abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 5 februari 2009 @ 20:13:19 #1
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_65778536
quote:
Crisis in de keistad: Vinexwijk blijft bouwput
Toen het economisch nog goed ging, was het plan dat in de nieuwe Vinex-wijk Vathorst in Amersfoort ruim 10.000 woningen gebouwd zouden worden. Maar inmiddels durft niemand zich meer aan een voorspelling te wagen en het aantal nieuwe woningen dat jaarlijks nog gebouwd gaat worden is flink gedaald.
bron tvgids.nl

Dit komt zometeen bij Netwerk voorbij (ook later nog terug te kijken via uitzendinggemist). Zelfs bestaande projecten komen dus in gevaar nu. Natuurlijk is het niet vreemd dat nieuwe wijken stukje voor stukje worden gebouwd en er een slag om de arm wordt gehouden. Maar de bewoners zitten dan straks wel met een wijk die eigenlijk maar half af is. Ook weer één van de gevolgen van de crisis die direct waarneembaar zijn in eigen land.

Misschien dat dit meer thuis hoort in de huizenmarkt discussie maar daar gaat het vooral over de prijzen.
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
  donderdag 5 februari 2009 @ 20:20:21 #2
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_65778807
Gister was hier ook een itempje over in Netwerk. Half afgeronde woningen, projectontwikkelaar in surséance, aannemers die niet meer kwamen opdagen vanwege onbetaalde facturen, bank die kredietlijn cancelde... Harde shit
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  donderdag 5 februari 2009 @ 20:51:55 #3
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_65779948
Net gekeken, het is dus een soort serie, gister inderdaad ook een aflevering.

http://www.netwerk.tv/artikelen/crisis-de-keistad
---
  FOK!fotograaf donderdag 5 februari 2009 @ 22:20:58 #4
17893 Forno
pi_65783566
De verkoop van bestaande en nieuwe woningen stokt al een aantal maanden.

Heeft uiteraard effect op de bouw. Vaak hanteert men dat minimaal 70% van de woningen verkocht moet zijn, voordat er met de bouw wordt gestart. Dat kan nu inderdaad vertragingen veroorzaken. In tegenstelling tot de afgelopen jaren, toen de woningen de deur uit vlogen. Persoonlijk vind ik het niet erg dat een Vinexwijk half af is, zodra de markt weer aantrekt loopt dat wel weer door. Daarnaast is een halve vinexwijk net zo triest als een vol gebouwde. Ik ben zelf in een nieuwbouwwijk opgegroeid. In het begin is het prachtig, maar naar tien, twintig jaar krijgen ze allemaal onherroepelijk iets triests. Als de glans eraf is.

Een ontwikkelaar die ten ondergaat, waardoor je woning half af is, lijkt me een serieus vervelende situatie. Kom je toch in een wereld van onzekerheid terecht. Dit soort berichten zullen de verkoop de komende maanden ook geen goed doen.
pi_65784052
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 20:13 schreef Zero2Nine het volgende:

[..]

bron tvgids.nl

Dit komt zometeen bij Netwerk voorbij (ook later nog terug te kijken via uitzendinggemist). Zelfs bestaande projecten komen dus in gevaar nu. Natuurlijk is het niet vreemd dat nieuwe wijken stukje voor stukje worden gebouwd en er een slag om de arm wordt gehouden. Maar de bewoners zitten dan straks wel met een wijk die eigenlijk maar half af is. Ook weer één van de gevolgen van de crisis die direct waarneembaar zijn in eigen land.

Misschien dat dit meer thuis hoort in de huizenmarkt discussie maar daar gaat het vooral over de prijzen.
Ach opzich is het niet zo erg als de woningbouw in een wijk een paar jaar stil ligt. Als ze steeds maar redelijk afgeronde onderdelen opleveren. Een paar jaar rust en herontwikkeling van de projecten zorgt vaak ook voor een wat gevarieerdere wijk. Wijken die in 15-20 jaar zijn gegroeid zijn vaak beter tegen de toekomst bestand dan wijken die in 5 jaar uit de grond zijn gestampt.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_65786185
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 22:35 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ach opzich is het niet zo erg als de woningbouw in een wijk een paar jaar stil ligt. Als ze steeds maar redelijk afgeronde onderdelen opleveren. Een paar jaar rust en herontwikkeling van de projecten zorgt vaak ook voor een wat gevarieerdere wijk. Wijken die in 15-20 jaar zijn gegroeid zijn vaak beter tegen de toekomst bestand dan wijken die in 5 jaar uit de grond zijn gestampt.
Idd, als het maar afgeronde onderdelen zijn, kan het best meevallen. Moet alleen wel ook het voorzieningenniveau een beetje op peil zijn.
Voordeel is wel dat het zowel in bevolkingsbouw als architectuur wat meer variatie op kan leveren.
  donderdag 5 februari 2009 @ 23:43:05 #7
216787 vastgoedzeepbel
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_65786328
Nederlanders hebben de hoogste hypotheekschuld ter wereld en de Rabobank betaalbaaheidsindex staat op het laagste niveau sinds 1970. Wanneer knapt deze zeepbel?
huizenmarkt-zeepbel.nl
verwachtingen woningmarkt experts
pi_65786397
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 22:20 schreef Forno het volgende:
In het begin is het prachtig, maar naar tien, twintig jaar krijgen ze allemaal onherroepelijk iets triests. Als de glans eraf is.
Het grappige alleen is dat de glans vanzelf weer terugkomt met de jaren. Tenslotte is elke wijk ooit een nieuwbouwwijk geweest...
pi_65786738
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 23:45 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Het grappige alleen is dat de glans vanzelf weer terugkomt met de jaren. Tenslotte is elke wijk ooit een nieuwbouwwijk geweest...
Klopt de nu zo populaire jaren 30 wijken waren gewoon de Vinexwijken van die tijd
  donderdag 5 februari 2009 @ 23:59:25 #11
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_65786744
quote:

[..]

Nou ik denk toch dat het niet helemaal vergelijkbaar is. De leuke oude wijken liggen nu meestal in het centrum of daar tegenaan. De wijken met de meeste glans hebben ook een levendige combinatie van woningen en winkeltjes. Nederlandse steden groeien niet meer zo geweldig hard dus nieuwe wijken die nu worden aangelegd zullen voor hele lange tijd buitenwijken blijven, typische woonwijken waar mensen 's ochtends uit wegtrekken om te gaan werken en 's avonds terugkomen en de gordijnen sluiten.
---
pi_65787451
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 23:59 schreef Zero2Nine het volgende:

[..]

Nou ik denk toch dat het niet helemaal vergelijkbaar is. De leuke oude wijken liggen nu meestal in het centrum of daar tegenaan. De wijken met de meeste glans hebben ook een levendige combinatie van woningen en winkeltjes. Nederlandse steden groeien niet meer zo geweldig hard dus nieuwe wijken die nu worden aangelegd zullen voor hele lange tijd buitenwijken blijven, typische woonwijken waar mensen 's ochtends uit wegtrekken om te gaan werken en 's avonds terugkomen en de gordijnen sluiten.
Ik denk sowieso dat de toekomst het glasvezel tijdperk wordt, en de jaren dertig pret met hoepel springen en tuinhekjes touwtjespringen komt niet weer
pi_65797685
''het banksters gangsters kartel'' > de oudbouwhuizenprijzen mogen niet omlaag omdat wij die met 125% gefinancierd hebben op dubbel inkomen 8 keer. dus. trekken wij de kredieten van bouwbedrijven en ontwikkelaars in, zodat die massaal failliet gaan, nieuwbouw -99% = woningtekort blijft bestaan, prijzen omhoog..... dank u
pi_65798118
Ik heb dit gisteren ook gezien.

Zelf had ik een nieuwbouwhuis gekocht aan de rand van Vathorst. Dit is niet doorgegaan wegens het niet halen van de 70% ondanks het later nog halveren van het project. Dus ik heb het wel een beetje gevolgd allemaal in vathorst.

Ik vind het filmpje erg overdreven moet ik zeggen. Pas sinds dit jaar is de hele wijk echt achter op schema gekomen. In maart had ik me nog ingeschreven voor een nieuwbouwproject waar dmv loten de huizen werden verdeeld dat ben ik toen niet geworden. In juni wel voor mijn nieuwbouwhuis wat niet doorgaat. Dus je ziet gewoon dat het echt iets is van het laatste half jaar.

En al die mensen die nu weer weggaan vind ik ook erg overdreven doen. Je huis na 5 jaar verkopen en dan verwachten dikke winst te maken. Dat is gewoon niet altijd reeel. Of mensen die in een nieuwbouwwijk gaan wonen en dan na 5 jaar erachter komen dat ze toch dingen missen, terwijl het winkelcentrum pas veel later gepland staat. Dan moet je toch ook een beetje weten waar je aan begint.

Wij gaan nu mooi profiteren van de druk van alle mensen die hun huis daar te koop hebben staan. En even rustig afwachten en dan profiteren vande prijsdalingen.
  vrijdag 6 februari 2009 @ 13:43:54 #15
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_65798397
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 13:23 schreef arjan1212 het volgende:
''het banksters gangsters kartel'' > de oudbouwhuizenprijzen mogen niet omlaag omdat wij die met 125% gefinancierd hebben op dubbel inkomen 8 keer. dus. trekken wij de kredieten van bouwbedrijven en ontwikkelaars in, zodat die massaal failliet gaan, nieuwbouw -99% = woningtekort blijft bestaan, prijzen omhoog..... dank u
Dat staat mij ook tegen, het tekort wordt zo kunstmatig in stand gehouden. De Nederlandse bevolking groeit naar verwachting nog tot 18 miljoen en er is dus echt nog wel behoefte aan huizen, maar op deze manier blijven ze voor starters bijna onbetaalbaar. Tenzij, zoals je zegt, je een huishouden van tweeverdieners hebt die beiden ruim boven modaal verdienen.
---
pi_65799141
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 13:43 schreef Zero2Nine het volgende:

[..]

Dat staat mij ook tegen, het tekort wordt zo kunstmatig in stand gehouden. De Nederlandse bevolking groeit naar verwachting nog tot 18 miljoen en er is dus echt nog wel behoefte aan huizen, maar op deze manier blijven ze voor starters bijna onbetaalbaar. Tenzij, zoals je zegt, je een huishouden van tweeverdieners hebt die beiden ruim boven modaal verdienen.
Je vergeet het fictieve inkomen van de toekomstige kids. Dat moet zometeen natuurlijk ook meegerekend kunnen worden
  FOK!fotograaf zaterdag 7 februari 2009 @ 12:23:37 #17
17893 Forno
pi_65826063
quote:

[..]

Er zullen ongetwijfeld wijken uitspringen die wel duurzaam blijken te zijn. Ik denk dan vooral aan wijken die tegen bestaande stadskernen zijn aangebouwd. Met enige diversiteit in architectuur en stedenbouw.

Maar kijk eens naar een wijk als Almere en dan springen de tranen je toch in de ogen? Sorry als je er woont, is niet persoonlijk bedoelt. De woningen voldoen netjes aan alle regeltjes, netjes en efficient geplaatst op nette en efficiente stedenbouwkundige plannen. Maar het is gewoon allemaal te netjes. Er ontbreekt een 'snufje' chaos, een beetje wanorde, non-planning, zoals een stad eeuwen geleden groeide.
pi_65826541
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 12:23 schreef Forno het volgende:

[..]

Er zullen ongetwijfeld wijken uitspringen die wel duurzaam blijken te zijn. Ik denk dan vooral aan wijken die tegen bestaande stadskernen zijn aangebouwd. Met enige diversiteit in architectuur en stedenbouw.

Maar kijk eens naar een wijk als Almere en dan springen de tranen je toch in de ogen? Sorry als je er woont, is niet persoonlijk bedoelt. De woningen voldoen netjes aan alle regeltjes, netjes en efficient geplaatst op nette en efficiente stedenbouwkundige plannen. Maar het is gewoon allemaal te netjes. Er ontbreekt een 'snufje' chaos, een beetje wanorde, non-planning, zoals een stad eeuwen geleden groeide.
komt omdat we veel te veel regels hebben en teveel ambtenaren met taskforces
  FOK!fotograaf zaterdag 7 februari 2009 @ 14:17:14 #19
17893 Forno
pi_65828165
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 12:48 schreef henkway het volgende:

[..]

komt omdat we veel te veel regels hebben en teveel ambtenaren met taskforces
En dat komt omdat wij in Nederland, de na-oorlogse cultuur van inblikken en oppotten tot een kunst hebben verheven. Toen er nog echte woningnood was en er snel en veel woningen gebouwd moesten worden. Toen zijn de woningbouwcorporaties ontstaan en de projectontwikkelaars. Die waren/zijn goed in het snel bouwen van woningen, maar laten weinig ruimte over voor enige creativiteit. Dat snufje wanorde hier en daar. Daarom wonen we nu nek-aan-nek. Kijk naar Belgie! Daar woont bijna iedereen, die niet in de stad woont, in een vrijstaand huis.

Die regels zijn mijns inziens een gevolg van dat willen inblikken en oppotten, niet de oorzaak. En regels zijn op zich niet verkeerd hoor evenals het concept Vinexwijk. Maar er is volgens mij meer uit te halen. Bouwen op eigen kavels bijvoorbeeld, meer vrijstaande woningen en je eigen architect uitkiezen. Klinkt allemaal een beetje elitair en duur. Maar dat beeld is verkeerd. Een eigen huis ontwerpen is niet ingewikkeld maar juist leuk. En dat het duur is, is vaak het gevolg van dure bouwgrond. Dat is weer een gevolg van speculatie op die grond. Voor projectontwikkelaars en gemeenten is grondaan- en verkoop een hele smerige maar lucratieve manier om eenvoudig de zakken te vullen. Is schandalig maar weinig mensen weten dat het uberhaupt gebeurt, laat staan hoe. Je denkt toch niet dat het voormalige stukje landbouwgrond van 5 euro p/m2 eens *poef* 1200 euro waard is?

Mooie periode wat zaken te veranderen.
pi_65828576
Ik heb zelf onlangs een nieuwbouwwoning betrokken in Nijkerk (hemelsbreed 5 km van vatvorst). ik vind het eerlijk gezegd ook niet gek dat het ''slecht'' gaat met Vathorst! de grondprijs is daar al 2,5 x duurder als dat ik betaald heb 5 km verderop! ik kon niet eens een rijtjeshuis met tuintje betalen in vathorst mede door de grondprijs! In Nijkerk is me dat wel gelukt, en nog met een royale tuin ook
pi_65828938
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 14:17 schreef Forno het volgende:

[..]. En regels zijn op zich niet verkeerd hoor evenals het concept Vinexwijk. Maar er is volgens mij meer uit te halen. Bouwen op eigen kavels bijvoorbeeld, meer vrijstaande woningen en je eigen architect uitkiezen. Klinkt allemaal een beetje elitair en duur. Maar dat beeld is verkeerd. Een eigen huis ontwerpen is niet ingewikkeld maar juist leuk..
Klopt . Al is het vaak bij dat soort woningbouwprojecten (want die zijn er al bescheiden in omvang maar toch) dat mensen dan toch voor een cataloguswoning kiezen zonder goed naar bv de vorm van hun kavel te kijken.
pi_65829744
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 14:17 schreef Forno het volgende:

[..]

En dat komt omdat wij in Nederland, de na-oorlogse cultuur van inblikken en oppotten tot een kunst hebben verheven. Toen er nog echte woningnood was en er snel en veel woningen gebouwd moesten worden. Toen zijn de woningbouwcorporaties ontstaan en de projectontwikkelaars. Die waren/zijn goed in het snel bouwen van woningen, maar laten weinig ruimte over voor enige creativiteit. Dat snufje wanorde hier en daar. Daarom wonen we nu nek-aan-nek. Kijk naar Belgie! Daar woont bijna iedereen, die niet in de stad woont, in een vrijstaand huis.

Die regels zijn mijns inziens een gevolg van dat willen inblikken en oppotten, niet de oorzaak. En regels zijn op zich niet verkeerd hoor evenals het concept Vinexwijk. Maar er is volgens mij meer uit te halen. Bouwen op eigen kavels bijvoorbeeld, meer vrijstaande woningen en je eigen architect uitkiezen. Klinkt allemaal een beetje elitair en duur. Maar dat beeld is verkeerd. Een eigen huis ontwerpen is niet ingewikkeld maar juist leuk. En dat het duur is, is vaak het gevolg van dure bouwgrond. Dat is weer een gevolg van speculatie op die grond. Voor projectontwikkelaars en gemeenten is grondaan- en verkoop een hele smerige maar lucratieve manier om eenvoudig de zakken te vullen. Is schandalig maar weinig mensen weten dat het uberhaupt gebeurt, laat staan hoe. Je denkt toch niet dat het voormalige stukje landbouwgrond van 5 euro p/m2 eens *poef* 1200 euro waard is?

Mooie periode wat zaken te veranderen.
het is fout om rijtjeshuizen te bouwen met nauwelijks tuin en subsidiekoeien op strontweilanden laten lopen en dat natuur gaan noemen
pi_65829746
Als de onderaannemers maar een gerucht horen over een mogelijk faillissement van de hoofdaannemer scheuren ze massaal naar de bouwplaats om alles te grijpen wat voor handen is .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_65829992
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 14:41 schreef Eggos het volgende:
Ik heb zelf onlangs een nieuwbouwwoning betrokken in Nijkerk (hemelsbreed 5 km van vatvorst). ik vind het eerlijk gezegd ook niet gek dat het ''slecht'' gaat met Vathorst! de grondprijs is daar al 2,5 x duurder als dat ik betaald heb 5 km verderop! ik kon niet eens een rijtjeshuis met tuintje betalen in vathorst mede door de grondprijs! In Nijkerk is me dat wel gelukt, en nog met een royale tuin ook
Dat is ook een kwestie van locatie. Nou is 2,5 x duurder natuurlijk wel erg veel. Maar in Vathorst zit je natuurlijk wel dichter bij allerlei voorzieningen enz. NS station, winkelcentra en alle bestaande voorzieningen in zielhorst/kattenbroek.
pi_65830607
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 16:08 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Dat is ook een kwestie van locatie. Nou is 2,5 x duurder natuurlijk wel erg veel. Maar in Vathorst zit je natuurlijk wel dichter bij allerlei voorzieningen enz. NS station, winkelcentra en alle bestaande voorzieningen in zielhorst/kattenbroek.
dat heb je hier in Nijkerk ook allemaal! dat nieuwe winkelcentrum in vathorst is 10 min met de auto van m'n nieuwe huis! in april/mei gaat de nieuwe op-afrit op de A28 open, ben ik met 2 minuten op de snelweg. okay, om boodschappen te doen moet ik 10 minuten met de auto (binnenkort trouwens een Boni op 200 meter van m'n huis) maar als je een beetje ongunstig in Vathorst zit, ben je ook 10 of 15 minuten onderweg!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')