Ze negeren 't hardnekkig.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 16:08 schreef BOKA het volgende:
[..]
reageer je ook nog op mijn briljante bewijs dat het friet moet zijn?
Nee, mijn moeder noem ik mijn moeder.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 16:11 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Laat me raden: je hebt het ook over 'ons mam'?
Oh oke...quote:Op dinsdag 10 februari 2009 16:13 schreef BOKA het volgende:
[..]
Nee, mijn moeder noem ik mijn moeder.
Zelfs de wiki vindt jullie belgenquote:Patat kan verwijzen naar:
een Zuid-Nederlands woord voor aardappel
een Noord-Nederlands woord voor friet, een gerecht vervaardigd door het fritureren van schijfjes aardappel (boven de Moerdijk in Nederland)
een Zuid-Nederlands woord voor een sul, een sufferd (een onnozele patat)
een Zuid-Nederlands woord voor een kerel, een man (een ouwe patat)
een Zuid-Nederlands woord voor een mep
Bewijsstuk 23434.A.quote:Citaat: Je kunt niet het hele jaar door frieten van nieuwe patatten hebben, ik weet het, ik ondervind het aan mezelf, jonge patatjes worden ouwe patatten. (Louis Paul Boon, Eten op zijn Vlaams, 1972)
Maar waar is jullie woord "patat" dan van afgeleid? Waar komt het vandaan? Ik mis de logica namelijk een beetje.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 16:17 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Oh oke...![]()
Tegenbewijs...
[..]
Zelfs de wiki vindt jullie belgen
Bewijsstuk 23434.B.quote:Het is bekend onder diverse benamingen die in verschillende delen van het Nederlandse taalgebied gebruikelijk zijn. In de drie zuidelijke provincies van Nederland spreekt men van friet en in Vlaanderen wordt meestal van frieten, frietjes of fritten gesproken, terwijl in de rest van Nederland men het meestal over patat heeft. In Noord-Holland en Utrecht raakt de benaming Vlaamse friet echter steeds meer in zwang. Andere benamingen zijn patates frites en frites. Het gebruik van "patat" kan in Vlaanderen en Zeeland verwarring veroorzaken, omdat het daar "aardappel" kan betekenen.
quote:pa·tat (de)
1 (geen meervoud) in reepjes gesneden en vervolgens in gesmolten vet of olie gebakken aardappels
2 (patatten) (in België; informeel) aardappel
3 (patatten) (in België; informeel) klap, slag
friet (de; frieten)
1 patat
Het is dus patat.
quote:
vandale.nl zegt:quote:Op dinsdag 10 februari 2009 16:29 schreef Echo99 het volgende:
En ook de Van Dale is pro-patat...
[..]
quote:friet de; v(m) -en reepjes rauwe aardappel, in olie gefrituurd; patates frites: een ~je eten portie friet
Nog even en:quote:
wordt friet.quote:In Noord-Holland en Utrecht raakt de benaming Vlaamse friet echter steeds meer in zwang
Nog even een ze vieren Carnaval tot in Den Helder...quote:Op dinsdag 10 februari 2009 16:35 schreef BOKA het volgende:
[..]
Nog even en:
[..]
wordt friet.![]()
Nederland wordt eindelijk verstandig.
quote:Op dinsdag 10 februari 2009 16:37 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Nog even een ze vieren Carnaval tot in Den Helder...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |