Volgens mij is er een bepaald meetmoment voor wie aandeelhouder is, op een bepaalde datum moet het aandeel in bezit zijn wil men hiermee stemrecht verwerven op de AvA. Misschien dat het daar mee te maken heeft.quote:Op dinsdag 28 april 2009 16:49 schreef SeLang het volgende:
Ik begrijp dat hele gelul niet over wie er wel of niet mag meestemmen.
Een aandeelhouder = een aandeelhouder.
Wat een de beste deal is voor aandeelhouder 1 is ook het beste voor aandeelhouder 2.
Het feit dat sommige mensen meer voor hun aandelen hebben betaald dan anderen en dat sommigen verlies maken en anderen niet dat doet daar niets aan af. Dat verschil is puur psychologisch.
Precies. Alleen nee-stemmers hebben hier problemen mee, omdat ze liever niet hebben dat de koopjesjagers meestemmen. Hun stelling heeft weinig te maken met logica, maar meer met opportunisme.quote:Op dinsdag 28 april 2009 16:51 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Volgens mij is er een bepaald meetmoment voor wie aandeelhouder is, op een bepaalde datum moet het aandeel in bezit zijn wil men hiermee stemrecht verwerven op de AvA. Misschien dat het daar mee te maken heeft.
Nee, de rechter heeft bepaald dat iedereen mag meestemmen.quote:Op dinsdag 28 april 2009 16:51 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Volgens mij is er een bepaald meetmoment voor wie aandeelhouder is, op een bepaalde datum moet het aandeel in bezit zijn wil men hiermee stemrecht verwerven op de AvA. Misschien dat het daar mee te maken heeft.
stel dat de rechter morgen(of is het overmorgen) beslist dat de nieuwe aandeelhouders toch niet mee mochten stemmen, is er dan nog steeds een meerderheid?quote:Op dinsdag 28 april 2009 16:57 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nee, de rechter heeft bepaald dat iedereen mag meestemmen.
Maar mijn punt is waarom dat uberhaupt uitmaakt. Als het er meer te halen zou zijn als die BNP deal niet doorging dan geldt dat ook voor de nieuwe aandeelhouders. Waarom zouden nieuwe aandeelhouders 'ja' stemmen als dat voor henzelf minder gunstig is?
Wat we hier aan het werk zien is het psychologische verschijnsel dat als je verlies staat dat je dan minder rationeel denkt en bereid bent om grotere risicos te nemen. Dit verschijnsel is vaak onderzocht en keer op keer aangetoond.
Geen idee.quote:Op dinsdag 28 april 2009 16:58 schreef ilsejuhhh het volgende:
[..]
stel dat de rechter morgen(of is het overmorgen) beslist dat de nieuwe aandeelhouders toch niet mee mochten stemmen, is er dan nog steeds een meerderheid?
het zijn de belgen maar, dat boeit ons toch niet.quote:Op dinsdag 28 april 2009 17:11 schreef eleusis het volgende:
DE FRANSEN NEMEN ONS LAND OVER !!!!!!!!!1
"De boze aandeelhouders zijn tegen de verkoop van de Fortis Bank en riepen kreten als Democratie! "quote:Verkoop Fortis België goedgekeurd
` De aandeelhouders van Fortis hebben
de verkoop van de Belgische Fortis Bank
aan het Franse BNP Paribas goedgekeurd.
De vergadering waarop dat gebeurde werd
verscheidene keren geschorst,omdat het
bestuur door woedende aandeelhouders
met van alles werd bekogeld.
De boze aandeelhouders zijn tegen de
verkoop van de Fortis Bank en riepen
kreten als Democratie! en Aftreden!
Alleen de verzekeringstak blijft onder
de holding vallen.Tegenstanders wilden
ook het bankbedrijf erbij houden,omdat
dan de kans op waardevermeerdering van
hun aandelen groter zou zijn.73 procent
keurde de verkoop uiteindelijk goed.
Kun je het ze kwalijk nemen? In 9 van de 10 gevallen hebben ze geen kaas gegeten van de financiële markten. Het enige waar zij belang bij hebben is het stijgen van de koersen zodat zij relatief makkelijk kunnen cashen. Ze voelen zich bestolen en dat ze dan dingen roepen die werkelijk nergens op slaan kun je ze toch niet kwalijk nemen?quote:Op dinsdag 28 april 2009 19:54 schreef SeLang het volgende:
[..]
"De boze aandeelhouders zijn tegen de verkoop van de Fortis Bank en riepen kreten als Democratie! "
Laten we eens kijken naar de mensen die "democratie!" riepen.
- Zij wilden het stemrecht ontnemen van andere mensen die exact dezelfde aandelen hebben
- Zij gooiden met schoenen en andere rotzooi naar het bestuur
- Zij stonden mensen met een andere mening niet toe op te praten door ze te overschreeuwen
"Democratie"
Deze mensen zouden ze verplicht moeten her-opvoeden. Wat een paupers.
Je kunt het mensen niet kwalijk nemen dat ze dom zijn, maar wel dat ze zich onbeschoft en aggressief gedragen.quote:Op dinsdag 28 april 2009 20:10 schreef massachusetts_avenue het volgende:
[..]
Kun je het ze kwalijk nemen? In 9 van de 10 gevallen hebben ze geen kaas gegeten van de financiële markten. Het enige waar zij belang bij hebben is het stijgen van de koersen zodat zij relatief makkelijk kunnen cashen. Ze voelen zich bestolen en dat ze dan dingen roepen die werkelijk nergens op slaan kun je ze toch niet kwalijk nemen?
mag ik die uitspraak op geschikte momenten quoten? ik kan zo nog tig situaties waar deze van toepassing is.quote:Op dinsdag 28 april 2009 20:21 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je kunt het mensen niet kwalijk nemen dat ze dom zijn, maar wel dat ze zich onbeschoft en aggressief gedragen.
Heel erg verbaasd ben ik niet. Iedereen die sinds oktober die aandelen heeft gekocht heeft dat gedaan vanuit de positie van 'verkoper' van de activiteiten en de hoop wat over te houden na afwikkeling van de zaken. Die aandeelhouders hebben natuurlijk en bloc voor gestemd.quote:Op dinsdag 28 april 2009 16:36 schreef Bolkesteijn het volgende:
Wat een overmacht van de voor-stemmers.
Heel dicht bij nul. Overigens heeft de Belgische rechter niet gezegd dat alle aandeelhouders mochten stemmen. Modrikamen is niet-ontvankelijk verklaard, wat betekent dat de rechtbank zich niet heeft uitgesproken over de inhoudelijke vraag. Er kan nu beroep worden aangetekend tegen die niet-ontvankelijkheid.quote:Op dinsdag 28 april 2009 23:53 schreef ilsejuhhh het volgende:
wat is de kans dat er in utrecht nog een wonder gebeurt?
even cijfertjesquote:Op dinsdag 28 april 2009 23:57 schreef HiZ het volgende:
[..]
Heel dicht bij nul. Overigens heeft de Belgische rechter niet gezegd dat alle aandeelhouders mochten stemmen. Modrikamen is niet-ontvankelijk verklaard, wat betekent dat de rechtbank zich niet heeft uitgesproken over de inhoudelijke vraag. Er kan nu beroep worden aangetekend tegen die niet-ontvankelijkheid.
Maar veel zin zal dat niet meer hebben, want ook als de 170 miljoen stemmen die hij betwist niet mee mogen stemmen, zijn er nog altijd 454-170=284 miljoen voor stemmen, met 168 miljoen tegen, 36 miljoen blanco is dat nog steeds een ruime meerderheid.quote:Op dinsdag 28 april 2009 23:57 schreef HiZ het volgende:
[..]
Heel dicht bij nul. Overigens heeft de Belgische rechter niet gezegd dat alle aandeelhouders mochten stemmen. Modrikamen is niet-ontvankelijk verklaard, wat betekent dat de rechtbank zich niet heeft uitgesproken over de inhoudelijke vraag. Er kan nu beroep worden aangetekend tegen die niet-ontvankelijkheid.
Het bizarre vind ik dat beide groepen aandeelhouders exact hetzelfde belang hebben: beiden zouden natuurlijk moeten streven naar de oplossing die de meeste waarde voor hen oplevert. Alleen bestaat er kennelijk verschil van inzicht hoe dat moet worden bereikt.quote:Op dinsdag 28 april 2009 23:48 schreef HiZ het volgende:
Heel erg verbaasd ben ik niet. Iedereen die sinds oktober die aandelen heeft gekocht heeft dat gedaan vanuit de positie van 'verkoper' van de activiteiten en de hoop wat over te houden na afwikkeling van de zaken. Die aandeelhouders hebben natuurlijk en bloc voor gestemd.
Zo helder liggen de zaken natuurlijk niet. Jij blijft daar maar steeds hardnekkig in geloven, er was een keus tussen als zelfstandig bedrijf voort gaan met zowel de bank als verzekeringstak, of de banktak verkopen aan BNP Paribas en verder gaan met enkel de verzekeringstak. De zinsnede 'hoop wat over te houden na afwikkeling van de zaken' snap ik dus eigenlijk ook niet zo goed, want dat er wat over zou blijven na de afwikkeling van de zaken stond juist al op voorhand vast, de keus die vandaag voor lag was een keus over de vorm waarin Fortis zich de komende jaren gaat manifesteren. Sommige berekeningen daar over moet gunstig zijn uitgevallen in het nadeel van de verkoop aan BNP-Paribas omdat het anders niet te verklaren is waarom PingAn tegen de verkoop stemt. Beide partijen zullen een weloverwogen standpunt hebben ingenomen en afgezien van de kleine aandeelhouders niet op basis van irrationele gedachten gestemd hebben, jouw redenatie lijkt mij weinig plausibel.quote:Op dinsdag 28 april 2009 23:48 schreef HiZ het volgende:
Heel erg verbaasd ben ik niet. Iedereen die sinds oktober die aandelen heeft gekocht heeft dat gedaan vanuit de positie van 'verkoper' van de activiteiten en de hoop wat over te houden na afwikkeling van de zaken. Die aandeelhouders hebben natuurlijk en bloc voor gestemd.
Modrikamen heeft iets heel belangrijks voor elkaar gekregen, er namelijk voor gezorgd dat duidelijk geworden is dat ook in roerige economische tijden de rechten van aandeelhouders erkend moeten worden. Het stemrecht is daar een elementair onderdeel van. In Nederland is die situatie 180 graden anders, zoals de gang van zaken rondom bijvoorbeeld de onderhandse verkoop van LaSalle door ABN-Amro, en nu ook bij de ontmanteling van de Nederlandse tak van Fortis, laten zien dat in Nederland de aandeelhouder enkel geldschieter is en geen fundamentele rechten heeft.quote:Die Modrikamen met zijn gepeupel heeft alleen gezorgd dat de opbrengst kleiner dan noodzakelijk is geworden. Die hebben dus vooral hun eigen glazen ingegooid, maar dat zie je wel vaker bij hooligans.
Ik verwacht niet dat het er hier ook zo heftig aantoe gaat, Nederlanders zijn toch wat minder van het rellen. OF er moeten hooligans uit België naar Utrecht komen.quote:Op woensdag 29 april 2009 10:04 schreef axis303 het volgende:
Vandaag de vergardering in Utrecht, is die ook weer te zien via een link?
Het is op het moment bezig via de link op rtlz.quote:Op woensdag 29 april 2009 10:15 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Ik verwacht niet dat het er hier ook zo heftig aantoe gaat, Nederlanders zijn toch wat minder van het rellen. OF er moeten hooligans uit België naar Utrecht komen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |