abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65773014
Mij is thuis altijd verteld dat je nooit een lege pan op het vuur moet zetten, dit zou slecht zijn voor de pan. Maar als ik kijk naar sommige kookprogramma's gebeurt dit wel gewoon, is het dus onzin wat ik gehoord heb? Of ligt dit aan het type pannen/kooksystemen (gas, keramisch, enz)?
pi_65773117
Ligt aan het type pannen inderdaad. Als je bijvoorbeeld een hogere kwaliteit pan hebt met een keramische kookplaat, dan heeft dit betere weerstand tegen hitte dan een met zonder.

Logisch wel. Keramiek heeft nou eenmaal een grote weerstand tegen hitte.
Google is your friend, abuse your friends
  donderdag 5 februari 2009 @ 17:27:17 #3
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_65773163
Ook bij 'wok' pannen moet je ze geloof ik eerst goed warm laten worden, dan pas de olie erin gooien, en wanneer de olie heet is, dan pas de aardappelschotel, nasi, of whatever.
pi_65773614
Bedankt alvast, het gaat trouwens in dit geval om koken op gas

Wat ik niet echt snap, de pan bereikt toch dezelfde temperatuur onafhankelijk van of er wat in zit of niet? Waarom zou het dan wel schadelijk zijn zonder inhoud, en niet met inhoud?
pi_65773915
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 17:41 schreef woopehh het volgende:
Bedankt alvast, het gaat trouwens in dit geval om koken op gas

Wat ik niet echt snap, de pan bereikt toch dezelfde temperatuur onafhankelijk van of er wat in zit of niet? Waarom zou het dan wel schadelijk zijn zonder inhoud, en niet met inhoud?
Een pan met water zal veel koeler blijven als een pan die leeg is. Water is maximaal 100graden bij normale druk. Een pan die leeg is, kan in het vuur velen malen warmer worden. Dan krijg je op korte afstanden in de pan zulke temperatuurverschillen, wat de pan niet leuk vind.
pi_65795147
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 17:50 schreef Brad het volgende:

[..]

Een pan met water zal veel koeler blijven als een pan die leeg is. Water is maximaal 100graden bij normale druk. Een pan die leeg is, kan in het vuur velen malen warmer worden. Dan krijg je op korte afstanden in de pan zulke temperatuurverschillen, wat de pan niet leuk vind.
Ah, dat klinkt inderdaad nogal logisch, bedankt!
pi_65796345
Ja en heb je goedkope pannen (moet bekennen heb er net weer een gekocht voor E6) dan kunnen die krom trekken.
  Moderator / Miss SHO vrijdag 6 februari 2009 @ 13:15:44 #8
22592 crew  Ole
pi_65797462
en ze slaan wit uit
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  vrijdag 6 februari 2009 @ 13:21:24 #9
114176 Molluck
Suck my deck!
pi_65797605
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 17:50 schreef Brad het volgende:

[..]

Ja dit, de inhoud van je pan neemt een deel van de warmte over, anders zou het niet gaar worden natuurlijk. Als die leeg is gaat alle energie (hitte) in de pan.

Daarnaast vraag ik me af of je niet onwijs veel spetters krijgt als je water of olie in een gloeiend hete pan gooit?
"MOLLUCK DU SCHEISS DRECKIGER BINGO SPIELER"
pi_65803419
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 13:21 schreef Molluck het volgende:

[..]

Ja dit, de inhoud van je pan neemt een deel van de warmte over, anders zou het niet gaar worden natuurlijk. Als die leeg is gaat alle energie (hitte) in de pan.

Daarnaast vraag ik me af of je niet onwijs veel spetters krijgt als je water of olie in een gloeiend hete pan gooit?
Je gebruikt nooit een grillpan?
pi_65972302
hoe wil je anders de boter laten uitbruisen of zelfs laten roken om flink te wokken?
  † In Memoriam † donderdag 12 februari 2009 @ 00:59:33 #12
25682 2cv
Niet subtiel
pi_65972796
In die kookprogramma's zetten hebben ze geheid peperdure pannen en laten ze ze er ook niet zo heel lang op staan. Verder hangt het ook af van het fornuis. Als je de pan snel en ongelijkmatig verwarmt zal deze eerder kromtrekken dan langzaam en gelijkmatig.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_65990779
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 00:38 schreef mistdeja1 het volgende:
hoe wil je anders de boter laten uitbruisen of zelfs laten roken om flink te wokken?
Een goede wok op een wokbrander, wordt gewoon overal gelijkwaardig warm. Duurt dus veel langer voordat het foutgaat in vergelijk met een pan met platte bodem.
pi_65995246
fout gaan? zoals wat? lege pan op het vuur, laten roken, olie erin en wokken maar...
pi_66003509
Ik heb nog niet het juiste antwoord gezien, Met kromtrekken van pannen heeft het niets te maken. Als een pan krom wil trekken dan doet ie dat, een klein beetje boter heeft daar geen invloed op. Een grote hoeveelheid ijskoudwater in een hete pan weer wel.

Laat ik dan maar een duit in het zakje doen:

Pannen met een antiaanbaklaag kan je het beste opwarmen mét een vetstof erin. Een gemiddelde tefalvariant verbrand pas bij een temperatuur iets boven het rookpunt van de meeste vetstoffen die worden gebruikt om in te bakken. Dus zolang je vet nog niet verbrand is, dan zou je pan ook nog goed moeten zijn.

Pannen zonder een anti-aanbaklaag moet je zonder vet verwarmen. Tijdens het verwarmen trekken de poriën van het metaal dicht en blijft hetgeen wat je in de pan doet op het oppervlak van het metaal liggen ipv zich vast te grijpen in de porien.

Een goed halfjaar geleden schreef Wouter Klootwijk over pannekoeken bakken zonder vet in de pan te doen. We hebben dat met de bewuste pannen toen zelf eens geprobeerd (Fissler Crispy, met van die bobbeltjesbodem). En uitgevonden dat je die pannen zo heet op moet stoken dat het staal al geel begint te verkleuren. Maar kromtrekken deed deze niet.
pi_66003738
ik heb zelf niet de allerduurste pannen (BK, twee koekenpannen voor 40 euro), en ik laat zelf alle fabels over pannen links liggen

ik laat ze altijd goed warm worden voor ik er iets in gooi en spoel ze direct af onder de kraan (dat het water direct gaat koken), ik gebruik ze nu een jaar en ze zijn nog steeds als nieuw

dus of het allemaal zo nauw zit...
pi_66006958
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 18:45 schreef mistdeja1 het volgende:
fout gaan? zoals wat? lege pan op het vuur, laten roken, olie erin en wokken maar...
Probeer eens pannen die ook geschikt zijn voor inductie (of iets vergelijkbaars met een glasplaat). Pannen die je "misbruikt" hebt op gas, zullen een grote kans hebben om niet meer goed contact te hebben met het glas. Als je altijd op gas kookt, zul je met de hedendaagse kwaliteit die kleine verandering niet snel merken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')