Ik ben een van de broertjes van Kees. Hoi Kees alles goed? Leuk om hier eens een bekende tegen te komen. Meestal kijk ik alleen maar even op frontpage, en weblog.
Ja ik ben op Venwoude geweest, en ik heb er veel aan gehad. En niet alleen aan Venwoude, maar ik ben bij nog meer club's geweest die soms erg negatief in het nieuws komen, en daar heb ik ook heel veel aan gehad.
Het zal dan wel zo zijn dat ik eigenheimer ben en mijn eigen plan trek, maar dat is zeker versterkt door de dingen die ik heb geleerd op Venwoude.
Toen ik op Venwoude kwam, pakweg 20 jaar geleden, leefde Ted Wilson nog. Ik heb verschillende trainingen gevolgd, en steeds kon ik vantevoren lezen wat ongeveer het programma zou zijn. Ik weet niet of ze er nu nog zijn, maar toen was er een programma dat heette; Seks met lichaam en ziel. En dat programma ging over seks, en dat vond ik dan ook helemaal niet gek. In het begin van deze training werd heel duidelijk en expliciet afgesproken dat iedereen op elk moment gebruik kon maken van een woord.
STOP
Hiermee kon en mocht iedereen, op welk moment dan ook, stopzetten wat er op dat moment gebeurde. Ik heb daar persoonlijk geen gebruik van gemaakt, maar voor zover ik kon zien werd het STOP woord door trainers, en door mede-cursisten heel erg goed gerespecteerd.
Bij alle trainingen die min of meer therapeutisch van aard zijn, kan het gebeuren dat er iets aangeraakt wordt dat pijn of verdriet doet. Dit gebeurt niet alleen bij alternatieve trainingen zoals die bij Venwoude gegeven werden of worden, maar ook bij trainingen of therapieën in het medische circuit. Maar dat is nou tegelijkertijd ook een van de redenen om een therapie te gaan doen.
Als je in het verleden een vervelende ervaring hebt gehad, kan dat jou belemmeren om vrij en gelukkig te zijn. Wanneen je die vervelende ervaring verwerkt, en plek geeft, of hoe je dat ook maar wilt noemen, wordt die belemmering om vrij en gelukkig te leven minder. Dat is bij mij tenminste gebeurt. Op Venwoude, en bij andere clubs.
Ik heb ook wel meegemaakt dat er in een training die ik volgde, iets 'bovenkwam' waar ik nog niet aan toe was. Ik was te bang, of het deed nog te veel pijn. Dat gaf dan wel een klotegevoel, maar daar heb ik nooit de trainer, of het programma de schuld van gegeven. Soms duurde het dan weer een tijdje voordat ik weer naar een nieuwe training wilde, of durfde. Soms heb ik individuele therapie gevolgd om dingen aan te gaan.
Ik ken wel mensen die op zo'n punt wél de trainer of het programma de schuld gaven van hun pijn en verwarring. Die stopte dan, en gingen eventueel elders hun heil zoeken, of bleven lange tijd in verwarring. Ik hoop dat niemand dit verkeerd opvat, maar de trainer, of het instituut, kan daar niks aan doen. De betreffende cursist heeft geen vertrouwen meer in de trainer die deze pijn heeft aangericht. En soms is de trainer zelfs niet eens op de hoogte van de verwarring bij de cursist, omdat de cursist al vertrokken is.
Ik zeg uitdrukkelijk ook niet dat het de eigen schuld van de cursist is! Hij is geschrokken van iets, en deinst terug. Dat is heel normaal. Maar het is in mijn ogen toch wel zo, dat als hij echt afmaakt waar hij aan is begonnen, pas het gehoopte, en verwachte, geluk komt.
Ik heb niet zo'n gelukkige jeugd gehad, en toen ik begin twintig was wist ik eigenlijk niet wat ik met mijn leven aanmoest. Ik ben toen bij psychologen en artsen geweest, maar daar lag voor mij totaal geen oplossing. Door heel lang en heel veel trainingen te volgen, onder andere op Venwoude, kan ik nu geluk ervaren, liefde voelen, vertrouwen, en mijzelf geven aan mijn vrouw, kinderen, en vrienden. Daar ben ik mijn trainers heel erg dankbaar voor. Mijn vrouw heeft ook dit soort trainingen gevolgd, en zij heeft daar ook veel aan gehad. Wij hebben soms ook wel geduld met elkaar moeten hebben, omdat ik, of zij, soms een tijdje zó met zichzelf bezig was, dat de relatie wel erg onder druk stond. Wij zij er heel goed uitgekomen. We genieten samen van wat we hebben bereikt. Ieder voor zich, én wij samen!
Ik heb bovenstaande reactie's snel doorgelezen. Ik las dat onderstesteen bang was voor problemen met het vriendje als die emotioneel lichaamswerk gaat doen. Ik kan je dus niet geruststellen vanuit mijn ervaring. Er kunnen best problemen komen. Mischien zijn die er nu zelfs al. Zoals ik het lees kan je nog niet zo heel goed met jouw zorgen bij hem terecht. (mijn interpretatie)
Volgens mij loop je ook het risico dat er juist problemen opgelost worden, of zelfs helemaal niet ontstaan. Je loopt ook zomaar de kans om nieuw geluk in jouw en jullie leven te ervaren.
En dat is waar ik op hoop. Voor jou.