Van depers.nl van 10 februari trouwens:
Braafheid: Hard en snel
Gepubliceerd: dinsdag 10 februari 2009 11:29
Met een gezonde spanning in het lichaam meldde Edson Braafheid (25) zich deze week voor de eerste keer in zijn leven bij het Nederlands elftal. Hij stapte de kleedkamer binnen en gaf iedereen een hand. Om zich even voor te stellen.
Hard en snel, gaf bondscoach Bert van Marwijk eerder op als de kwalificaties van de linksachter van FC Twente. Daarom riep hij Braafheid op voor de interland met Tunesië. De verdediger kan zich er wel in vinden. ,,In verdedigend opzicht gaat dat wel op, ja. Als het moet, grijp ik in. Bovendien ben ik vlug genoeg om het nodige te herstellen als de situatie daar om vraagt.''
Van Marwijk volgt de voormalige speler van FC Utrecht al enige tijd met interesse. Braafheid echter zegt dat Oranje nooit door zijn hoofd heeft gespookt, totdat zijn naam twee weken terug ineens opdook in de voorlopige selectie. ,,Ik heb me er nooit zo mee bezig gehouden. Mijn doel is goed presteren met de club. Dat is altijd de basis.''
Door het ontbreken van Giovanni van Bronckhorst en Tim de Cler kon het debuut van Braafheid in de groep van Oranje wel eens een serieuze zaak worden. Van Marwijk liet doorschemeren dat de in Paramaribo geboren speler mogelijk meedoet in Tunis. Ook dat is langs hem heen gegaan, zegt Braafheid. ,,Ik wacht af. Dat ik er bij ben, is al een mooie ervaring. Ik ben hier om te genieten.''
Toch was het zondag nog even schrikken, een dag voor de eerste training in de ArenA. Tegen De Graafschap 'overleefde' Braafheid twee forse tackles op de enkels. ,,De schade is beperkt gebleven tot een flinke blauwe plek. Dat is dan weer een meevaller.''
Verder liet hij niets aan het toeval over. Na de wedstrijd De Graafschap - FC Twente (2-2) vertrok Braafheid alvast richting Amsterdam, naar zijn ouderlijk huis. Hij overnachtte in de buurt van het stadion van Ajax en vermeed de volgende ochtend het risico van een file. ,,Natuurlijk wilde ik op tijd zijn.''
Sinds 2007 speelt Braafheid voor FC Twente. Eerder kwam hij uit voor FC Utrecht, de club waarmee hij in 2004 de nationale beker won. In 2006 werd Braafheid onder leiding van Foppe de Haan Europees kampioen met Jong Oranje. Eind vorig jaar speelde hij in Nederland B, in de verloren interland met Jong Zweden.
Braafheid kan op meerdere posities in de defensie voetballen. Aanvankelijk was hij bij FC Twente centrale verdediger. ,,Door de komst van Douglas is dat veranderd. Hij ging op mijn positie spelen, ik keerde terug naar de plaats van linksback. Daar stond ik ook bij FC Utrecht. Ik was daar zeker niet ontevreden over. Op mijn huidige positie speel ik het liefst. Volgens mij kom ik er het best tot mijn recht.''
Hij heeft de komende weken een druk programma. Met FC Twente strijdt Braafheid nog op drie fronten, de UEFA Cup, de nationale beker en de competitie. ,,Mooier kan het eigenlijk niet'', zegt de speler. ,,Bij de club gaat het geweldig. Mede daaraan heb ik mijn uitverkiezing voor Oranje te danken. Nee, ik denk niet dat het allemaal te veel wordt. Hopelijk gaan we nog even op deze voet verder. Hoe meer, hoe mooier.''