abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66065411
Zoals beloofd in het Time team topic. Wat informatie over de opgraving in Beinum waar ik stage bij loop.

De locatie is zoals gezegd Beinum west bij Doesburg. Op de locatie is een nieuwe woonwijk gepland.

Archeologische waarden op locatie:

• Sporen van een late prehistorische nederzeting.
  • Een erf uit de middeleeuwen en Nieuwe tijd.

Opvallende vondsten:
  • Een waterput
  • Veel aardewerk uit de middeleeuwen(vroeg en laat)

Éen van de putten op de eerste dag, toen het nog droog was.

Tekentafels, onmisbaar bij een opgraving.

Dezelfde put, de man in de achtergrond is net begonnen aan het uitgraven van de waterput. Later word hiervoor een graafmachine bijgehaald.

Volgens mij is deze genomen op dinsdag, een andere put. Sommige sporen zijn verdwenen onder water en de locatie is veranderd in een modderpoel.

Modder en water in overvloed maakt het werk niet gemakkelijker. In de achtergrond is iemand aan het couperen.

De waterput, gedeeltelijk uitgegraven, zodat het profiel getekend kan worden.

Ik had het daarnet al over couperen. In principe graaf je gewoon de helft van een grondspoor uit zodat je kan interpreteren wat de aard van het spoor is. Het kan bijvoorbeeld om een paalgat gaan. Zolang het niet natuurlijk is wordt de coup getekend. en gedocumenteerd.

De waterput verder uitgegraven.

Wat je al zo vind bij een opgraving. Na dat het is schoongemaakt natuurlijk.

De foto's heb ik zelf genomen met mijn telefoon.
  • "Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
    pi_66065826
    Wat leuk hey. TVP
    pi_66065939
    Leuk Stephen!
    Wat een water..
    Werkt ook niet lekker....
    Steeds als ik tegen de lamp loop,
    neem ik een stukje licht mee.
    Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
      zaterdag 14 februari 2009 @ 21:47:17 #4
    191838 mrfool
    Why so serious?
    pi_66067331
    mooi, tvp
    pi_66068323
    Jammer van het weer, maar die waterput ziet er interessant uit!
    Michael Scott: If I were joking, you'd be laughing. Do you look like you're laughing?
    Dwight K. Schrute: Impossible to say. I can't see myself.
    pi_66068506
    Mooi topic Stephen!
    Am I evil? Yes I am!
    Am I evil? I am man!
    pi_66206806
    Van de week heb ik vakantie, maar vanaf volgende week zal ik weer nieuwe foto's posten. Als er vragen zijn hoor, stel ze gerust.
    "Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
      Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 18 februari 2009 @ 20:36:18 #8
    13151 crew  Rewimo
    Nederduitse/Mevrouw qltel
    pi_66211616
    Waterputten zijn leuk, maar gierputten zijn eigenlijk nog leuker Voor degenen die nu denken dat ik ben dat is ook eigenlijk wel zo in gierputten (wc's dus) werd ook veel afval gegooid en dat is voor archeologen erg leuk

Ik heb vroeger ook archeologie gestudeerd
    Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
    <a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
    pi_66212277
    quote:
    Op woensdag 18 februari 2009 20:36 schreef Rewimo het volgende:
    Waterputten zijn leuk, maar gierputten zijn eigenlijk nog leuker Voor degenen die nu denken dat ik ben dat is ook eigenlijk wel zo in gierputten (wc's dus) werd ook veel afval gegooid en dat is voor archeologen erg leuk

Ik heb vroeger ook archeologie gestudeerd
    Gierputten zijn inderdaad schatkisten.
    "Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
    pi_66215278
    Achteraf had ik misschien archeoloog willen worden, maar achteraf kijk je een koe in z'n kont.....
    Ik blijf het spannend vinden.
    Toen ik deze herfst op bed lag met een hernia heb ik ook elke keer gekeken naar de serie over antieke uitvindingen.
    Am I evil? Yes I am!
    Am I evil? I am man!
    pi_66243074
    quote:
    Op woensdag 18 februari 2009 22:05 schreef krakkemieke het volgende:
    Achteraf had ik misschien archeoloog willen worden, maar achteraf kijk je een koe in z'n kont.....
    Toen ik deze herfst op bed lag met een hernia heb ik ook elke keer gekeken naar de serie over antieke uitvindingen.
    Je hebt wel amateurverenigingen waarbij je mee mag helpen.
    pi_66287905
    Ik zal het onthouden Dichtpiet!
    Am I evil? Yes I am!
    Am I evil? I am man!
    pi_66560408

Een stuk van de waterput uit de eerste serie foto's.

Twee waterputten naast elkaar. De rechtse kwam pas tevoorschijn toen we de put gingen verbreden.

Het uitgraven van een waterput. Waarom zou je een troffel of schep gebruiken als je een graafmachine hebt.

Deze week zijn we op vindplaats 5 begonnen. De vorige foto's zijn allemaal van vindplaats 3 en 4.

Een van de nieuwe putten. Tijdens de aanleg kwam er vrij veel aanleg uit de sleuf op de voorgrond.

Zoals dit. Een stuk kogelpot.

Tijdens het couperen wil er ook nog wel eens een wand instorten.

We zijn ook al op omroep gelderland geweest.(Begint op 14 minuten)
    http://www.rtvgelderlandarchief.nl/index.php?datum=24022009&programma=&id=57512

Éen van de archeologen heeft het topic trouwens ook gevonden. Wie weet post hij hier nog wel eens.
    pi_66560545
    Wat is een kogelpot? Van wanneer en welk soort volk?
    Je zal weten dat we vragen mogen stellen!
    Am I evil? Yes I am!
    Am I evil? I am man!
      zaterdag 28 februari 2009 @ 19:36:34 #15
    182666 Harajuku.
    C'est magnifique.
    pi_66560816
    quote:
    Op woensdag 18 februari 2009 22:05 schreef krakkemieke het volgende:
    Wilde ik altijd, tot ik erachter kwam dat het geen flikker verdient en je vrijwel nooit opgravingen hebt
    I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
    pi_66560889

Hij hoeft niet altijd zwart te zijn en ze kunnen verschillen van regio tot regio. De magering is vrij grof en het is huisnijverheid. We vinden ook vrij veel pingsdorf aardewerk wat weer import is uit het rijnland.
    pi_66563025
    Wat voor volk maakte die pot?
    Am I evil? Yes I am!
    Am I evil? I am man!
    pi_66565941
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 20:38 schreef krakkemieke het volgende:
    Wat voor volk maakte die pot?
    Het is allemaal 10e tot 14e eeuw dus in ons geval onderdanen van de hertog van Gelre.
    pi_66566101
    TVP
    E = mc2, E is de energie die vrijkomt
      zaterdag 28 februari 2009 @ 22:09:28 #20
    179735 UnderTheWingsOfLove
    Imperio. Crucio. Avada Kedavra
    pi_66566142
    Cool , in nijmegen zijn verleden jaar ook opgravingen gedaan
    Celebrities walk on red carpet because they are famous, I walk on toilet paper because I'm the shit
    5 Xbox360 spellen: Halo 3 , Fable 2 ,Saints Row 2 , Pure en Virtua Tennis 3 te koop!
    pi_66566240
    Hmm...
    Krakje woont in het Gooi.
    En toen werd er een huis gebouwd en toen zat er er een oude muur van een ridderhofstede in. Die hebben ze bewaard.
    Am I evil? Yes I am!
    Am I evil? I am man!
      zaterdag 28 februari 2009 @ 23:20:43 #22
    137134 Iblardi
    Non semper idem
    pi_66568536
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 22:03 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Het is allemaal 10e tot 14e eeuw dus in ons geval onderdanen van de hertog van Gelre.
    Hij ziet er wat onregelmatig uit. Gebruikten ze een pottenbakkersschijf?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')