De afvoercapaciteit van die dingen is niet afhankelijk van de breedte, dat maakt dus niet uit.quote:Op woensdag 4 februari 2009 19:54 schreef Babbelzz het volgende:
Voor onze nieuwbouwwoning in www.utregsgeluk.nl , zijn we bezig met de meer/minderwerk lijst. we willen graag een instapdouche.
We denken aan een douchecabine van 90x90 (dat is toch wel ruim genoeg???). de drains starten vanaf 80 cm. Moet de drain dan eigenlijk ook 90 cm breed zijn, of loopt het water er ook wel in als de drain 60 of 70 cm breed is?
onzin, alles staat en valt bij het afschot van de vloer.quote:Op woensdag 4 februari 2009 20:06 schreef miss_sly het volgende:
wij hebben op aanraden van de aannemer en mijn collega die al jaren in de bouw werkt een drain laten leggen die even breed is als de ingang van de inloopdouche. Wij hebben de drain dan ook bij de ingang liggen, niet tegen de muur, bijvoorbeeld en dan moet hij wel over de volledige breedte zijn.
Uiteraard is de vloer netjes gelegd zodat het afloopt naar de drain. Als je echter de drain niet precies tussen de muren/wanden van je douche laat lopen, maar er zit een cm of 20 tussen, heb je meer kans op wateroverlast.quote:Op woensdag 4 februari 2009 20:33 schreef nodisch18 het volgende:
[..]
onzin, alles staat en valt bij het afschot van de vloer.
verder is een putje met een diameter van 50 mm al ruim voldoende om het water af te voeren. De diameter van de afvoer bepaalt de snelheid waarmee het water wegloopt niet de breedte van de drain.
paar tegeltjes een beetje kantelen en klaar is kees.quote:Op woensdag 4 februari 2009 20:35 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Uiteraard is de vloer netjes gelegd zodat het afloopt naar de drain. Als je echter de drain niet precies tussen de muren/wanden van je douche laat lopen, maar er zit een cm of 20 tussen, heb je meer kans op wateroverlast.
Dat is wat we moeten betalen voor meerwerk, als we geen doucheputje willen en het weggewerkt willen hebben in de tegels?quote:Op woensdag 4 februari 2009 21:22 schreef miss_sly het volgende:
850 euro? wat voor drain is dat?
quote:Op woensdag 4 februari 2009 20:45 schreef nodisch18 het volgende:
[..]
maar goed, een goot over de gehele breedte is wel veruit het mooist.
Dan zou ik het geld in mijn zak houden, na een paar weken ben je er aan gewend en hoe vaak komt er nu visite in je douche om die drain te bewonderen.quote:Op woensdag 4 februari 2009 21:18 schreef Babbelzz het volgende:
oke, lijkt me helder. Dank voor de reacties!
Nu de echte vraag: is een drain wel zo noodzakelijk bij een instapdouche??? Of volstaat een putje ook, en kunnen we die ruim 850 euro in onze zak houden?
Heel herkenbaar verhaal, maar het is in mijn ogen een zwaktebod van de aannemer, want met een klein beetje aandacht op de bouw kan er met een draingoot net zo weinig fout gaan als met een normaal doucheputje. Alleen die aandacht wordt er meestal niet aan gegeven, en dan gaat het sneller fout bij een draingoot (te ver van de wand, onder de tegels, te grote of te kleine kitnaad, draingoot ligt te diep, te laag, niet waterpas, enz, enz)quote:Op donderdag 5 februari 2009 08:58 schreef maok het volgende:
Inderdaad ze berekenen een vrij groot risico in de prijs. Ik heb bij een aannemer gewerkt waar ze heel terughouden waren met drains, ze willen net het risco lopen dat er lekkege ontstaat, als ze dat moeten oplossen kost het veel te veel geld. Zo wilden ze bijvoorbeeld absoluut geen drains tegen de muur aan, dan is het risico op lekkage nog groter dan bij eentje onder de deur.
En ook deels onzin.quote:Op donderdag 5 februari 2009 09:09 schreef Gurb het volgende:
[..]
Heel herkenbaar verhaal, maar het is in mijn ogen een zwaktebod van de aannemer, want met een klein beetje aandacht op de bouw kan er met een draingoot net zo weinig fout gaan als met een normaal doucheputje. Alleen die aandacht wordt er meestal niet aan gegeven, en dan gaat het sneller fout bij een draingoot (te ver van de wand, onder de tegels, te grote of te kleine kitnaad, draingoot ligt te diep, te laag, niet waterpas, enz, enz)
En een draintegel is zeker een goed alternatief!
hoe bedoel je dat precies? Was de ruwe vloer dunner in de badkamer dan in de andere vertrekken? Ik denk dat dat komt doordat je het gezien hebt toen in de andere kamers de dekvloer (meestal zo'n 5 cm) erin zat, en deze niet in de badkamer zat. Dat komt omdat ze meestal de tegelvloer van de badkamer in de specie leggen, en dan dus meteen het hoogteverschil oplossen.quote:Op donderdag 5 februari 2009 09:27 schreef klipper het volgende:
[..]
En ook deels onzin.
Woon zelf ook in een nieuwbouwhuis, en de vloerplaten waar de douche ruimte gesitueerd was, waren dan ook een flink stuk dunner dan de andere platen, maar na aanleg was de vloer 5 cm hoger dan de andere ruimten, een pijp van 90 kon er nog in weggewerkt worden.
quote:Op donderdag 5 februari 2009 00:18 schreef Portugalia het volgende:
[ afbeelding ]
Zo hebben wij het opgelost, een dubbele douche met één enkel afvoerputje. De douche ligt ongeveer 10 cm lager dan de badkamervloer.
Nee ik heb het inderdaad alleen over de ruwe vloer.quote:Op donderdag 5 februari 2009 09:58 schreef Gurb het volgende:
[..]
hoe bedoel je dat precies? Was de ruwe vloer dunner in de badkamer dan in de andere vertrekken? Ik denk dat dat komt doordat je het gezien hebt toen in de andere kamers de dekvloer (meestal zo'n 5 cm) erin zat, en deze niet in de badkamer zat. Dat komt omdat ze meestal de tegelvloer van de badkamer in de specie leggen, en dan dus meteen het hoogteverschil oplossen.
Kennelijk lagen er bij jou nog wat leidingen op de ruwe vloer, en moesten ze daarom zo'n eind omhoog. Maar dit is niet standaard, meeste leidingen gaan in de ruwe vloer, alleen de verwarming komt in de dekvloer (en een aardingsnetje in de badkamer)
Ik zie het idd, ze hebben daar een leidingplaatvloer toegepast, en een normale kanaalplaat. Dit gebeurt wel vaker, maar meestal nemen ze dan wel overal dezelfde vloerdikte, maar bij jou dus nietquote:Op donderdag 5 februari 2009 20:16 schreef klipper het volgende:
Nee ik heb het inderdaad alleen over de ruwe vloer.
De kanaalplaten welke als eerste gelegd worden.
Op de dunnere vloer kwam niet alleen de badkamer, maar ook een klein deel van een slaapkamer en de gehele overloop.
Dus voor verdere afwerking.
Ben toendertijd dagelijks in het huis geweest.
zie foto, sorry dat hij wat donker is.
[ afbeelding ]
lijken mij beiden kanaalplaatvloeren zoals een VBI A150 en een A200quote:Op vrijdag 6 februari 2009 07:57 schreef Gurb het volgende:
[..]
Ik zie het idd, ze hebben daar een leidingplaatvloer toegepast, en een normale kanaalplaat. Dit gebeurt wel vaker, maar meestal nemen ze dan wel overal dezelfde vloerdikte, maar bij jou dus niet
Beetje onzin , je heb ook gewoon muurdrainsquote:Op donderdag 5 februari 2009 08:58 schreef maok het volgende:
Inderdaad ze berekenen een vrij groot risico in de prijs. Ik heb bij een aannemer gewerkt waar ze heel terughouden waren met drains, ze willen net het risco lopen dat er lekkege ontstaat, als ze dat moeten oplossen kost het veel te veel geld. Zo wilden ze bijvoorbeeld absoluut geen drains tegen de muur aan, dan is het risico op lekkage nog groter dan bij eentje onder de deur.
...
quote:Op woensdag 4 februari 2009 22:07 schreef Ou-Tannu het volgende:
drain onder de deur zeg ik
wat vroeg ie daarvoor?quote:Op zaterdag 7 februari 2009 09:29 schreef dennisdotcom het volgende:
Ik heb pas geleden een aannemer een berekening laten doen voor het renoveren van mijn badkamer, inclusief inloopdouche en ook hij vond het plaatsen van een drain een risicovolle klus en vroeg er berekende alleen daarvoor al een hoop geld!
Weet ik niet precies want het was onderdeel van een totaalprijs, maar hij noemde het wel specifiek en ik merkte dat hij er eigenlijk geen vaste prijs voor af wilde spreken, omdat hij in mijn situatie niet weet hoe de leidingen lopen onder mijn vloer en hoe dat dus aangepast moet worden.quote:
je ziet wel vaker dat de afvoer bij de ingang word gelegd , maar slim is het niet , de best werkende afvoer is met afschot naar de wand. kans is dan gewoon het kleinst dat het toch de badkamer in loopt.quote:Op woensdag 4 februari 2009 20:06 schreef miss_sly het volgende:
wij hebben op aanraden van de aannemer en mijn collega die al jaren in de bouw werkt een drain laten leggen die even breed is als de ingang van de inloopdouche. Wij hebben de drain dan ook bij de ingang liggen, niet tegen de muur, bijvoorbeeld en dan moet hij wel over de volledige breedte zijn.
Staat mooier dan een doucheput , wel onderhoud gevoelig.quote:Op zondag 8 februari 2009 09:34 schreef Babbelzz het volgende:
waarom zijn die drains eigenlijk bedacht?als putjes ook gewoon volstaan?
Is een designkwestie. Een doucheputje en drain sluiten beide aan op een rioleringsbuis van 40 a 50mm.quote:Op zondag 8 februari 2009 09:34 schreef Babbelzz het volgende:
waarom zijn die drains eigenlijk bedacht?als putjes ook gewoon volstaan?
Kijk dan nog maar eens goed op de website van VBIquote:Op vrijdag 6 februari 2009 23:51 schreef Driekeerniks.be het volgende:
[..]
lijken mij beiden kanaalplaatvloeren zoals een VBI A150 en een A200
een leidingvloer ziet er anders uit
gekeken, maar ben niet overtuigd.quote:Op maandag 9 februari 2009 08:24 schreef Gurb het volgende:
[..]
Kijk dan nog maar eens goed op de website van VBI
In het bestek zijn ze beide omschreven als kanaalplaten.quote:Op maandag 9 februari 2009 08:24 schreef Gurb het volgende:
[..]
Kijk dan nog maar eens goed op de website van VBI
als ik de foto zie, heeft de aannemer zich keurig aan het bestek gehouden...en zo hoort hetquote:Op maandag 9 februari 2009 19:57 schreef klipper het volgende:
[..]
In het bestek zijn ze beide omschreven als kanaalplaten.
Dat kloptquote:Op dinsdag 10 februari 2009 00:03 schreef AnneX het volgende:
...
*terugblik en er zijn ook mooie putjes.
Ik zie weinig verschil hoor, een dikke onderschil, en vervolgens 11 kleine kanalen.quote:Op maandag 9 februari 2009 17:41 schreef Driekeerniks.be het volgende:
gekeken, maar ben niet overtuigd.
http://www.leidingvloer.nl/techinfo.htm
de vbi leidingvloer ziet er toch anders uit dan de vloeren op de foto.
Een leidingplaatvloer is ook een kanaalplaatvloer, maar dan dusdanig geconstrueerd dat een aantal kanalen open gemaakt kunnen worden om leidingen in te maken.quote:Op maandag 9 februari 2009 19:57 schreef klipper het volgende:
[..]
In het bestek zijn ze beide omschreven als kanaalplaten.
deze hebben wij en heb ik zelf geplaatst (is niet zo moeilijk als je je maar aan de voorschriften houdt)quote:Op vrijdag 6 februari 2009 23:56 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Beetje onzin , je heb ook gewoon muurdrains
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |