Deze waarschuwing over Venwoude kwam ik na even zoeken tegen en lijkt me op zijn plaats hier:
Sinds een maand heb ik een fantastische nieuwe vriend... maar... hij doet Emotioneel Lichaams Werk (ELW), en is daar erg enthousiast over. Dit opent een oude wond bij mij, want 13 jaar geleden was ik tijdens een moeilijke periode ook vol goede moed en enthousiasme toen ik richting Venwoude vertrok voor een cursus ELW, en vervolgens het leef-programma intern, al met al ben ik er een half jaar geweest. En het heeft me tot op de dag van vandaag gekost om het een plek in mijn leven te geven. Sinds dit weekend, vriendje weg om een weekend knuffelen te doen, ik thuis met kromme tenen, op het internet aan het zoeken naar bevestiging, lot genoten etc. Tot mijn verbazing bijna niets te vinden, wel over CSA, Landmark endergelijke maar "Venwoude" en "ELW" bevindt zich in het schimmige duister. Raar, want alle elementen die andere sektarische groepen in zich dragen heeft deze club wel degelijk, niet zo vreemd ook, want er wordt grif gebruik gemaakt van beproefde Bagwhan technieken. Er is sprake van een sterke charismatische leider, Ted Wilson, die zichzelf notabene goeroe noemt. Een isolatie en afscherming van de buitenwereld. Je wordt lichamelijk en geestelijk uitgeput, door zogenaamde therapeuten (die mijns inziens vaak niet weten wat ze doen, want ze missen iedere psychologische ondergrond) vervolgens tot de grond toe afgebroken (lees: brain-wash), en volgens inzichten van ene Ted (of Osho, of what ever) weer opgebouwd. Dit alles heeft je in de tussen tijd een enorme klap geld gekost, je zelfvertrouwen, je zelf respect en een hoop waardevolle relaties in je leven en er is nog maar één plek waar je terecht kan... juist in de open armen van de liefdevolle ELW-ers, die daar vervolgens ook weer een hoop geld voor vragen. Want zelfs om vrijwilligerswerk te mogen doen moet je betalen. Inmiddels moet het vermogen van de leiding van deze mind-fucking commune wel gigantisch zijn, want onkosten hebben ze nauwelijks. Voorbeeld: Het eten voor de fors betalende week cursisten wordt klaar gemaakt door de eveneens fors betalende leef-programma cursisten, onder het mom van therapeutische arbeid... 14 uur per dag, zeven dagen per week. Heel erg Zen allemaal. Ook de schoonmaak, het vuilnis en de wasserij werden op deze manier door ons draaiende gehouden. Maar goed, de reis van Ted naar India (hij was wat opgebrand en kennelijk was zijn eigen leef-programma voor hem niet goed genoeg) moest natuurlijk worden betaald, en zijn sex-feestjes kosten ook niet niks (iedereen begrijpt toch dat je alleen verlicht kunt worden door zoveel mogelijk sex te hebben met zo veel mogelijk mensen... het liefst met mensen die je daarvoor giga over hun eigen grenzen hebt gedrukt in het kader van hun proces, volgens de opzet van ELW ook een beproefde methode om je depressie te lijf te gaan). Goed, het heeft me dertien jaar, een paar fikse depressies, en heel veel reguliere therapie gekost om het een plekje te geven, en nu beleef ik eindelijk weer sex zoals het hoort te zijn voor mij (om even in Venwoude termen te blijven: vol, in verbinding en vanuit mijn eigen kracht...) Maar vooral omdat ik eindelijk weer in staat ben iemand zo te vertrouwen dat ik hem binnen kan laten en mezelf durf te geven, iets wat ELW mij bijna had afgenomen, en nou ben ik als de dood dat het me ook dit gaat kosten. Mijn nieuwe vriend heeft niet het idee dat de ELW cursus die hij doet maar in de verste verte iets heeft te maken heeft met het gedachte goed van Venwoude, en zoals ik al schreef, ik kan op internet niet veel vinden om hem het tegendeel te bewijzen. Want ik weet: ELW is Venwoude, is Ted Wilson, is Bagwhan, is vrije sex onder het mom van Therapie, is mind-fucking, is gevaarlijk...