Een fel uitslaande brand heeft vanmorgen gewoed in slagerij Vleespijl aan de Emmalaan.
Naar verluid waren er geen mensen in het pand aanwezig.
Het vuur begon even na vijf uur vanmorgen, oorzaak is nog onbekend. Of er een verband is met de brand vrijdagavond aan de Handelsweg is eveneens onduidelijk.
Het vuur verspreidde zich razendsnel, mede door het feit dat er gasflessen in het pand aanwezig waren. De slagerij van Van der Pijl verhuurde die voor barbecues.
De rook die vrijkwam, is volgens brandweercommandant Hans Zuidijk niet schadelijker dan bij de meeste branden. ,,Het kan zijn dat er asbest in zit, dat wordt nog onderzocht.’’
Omwonenden hoefden niet te worden geëvacueerd. Marijke Overduin en haar moeder, woonachtig aan de Bestevaer, werden even na vijf uur gewekt door de geur van rook. ,,Het was zo heftig, dat ik dacht dat ons eigen huis in brand stond.’’
Een buurman knikt. ,,Ik kon vanuit mijn raam mijn eigen vlaggenmast niet eens meer zien.’’ Hij is beneden op de bank gaan liggen. ,,In de slaapkamer was het niet meer uit te houden, zo benauwd.’’
Zijn vrouw ging naar buiten. ,,Ik wist niet zeker of de brand al gemeld was, gelukkig was de brandweer al heel snel ter plekke. Maar de geur was niet te harden, een hele penetrante zure lucht.’’
Ze vermoedde al dat de bewoners van de rechtbovenwoning niet aanwezig waren. ,, Hun auto, een donkerblauwe Kangoo, stond in elk geval niet in de straat.’’
Bewoners van de Brittenruststraat maken zich ’s ochtends nog druk over de mogelijkheid dat het vuur kan overslaan op hun woningen. ,,Dit zijn oude huisjes, het is hier kurkdroog,’’ zegt Henk van Velsen ongerust.
In de loop van de ochtend blijkt het gevaar op een overslaande brand geweken. Het vuur wordt vanuit de lucht met een helikopter in de gaten gehouden. Burgemeester Wim de Gelder nam even na achten een kijkje op de brandlocatie.
ad