Er zijn mensen zoals ik die, voor openbaar vervoer naar het werk, afhankelijk zijn van de NS.
Natuurlijk gaat er wel eens iets mis en soms gaat het erg mis. Zo mis dat je gefrustreerd je beklag gaat doen bij een van de NS loketten op het station (voor zover die loketten nog bestaan) Maar eerst het probleem.:
Op de donderdagen moet ik om c.a. 15:30 uur thuis zijn omdat mijn zoon van 10 jaar dan thuis komt. Zo ook op 29
februari. Januari Het lag in de bedoeling om op Station Lelylaan de trein van 14:50u richting Zaandam te nemen en daar volgens “het boekje” om 15:11u over te stappen op de Sprinter naar Wormerveer.
Helaas niet gerekend op de tweede wet van Murphy: “Als er iets fout kan gaan dan gebeurd dat op de meest onaangename momenten”.
Doordat tram iets drukker was dan waarschijnlijk verwacht was ik net twee minuten te laat op het station voor mijn beoogde trein. Het geluk was ogenschijnlijk aan mijn kant want op de trap naar het perron hoorde ik het meest gevreesde geluidje van op het station wachtende mensen. Het onmiskenbare “PlingPlongPlung” geluid dat er iets mis is in een dienstregeling.
Heel snel hoopte ik dat mijn trein ongeveer vijf minuten vertraging zou hebben maar deze illusie werd snel een aaneenschakeling van Murphy-achtige aaneenschakelingen van fouten.
Fouten in mijn positieve denken van “het komt wel goed” en “foutjes” in de informatieverstrekking en dienstverlening van de NS.
Even terug naar “PlingPlongPlung..” De stem meldde ongeveer : Wegens een ernstige vertraging bij Schiphol, is er ernstige oponthoud of rijden sommige treinen niet. LET VOOR MEER INFORMATIE OP DE MEDEDELINGEN EN DE INFORMATIEBORDEN BOVEN DE PERRONS.
Keurig netjes uitgelegd en in meerdere talen want de Lelylaan is een internationaal station denk ik. Het Engels was perfect het Duits redelijk maar mevrouw hakkelde zo bij het Frans dat zelfs ik als nitwit in de Franse taal met kennis die niet verder loopt dan Toilet, Trottoir en Champagne, een meelevende glimlach niet kon onderdrukken.
Gelet op het informatiebord zou de trein naar station Sloterdijk vertrekken om 15:09u. Geen man overboord dacht ik nog. Er staat immers niet bij dat de trein vertraging heeft. Dan kan ik daar om 15.22u. overstappen op de volgende Sprinter naar huis.
15:08u. “Na vier keer PlingPlongPlung, met de dame van lief en leed, met precies hetzelfde verhaal, maar telkens een nog slechtere Franse vertaling zodat ik bijna meelevend op mijn knieën op het perron lag dacht ik, "dit gaat goed geen verandering op het informatiebord en geen vertraging gemeld door “de dame” over de verwachte trein".
Murphy had zich waarschijnlijk uit de lift kunnen bevrijden, want met vijf keer uitsluitend de voorgenoemde mededeling kwam de trein van 15:09u om 15:19u het station binnenrollen.
In mijn positieve denken zonder vermeldingen van wijzigingen over de trein die om 15:20u naar Zaandam zou gaan, toch maar informatie bij de conducteur van deze trein proberen te krijgen. Met duizend excuses vermelde hij ook geen verdere informatie te hebben gekregen tijdens zijn informatieve pogingen op duidelijkheid .
In goede hoop toch maar wachten op de trein naar Zaandam, dat zou immers sneller zijn dan apart overstappen op station Sloterdijk. Het fluitje van de conducteur schalt, de deuren sluiten en PlingPlongPlung de dame herhaalde zich. Het Frans leek van grappig naar beschamend te veranderen, of kwam dat alleen maar door mijn lichte irritatie en gevoel dat mijn kind straks alleen thuis zou zijn. Ratelend komt op het informatiebord de volgende trein in zicht. 15:39u. naar Amsterdam Centraal. Met mijn atheïstische inslag kon ik het woordje God (en de rest) niet onderdrukken en spoedde mij naar het naastgelegen metrostation om mijzelf naar Station Sloterdijk te haasten. PlingPlongPlung hoorde ik op de trap naar beneden. Hetzelfde verhaal maar nu met een Franse vertaling waar je als weldenkende wereldburger boos op zou moeten worden, of was het toch hetzelfde.. LET OP DE MEDEDELINGEN EN INFORMATIE-BORDEN. Enig besef van reële tijd raakte ik onderweg kwijt want ik zat met mijn zoon in mijn hoofd, hoe zou dit aflopen.
Binnen zeer korte tijd bracht de metro mij op Station Sloterdijk en vloog ik als het ware naar perron 3 waar alles richting Zaanstad vertrekt. Helaas geen vertrekkende trein. Alleen maar
Een informatiebord dat de trein naar Zaandam, Purmerend en Hoorn o.i.d. vijftien minuten vertraging zou hebben. PlingPlongPlung een scala aan vertragingen en verwachtte vertrektijden raasde in alleen Nederlands over het perron. De boodschap van deze meneer was zeer duidelijk. Vrij vertaald: Het is momenteel een zooitje met het treinverkeer, de kans dat u iets wint in een loterij is groter dan dat u nu een trein treft die op tijd is.
Snel rekenend kwam ik tot de conclusie er maar voor te zorgen dat ik in Zaandam zou komen om daar eventueel per bus verder te reizen. Gelukkig komt de volgens het informatiebord met een kwartier vertraagde trein Zaandam, Purmerend etc. het station binnen rollen.
Met een gelukzalig gevoel stap ik in en ga op het bordes op een klapstoeltje zitten. Mobiel naar huis bellend en mijn zoontje geruststellend vertellende dat ik nog onderweg ben en verwacht snel thuis te zijn zie ik opeens Murphy hard lachend en zwaaiend op het perron van station Zaandam staan. Is de machinist flauw gevallen?. De trein raast door. Zaandam trekt aan mij voorbij evenals Purmerend om zeker een half uur later te eindigen in Hoorn. Na enige zoontje geruststellende telefoontjes en alarmtelefoon naar buurman Dennis die een oogje in het zijl houdt, vraag ik op station Hoorn hoe verder. Eenvoudig en simpel zegt de NS medewerker “ U heeft waarschijnlijk een foutje gemaakt. U dient daarom wel een kaartje te kopen voor de terugreis..
Na enige aarzeling besluit ik terug te reizen naar Zaandam en koop een kaartje. Op perron 3 staat echter ook een trein naar Uitgeest van waar ook weer Sprinters rijden naar Wormerveer dus maar snel hier ingestapt en vertwijfelend vragen aan de conductrice of ik met het gekochte kaartje in deze trein mocht stappen. Ik had immers een fout gemaakt door in de verkeerde trein te stappen. Gelukkig het was geen probleem. Ik zou eigenlijk goedkoper uitgeweest zijn met een kaartje naar Wormerveer. Vele telefoontjes naar mijn zoon later kom ik eindelijk in mijn woonplaats aan en voel een deken van rust over mij heen vallen. Ik ben er bijna. Ik stap uit de trein en neem mij voor voortaan beter op de informatieborden te letten zoals de dame op station Amsterdam Lelylaan al herhaaldelijk zij..
Dag buurman ook in de verkeerde trein gezeten? Hoor ik achter me. Hahaha lacht een derde “bekend” mede forens, dachten jullie ook al een tussenstop te maken op Zaandam. Bijna huilend zegt een oudere mevrouw blij te zijn nog net het laatste buurtbusje naar Oostknollendam te kunnen halen ondanks de grote omweg.
Even terug vallend naar de eerste alinea.
Je wilt je beklag doen bij een van de kaartjes en informatieloketten van de NS.
“Mijnheer ik begrijp uw frustratie maar van mij nemen ze het niet aan dat u geklaagd heeft. Wilt u hierover alstublieft een brief schrijven naar het adres op dit kaartje”.
Eigenlijk niet dacht ik. Want schrijven zit me niet zo.. Ik ben vaak nogal langdradig. Getuige het bovenstaande verhaal. Dus toch maar telefonisch geprobeerd mijn klacht te uitten. Helaas ook op die mannier gaat het niet. Alleen schriftelijk. Gelukkig maar anders had ik niets te klagen over de rest van mijn reis vanaf station Amsterdam Sloterdijk.
De deken van rust gevoel behoedde mij, om de eerste de beste NS medewerker uit de trein vanaf Zaandam er voor te binden.
c.a. 17:30u. was ik thuis.. Kind knuffelend en Koffie!!
Heeft iemand de laatste weken een trein gezien die op tijd reed?
[ Bericht 0% gewijzigd door Rob op 12-02-2009 06:30:29 ]