abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65779629
Menschen,

Ik ben van plan om met me maatje volgend jaar met de motor naar de noordkaap te rijden.
Dit gaat via Duitsland/ Polen/ Estland/ Letland/ Finland, omhoog naar Noordkaap en terug via Noorwegen/ Denemarken.
Dat is globaal de route. Maar, nu zoek ik nog wat tips. Misschien zijn er hier mensen geweest in 1 van die landen, en kunnen mij zeggen of er bezienswaardigheden zijn die je gezien moet hebben.

Het gaat allemaal met tentje en af en toe een B&B/ hotelletje/ pension ed. Maar grotendeels met tentje. Misschien hebben we hier tips daarover?

De midzomernachtzon willen we wel meemaken, wat is de beste tijd om te vertrekken? De reis gaat ongeveer 4 á 5 weken duren.

Zijn er nog gevaren waar we op moeten letten? (Voormalig Sovjetunie misschien?)

Wie o wie heeft tips?
*** Nul Dertien ***
Rap... just a "C" away from "Crap"
R&P / Hoe voel je je nu? #827
pi_65789091
Veel lezers.. weinig ervaringen
*** Nul Dertien ***
pi_65789280
Neem goed spul tegen de muggen mee .
De route langs Baltische staten / Rusland ken ik niet, mijn vader is er wel langsgeweest, geen horrorverhalen. Hij heeft gekampeerd (wild & campings), dus dat kan. Finland is saai (net als Zweden, maar daar plan je niet langs te gaan, houden zo.)
Noorwegen kan je ook goed kamperen, al dan niet wild. Pas op de rendieren (domme beesten), drink biertjes zolang je nog in Polen / Baltische staten / Rusland bent en daarna *niet* meer (duuuur).

Vlakbij de Noordkaap is een camping; daar vlakbij is "de Noordkaap" met slagbomen & restaurant - het meest noordelijke stuk waar auto's kunnen komen.
Je kan ook de wandeling maken naar het echte meest noordelijke puntje; 9km heen, 9 km terug. Erg mooi, en aan het eind is er een metalen kist met een schriftje waarin je je naam kan schrijven. Verder niks: geen kraampjes, geen mensen. Bruinvissen en zeehonden en meeuwen.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 06-02-2009 08:35:16 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator vrijdag 6 februari 2009 @ 08:04:22 #4
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_65789288
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 20:43 schreef theKiD het volgende:
Menschen,

Ik ben van plan om met me maatje volgend jaar met de motor naar de noordkaap te rijden.
Dit gaat via Duitsland/ Polen/ Estland/ Letland/ Finland, omhoog naar Noordkaap en terug via Noorwegen/ Denemarken.
Dat is globaal de route. Maar, nu zoek ik nog wat tips. Misschien zijn er hier mensen geweest in 1 van die landen, en kunnen mij zeggen of er bezienswaardigheden zijn die je gezien moet hebben.

Het gaat allemaal met tentje en af en toe een B&B/ hotelletje/ pension ed. Maar grotendeels met tentje. Misschien hebben we hier tips daarover?

De midzomernachtzon willen we wel meemaken, wat is de beste tijd om te vertrekken? De reis gaat ongeveer 4 á 5 weken duren.

Zijn er nog gevaren waar we op moeten letten? (Voormalig Sovjetunie misschien?)

Wie o wie heeft tips?
Je slaat juist het land over waar ik doorheen ben gereden. Zweden.

Als je gaat in de periode rond 21 juni pak je sowieso de midzomernachtzon mee. Hoe noordelijker je komt, des te langer is de periode van 24 uur per dag licht om die datum heen. Ik vertrok eind mei vanuit Stockholm. Uiteindelijk was ik op midzomernacht weer terug in Stockholm om het daar in de Archipelago te vieren met wat Zweedse vrienden.

Veel tips voor de landen die jij aan doet heb ik dus niet. Ben alleen in noordelijk Finland en Denemarken geweest.

Tips voor die landen:

(Noordelijk) Finland
Een bezoek aan Santa Claus en zijn dorpje op de poolcirkel mag natuurlijk niet ontbreken. Ook al is het zo toeristisch als de pest. Je vindt het net net noordoosten van Rovaniemi.

Denemarken
Grappig om te bezoeken en goed voor jeugdherinneringen: Legoland.
Net ten noorden van Kopenhagen heb je één van de mooiste musea voor moderne kunst: Louisana.
Verder de brug tussen Malmo en Kopenhagen.

Een kleine omweg waard naar noordelijk Zweden:
Kiruna en het ijsmuseum, waar de ijskunstobjecten van het ijshotel in de zomer tentoon gesteld worden. Daarvandaan rij je ook zo weer naar de Lofoten in Noorwegen. Anders kun je ook door het binnenland richting de Hoga Kusten van Zweden rijden, waar ik nog een leuk bejaardenhersteloord (echt waar) met B&B ken.

Overnachtingen
In Scandinavië vind je heel veel (jeugd)herbergen. Met een lidmaatschapspas van de overkoepelende organisatie krijg je daar best goede prijzen. Mocht je ergens stranden zonder overnachtingsfaciliteiten, mag je bijna overal een tentje opzetten vanwege het allemansrecht. Wel even netjes vragen aan de landeigenaar als je die kan vinden natuurlijk.

Gevaren
Het grootste gevaar waren toen de muggen waaraan vanaf half juni niet te ontkomen valt. En rendieren zijn op een gegeven moment erg vervelend als ze weer eens midden op de weg staan en niet voor je opzij stappen.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator vrijdag 6 februari 2009 @ 08:23:14 #5
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_65789487
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 07:29 schreef theKiD het volgende:
Veel lezers.. weinig ervaringen
Maak je niet ongerust. Onder andere mijn medemod DutchTrain komt straks vast nog wel met tips over de Baltische Staten en Polen (oerbossen!) en in ieder geval Fogel heeft vast nog wel wat te melden over Noorwegen. Overigens hebben we hier in TRV over die landen best veel specifieke topics.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_65789571
Thnx mensen tot nu toe

enne die muggen... Vorig jaar in Schotland ( ) waren die midges een pain in the ass, dus dat is een goede tip om daar rekening mee te houden
*** Nul Dertien ***
pi_65805964
Kleine tip, misschien wist je het al maar toch: Koop olie/zalf en dat soort fratsen tegen de muggen op locatie. Muggenolie uit nederland doet helemaal niks bij muggen uit scandinavie. Koop het onderweg in de plaatselijke supermark, dat werkt wel!
"Dude.. they can't get any better than that"
  Moderator vrijdag 6 februari 2009 @ 18:58:42 #8
45833 crew  Fogel
pi_65808855
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 08:23 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Maak je niet ongerust. Onder andere mijn medemod DutchTrain komt straks vast nog wel met tips over de Baltische Staten en Polen (oerbossen!) en in ieder geval Fogel heeft vast nog wel wat te melden over Noorwegen. Overigens hebben we hier in TRV over die landen best veel specifieke topics.
Oh is dat zo?

Ik weet niet hoeveel tijd je door wil brengen overal en wat je zoal wil zien, dus dan is het wat lastiger om tips te geven. Goedkoop overnachten is in ieder geval geen probleem hier want wildkamperen is toegestaan.
Pak in ieder geval vanaf Bodø naar Steinkjer rijksweg 17 ipv de E6.
Hou er in je planning rekening mee dat je gemiddelde snelheid in Noorwegen niet boven de 70km/u uit zal komen, als je daar al aan komt. Van Nordkapp naar Kristiansand is meer dan 2000km dus daar ga je een hele poos over doen.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  vrijdag 6 februari 2009 @ 21:32:21 #9
179735 UnderTheWingsOfLove
Imperio. Crucio. Avada Kedavra
pi_65814406
tvp
Celebrities walk on red carpet because they are famous, I walk on toilet paper because I'm the shit
5 Xbox360 spellen: Halo 3 , Fable 2 ,Saints Row 2 , Pure en Virtua Tennis 3 te koop!
  zondag 8 februari 2009 @ 20:02:17 #10
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_65859448
Klinkt goed, lijkt me een supermooie reis!
In Noorwegen is de natuur gewoon prachtig. Vooral de fjordenkust moet je wel ff zien. Houd daar wel rekening met extra reistijd i.v.m. de vele pontjes waarop je soms lang moet wachten.

In Denemarken is slot Egeskov erg mooi! Niet alleen het slot zelf, maar ook in de tuinen en bijgebouwen (ingericht als museumpjes) kan je wat tijd doorbrengen.
Geluk is een richting, geen punt
pi_66136310
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 18:58 schreef Fogel het volgende:

[..]

Oh is dat zo?

Ik weet niet hoeveel tijd je door wil brengen overal en wat je zoal wil zien, dus dan is het wat lastiger om tips te geven. Goedkoop overnachten is in ieder geval geen probleem hier want wildkamperen is toegestaan.
Pak in ieder geval vanaf Bodø naar Steinkjer rijksweg 17 ipv de E6.
Hou er in je planning rekening mee dat je gemiddelde snelheid in Noorwegen niet boven de 70km/u uit zal komen, als je daar al aan komt. Van Nordkapp naar Kristiansand is meer dan 2000km dus daar ga je een hele poos over doen.
Over de totale reis gaan we minimaal 4 weken doen met evt uitloop naar 5 weken. En 2000km is peanuts. Zolang je een mooie omgeving hebt iig
*** Nul Dertien ***
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')