abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65742853
Voor onze nieuwbouwwoning in www.utregsgeluk.nl , zijn we bezig met de meer/minderwerk lijst. we willen graag een instapdouche.

We denken aan een douchecabine van 90x90 (dat is toch wel ruim genoeg???). de drains starten vanaf 80 cm. Moet de drain dan eigenlijk ook 90 cm breed zijn, of loopt het water er ook wel in als de drain 60 of 70 cm breed is?
pi_65743119
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 19:54 schreef Babbelzz het volgende:
Voor onze nieuwbouwwoning in www.utregsgeluk.nl , zijn we bezig met de meer/minderwerk lijst. we willen graag een instapdouche.

We denken aan een douchecabine van 90x90 (dat is toch wel ruim genoeg???). de drains starten vanaf 80 cm. Moet de drain dan eigenlijk ook 90 cm breed zijn, of loopt het water er ook wel in als de drain 60 of 70 cm breed is?
De afvoercapaciteit van die dingen is niet afhankelijk van de breedte, dat maakt dus niet uit.
pi_65743253
90 x 90 cm is groot genoeg als je per stuk niet meer weegt dan 150 kg

loopt het water er ook wel in als de drain 60 of 70 cm breed is?
Als je in het midden mikt tijdens het pissen onder de douche en niet gaat ronddraaien gaat het wel lukken
pi_65743286
wij hebben op aanraden van de aannemer en mijn collega die al jaren in de bouw werkt een drain laten leggen die even breed is als de ingang van de inloopdouche. Wij hebben de drain dan ook bij de ingang liggen, niet tegen de muur, bijvoorbeeld en dan moet hij wel over de volledige breedte zijn.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_65744457
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 20:06 schreef miss_sly het volgende:
wij hebben op aanraden van de aannemer en mijn collega die al jaren in de bouw werkt een drain laten leggen die even breed is als de ingang van de inloopdouche. Wij hebben de drain dan ook bij de ingang liggen, niet tegen de muur, bijvoorbeeld en dan moet hij wel over de volledige breedte zijn.
onzin, alles staat en valt bij het afschot van de vloer.

verder is een putje met een diameter van 50 mm al ruim voldoende om het water af te voeren. De diameter van de afvoer bepaalt de snelheid waarmee het water wegloopt niet de breedte van de drain.
pi_65744551
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 20:33 schreef nodisch18 het volgende:

[..]

onzin, alles staat en valt bij het afschot van de vloer.

verder is een putje met een diameter van 50 mm al ruim voldoende om het water af te voeren. De diameter van de afvoer bepaalt de snelheid waarmee het water wegloopt niet de breedte van de drain.
Uiteraard is de vloer netjes gelegd zodat het afloopt naar de drain. Als je echter de drain niet precies tussen de muren/wanden van je douche laat lopen, maar er zit een cm of 20 tussen, heb je meer kans op wateroverlast.
pi_65744905
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 20:35 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Uiteraard is de vloer netjes gelegd zodat het afloopt naar de drain. Als je echter de drain niet precies tussen de muren/wanden van je douche laat lopen, maar er zit een cm of 20 tussen, heb je meer kans op wateroverlast.
paar tegeltjes een beetje kantelen en klaar is kees.
maar goed, een goot over de gehele breedte is wel veruit het mooist.
pi_65746088
oke, lijkt me helder. Dank voor de reacties!

Nu de echte vraag: is een drain wel zo noodzakelijk bij een instapdouche??? Of volstaat een putje ook, en kunnen we die ruim 850 euro in onze zak houden?
pi_65746223
850 euro? wat voor drain is dat?
pi_65746901
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 21:22 schreef miss_sly het volgende:
850 euro? wat voor drain is dat?
Dat is wat we moeten betalen voor meerwerk, als we geen doucheputje willen en het weggewerkt willen hebben in de tegels?
pi_65747420
potverdorie dat zijn toch geen normale prijzen meer? Wat voor extra handelingen moeten daar nou voor gedaan worden?

Er vanuit gaande dat de vloer iets verhoogd is t.o.v. de rest van de verdieping zullen ze de tegels wat schuiner moeten tegelen, extra stukje afvoergoot en that's it?
pi_65747590
Ach ja, dat is standaard bij nieuwbouw. Alle meerwerk wordt erg duur betaald, daar kan de aannemer namelijk echt goed op verdienen. In dat kader is die 850 euro niet verbazend, inderdaad.

Tja, hoe gaat je instapdouche eruitzien? zit er een douchecabine omheen met deur of alleen wanden met een opening? Ik denk dat een doucheputje zeker ook kan voldoen, maar een drain is wel mooier. Of het 850 euro mooier is, kunnen jullie alleen zelf bepalen.
pi_65747609
drains zijn tof!
pi_65747853
de douchehoek komt in de hoek, we willen er omheen 2 glazen wanden, waarvan er 1 deur is.
pi_65747910
In principe dus helemaal gesloten?
Dan is een putje zeker goed te doen, lijkt me.
pi_65747975
drain onder de deur zeg ik
pi_65748222
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 20:45 schreef nodisch18 het volgende:

[..]

maar goed, een goot over de gehele breedte is wel veruit het mooist.
pi_65748582
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 21:18 schreef Babbelzz het volgende:
oke, lijkt me helder. Dank voor de reacties!

Nu de echte vraag: is een drain wel zo noodzakelijk bij een instapdouche??? Of volstaat een putje ook, en kunnen we die ruim 850 euro in onze zak houden?
Dan zou ik het geld in mijn zak houden, na een paar weken ben je er aan gewend en hoe vaak komt er nu visite in je douche om die drain te bewonderen.
dat het duurder is dan een gewone afvoer ok, maar een meerprijs van ¤400 zou in dat geval meer dan genoeg moeten zijn, uitgaande van een prijs van ongeveer ¤260
pi_65752767

Zo hebben wij het opgelost, een dubbele douche met één enkel afvoerputje. De douche ligt ongeveer 10 cm lager dan de badkamervloer.
pi_65756903
Hoe breed een draingoot is maakt niets uit, hij loost namelijk gewoon op één pijpje van 50 mm doorsnede (soms zelfs 40 mm) dus breedte maakt niets uit.

Dat een draingoot in de nieuwbouw veel kost is gedeeltelijk terecht, en gedeeltelijk geldklopperij.

Ze moeten namelijk in de constructieve vloer al rekening houden met de drain (die is dieper als de standaard dekvloer, en ligt dus in de constructieve vloer) Dit betekend soms wapening aanpassen, leidingverloop aanpassen, en natuurlijk erg veel nadenken, controleren en aanpassen op de bouw.
En vooral voor dat nadenken, controleren en herstellen van hetgeen niet goed is gegaan wordt er goed geld gerekend.
Bij de meeste meerwerk dingen is het zo: ze rekenen dat ze het voor dat geld eigenlijk 2x kunnen doen, want het gaat nog wel eens fout
  donderdag 5 februari 2009 @ 08:58:26 #21
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_65757179
Inderdaad ze berekenen een vrij groot risico in de prijs. Ik heb bij een aannemer gewerkt waar ze heel terughouden waren met drains, ze willen net het risco lopen dat er lekkege ontstaat, als ze dat moeten oplossen kost het veel te veel geld. Zo wilden ze bijvoorbeeld absoluut geen drains tegen de muur aan, dan is het risico op lekkage nog groter dan bij eentje onder de deur.

Maar ts, heb je al gekeken naar afvoerputjes ter grote van een tegel (waar je dus ook een tegel op kunt leggen) die zijn ook erg mooi (dan loopt het water zeg maar in de 'voeg'). Eventueel zou je dat achteraf door een klusjes man kunnen doen, dan scheelt dat weer een hoop geld wat de aannemer door moet sluisen naar de projectontwikkelaar/ onderaannemer enz (die willen namelijk allemaal een percentage hebben wat het totaal vaak zo duur maakt). Als je achteraf nog aanpassingen wilt doen, probeer dan wel er achter te komen hoe het er nu uit gaan zien (als het putje bijvoorbeeld tussen 2 tegels ligt is bovenstaande oplossing moeilijker te realiseren. Kijk ook of je zelf later ook nog extra tegels kunt regelen voor als er tegels beschadigen of bestel wat extra tegels als meerwerk.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_65757391
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 08:58 schreef maok het volgende:
Inderdaad ze berekenen een vrij groot risico in de prijs. Ik heb bij een aannemer gewerkt waar ze heel terughouden waren met drains, ze willen net het risco lopen dat er lekkege ontstaat, als ze dat moeten oplossen kost het veel te veel geld. Zo wilden ze bijvoorbeeld absoluut geen drains tegen de muur aan, dan is het risico op lekkage nog groter dan bij eentje onder de deur.
Heel herkenbaar verhaal, maar het is in mijn ogen een zwaktebod van de aannemer, want met een klein beetje aandacht op de bouw kan er met een draingoot net zo weinig fout gaan als met een normaal doucheputje. Alleen die aandacht wordt er meestal niet aan gegeven, en dan gaat het sneller fout bij een draingoot (te ver van de wand, onder de tegels, te grote of te kleine kitnaad, draingoot ligt te diep, te laag, niet waterpas, enz, enz)

En een draintegel is zeker een goed alternatief!
pi_65757707
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 09:09 schreef Gurb het volgende:

[..]

Heel herkenbaar verhaal, maar het is in mijn ogen een zwaktebod van de aannemer, want met een klein beetje aandacht op de bouw kan er met een draingoot net zo weinig fout gaan als met een normaal doucheputje. Alleen die aandacht wordt er meestal niet aan gegeven, en dan gaat het sneller fout bij een draingoot (te ver van de wand, onder de tegels, te grote of te kleine kitnaad, draingoot ligt te diep, te laag, niet waterpas, enz, enz)

En een draintegel is zeker een goed alternatief!
En ook deels onzin.
Woon zelf ook in een nieuwbouwhuis, en de vloerplaten waar de douche ruimte gesitueerd was, waren dan ook een flink stuk dunner dan de andere platen, maar na aanleg was de vloer 5 cm hoger dan de andere ruimten, een pijp van 90 kon er nog in weggewerkt worden.
pi_65758376
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 09:27 schreef klipper het volgende:

[..]

En ook deels onzin.
Woon zelf ook in een nieuwbouwhuis, en de vloerplaten waar de douche ruimte gesitueerd was, waren dan ook een flink stuk dunner dan de andere platen, maar na aanleg was de vloer 5 cm hoger dan de andere ruimten, een pijp van 90 kon er nog in weggewerkt worden.
hoe bedoel je dat precies? Was de ruwe vloer dunner in de badkamer dan in de andere vertrekken? Ik denk dat dat komt doordat je het gezien hebt toen in de andere kamers de dekvloer (meestal zo'n 5 cm) erin zat, en deze niet in de badkamer zat. Dat komt omdat ze meestal de tegelvloer van de badkamer in de specie leggen, en dan dus meteen het hoogteverschil oplossen.
Kennelijk lagen er bij jou nog wat leidingen op de ruwe vloer, en moesten ze daarom zo'n eind omhoog. Maar dit is niet standaard, meeste leidingen gaan in de ruwe vloer, alleen de verwarming komt in de dekvloer (en een aardingsnetje in de badkamer)
  donderdag 5 februari 2009 @ 12:10:10 #25
27055 Driekeerniks.be
Spam-verdelger klasse 2
pi_65762229
de breedte van zo'n drain is puur esthetisch. dus ik zou voor de volle breedte gaan.
850 euro is idd erg veel, maar dat komt idd omdat het meerwerk is en anders is dan standaard.

ik zou zelf voor een normaal putje gaan..kan ook heel netjes zijn.
© www.driekeerniks.be
pi_65762687
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 00:18 schreef Portugalia het volgende:
[ afbeelding ]

Zo hebben wij het opgelost, een dubbele douche met één enkel afvoerputje. De douche ligt ongeveer 10 cm lager dan de badkamervloer.
! die douche .. zo TOF
pi_65776360
Oke, dank voor jullie reacties.
De douchehoek wordt standaard aflopend anagelegd, dan gaan we gewoon voor optie: doezputje
voor dat geld hebben we dan alweer 1,5 ticket naar Bangkok uitgespaard!
pi_65778653
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 09:58 schreef Gurb het volgende:

[..]

hoe bedoel je dat precies? Was de ruwe vloer dunner in de badkamer dan in de andere vertrekken? Ik denk dat dat komt doordat je het gezien hebt toen in de andere kamers de dekvloer (meestal zo'n 5 cm) erin zat, en deze niet in de badkamer zat. Dat komt omdat ze meestal de tegelvloer van de badkamer in de specie leggen, en dan dus meteen het hoogteverschil oplossen.
Kennelijk lagen er bij jou nog wat leidingen op de ruwe vloer, en moesten ze daarom zo'n eind omhoog. Maar dit is niet standaard, meeste leidingen gaan in de ruwe vloer, alleen de verwarming komt in de dekvloer (en een aardingsnetje in de badkamer)
Nee ik heb het inderdaad alleen over de ruwe vloer.
De kanaalplaten welke als eerste gelegd worden.
Op de dunnere vloer kwam niet alleen de badkamer, maar ook een klein deel van een slaapkamer en de gehele overloop.
Dus voor verdere afwerking.
Ben toendertijd dagelijks in het huis geweest.

zie foto, sorry dat hij wat donker is.

[ Bericht 2% gewijzigd door klipper op 05-02-2009 20:32:12 ]
pi_65789238
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 20:16 schreef klipper het volgende:
Nee ik heb het inderdaad alleen over de ruwe vloer.
De kanaalplaten welke als eerste gelegd worden.
Op de dunnere vloer kwam niet alleen de badkamer, maar ook een klein deel van een slaapkamer en de gehele overloop.
Dus voor verdere afwerking.
Ben toendertijd dagelijks in het huis geweest.

zie foto, sorry dat hij wat donker is.
[ afbeelding ]

Ik zie het idd, ze hebben daar een leidingplaatvloer toegepast, en een normale kanaalplaat. Dit gebeurt wel vaker, maar meestal nemen ze dan wel overal dezelfde vloerdikte, maar bij jou dus niet
  vrijdag 6 februari 2009 @ 23:51:53 #30
27055 Driekeerniks.be
Spam-verdelger klasse 2
pi_65819582
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 07:57 schreef Gurb het volgende:

[..]

Ik zie het idd, ze hebben daar een leidingplaatvloer toegepast, en een normale kanaalplaat. Dit gebeurt wel vaker, maar meestal nemen ze dan wel overal dezelfde vloerdikte, maar bij jou dus niet
lijken mij beiden kanaalplaatvloeren zoals een VBI A150 en een A200
een leidingvloer ziet er anders uit
© www.driekeerniks.be
  vrijdag 6 februari 2009 @ 23:56:39 #31
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_65819710
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 08:58 schreef maok het volgende:
...
Beetje onzin , je heb ook gewoon muurdrains

quote:
Op woensdag 4 februari 2009 22:07 schreef Ou-Tannu het volgende:
drain onder de deur zeg ik
, lijkt me niet , of je moet een drain hebben met een 2-delig rooster
Ik ben inmiddels overleden
pi_65823808
Ik heb pas geleden een aannemer een berekening laten doen voor het renoveren van mijn badkamer, inclusief inloopdouche en ook hij vond het plaatsen van een drain een risicovolle klus en vroeg er berekende alleen daarvoor al een hoop geld!
pi_65824762
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 09:29 schreef dennisdotcom het volgende:
Ik heb pas geleden een aannemer een berekening laten doen voor het renoveren van mijn badkamer, inclusief inloopdouche en ook hij vond het plaatsen van een drain een risicovolle klus en vroeg er berekende alleen daarvoor al een hoop geld!
wat vroeg ie daarvoor?
pi_65825339
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 11:07 schreef Babbelzz het volgende:
wat vroeg ie daarvoor?
Weet ik niet precies want het was onderdeel van een totaalprijs, maar hij noemde het wel specifiek en ik merkte dat hij er eigenlijk geen vaste prijs voor af wilde spreken, omdat hij in mijn situatie niet weet hoe de leidingen lopen onder mijn vloer en hoe dat dus aangepast moet worden.
pi_65825677
en, heb je t wel laten aanleggen?
  zaterdag 7 februari 2009 @ 21:47:45 #36
545 dop
:copyright: dop
pi_65835812
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 20:06 schreef miss_sly het volgende:
je ziet wel vaker dat de afvoer bij de ingang word gelegd , maar slim is het niet , de best werkende afvoer is met afschot naar de wand. kans is dan gewoon het kleinst dat het toch de badkamer in loopt.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  FOK!fotograaf zaterdag 7 februari 2009 @ 22:46:09 #37
17893 Forno
pi_65837116
Ik heb vandaag ook een douchegoot besteld, voor de toekomstige badkamert. Een met flens rondom de wateropvangbak. Minder kans op lekkage, omdat je een bredere kitlaag tussen tegel en drain kan leggen.

Ik leg hem tegen de wandzijde met rondom ongeveer 10cm tegelwerk.
pi_65842915
waarom zijn die drains eigenlijk bedacht?als putjes ook gewoon volstaan?
  zondag 8 februari 2009 @ 10:25:40 #39
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_65843355
quote:
Op zondag 8 februari 2009 09:34 schreef Babbelzz het volgende:
Staat mooier dan een doucheput , wel onderhoud gevoelig.
Heb er hier ook één , worden snel ranzig die dingen
  FOK!fotograaf zondag 8 februari 2009 @ 13:12:14 #40
17893 Forno
pi_65844714
quote:
Op zondag 8 februari 2009 09:34 schreef Babbelzz het volgende:
Is een designkwestie. Een doucheputje en drain sluiten beide aan op een rioleringsbuis van 40 a 50mm.
Afschot is belangrijk, altijd naar het putje/drain toe. En minimaal 1,6 cm / 100cm. Anders loopt het niet snel genoeg weg of blijven er plasjes liggen.

Het is meer werk om een drain aan te leggen dan een putje. Dus uitvoeringstechnisch is het een klein stapje terug zelfs. Maar het oog wil ook wat.
pi_65871412
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 23:51 schreef Driekeerniks.be het volgende:

[..]

lijken mij beiden kanaalplaatvloeren zoals een VBI A150 en een A200
een leidingvloer ziet er anders uit
Kijk dan nog maar eens goed op de website van VBI
  maandag 9 februari 2009 @ 17:41:37 #42
27055 Driekeerniks.be
Spam-verdelger klasse 2
pi_65886896
quote:
Op maandag 9 februari 2009 08:24 schreef Gurb het volgende:

[..]

gekeken, maar ben niet overtuigd.
http://www.leidingvloer.nl/techinfo.htm
de vbi leidingvloer ziet er toch anders uit dan de vloeren op de foto.
© www.driekeerniks.be
pi_65890999
quote:
Op maandag 9 februari 2009 08:24 schreef Gurb het volgende:

[..]

In het bestek zijn ze beide omschreven als kanaalplaten.
  maandag 9 februari 2009 @ 23:11:10 #44
27055 Driekeerniks.be
Spam-verdelger klasse 2
pi_65898831
quote:
Op maandag 9 februari 2009 19:57 schreef klipper het volgende:

[..]

als ik de foto zie, heeft de aannemer zich keurig aan het bestek gehouden...en zo hoort het
© www.driekeerniks.be
pi_65900308
Over de diskussie over wel/niet de mooie douchegoot:

Wat mij betreft hadden we gewoon een putje moeten nemen, na 3 jaar gebruik van de goot.
De kitnaden slaan zwart uit, want een beetje waterdruppels blijft er staan.
En de zooi in de goot ondanks naspoelen - waterverbruik - van haren en vettige zeepresten.

*terugblik en er zijn ook mooie putjes.
  dinsdag 10 februari 2009 @ 01:01:19 #46
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_65901355
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 00:03 schreef AnneX het volgende:
...
*terugblik en er zijn ook mooie putjes.
Dat klopt

pi_65903451
quote:
Op maandag 9 februari 2009 17:41 schreef Driekeerniks.be het volgende:

gekeken, maar ben niet overtuigd.
http://www.leidingvloer.nl/techinfo.htm
de vbi leidingvloer ziet er toch anders uit dan de vloeren op de foto.
Ik zie weinig verschil hoor, een dikke onderschil, en vervolgens 11 kleine kanalen.

En misschien is het wel een vloer van dycore, of van betonson, of holcim, of wildo, of wie dan ook.
quote:
Op maandag 9 februari 2009 19:57 schreef klipper het volgende:

[..]

Een leidingplaatvloer is ook een kanaalplaatvloer, maar dan dusdanig geconstrueerd dat een aantal kanalen open gemaakt kunnen worden om leidingen in te maken.
pi_65904079
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 01:01 schreef Enchanter het volgende:

[..]

Dat klopt

[ afbeelding ]
wow, zie je wel : er zijn ook DESIGN putjes. zucht.
pi_65904521
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 23:56 schreef Enchanter het volgende:

[..]

Beetje onzin , je heb ook gewoon muurdrains

[ afbeelding ]
deze hebben wij en heb ik zelf geplaatst (is niet zo moeilijk als je je maar aan de voorschriften houdt)

enig nadeeltje vind ik dat ik een ontluchter onder onze wasbak heb moeten plaatsen (zitten op dezelfde afvoer onder de grond) zodat hij daarvandaan lucht kan happen, anders ging de drain gorgelen en liep hij leeg. met de ontluchter erbij blijft de drain gewoon volzitten (dus een effectief waterslot tegen stank) en hebben we geen gorgelgeluid meer
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  dinsdag 10 februari 2009 @ 09:43:02 #50
188787 Tollywood
Ik parkeer em der zo in!
pi_65904578
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 01:01 schreef Enchanter het volgende:

[..]

Dat klopt

[ afbeelding ]
mooie putjes
Ik schenk geld aan de armen.... in het bijzonder mijn linker en mijn rechterarm.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')