Nope. Als ik al een keer met de trein ga, betaal ik gewoon 100% voor de 1e klas. Ik heb dan geen behoefte aan stakkers die hun deel van de trein te vol vinden. Als je 1e klas wil reizen heb je er gewoon voor te betalen.quote:
Idd, vooral de lange treinen hebben eigenlijk teveel 1ste klas.quote:Op zondag 15 februari 2009 20:21 schreef Maverick_tfd het volgende:
Ik wil trouwens niet al te offtopic gaan, maar signaleren meer mensen dat er vaak ongelooflijk veel 1e klas wagons aan een trein in de spits hangen? Intercity Den Haag - Eindhoven bijv., hangen soms in de spits 3 of meer wagons eerste klas aan, terwijl 2e klas stampvol zit. Per 1e klas wagon zitten dan een man of 5
Dat kan. Mag ook, op straffe van een boete (= zwartrijden; rijden zonder geldig vervoersbewijs).quote:Op zondag 15 februari 2009 20:16 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Klopt. Het komt echter weleens voor dat er zelfs aan staanplaatsen tekort is in 2e klas, en dan ga ik toch echt wel 1e klas staan/zitten.
Balie, automaat, verkooppunt...?quote:Op zondag 15 februari 2009 21:40 schreef Sapstengel het volgende:
Waar vind je die 2-1 overstapkaartjes dan? Ik zie ze nergens staan bij de tarieven. Dus op de dag dat je OV geldig is, heb je zo'n kaartje nodig. Op andere dagen gewoon een 1e klas kaartje met 40% korting?
Bron: website NS, zoeken op "Eerste klas reizen als er in de tweede klas geen zitplaats is".quote:Als u in het bezit bent van een geldig vervoerbewijs voor de tweede klas dan kunt u bij een Servicebalie, Kaartautomaat met aanraakscherm, Wizzl en NS-verkooppunt wel een Overgangsbewijs kopen voor het traject dat u eerste klas wilt reizen.
Dat kan wel zo zijn, maar je vergeet dat de NS wel een vervoersverplichting heeft... Aan de hand daarvan kun je beargumenteren dat als je zowel in de tweede klas als op het balkon zelfs niet meer kunt staan, je je naar de eerste klas kunt begeven.quote:Op maandag 16 februari 2009 11:15 schreef baskick het volgende:
[..]
Dat kan. Mag ook, op straffe van een boete (= zwartrijden; rijden zonder geldig vervoersbewijs).
Het vervoersbewijs is niet gebonden aan een bepaalde trein, wel aan een bepaalde klasse.quote:Op maandag 16 februari 2009 11:22 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat kan wel zo zijn, maar je vergeet dat de NS wel een vervoersverplichting heeft... Aan de hand daarvan kun je beargumenteren dat als je zowel in de tweede klas als op het balkon zelfs niet meer kunt staan, je je naar de eerste klas kunt begeven.
Je koopt een vervoersbewijs. Als de NS vervolgens besluit een trein met alleen eerste klas wagons in te zetten, mag ik toch mee. Ik heb immers een vervoersovk. Hoe de NS dat wil nakomen is hun zorg.quote:Op maandag 16 februari 2009 12:38 schreef baskick het volgende:
[..]
Het vervoersbewijs is niet gebonden aan een bepaalde trein, wel aan een bepaalde klasse.
quote:Uiteraard is alles veel naar je toe te redeneren.
Een conducteur die beweerd dat ik niet in eerste klas mag staan terwijl 2e klas helemaal vol is (zoals diederik zegt), lach ik hem in zn gezicht uit als hij een boete uit wil schrijven. Dan haalt hij de politie er maar bij.quote:Op maandag 16 februari 2009 12:38 schreef baskick het volgende:
[..]
Het vervoersbewijs is niet gebonden aan een bepaalde trein, wel aan een bepaalde klasse.
Uiteraard is alles veel naar je toe te redeneren.
Ik heb nog nooit een trein gezien met louter eersteklascoupés. Dat de verhouding tussen het aantal coupés en het aantal reizigers in de betreffende klasse niet strookt met de werkelijkheid, ben ik met je eens.quote:Op maandag 16 februari 2009 12:49 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Je koopt een vervoersbewijs. Als de NS vervolgens besluit een trein met alleen eerste klas wagons in te zetten, mag ik toch mee. Ik heb immers een vervoersovk. Hoe de NS dat wil nakomen is hun zorg.
[..]
quote:Op maandag 16 februari 2009 13:36 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Een conducteur die beweerdt dat ik niet in eerste klas mag staan terwijl 2e klas helemaal vol is (zoals diederik zegt), lach ik hem in zn gezicht uit als hij een boete uit wil schrijven. Dan haalt hij de politie er maar bij.
Gast, wat denk je dan, dat ik de volgende trein pak omdat de NS zn zaakjes niet op orde heeft? Bovendien ben je dan waarschijnlijk ook niet de enige. Denk maar niet dat de politie, als ze al komen, je voor zoiets gaan bekeuren hoor. Zeker niet als er meerder mensen bij betrokken zijn.quote:
Ja en ik rook gewoon nog in de trein. Halen zu du polisie er maar bij!quote:Op maandag 16 februari 2009 13:36 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Een conducteur die beweerd dat ik niet in eerste klas mag staan terwijl 2e klas helemaal vol is (zoals diederik zegt), lach ik hem in zn gezicht uit als hij een boete uit wil schrijven. Dan haalt hij de politie er maar bij.
Heb het dan ook over staan in de eerste klas als de tweede klas stampvol is.quote:Op maandag 16 februari 2009 14:10 schreef eriksd het volgende:
Achja, je betaalt natuurlijk wel voor een vervoersbewijs, maar niet voor een zitplaats
Een conducteur mag jou staande houden en heeft (als BOA) wellicht "politiebevoegdheden"... Ik denk niet dat de (spoorweg)politie wordt opgeroepen, maar als, dan zullen ze komen. Je bent in principe een zwartrijder, in dat geval.quote:Op maandag 16 februari 2009 14:07 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Gast, wat denk je dan, dat ik de volgende trein pak omdat de NS zn zaakjes niet op orde heeft? Bovendien ben je dan waarschijnlijk ook niet de enige. Denk maar niet dat de politie, als ze al komen, je voor zoiets gaan bekeuren hoor. Zeker niet als er meerder mensen bij betrokken zijn.
Een vervoersbewijs in een bepaalde klasse, ja.quote:Op maandag 16 februari 2009 14:10 schreef eriksd het volgende:
Achja, je betaalt natuurlijk wel voor een vervoersbewijs, maar niet voor een zitplaats
Geloof mij nou maar, er is echt geen conducteur die je daarvoor gaat bekeuren. En wat dan nog, wil ie meerdere mensen staande houden?quote:Op maandag 16 februari 2009 14:11 schreef baskick het volgende:
[..]
Een conducteur mag jou staande houden en heeft (als BOA) wellicht "politiebevoegdheden"... Ik denk niet dat de (spoorweg)politie wordt opgeroepen, maar als, dan zullen ze komen. Je bent in principe een zwartrijder, in dat geval.
Dat was een extreem voorbeeld om eenvoudig aan te tonen dat er prima redenen voor kunnen zijn om toch mee te reizen ook al kun je niet in de tweede klas terecht.quote:Op maandag 16 februari 2009 14:03 schreef baskick het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit een trein gezien met louter eersteklascoupés. Dat de verhouding tussen het aantal coupés en het aantal reizigers in de betreffende klasse niet strookt met de werkelijkheid, ben ik met je eens.
[..]
Erg slecht voorbeeld, je hebt namelijk een vervoersbewijs voor de 2e klas, is er geen 2e klas dan zal je op een trein moeten wachten die er wel een heeft.quote:Op maandag 16 februari 2009 14:16 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat was een extreem voorbeeld om eenvoudig aan te tonen dat er prima redenen voor kunnen zijn om toch mee te reizen ook al kun je niet in de tweede klas terecht.
Ik begrijp je punt, ja. Maar het antwoord op de vraag of het (volgens de regels) is toegestaan is het antwoord: nee. Dat het niet te doen is om iedereen die de regels overtreedt staande te houden - en of dat wenselijk is - is waar.quote:Op maandag 16 februari 2009 14:16 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Geloof mij nou maar, er is echt geen conducteur die je daarvoor gaat bekeuren. En wat dan nog, wil ie meerdere mensen staande houden?
Ik snap je punt overigens wel hoor, absoluut. Ik denk echter niet dat het wenselijk is om naar een extreem strenge regel=regel maatschappij willen. Daar wordt niemand beter van.
De keren dat het mij is overkomen mocht ik trouwens van een conducteur lekker gaan zitten, ipv staan in 1e klas.
Onzin, de NS heeft een dienstregeling, en aan de hand daarvan mag je ook verwachten op bepaalde tijden vervoerd te worden, dat is óók part of the deal (waarom denk je dat ze anders bussen inzetten als er geen treinen rijden, of dat je geld terug kunt krijgen bij vertraging...).quote:Op maandag 16 februari 2009 14:22 schreef Fogel het volgende:
[..]
Erg slecht voorbeeld, je hebt namelijk een vervoersbewijs voor de 2e klas, is er geen 2e klas dan zal je op een trein moeten wachten die er wel een heeft.
Zie de dienstregeling opmerking.quote:Wat is het volgende? Claimen dat een trein met als bestemming Utrecht door moet rijden naar Maastricht omdat je toevallig daarvoor een kaartje hebt? De NS moet het immers maar uitzoeken hoe ze je naar de eindbestemming krijgen, toch?
En de NS hoeft zich niet aan de afspraken te houden? Waar is de wederkerigheid?quote:Op maandag 16 februari 2009 14:28 schreef baskick het volgende:
[..]
Ik begrijp je punt, ja. Maar het antwoord op de vraag of het (volgens de regels) is toegestaan is het antwoord: nee. Dat het niet te doen is om iedereen die de regels overtreedt staande te houden - en of dat wenselijk is - is waar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |