi_66211128
Om te beginnen hebben wij hier twee semesters en geen 4 blokken

Per semester hebben we 30 EC's te halen. Verdeeld over, zoals IB al zei, vakken van 3 EC en vakken van 6 EC.

Eerste Semester

Introductie Informatica en Informatiekunde, 3ec
Eerste twee weken van de opleiding beginnen met dit vak. Fulltime een introductie over de twee studies.
Hierin maak je opdrachten en leer je een beetje over wat je staat te wachten, de manier van denken en leer je ook de docenten wat kennen. Je sluit het af met een essay.

Programmeren 6ec
Programmeren met C++. Te beginnen met Kareltje en eindigend met ingewikkelder programmeren. Zelf heb ik het even naar volgend jaar opgeschoven, omdat ik een beetje in studie-stress verkeerde en er ook nog 12 uur naast werk. Maar als je de opdrachten maakt en braaf naar de colleges gaat is 't prima te doen

Introductie Artificiële Intelligentie 6ec
Kunstmatige Intelligentie is een opleiding waar we ook veel verbondenheid mee hebben. Manieren van analyseren, agents en beslissingsbomen. Allemaal eventueel van toepassing op een mogelijke toekomst in de informatiekunde. Saaie colleges van een man die steenkolen Engels spreekt of een Italiaanse die onverstaanbaar Engels spreekt...

Domeinmodelleren 6ec
Struikelvlak: Met ORM leer je gegevens modelleren. Tabellen omzetten in een ORM schema en andersom: vanuit een ORM-schema een optimale tabellenstructuur ontwerpen voor een SQL-database.
Lijkt makkelijk, is rete-moeilijk. Ga het zelf denk ik wel halen met de herkansing, was er maar 0,5 punt vanaf bij de eerste poging

Orientatiecollege Toepassingsgebieden 3ec
Gedurende het semester zijn er verschillende gastcolleges. Medische Informatiekunde, Taal en Spraaksystemen, Juridische- en Bedrijfskundezaken, Kunstmatige Intelligentie etc.
Docenten, hoogleraren en mensen uit het bedrijfsleven presenteren hun vakgebied en geven ons een opdracht mee, die je aardig wat inzicht geeft in de mogelijkheden met Informatiekunde

Formeel Denken 6ec
Logica. Propositie en Predicatenlogica, Discrete wiskunde, Talen en Automaten en Modale Logica.
De eerste twee zijn een opwarmer voor "Beweren en Bewijzen" in het tweede semester. De andere 3 geven je een kijkje in de keuken van de informaticastudenten

Tweede Semester

Opslaan en Terugvinden
Storage & Retrieval, in het Engels. Het efficient opslaan van data zodat het snel weer teruggevonden kan worden. Van opslag op een CD tot in netwerken. Hashing en FIFO. De binnenkant van data-oplag dus! Best interessant, maar soms ook wel iets té langdradig en technisch.. Vaak ook wiskundige formules.

Modelleren van Organisaties
De aanfluiting van onze cursus, en die in het huidige curriculum is gedegradeerd tot een 3ec vak
De docent is liever lui dan moe, geeft open boek tentamens en het isniet nodig om naar de colleges te gaan om een voldoende te halen. Wat je leert is organisaties in kaart brengen met het in het eerste Semester geleerde ORM. Verder best heel interessant, maar er kan veel meer uitgehaald worden!

Beweren en Bewijzen
Logica, stellingen bewijzen met deductie. 4 toetsen tijdens het semester en een groot werkstuk, álles moet voldoende zijn om het vak te halen. In je werkstuk neem je een artefact waarvan je de werking gaat bewijzen. Nuttig vak, uitdagend en zeker leuk. Wel een struikelvak.

Wiskunde 1 voor Kunstmatige Intelligentie
Wiskunde: Calculus, Kansrekening en Lineaire Algebra.

Research & Developement 1
Een eerste project. Elke cursus heeft een thema: vorig jaar Security, dit jaar Kunstmatige intelligentie.
Je bedenkt een onderwerp: uit het nieuws, of gewoon uit interesse en gaat een eerst echt onderzoek verrichten. Onderzoeksplan, enqueteren, proberen, analyseren. Presentaties geven en verslag uitbrengen naar de docenten. Best leuk, als je een leuk onderwerp bedenkt en een hard werkend groepje hebt.

zo, dat was het eerste jaar
Ja doei.
  woensdag 18 februari 2009 @ 20:48:48 #48
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_66212052

[ Bericht 95% gewijzigd door Sander op 12-05-2011 12:09:55 ]
pi_66213446
Duidelijk wat meer bčta vakken dan bij ons dus als ik het zo lees;

Programmeren, Domeinmodelleren, Formeel Denken, Opslaan en Terugvinden, Beweren en Bewijzen,Wiskunde 1 voor Kunstmatige Intelligentie

Lijken me erg bčta allemaal. Ik heb het niet zo op bčtavakken (al doe ik zelf dus ook een bčta studie officieel, maar qua vakken merk ik er bijzonder weinig van gelukkig )
  woensdag 18 februari 2009 @ 21:28:42 #50
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_66213630

[ Bericht 88% gewijzigd door Sander op 12-05-2011 12:09:56 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')