Ik las dit vandaag. Helemaal naar word ik ervan omdat ik dan even besef hoe breekbaar het allemaal is. Niet een kind, dat spreekt voor zich, maar dat dunne laagje zelfbeheersing dat ons aangeleerd wordt (hopelijk) tijdens de opvoeding, Elke ouder is weleens razend op zijn kind en zou hem wel ik weet niet wat willen doen, maar bij het gros blijft het bij een vlaag. Niet bij dit onmens.
Valt me op aan dit verhaal dat deze stief"moeder" het zo bont heeft gemaakt dat een kind van 2 bang voor haar is. Ik weet niet of niet-ouders dit weten, maar een 2-jarige is zo ongeveer het makkelijkst te paaien van de hele wereld. Als je die structureel bang voor je wil krijgen moet je echt zo tekeergaan en zo gemeen doen keer op keer...
Dit jochie gaf uit zichzelf aan dat hij niet naar haar toe wilde, vantevoren al. Mijn kinderen waren op die leeftijd helemaal niet bezig met wat er zou gaan gebeuren of gebeurd was. Het telde alleen wat er op dat moment aan de gang was. Zo bang is dit peutertje dus geweest. Het was zelfs zo bang dat het toen het voor de zoveelste keer te grazen werd genomen, hij zich gericht verzette. Ik las in een reportage uit de rechtbank dat hij een slaande beweging naar haar maakte. Hij riep om zijn moeder tegelijk. En haar reactie daarop was om hem "in een reflex" van bed te duwen en er daarna twee keer op te stampen, in de buik.
Het onbegrijpelijkste vind ik nog dat ze erna niet gereageerd heeft. Er liep bloed uit zijn mond en hij kreeg moeite met ademen. Haar reactie was om de kleertjes met bloed snel in de wasmachine te flikkeren en vakantiefoto's te gaan zitten kijken met de vader van het jochie. En daarna liegen. En oh ja, toen de ambulance er was haalde ze nog even sigaretten.
En nu is ze dus een prima moeder volgens het vaderfiguur, dat er nog even 2 potentiele slachtoffertjes bij neukte bij haar zodat ze de volgende keer dat er eentje de tv te hard zet ze die misschien in een vlaag het raam uit kan tiefen. Ze is immers vruchtbaar, dus dat lost ie dan ook wel weer op
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team