abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 29 september 2010 @ 23:36:59 #51
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_87005311
quote:
Op woensdag 29 september 2010 22:53 schreef Verburg_K het volgende:

[..]

voorlopig gaat de EU op massale Deflatie af

Loonsverlagingen zijn gewoon goed geworden
Europa zal eerder defaulten dan inflateren denk ik ook ik inderdaad. VS is een ander verhaal.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_87006466
quote:
Op woensdag 29 september 2010 21:08 schreef iamcj het volgende:
Hoe bedoel je onwetendheid:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_external_debt

Even sorteren op % GDP.

We hebben hier een enorme hypotheekschuld en grote bankensector en een redelijk flinke staatsschuld.

Ik vraag me af hoe wij eraf komen mocht de boel instorten
Dat is enigszins vertekend juist doordat wij zo'n hoge hyposchuld hebben. Daarnaast hebben we ook een ziekelijk hoog spaarbedrag. Zal me niets verbazen als onze pensioensfondsen relatief meer geld hebben dan welk ander land ook.

Ierland echter....met zijn 1000%+ schuld :D
Ook leuk om te zien hoe schulden eigenlijk geen nulsom is. Op een land of 5 na heeft ELK land schuld. Ipv van dat iemand 10 miljoen schuld heeft en de ander 10 miljoen overschot.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_87009187
quote:
Op donderdag 30 september 2010 00:09 schreef Knipoogje het volgende:

Ook leuk om te zien hoe schulden eigenlijk geen nulsom is. Op een land of 5 na heeft ELK land schuld. Ipv van dat iemand 10 miljoen schuld heeft en de ander 10 miljoen overschot.
Nee, externe schuld geeft alleen maar aan hoeveel het buitenland van jou tegoed heeft, zonder rekening te houden met wat jij nog van het buitenland tegoed hebt. Als je beide afweegt kom je op de 'net foreign position' of 'net international investment position' van een land.

En in het verlengde daarvan:

quote:
Op woensdag 29 september 2010 22:53 schreef Verburg_K het volgende:

voorlopig gaat de EU op massale Deflatie af
Als de VS door het putje gaat laat hij een onbetaalde buitenlandse schuld van meer dan dertien biljoen dollar na, die voor een flink deel in handen is van Europese beleggers, pensioengerechtigden, banken, staatsfondsen, etc. Er is een grens aan de deflatie (=permanente kapitaalvernietiging en bittere armoe) die een samenleving kan verdragen en naar mijn inschatting zal Europa die transatlantische klap niet kunnen overleven zonder een heel zwaar beroep te doen op zijn eigen euro-drukpers, die nu overigens ook al hard draait om de banken en PIGS overeind te houden.

Bovendien zullen ook veel Europese woningmarkten, de Nederlandse voorop, in een deflatoir klimaat hard onderuitgaan, wat fataal zou zijn voor de financiėle sector (en daarmee voor de overheden, die hem koste wat kost overeind willen houden, juist om de desastreuze gevolgen van deflatie te vermijden).
pi_87009379
De moraal van dit verhaal: tijd om de eigen industrieen weer leven in te blazen, en ons veel meer te richten op de BRIC landen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')