quote:
Op donderdag 5 februari 2009 20:43 schreef theKiD het volgende:Menschen,
Ik ben van plan om met me maatje volgend jaar met de motor naar de noordkaap te rijden.
Dit gaat via Duitsland/ Polen/ Estland/ Letland/ Finland, omhoog naar Noordkaap en terug via Noorwegen/ Denemarken.
Dat is globaal de route. Maar, nu zoek ik nog wat tips. Misschien zijn er hier mensen geweest in 1 van die landen, en kunnen mij zeggen of er bezienswaardigheden zijn die je gezien moet hebben.
Het gaat allemaal met tentje en af en toe een B&B/ hotelletje/ pension ed. Maar grotendeels met tentje. Misschien hebben we hier tips daarover?
De midzomernachtzon willen we wel meemaken, wat is de beste tijd om te vertrekken? De reis gaat ongeveer 4 á 5 weken duren.
Zijn er nog gevaren waar we op moeten letten? (Voormalig Sovjetunie misschien?)
Wie o wie heeft tips?
Je slaat juist het land over waar ik doorheen ben gereden. Zweden.
Als je gaat in de periode rond 21 juni pak je sowieso de midzomernachtzon mee. Hoe noordelijker je komt, des te langer is de periode van 24 uur per dag licht om die datum heen. Ik vertrok eind mei vanuit Stockholm. Uiteindelijk was ik op midzomernacht weer terug in Stockholm om het daar in de Archipelago te vieren met wat Zweedse vrienden.
Veel tips voor de landen die jij aan doet heb ik dus niet. Ben alleen in noordelijk Finland en Denemarken geweest.
Tips voor die landen:
(Noordelijk) Finland
Een bezoek aan Santa Claus en zijn dorpje op de poolcirkel mag natuurlijk niet ontbreken. Ook al is het zo toeristisch als de pest. Je vindt het net net noordoosten van Rovaniemi.
Denemarken
Grappig om te bezoeken en goed voor jeugdherinneringen: Legoland.
Net ten noorden van Kopenhagen heb je één van de mooiste musea voor moderne kunst: Louisana.
Verder de brug tussen Malmo en Kopenhagen.
Een kleine omweg waard naar noordelijk Zweden:
Kiruna en het ijsmuseum, waar de ijskunstobjecten van het ijshotel in de zomer tentoon gesteld worden. Daarvandaan rij je ook zo weer naar de Lofoten in Noorwegen. Anders kun je ook door het binnenland richting de Hoga Kusten van Zweden rijden, waar ik nog een leuk bejaardenhersteloord (echt waar) met B&B ken.
Overnachtingen
In Scandinavië vind je heel veel (jeugd)herbergen. Met een lidmaatschapspas van de overkoepelende organisatie krijg je daar best goede prijzen. Mocht je ergens stranden zonder overnachtingsfaciliteiten, mag je bijna overal een tentje opzetten vanwege het allemansrecht. Wel even netjes vragen aan de landeigenaar als je die kan vinden natuurlijk.
Gevaren
Het grootste gevaar waren toen de muggen waaraan vanaf half juni niet te ontkomen valt. En rendieren zijn op een gegeven moment erg vervelend als ze weer eens midden op de weg staan en niet voor je opzij stappen.