abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 12 februari 2009 @ 16:46:10 #1
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_65991275
Afgelopen december ben ik naar Turkije gevlogen en ben ik mijn koffer kwijt geraakt
Voor het volledige verhaal daarover lees hier Koffer foetsie!
Ik vloog van Brussel naar Istanbul en van Istanbul naar Eskisehir (mijn eindbestemming).

Nu heb ik te horen gekregen dat ik de airline (Turkish Airlines, vanaf nu THY) mijn schade wil
vergoeden voor $345 ofwel ¤268. Terwijl mijn schade geen ¤ 268 is maar ruim ¤ 2400.
Bij het schade rapport heb ik kopieën van bonnetjes mee gestuurd welke een waarde vertegenwoordigen
van ¤ 1600. (ongeveer uiteraard en even uit me hoofd).

Nu verweren ze zich op het feit "how could they know if it was in the suitcase" en het feit
dat er enkele regeltjes zijn over items welke in verschillende categorieën die ze niet uitkeren, zoals:
- Cd's (volgens THY valt daar ook DVD onder)
- Drank (alcohol)
- Waardevolle spullen (zoals een horloge (had ik als kado))
- Decoratie materiaal (had een soort van kerstverlichting op paastakken in de koffer, wat nu hip is)

Maar ik had niet alleen cd's en alcohol bij uiteraard. En verschil tussen 268 en 2400 (of als ze streng willen zijn 1600) is mij te groot en is voor mijn gevoel puur het niet willen betalen van de schade.

Nu heb ik het sinds vandaag gegooid op de reisverzekering en wellicht dat zij een (groot) deel zullen vergoeden. Maar ik ben gewoon niet tevreden over de manier van behandelen door THY en het feit dat ze veel te weinig uitkeren.

Daarnaast hebben ze mijn kerstvakantie verknald. En heb ik allerlei items (kleding, kado's) toch moeten
voorschieten. (had wel een voorschot gehad van ¤ 75 maar dat is voor twee weken niet voldoende!).
Ook ben ik op verzoek van hun "dan zoek je daar toch" zelfs naar Istanbul gegaan om te zoeken en ik vermoed zelfs (lege database van het traceren van de barcode van mijn koffer) dat mijn koffer gewoon gestolen is (maar dat terzijde).
Ook heb ik veel contact (ook vanuit Nederland) moeten hebben met Istanbul zelfs over de telefoon.

Ik heb mijn rechtsbijstand verzekering een dossier aan laten maken.
Maar maak ik een kans?
Ik mis toch een hoop euro's die ik wel moet hebben om van alles een vervanging te kopen. En laat ze maar komen voor de rechter voor de financiële- en immateriële schade

Of wat kan ik het beste doen?
Ben namelijk niet van plan die 268 aan te pakken, want dat geeft ook weer aan dat je akkoord gaat met de afhandeling volgens mij.

De rechtsbijstand meldde mij dat ze het eerst laat gooien op de reisverzekering en wellicht voor het resterende bedrag iets kan gaan uitzoeken.

Tips anyone?
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  donderdag 12 februari 2009 @ 16:49:57 #2
18671 ArmaniXL
Retarded disfigured clown
pi_65991408
Vind je het niet een beetje dom om spullen ter waarde van 2400 euro in een koffer te doen. Daar hebben ze handbagage voor...
Learning to love life by living through loss and mistakes.
  donderdag 12 februari 2009 @ 16:50:11 #3
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_65991423
Reisverzekering.

Tenzij je natuurlijk tijd over hebt en "om het principe" maandenlang wilt gaan bekvechten.
zzz
  donderdag 12 februari 2009 @ 16:50:51 #4
31101 _Led_
pi_65991445
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 16:49 schreef ArmaniXL het volgende:
Vind je het niet een beetje dom om spullen ter waarde van 2400 euro in een koffer te doen. Daar hebben ze handbagage voor...
Soms moet je gewoon dure dingen verschepen, kan gebeuren.
Maar betaal dan een beetje extra en doe het verzekerd
zzz
  donderdag 12 februari 2009 @ 16:54:07 #5
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_65991600
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 16:49 schreef ArmaniXL het volgende:
2400 euro zit je zo aan. Was er ook verbaasd over.
Broeken een stuk of 3 a 4 a 100e de stuk
Koffer (een beetje) is al 80 euro
Marlies dekker setje (main kerstcadeau voor mijn vriendin) a 405 euro
Mcgregor truien (ben spyker fan vandaar )
En dan nog een hoop ander spul (kijk alleen al naar wat een gillet scheersetje kost )

En ik had in me handbagage me studieboeken, omdat ik al een vreemd voor gevoel had. En ik hecht meer waarde op een goede afloop van me toetsweek (2 weken later) dan als ik die ook nog eens kwijt zou zijn geweest!
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_65991662
Rechtsbijstand lijkt me verstandig bezig te zijn. Reclameren via de reisverzekering zal veel makkelijker en sneller gaan verlopen dan een mogelijke procedure tegen THY. Dat zal dan ook (indien de reisverzekering e.e.a. dekt natuurlijk) de weg van de minste weerstand zijn, en grootste kans op succes. Natuurlijk hou je d'r een bittere nasmaak aan over en is het een slechte houding van THY. Maar je doet er weinig aan, tenzij je er lang mee bezig wil zijn.

Die 268 Euro zou ik voorlopig inderdaad zeker niet aannemen, wellicht straks als de reisverzekering toch een groot gedeelte vergoed om het laatste stukje volledig vergoed te hebben, dan heb je in ieder geval je geld terug.
  donderdag 12 februari 2009 @ 16:59:34 #7
31101 _Led_
pi_65991855
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 16:54 schreef nils7 het volgende:

[..]

2400 euro zit je zo aan. Was er ook verbaasd over.
Broeken een stuk of 3 a 4 a 100e de stuk
Koffer (een beetje) is al 80 euro
Marlies dekker setje (main kerstcadeau voor mijn vriendin) a 405 euro
Mcgregor truien (ben spyker fan vandaar )
En dan nog een hoop ander spul (kijk alleen al naar wat een gillet scheersetje kost )

En ik had in me handbagage me studieboeken, omdat ik al een vreemd voor gevoel had. En ik hecht meer waarde op een goede afloop van me toetsweek (2 weken later) dan als ik die ook nog eens kwijt zou zijn geweest!
Oh, je rekent overal nieuwwaarde in plaats van dagwaarde voor
zzz
  donderdag 12 februari 2009 @ 17:03:34 #8
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_65992023
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 16:59 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Oh, je rekent overal nieuwwaarde in plaats van dagwaarde voor
Ik weet niet wat het percentage is van dagwaarde op nieuwwaarde
maar van 2400 euro blijft daar geen 268 euro van over lijkt mij! (Dit is 11%)
En daarnaast (waarvan ik de bonnetjes had) waren dit items die nog recentelijk waren aangeschaft.
N/A
  donderdag 12 februari 2009 @ 17:07:50 #9
189454 Curri
Banaantje 4 life..
pi_65992213
je gaat voor een koffer speciaal terug naar Turkije? Dat retourtje heeft je ook zeker wel 1200 euro gekost..
  donderdag 12 februari 2009 @ 17:12:37 #10
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_65992417
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 17:07 schreef Curri het volgende:
je gaat voor een koffer speciaal terug naar Turkije? Dat retourtje heeft je ook zeker wel 1200 euro gekost..
Nee dat was tijdens de vakantie, sorry voor de onvolledigheid!
N/A
  donderdag 12 februari 2009 @ 21:36:05 #11
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_66001996
zodra de broeken van 100 euro de stuk uit de winkels komen zijn ze 82% in waarde gedaald.
zo goed..?
pi_66022619
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 17:03 schreef nils7 het volgende:

[..]

Ik weet niet wat het percentage is van dagwaarde op nieuwwaarde
maar van 2400 euro blijft daar geen 268 euro van over lijkt mij! (Dit is 11%)
En daarnaast (waarvan ik de bonnetjes had) waren dit items die nog recentelijk waren aangeschaft.
Voor oa. je kleding gaat dat zeker wel op ja.

Probeer je ubertofferste broek of mcgerggor geval maar op Marktplaats te verkopen. Mag je blij zijn als je dr een tientje voor vangt
  vrijdag 13 februari 2009 @ 16:26:39 #13
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_66025574
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 16:54 schreef nils7 het volgende:
main kerstcadeau
  vrijdag 13 februari 2009 @ 16:39:03 #14
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_66026163
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 15:14 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Voor oa. je kleding gaat dat zeker wel op ja.

Probeer je ubertofferste broek of mcgerggor geval maar op Marktplaats te verkopen. Mag je blij zijn als je dr een tientje voor vangt
Het is alleen wel jammer dat als ik nieuwe kleding (hierdoor) moet kopen dat het geen tientje is bij de McG store!
N/A
pi_66028878
TS probeert hier een slaatje uit te slaan..
The greatest trick Trifko ever pulled was convincing the world he doesn't exist...
  vrijdag 13 februari 2009 @ 20:49:40 #16
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_66034624
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 17:55 schreef trifko het volgende:
TS probeert hier een slaatje uit te slaan..
Eh neej... en als ze jouw koffer kwijt raken mag jij je graag melden en zien hoe jij reageert als ze opeens je halve kleding kast en cadeaus foetsie maken en daarvoor een schijntje vergoeding voor geven. Zij proberen mij juist niet 1 maar twee poten uit te draaien!
N/A
  zaterdag 14 februari 2009 @ 14:30:28 #17
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_66053980
TS heeft groot gelijk. Die broeken waren dan misschien niet nieuw maar het zou natuurlijk ook absurd zijn om te verwachten dat hij ze dan maar 2de hands aan gaat of zelfs kan schaffen.
pi_66151613
De voorwaarden waren eerder zo dat luchtvraarmaatschappijen naar gewicht uitkeerden. En dan ging het om $20 per kilo. Je koffer zal dus 17,25 kg gewogen hebben bij het inchecken.

Ik weet niet of dit nog het geval is maar de kans is wel groot.

Check de voorwaarden maar.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_66152038
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 20:49 schreef nils7 het volgende:

[..]

Eh neej... en als ze jouw koffer kwijt raken mag jij je graag melden en zien hoe jij reageert als ze opeens je halve kleding kast en cadeaus foetsie maken en daarvoor een schijntje vergoeding voor geven. Zij proberen mij juist niet 1 maar twee poten uit te draaien!
Wie zegt dat je je dure broek niet in de kast hebt hangen en je 8 euro primark broek in je koffer had?
  dinsdag 17 februari 2009 @ 11:58:45 #20
56459 RdeV
Are you a paper fool?
pi_66154052
Vergoedingen voor verloren bagage werkt via een prijs per kilo. (Ik dacht iets van $35 per kilo). Dat is inderdaad een bedrag waar je net je koffer zelf voor kunt kopen.... Daarnaast kun je voor elke dag dat de koffer zoek is een vergoeding krijgen ivm noodzakelijke uitgaven (kleding, tandenborstel), maar dan zijn weer de bonnen vereist.

In mijn ervaring is de vergoeding sterk afhankelijk van de prijs van de ticket. Bij een duur ticket (bijvoorbeeld business class) kun je meer declareren dan een prijsvechterticket.

En aangezien je gevlogen route, lijkt het een prijsvechterticket. Die houden zich aan de minimum vergoeding. Proberen aan te vechten kan altijd, maar ik denk dat het redelijk kansloos is.
There is a great deal of difference between affecting destiny and controlling it.
If you don’t know the difference, don’t worry. You will.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 13:08:51 #21
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_66156289
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 11:03 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Wie zegt dat je je dure broek niet in de kast hebt hangen en je 8 euro primark broek in je koffer had?
Als je twee weken weg gaat neem je ook gewoon nette kleding mee sorry!

Ik had trouwens 22 kg bij.
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 11:58 schreef RdeV het volgende:
Vergoedingen voor verloren bagage werkt via een prijs per kilo. (Ik dacht iets van $35 per kilo). Dat is inderdaad een bedrag waar je net je koffer zelf voor kunt kopen.... Daarnaast kun je voor elke dag dat de koffer zoek is een vergoeding krijgen ivm noodzakelijke uitgaven (kleding, tandenborstel), maar dan zijn weer de bonnen vereist.

In mijn ervaring is de vergoeding sterk afhankelijk van de prijs van de ticket. Bij een duur ticket (bijvoorbeeld business class) kun je meer declareren dan een prijsvechterticket.

En aangezien je gevlogen route, lijkt het een prijsvechterticket. Die houden zich aan de minimum vergoeding. Proberen aan te vechten kan altijd, maar ik denk dat het redelijk kansloos is.
In de doorklik link naar me andere topic kon je zien dat ik met Turkish Airlines vloog. Dat is naar Turkse begrippen geen prijsvechter
N/A
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 17 februari 2009 @ 14:27:51 #22
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_66159343
Mij lijkt het dat je een punt hebt nils.
Echter of je dat via THY zelf moet regelen of je verzekering er op aan moet spreken is vraag 2.
Ik denk dat je het beste informatie kan zoeken bij rechtsbijstand of juridisch loket.

Dat THY zich aan een minimum zal houden is niet geheel onvoorstelbaar, dan zou je de rest bij de reisverzekering moeten claimen.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_66161550
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 14:27 schreef Nizno het volgende:
Mij lijkt het dat je een punt hebt nils.
Echter of je dat via THY zelf moet regelen of je verzekering er op aan moet spreken is vraag 2.
Ik denk dat je het beste informatie kan zoeken bij rechtsbijstand of juridisch loket.

Dat THY zich aan een minimum zal houden is niet geheel onvoorstelbaar, dan zou je de rest bij de reisverzekering moeten claimen.
Mja, en dat zowel THY als de verzekeraar geen honderd(en) euro's per broek gaan vergoeden, is ook niet zo raar.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 20:08:04 #24
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_66171964
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 15:25 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Mja, en dat zowel THY als de verzekeraar geen honderd(en) euro's per broek gaan vergoeden, is ook niet zo raar.
alles 100% wellicht niet maar 11% vind ik wat weinig iig.
N/A
pi_66226700
Reisverzekering lijkt me je beste kans.

In mijn vorige baan handelde ik voor een grote Europese maatschappij klachten af.

Het vervelende is dat het gebeurd is bij een niet-Europese vlucht buiten de Europese Unie, anders had je de Europese regelgeving kunnen aanhalen.

Maar: zelfs daarbinnen is het maximale vergoedingsbedrag niet meer dan 1000 XDR (standard drawing rights, een speciaal hiervoor ontwikkelde munteenheid, wisselkoers gebaseerd op, als ik het me goed herinner, de dollar, euro, GBP en yen.) Op dit moment zou je dus maximaal 1,173.76 EUR terugkrijgen (zie www.xe.com), en dit is inclusief het bedrag wat ze je op het vliegveld al gegeven hebben. In jouw geval had ik het maximum zonder problemen uitbetaald, en voor de rest je verwezen naar je reisverzekering.

Turkish Airlines heeft niets met de Europese regelgeving te maken, maar misschien kun je deze informatie gebruiken om te onderhandelen. Ik ben benieuwd hoe het afloopt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')