Daar heb je het nou net, als je stevig in je schoenen staat, eigenwijs en niet zomaar iets aan laat praten kan je er veel leren en een hele goeie tijd hebben (go for it berjan!) Maar als je wat minder stevig staat, kwetsbaar, onzeker, traumatische ervaringen (en juist die mensen komen vaak op de trainingen af) dan kan je gemanipuleerd en uitgebuit worden. ze praten je dan steeds meer problemen aan waar ze dan weer een mooie training voor hebben natuurlijk. de woonprogramma's met de "werktherapie" zijn natuurlijk het ergst... je betaalt om te werken....quote:Twee broertjes van mij zijn in Venwoude geweest en hebben er veel aan gehad. Maar ze zijn ook eigenheimers en trekken uiteindelijk hun eigen plan. En zij hebben de moed gehad om een en ander uit te werken.
Heb je daar ook een bron voor?quote:Op zaterdag 11 september 2010 17:53 schreef noanoanoa het volgende:
Er lijkt zeer weinig bekend te zijn over het seksuele misbruik van jonge meisjes dat plaatsvond op Venwoude. Ted Wilson heeft zich jarenlang vergrepen aan jonge meisjes, sommigen zo jong als tien, twaalf jaar. Ook andere Venwoudenaren hebben zich hieraan schuldig gemaakt. Ook kregen die meisjes vaak drugs, met name XTC werd veel gebruikt door de 'inner circle' op Venwoude. Deze mensen van het 'witte huis', zoals ze ook wel werden genoemd (naar de witte villa waar ze woonden) hadden een zeer strikte code en spraken niet met anderen over wat ze allemaal deden tijdens hun zogenaamde 'witte-huis-dagen' en vakanties, zelfs niet met andere mensen die op Venwoude woonden. Er was sprake van veel machtsmisbruik en veel mensen die op Venwoude ooit zo dicht bij het vuur zaten (lees: met Ted Wilson in hetzelfde huis woonden) zijn er ernstig beschadigd vandaan gekomen.
Ja, maar niet via internet helaas. Daarom wordt het ook tijd om dit eens op het internet bekend te maken, dan kan iedereen zijn eigen afwegingen maken.quote:
No cure no pay gaat dus niet op, makkelijk om zo verantwoordelijkheden te ontlopen. Als ik mijn kapotte auto naar de garage breng die stelt dat die mijn auto kan repareren en het lukt ze niet om wat voor reden dan ook te repareren of de auto wordt nog slechter dan ga ik niet betalen. Anders moeten ze niet de dienst aanbieden. Als je een beter mens wordt dan is het vanwege Venwoude, als je een slechter mens wordt dan ligt dat natuurlijk aan jezelf!quote:Op dinsdag 8 maart 2011 21:33 schreef loodgietertje het volgende:
Die stopte dan, en gingen eventueel elders hun heil zoeken, of bleven lange tijd in verwarring. Ik hoop dat niemand dit verkeerd opvat, maar de trainer, of het instituut, kan daar niks aan doen. De betreffende cursist heeft geen vertrouwen meer in de trainer die deze pijn heeft aangericht. En soms is de trainer zelfs niet eens op de hoogte van de verwarring bij de cursist, omdat de cursist al vertrokken is.
Wat maakt jouw reactie wel gefundeerd en waar maak je uit op dat de beweringen niet uit eerste hand zijn? De verhalen over de orgies en drugsgebruik heb ik wel uit eerste hand. En deze persoon heeft dat niet eens met een toon van verwijten verteld . Alsof het iets gewoons was.quote:Op maandag 7 maart 2011 18:12 schreef T.O.N.Y het volgende:
Beste mensen,
Ik zie hiervoor in reacties van diverse mensen veel ongefundeerde verwijten staan. Verwijten en beschuldigingen die niet worden gestaafd door informatie uit de eerste hand of uit betrouwbare bronnen. Ook zie ik conclusies die gebaseerd zijn op aannames (zoals ‘ze zullen wel bang zijn’). Dat is erg jammer. Ook degene die dit onderwerp heeft gestart komt op mij niet erg betrouwbaar over. Immers, als je al ‘diverse trainingen hebt gevolgd op Venwoude’ waarom kun je zelf dan niet vertellen over je ervaringen maar vraag je anderen daar naar?
Kortom, tijd voor een ervaringsdeskundige. Ik heb diverse trainingen gevolgd op Venwoude. Ik ben een persoon met een baan als jurist bij een bedrijf met 1400 werknemers en ik woon samen met mijn partner. Zij volgt geen trainingen bij Venwoude. Ik sport, ik bezoek familie en reis graag. Ik sta volop in het leven. Ik ben onafhankelijk en kritisch en vanuit deze ervaring kan ik wat vertellen over Venwoude.
De trainingen op Venwoude ervaar ik als veilig. Mensen worden wel gevraagd om een innerlijke reis te maken, dat is persoonlijke groei en dat is soms intens en kan wel eens heftig zijn. Maar niets moet. Deuren zijn niet op slot en er wordt niets verborgen in de door mij gevolgde trainingen. De trainers zijn zeer sterk gericht op het bieden van veiligheid. Ik heb de trainers van Venwoude hoog zitten qua integriteit. Er is geen sprake van het opgeven van je normale leven. Ik ben juist sterker geworden in mijn gewone leven. Ik besef wat mijn prioriteiten zijn en waar ik voor wil gaan staan in het leven. Dat is wat de trainingen van Venwoude mij o.a. hebben opgeleverd. Op mijn werk ben ik bijvoorbeeld gegroeid van een jurist pur sang naar een meer verbindende jurist. Daarnaast heb ik een jeugdtrauma een plek kunnen geven omdat ik niet meer in het verleden leef.
Op Venwoude wordt wel gevraagd of je nog een nieuwe training wil gaan doen en daarover wordt informatie gegeven. Er is (bij mij) nooit meer gedaan dan het verstrekken van een folder of een telefonische vraag daarover. Ik heb geen druk ervaren. Er wordt op Venwoude geen drugs gebruikt, althans dat heb ik echt nooit gezien en al helemaal niet tijdens een training. De bar in de piramide is soms wel open en na een paar biertjes of colaatjes gaan mensen lekker slapen om de volgende dag weer fris op te staan. Ik heb vrienden aan de trainingen overgehouden die ik nog steeds buiten Venwoude zie. Daar zitten zeer zelfstandige en kritische mensen tussen, zoals bv. een ‘erkende’ journalist. Ik heb op Venwoude overigens nog nooit gehoord van de Miracle of Love (een band wordt gesuggereerd door een van de recente schrijvers in dit forum). Venwoude verhuurt wel trainingszalen aan andere organisaties.
Ik vind de trainingen op zichzelf niet (te) duur maar ook niet goedkoop. Als ik het vergelijk met een juridisch middagje op mijn werk, die even duur is als 3 dagen Venwoude en ik zie wat de trainingen op Venwoude met me doen, vind ik het een hele goed deal . Ik denk er over om nog een training te gaan volgen.
Ik kom pas een paar jaar op Venwoude en heb Ted Wilson, de in 2007 overleden oprichter, nooit gekend. Ik weet niet hoe Venwoude vroeger functioneerde maar heb wel eens wat gehoord over
‘ vrije(re) seks’. Daar is nu geen sprake van, althans niet onder de cursisten. Er kan wel worden geslapen in een slaapruimte (dormitory) maar daar heb ik geen expliciete seksuele contacten tussen cursisten meegemaakt. Ja, er is wel eens iemand verliefd geworden op een medecursist. Mensen die ik persoonlijk ken hebben wel gezegd dat Venwoude vroeger erg strak (negatief bedoeld) werd geleid en meer onder de invloed stond van Osho. Daar is nu geen sprake van. Maar nogmaals, ik kan alleen een oordeel hebben over de laatste jaren.
(Als mensen andere mensen overigens menen te moeten beschuldigen van misdrijven op het seksuele vlak – zoals Noanoanoa doet – raad ik haar aan om hiervoor de politie in te schakelen. Anders ben je volgens mij juist medeschuldig!).
Mochten mensen nog vragen hebben en serieus geďnteresseerd zijn. Stel ze hieronder en wellicht kan ik ze beantwoorden of andere mensen die daadwerkelijk ervaring hebben met Venwoude (positief of negatief). Kom op beste mensen, wees kritisch maar oprecht. Ik heb tot op heden zeer goede ervaringen met Venwoude!
Zucht.....quote:Op woensdag 9 maart 2011 14:54 schreef huisvent het volgende:
[..]
No cure no pay gaat dus niet op, makkelijk om zo verantwoordelijkheden te ontlopen. Als ik mijn kapotte auto naar de garage breng die stelt dat die mijn auto kan repareren en het lukt ze niet om wat voor reden dan ook te repareren of de auto wordt nog slechter dan ga ik niet betalen. Anders moeten ze niet de dienst aanbieden. Als je een beter mens wordt dan is het vanwege Venwoude, als je een slechter mens wordt dan ligt dat natuurlijk aan jezelf!
Het hele gebeuren komt op me over alsof er voornamelijk op basis van wilskracht en overtuiging wordt 'geheeld'. Zo van, "Nu je dit kent veranderd je hele leven, daarvoor kende je het nog niet en was het slechter, nu wel en wordt het beter" en als iemand daarvan overtuigd raakt zal die ook wel beter worden.
Mensen die zelf slachtoffer zijn van traumatische gebeurtenissen stappen blijkbaar niet zo snel naar justitie. En vraag me wel af als jij over een tijdje moet zeggen:'er waren wel aanwijzingen voor misstanden , aber ich habe es nicht gewust' hoe je je dan voelt.quote:Op woensdag 9 maart 2011 23:51 schreef loodgietertje het volgende:
[..]
Zucht.....
Ik ben installateur, vandaar mijn gebruikersnaam; loodgietertje. Als een klant mij belt omdat zijn ketel het niet doet, ga ik hem maken, of vervangen. Als de klant weer warm zit, en hij is tevreden, stuur ik een factuur. De klant betaalt dan. Simpel! Als ik de oorzaak van de storing niet kan vinden, schakel ik de fabrikant in, en stuur ik geen rekening. De fabrikant repareert de storing, en stuurt de rekening.
Maar een mens is geen cv-ketel, en ook geen auto, en ook geen wasmachine. Soms is een storing aan een auto heel ingewikkeld om te vinden, en moeten er heel wat monteursuurtjes, en denkwerk gebeuren voordat dat ding het weer doet. Maar bij mensen ligt dat miljoenen keren ingewikkelder, en bovendien heeft de mens zelf ook nog eens hele grote invloed op het proces van 'repareren'.
Vorig jaar was er iets mis met mijn rug. Ik had hernia. De dokter had na onderzoek het advies om te opereren. In het gesprek dat we hadden over de herstelprognose vertelde hij dat ik zeer waarschijnlijk een half jaar na de operatie weer volledig zou kunnen werken. Maar hij gaf uitdrukkelijk geen garantie.
De mensen die naar Venwoude gaan geven zich gewoon op via een inschrijfformulier. Voor sommige trainingen was een intakegesprek, maar meestal kon je er gewoon heengaan, en beginnen. En Venwoude voerde gewoon het programma uit dat in de folder stond. Dienst geleverd, en betaald. Het effect van een training is voor zover ik weet door niemand voorspelt, of gegarandeerd.
Ik ben daar geweest, en ik heb er profijt van gehad. Ik ben gelukkiger dan daarvoor, en ben de trainers dankbaar voor hun hulp daarbij. Maar ik ben zelf aan het werk geweest, en heb zelf resultaat gehaald, en ik heb zelf mijn pijn gevoeld.
Ben jij daar geweest, of heb je vooroordelen?
Als het jou niet aanstaat, ga er dan niet heen. Besteed liever jou geld aan iets wat je wel aanstaat.
En als het zo is dat er misstanden waren, of zijn op Venwoude, kan de betreffende gewoon alsnog aangifte doen bij justitie. Ik heb daar niets van gemerkt, maar ik heb wel verhalen daarover gehoord. Ook toen ik daar was. zelfs met die verhalen in mijn achterhoofd, heb ik geen misstanden gezien. Ik ben vorig jaar nog een paar mensen tegengekomen, die destijds zéér close waren met Ted Wilson. Met hen heb ik toen gepraat over die tijd op Venwoude. Ze waren er wel zo'n beetje klaar mee, maar ook van hen merkte ik niets van misstanden.
Denk er maar over zoals jij wilt. Mij maakt het verder niet uit hoor. En je hebt groot gelijk als je kritisch bent. Helemaal als je kritiek ook nog eens gefundeerd is.
Venwoude ligt bij mijn weten in Nederland, dus als er rare dingen gebeuren met je, ben je daar nog altijd zelf bij. En als je er niet zelf bij bent, heb je hulp nodig.quote:Op donderdag 10 maart 2011 00:55 schreef Timelesss het volgende:
[..]
Mensen die zelf slachtoffer zijn van traumatische gebeurtenissen stappen blijkbaar niet zo snel naar justitie. En vraag me wel af als jij over een tijdje moet zeggen:'er waren wel aanwijzingen voor misstanden , aber ich habe es nicht gewust' hoe je je dan voelt.
Want als deze beerput eindelijk eens opengaat dan gaat het stinken. Neem dat van me aan
Daar ben je niet altijd zelf bij en al helemaal niet als je minderjarig bent!quote:Op donderdag 10 maart 2011 01:49 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Venwoude ligt bij mijn weten in Nederland, dus als er rare dingen gebeuren met je, ben je daar nog altijd zelf bij. En als je er niet zelf bij bent, heb je hulp nodig.
Zelfs met de verhalen in zijn hoofd heeft loodgietertje daar rondgelopen en niks gezien. Er hat es wohl gewust, aber nichts gesehen. Dan valt hem toch niks te verwijten.
Je hebt mijn vraag niet beantwoord. Nogmaals; Ben jij daar geweest?quote:Op donderdag 10 maart 2011 01:55 schreef Timelesss het volgende:
[..]
Daar ben je niet altijd zelf bij en al helemaal niet als je minderjarig bent!
Herken ik wel van de geschiedenislessen idd , mensen die hun handen in onschuld wassen zijn meestal die waarvan de handen het naarst ruiken.
Was me er niet van bewust dat je me die vraag had gesteld.quote:Op donderdag 10 maart 2011 09:56 schreef loodgietertje het volgende:
[..]
Je hebt mijn vraag niet beantwoord. Nogmaals; Ben jij daar geweest?
Ik vind het prima dat je kritisch bent, maar deze laatste post van jou komt mij wel erg persoonlijk over. Ik ga ook niet zeggen dat jij wel te bang zult zijn. Je mag mijn handen komen ruiken hoor. Als er vragen zijn zal ik antwoorden. Ik wil best getuigen van hetgeen ik heb gezien en meegemaakt.
De beginvraag van dit topic was; Hoe "liefdevol" is het instituut Venwoude?
Mijn ervaring is positief. Ik zou Venwoude niet zozeer; "liefdevol" typeren. Wel; "degelijk".
T.O.N.Y. reageerd ook positief. Die is er ook geweest schrijft hij.
Venwoudeleaks is er ook geweest, en is uitermate negatief. Hij schrijft dat hij dat hij oud-voorzitter is van de raad van bestuur.
Kijk dat is interessant. Iemand die er zelf is geweest, en liefst een tijdje, kan reëel meepraten. Indianenverhalen, eventueel met een kern van waarheid, vertroebelen het gesprek.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |