http://press.thelancet.com/antidepressantscomparefinal.pdfquote:De antidepressiva sertraline (Zoloft) en escitalopram (Lexapro) zijn de beste moderne antidepressiva. Dat komt naar voren uit een meta-analyse van de resultaten van 117 onderzoeken uitgevoerd tussen 1991 en 2007. Bij de studies waren in totaal 25.000 depressieve patiënten betrokken. De uitkomsten van de analyse verschenen in het jongste nummer van het medische tijdschrift The Lancet.
Onder de geteste medicijnen waren ook bekende kaskrakers als fluoxetine (Prozac) en paroxetine (Seroxat). Alle middelen behoorden tot de zogeheten selectieve serotonineheropnameremmers (SSRI’s), die ervoor zorgen dat de signaalstof serotonine in de hersenen hoog blijft.
Sertraline en escitalopram komen volgens de onderzoekers, verbonden aan de universiteiten van Verona (Italië) en Toronto (Canada), als beste uit de bus als het gaat om werkzaamheid en acceptatie door de patiënt. Sertraline was bijvoorbeeld 25 procent meer werkzaam dan fluoxetine en 22 procent meer dan paroxetine. Escitalopram was dat respectievelijk 32 procent en 30 procent.
Ook mirtazapine (Remeron) en venlafaxine (Efexor) scoorden vergelijkbaar, maar niet op het punt van de acceptatie. Behandelingen met sertraline en escitalopram werden minder vaak onderbroken dan met mirtazapine en venlafaxine.
De onderzoekers concluderen dat Zoloft en Lexapro de beste keus lijken bij de behandeling van mensen die matig tot ernstig depresssief zijn. Het voordeel van Zoloft is volgens hen dat dit middel in de meeste landen goedkoper is dan Lexapro. Bron:refdag
Eens.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 18:06 schreef HeaRt_woRm het volgende:
AD wordt veel te snel voorgeschreven
ook EENS,quote:
Soms.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 18:06 schreef HeaRt_woRm het volgende:
nog wel ja, gelukkig is er wel een omslag gaande, maar dat duurt nog even voordat dat common sene isquote:Op dinsdag 3 februari 2009 18:06 schreef HeaRt_woRm het volgende:
quote:Op donderdag 5 februari 2009 02:27 schreef GasTurbine het volgende:
De beste remedie tegen een depressie is toch wel dat de patient zelf doorheeft en in zichzelf gelooft dat hij geen AD nodig heeft. Maar dat zijn mijn depressieve 2 cents.
Dat dus..quote:Op donderdag 5 februari 2009 14:30 schreef Re het volgende:
omega 3/6 kan inderdaad wel helpen ja, en het zou zo moeten zijn dat ADs alleen bij zware depressie voorgeschreven zou moeten worden, maar ja soms als er een scheet dwarszit mag je al aan de prozac
Dus als je bijvoorbeeld echt een rotdag/rotweek hebt, gewoon in een dipje zit zou dat dus kunnen helpen? (ervan uitgaande dat je dan te weinig omega 3 en 6 binnenkrijgt en dat zijn volgens mij toch erg veel mensen)quote:Op donderdag 5 februari 2009 14:30 schreef Re het volgende:
omega 3/6 kan inderdaad wel helpen ja, en het zou zo moeten zijn dat ADs alleen bij zware depressie voorgeschreven zou moeten worden, maar ja soms als er een scheet dwarszit mag je al aan de prozac
quote:Op donderdag 5 februari 2009 14:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
[..]
Dus als je bijvoorbeeld echt een rotdag/rotweek hebt, gewoon in een dipje zit zou dat dus kunnen helpen? (ervan uitgaande dat je dan te weinig omega 3 en 6 binnenkrijgt en dat zijn volgens mij toch erg veel mensen)
Maar het is weer niet zo dat bij een zware depressie door serotoninegebrek (ofzo) als je dan grote hoeveelheden omega 3 en 6 neemt dat dat kan verbeteren? Geen idee wat er precies voor werkende stoffen in AD zitten, maar ik zou mij iig beter voelen met wat omega 3 en 6 dan bij pillen waar je verslaafd aan raakt
Het lijkt me tof als huisartsen en psychologen in actief contact staan met datingbureaus, wandelclubs, sportverenigingen en biljart/bridgeclubs voor de wat oudere mensch, doorgaans is dat toch echt een oplossing ipv altijd maar dure medicijnen voorschrijven. Want vergeet niet: Baten deze gezonde activiteiten niet, dan schaden ze ook niet. Als het niet blijkt te werken kun je alsnog een greep doen in het medicijnenkastje, maar laat die farmaceuten eerst maar eens lekker creperen met hun rotzooi.quote:Op woensdag 4 februari 2009 21:51 schreef Re het volgende:
[..]
nog wel ja, gelukkig is er wel een omslag gaande, maar dat duurt nog even voordat dat common sene is
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |