Omdat wij meedoen aan een loting voor een koopwoning hebben wij beiden een IB60-formulier nodig. Simpel zou je zeggen, zij het niet dat je dit bij de belastingdienst moet aanvragen. Een organisatie waar niet doorheen te prikken valt, met medewerkers die je het gevoel geven geen tijd te hebben, en met websites waar je het digid voor moet gebruiken. Deze combinatie is dodelijk en een simpele aanvraag van een IB60-formulier doet de gehele organisatie doen schudden op haar grondvesten. Eerst maar eens het telefoonnummer opzoeken. Via 0800 - 0543 krijg je keuzemenu na keuzemenu en door 4-1-3 te kiezen en je pers. nr. te geven kan je een IB60-formulier aanvragen.
Voor mijn vriendin ging het vlekkeloos, formulier aangevraagd via het keuzemenu en het formulier was binnen 10 werkdagen (voor ambtenaren, omgerekend zou dit 2 normale werkdagen zijn) binnen. Die van mij bleef echter uit, zonder bericht of waarschuwing. Na een belletje bleek dat ik mijn aangifte voor 2007 nog moest invullen/opsturen. Mijn vriendin heeft ook geen aangifte gedaan, het is dan ook onbegrijpelijk waarom ik dat wel moest doen. Het is namelijk niet verplicht. Het vrouwtje aan de telefoon bevestigde dat het niet verplicht was, maar dat ik het wel moest doen als ik een IB60-formulier wilde aanvragen. Het was dus wel verplicht? Nee, het is niet verplicht. Maar als ik het IB-60 formulier wil aanvragen moet ik het toch aangeven? Ja, dat klopt. Dus het is wel verplicht? Nee, meneer. Maar als ik het formulier wil aanvragen moet ik aangifte doen? Ja. Dus toch verplicht? Nee. Nouja, na dit getouwtrek dan toch maar aangifte gaan doen. Eitje, en we hadden nog weken de tijd. Geen probleem dus..
Zo, maar even het programmaatje downloaden want dat zou snel en gemakkelijk gaan. Echter duurde het versturen erg lang, en mislukte dit keer op keer. Weer bellen. Interne problemen was het antwoord. Extern dus blijkbaar ook. Hoe kan ik nu aangifte doen? Misschien via een gewoon met de hand in te vullen formulier? Ja, dat kan meneer. Stuur maar op dan, toch tijd zat.
He, een formulier van de belastingdienst. Openmaken die envelop. En ja hoor, een aangifteforumlier. Hé, maar dit is voor 2008. Ik moet toch voor 2007 aangeven? Weer bellen. Er zou een foutje gemaakt zijn. Heeft u soms interne problemen? Ja. Wanneer en hoe snel gaat u dit oplossen? Geen idee, meneer. Nouja, stuur maar snel op want ik krijg zweethandjes ondertussen. Ik probeer het nog een keer via uw programma.
Formulier moet nu, 2 weken later, nog binnenkomen. Ondertussen is het wel al gelukt via het programma en is mijn aangifte na 4 weken eindelijk verstuurd. Bellen dus, of ze mij met spoed mijn IB60-formulier kunnen toezenden. Ik heb nog maar een week. Eerst via het keuzemenu, weet je nog 4-1-3, proberen. Tijd tien werkdagen. Die tijd hebben we niet. Ik wil een medewerker aan de lijn krijgen, keuzemenu 4-1-4. Of ik dus op een snellere manier zo'n IB60-formulier kan krijgen, want door uw organisatie zitten wij straks met een probleem? Nee, meneer. Dit kan ik niet versnellen. Maar als ik iets opstuur duurt het maar max. 2 dagen toch? Maar u bent niet alleen in deze meneer. En als ik het dan op ga halen bij uw kantoor? Dat zou u kunnen proberen. Welk kantoor moet ik hebben, zwolle / harderwijk of misschien Lelystad? Nee meneer, Almere. Almere? Ja, almere. Maar dat is 75 kilometer rijden! Het is niet anders meneer, u kunt het overigens proberen maar ben ook bang dat u nul op het rekest krijgt. Dus ik moet naar Almere!? Ja, meneer. Maar ik woon in gelderland aan de rand van overijssel, het is dus niet harderwijk of misschien zwolle. Nee, het is echt Almere. Maar dat ligt in Flevoland toch? Zo bekijken wij dat niet meneer. Even een overzichtje van de kantoren 'in de buurt', zodat jullie een beeld krijgen van hoe (typerend) de belastingdienst het bekijkt:
Kantoor Zwolle - 21.7 km
Kantoor Harderwijk - 28.3 km -> vervallen
Kantoor Almere - 74.0 km
Wij moeten dus op de gok 74,0 km rijden, waarschijnlijk zonder resultaat. Vrijdag moeten wij het formulier hebben, anders doen we niet mee in de loting en gaat het opbouwen van onze toekomst nog langer duren en gaat deze buitenkans aan ons voorbij. De belastingdienst is hier volledig ge schuldige van en het is onbegrijpelijk dat ze niet mee wilen of kunnen werken. De schuld ligt namelijk bij hen, en wij staan met de rug tegen de muur. Ik kots op dit soort logge bedrijven, kan hun logica maar niet begrijpen en als dit niet op tijd rond is zijn wij de pineut. Natuurlijk heeft iedereen zo'n verhaal, maar moest het kwijt. Ik ben gvd zo pissig, maar ook zo machteloos. Week na week gingen voorbij, problemen na problemen, en dat voor een simpel IB60-formulier

En als iemand een tip heeft om toch snel dit IB60-formulier te kunnen bemachtigen, help ons uit de brand ajb. Dit zou heel veel voor ons betekenen. De loting is een buitenkans, en die kans willen we graag grijpen. Aan ons ligt het niet!