quote:
Op dinsdag 28 april 2009 23:48 schreef HiZ het volgende:Heel erg verbaasd ben ik niet. Iedereen die sinds oktober die aandelen heeft gekocht heeft dat gedaan vanuit de positie van 'verkoper' van de activiteiten en de hoop wat over te houden na afwikkeling van de zaken. Die aandeelhouders hebben natuurlijk en bloc voor gestemd.
Zo helder liggen de zaken natuurlijk niet. Jij blijft daar maar steeds hardnekkig in geloven, er was een keus tussen als zelfstandig bedrijf voort gaan met zowel de bank als verzekeringstak, of de banktak verkopen aan BNP Paribas en verder gaan met enkel de verzekeringstak. De zinsnede 'hoop wat over te houden na afwikkeling van de zaken' snap ik dus eigenlijk ook niet zo goed, want dat er wat over zou blijven na de afwikkeling van de zaken stond juist al op voorhand vast, de keus die vandaag voor lag was een keus over de vorm waarin Fortis zich de komende jaren gaat manifesteren. Sommige berekeningen daar over moet gunstig zijn uitgevallen in het nadeel van de verkoop aan BNP-Paribas omdat het anders niet te verklaren is waarom PingAn tegen de verkoop stemt. Beide partijen zullen een weloverwogen standpunt hebben ingenomen en afgezien van de kleine aandeelhouders niet op basis van irrationele gedachten gestemd hebben, jouw redenatie lijkt mij weinig plausibel.
quote:
Die Modrikamen met zijn gepeupel heeft alleen gezorgd dat de opbrengst kleiner dan noodzakelijk is geworden. Die hebben dus vooral hun eigen glazen ingegooid, maar dat zie je wel vaker bij hooligans.
Modrikamen heeft iets heel belangrijks voor elkaar gekregen, er namelijk voor gezorgd dat duidelijk geworden is dat ook in roerige economische tijden de rechten van aandeelhouders erkend moeten worden. Het stemrecht is daar een elementair onderdeel van. In Nederland is die situatie 180 graden anders, zoals de gang van zaken rondom bijvoorbeeld de onderhandse verkoop van LaSalle door ABN-Amro, en nu ook bij de ontmanteling van de Nederlandse tak van Fortis, laten zien dat in Nederland de aandeelhouder enkel geldschieter is en geen fundamentele rechten heeft.