Op het gebied van domheid wel jaquote:Op dinsdag 3 februari 2009 19:12 schreef KirkLazarus het volgende:
Maastricht is superieur aan de rest van Limburg
Bhwahahaha!!!!quote:Op dinsdag 3 februari 2009 19:12 schreef KirkLazarus het volgende:
Wat maakt Maastricht beter dan Sittard op Kerkrade?quote:Op dinsdag 3 februari 2009 19:12 schreef KirkLazarus het volgende:
Maikuuulquote:Op dinsdag 3 februari 2009 19:35 schreef MxM het volgende:
[..]
Wat maakt Maastricht beter dan Sittard op Kerkrade?
Afgelopen 35 jaar zat je ook bij een fusie-club.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 17:33 schreef TheYoung1 het volgende:
Ongeloofloos........ Mn vader draait zich om in zn graf...
Hopen dat de stichting nu niet gaat bezwijken onder de druk die er nu zeker op hun schouders rust. Ik kan me voor mezelf niet voorstellen, dat ik nį 35 jaar Rodabezoeken, naar een fusie-club ga kijken. Al worden de wedstrijden in het oh zo prachtige PLS gespeeld....
Gitzwarte en diep droeve dag is dit.
Ik HĮĮT bobo's
Je kent Roda blijkbaar niet.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 12:19 schreef NoMercy285 het volgende:
Kerkrade en Sittard is een wereld van verschil, dįt is nou ook het probleem.
Ja, Roda bijvoorbeeld stamt ook uit meerdere fusieclubs, echter een stadsfusie is wat anders dan een streekfusie... dit gaat er gewoon niet in bij de limburgers..
zucht...quote:Op dinsdag 3 februari 2009 19:47 schreef Loohcs het volgende:
[..]
Afgelopen 35 jaar zat je ook bij een fusie-club.
Waarom?quote:Op dinsdag 3 februari 2009 20:06 schreef TheYoung1 het volgende:
[..]
zucht...
Dat klopt ja. Maar 1954, was het toen geloof ik, vergelijken met 2009.... Slecht argument dus.
1962, maar dat doet er niet toe, net zomin als het er toe doet dat Roda een fusieclub is. Dat doet namelijk niets af aan het feit dat mijn Roda vandaag geliquideerd is.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 20:06 schreef TheYoung1 het volgende:
[..]
zucht...
Dat klopt ja. Maar 1954, was het toen geloof ik, vergelijken met 2009.... Slecht argument dus.
De stichting heeft nog niet toe gegeven. Hoop doet leven!!!quote:Op dinsdag 3 februari 2009 20:09 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
1962, maar dat doet er niet toe, net zomin als het er toe doet dat Roda een fusieclub is. Dat doet namelijk niets af aan het feit dat mijn Roda vandaag geliquideerd is.
Alweder zucht en een gaap bij deze...quote:
Ik vrees dat dat een achterhoedegevecht wordt.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 20:14 schreef TheYoung1 het volgende:
[..]
De stichting heeft nog niet toe gegeven. Hoop doet leven!!!
Jij komt met een domme opmerking dat 1954 niet te vergelijken is met 2009, dat is dus wel zo. Shit happens voor je, maar ik weet zeker dat je over 2 jaar al in je FC Limburg shirtje staat te juichen.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 20:28 schreef TheYoung1 het volgende:
[..]
Alweder zucht en een gaap bij deze...
Net zoals bij het gross van de nederlandse profclubs?
Pff, dat denk ik niet. When it's over it's over!quote:Op dinsdag 3 februari 2009 20:47 schreef Fetai het volgende:
[..]
Jij komt met een domme opmerking dat 1954 niet te vergelijken is met 2009, dat is dus wel zo. Shit happens voor je, maar ik weet zeker dat je over 2 jaar al in je FC Limburg shirtje staat te juichen.
Je bent een kenner merk ik. Goed op de hoogte dat in Aachen een stadion, met een capaciteit van 30.000, in aanbouw is.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 20:40 schreef gebruikersnaam het volgende:
Dan kunnen ze nog beter met achen fuseren .en vanuit kerkraden in duitsland gaan spelen
quote:Op dinsdag 3 februari 2009 12:19 schreef NoMercy285 het volgende:
Kerkrade en Sittard is een wereld van verschil, dįt is nou ook het probleem.
Ja, Roda bijvoorbeeld stamt ook uit meerdere fusieclubs, echter een stadsfusie is wat anders dan een streekfusie... dit gaat er gewoon niet in bij de limburgers..
Dude, als je op mijn laatste zin gaat, ik bedoel het zoals ik het typ! DIT GAAT ER GEWOON NIET IN BIJ DE LIMBURGERS... oftewel.. WIJ PIKKEN DEZE GANG VAN ZAKEN NIET. met je debiele commentaar hier in rodatopics altijd..quote:
Niet gaan generaliseren he.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 23:08 schreef NoMercy285 het volgende:
[..]
[..]
Dude, als je op mijn laatste zin gaat, ik bedoel het zoals ik het typ! DIT GAAT ER GEWOON NIET IN BIJ DE LIMBURGERS... oftewel.. WIJ PIKKEN DEZE GANG VAN ZAKEN NIET. met je debiele commentaar hier in rodatopics altijd..
Doen het financieel allemaal wel aardig volgens mij. Ik zie - maar dat is bij RODA en Fortuna ook zo - TOP Oss en Den Bosch of RKC en Den Bosch toch écht niet gezelig samen naar het voetbal gaan onder de noemer FC Noord Brabant Centraalquote:Op woensdag 4 februari 2009 02:23 schreef reem het volgende:
Ik ben benieuwd wanneer in Brabant de fusiegolf ontketend wordt. Daar zitten ook gewoon teveel clubs die op het (op één na) hoogste niveau mee willen doen.
Stel je voor dat je complete club 1000 km naar het Oosten verhuist, met spelers, technische staf en al. Blijf je dan nog fan, want het is toch je lokįle trots?quote:Atlante Futbol Club, is a Mexican professional football club. The club is from the start of the 2007-08 season based in Cancśn, Mexico, relocated from Mexico City.
Eigenlijk geen KNJB in dit geval, want RODA pakt altijd punten van PSV af. Misschien dat dat na de fusie wel niet meer gebeurt en dan het Ajax nóg minder kans op een kampioenschapquote:Op woensdag 4 februari 2009 03:39 schreef Freeflyer het volgende:
KNJB
Waarom meen je dat ze geen nieuwe club starten maar Roda gewoon de nek omdraaien? Juist, om onder Roda's Eredivisielicentie verder te kunnen...quote:Op woensdag 4 februari 2009 03:39 schreef Freeflyer het volgende:
Dus... om het de KNJB moeilijker te maken zou Cambuur de inhaalwedstrijd tegen Zwolle moeten winnen. Dan is Fortuna n.l. verzekerd van nacompetitie voetbal...
Maareh over die licentie he.. Mag een fusieclub eigenlijk wel in de eredivisie starten? Moeten ze niet gewoon in de Jupiler League starten net zoals AGOVV en Omniworld destijds?
Het is in principe een nieuwe club, in die zin kun je het vergelijken met het bedrijfsleven waarin een merger ook zorgt voor een nieuw KvK nummer.
Er zal amper iemand daar zijn...quote:Op dinsdag 3 februari 2009 23:58 schreef vitessezuid113 het volgende:
Nog steeds rustig gebleven in Limburg ?
Morgen AZ - Roda JC ben benieuwd of het alleen maar bij spreekkoren blijft en spandoeken.
Ren masaal het veld op, met 300 punten aftrek degradeer je welquote:Op woensdag 4 februari 2009 06:29 schreef DarkShine het volgende:
[..]
Waarom meen je dat ze geen nieuwe club starten maar Roda gewoon de nek omdraaien? Juist, om onder Roda's Eredivisielicentie verder te kunnen...
Op naar degradatie (dat legt een enorme bom onder een fusie)!
quote:Op woensdag 4 februari 2009 07:59 schreef dekilo het volgende:
Poeh poeh gisteren 70 man in Sittard geprotesteerd en 50 in Kerkrade poeh poeh
quote:Onrust rond stadions Fortuna en Roda
Uitgegeven: 3 februari 2009 22:27
Laatst gewijzigd: 3 februari 2009 22:27
KERKRADE/SITTARD - De politie heeft dinsdagavond in Kerkrade een Rodafan gearresteerd die een zelfgemaakt projectiel bij zich had. Dat gebeurde tijdens een demonstratie van aanhangers van Roda JC bij het stadion van de Limburgse eredivisionist, liet de politie weten.
Tussen de veertig en vijftig fans protesteerden tegen de fusieplannen van de besturen van Roda JC en Fortuna Sittard. Ze plaatsten waxinelichtjes in de vorm van de letters RIP voor de hoofdingang van het stadion.
Vervolgens trokken ze naar het oude stadion Kaalheide, waar een jeugdwedstrijd was. De sfeer dreigde grimmig te worden, tot de politie verscheen en de fans vertrokken.
Op de Markt in Sittard staken zeventig Fortunafans vuurwerk af en ze scandeerden leuzen. Vervolgens trokken ze naar het Fortunastadion, waar ook vuurwerk werd afgestoken. Rond negen uur keerde de rust in Kerkrade en Sittard weer.
quote:Samen naar de top
Roda JC en Fortuna Sittard houden met ingang van het nieuwe seizoen op te bestaan als zelfstandige voetbalclub. Ze vormen samen een nieuwe topclub met een Limburgse identiteit.
De club gaat spelen in het Parkstad Limburg Stadion.
In en bij het Sittardse stadion zal de zogenaamde talentontwikkeling worden ondergebracht. Niet alleen zal de jeugdopleiding hier een plaats krijgen, ook wil de provincie Limburg een centrum voor sportontwikkeling en -vernieuwing uit de grond stampen.
Dit staat in de rapportage die de Stuurgroep Topvoetbal in Limburg in opdracht van beide clubs en de provincie maakte. De stuurgroep is ervan overtuigd dat het Limburgse bedrijfsleven in zal stappen in de nieuwe fusieclub. Beide clubs apart lukt het niet hun begroting op te schroeven naar een niveau dat perspectief biedt voor de toekomst. De besturen van beide fusiepartners ondersteunen het advies van de stuurgroep. De Stichting Administratiekantoor Roda JC en de Stichting Stichting Roda JC beraden zich op hun standpunt.
De stuurgroep stelt dat uit onderzoek is gebleken dat Fortuna Sittard structureel geld tekort zal blijven komen en dat ook Roda JC binnen niet al te lange termijn tegen zijn financiėle grenzen aan zal lopen.
De directeuren Hans Erkens van Fortuna en Huub Narinx van Roda JC brachten gistermorgen de medewerkers, spelers en technische staf van hun clubs op de hoogte.
Toen het nieuws om tien uur naar buiten kwam, regende het reacties. Op de supporterssites regeerden ongeloof en woede. Bij het Roda-stadion leverde een aantal supporters zijn seizoenkaart in. ’s Avonds verzamelden zich zowel in Kerkrade als Sittard tientallen supporters.
Een Rodafan werd opgepakt met een zelfgemaakt projectiel.
In Kerkrade werd een vriendschappelijk duel tussen jeugdteams van Roda JC en Borussia Mönchengladbach gestaakt, toen enkele tientallen supporters in sportpark Kaalheide het veld opgingen. De politie haalde hen van het veld.
Bron: Pravda
quote:‘Fusie steek in de rug’
WOEDE Fans overvallen door nieuws
Patrick van Tilburg, woordvoerder van deWest Side Ultra’s, vindt het ‘belachelijk’ dat de fans niet op de hoogte zijn gebracht over de naderende fusie. „Dat is namelijk wel zo afgesproken met Roda. Verder hebben wij nog geen plan en gedegen onderzoek gezien en is er, naar onze informatie, nog geen onze informatie, nog geen enkele toezegging van een sponsor. Daar zijn wij zeker niet blij mee.
Er zullen absoluut zeker nog acties volgen, want wij willen onze club niet zonder slag of stoot ten onder laten gaan.”
Richard Koenen, voorzitter van de supportersvereniging van Fortuna Sittard, zegt de bekendmaking van de aanstaande fusie bekendmaking van de aanstaande fusie te voelen ‘als een steek in de rug’. „Het ene moment ben je nog bezig met een feest over het eventueel behalen van een periodetitel, terwijl je als het ware een minuut later hoort dat je gaat fuseren met je aartsvijand.
Dat is voor ons een klap in het gezicht.Wij gaan ons nu beraden over welke stappen we hier tegen nog kunnen nemen.”
Bart Urlings, woordvoerder van Roda’s supportersvereniging Fanproject, is teleurgesteld over de aanstaande fusie. „Er is volgens ons een prestigeproject gestart, dat nu koste wat kost doorgang moet vinden.
Wij snappen totaal niet waar dit goed voor is.”
Wil Meijers, mede-initiatiefnemer Wil Meijers, mede-initiatiefnemer van de stichting Trots Op Fortuna (TOF), snapt de ‘verschrikkelijke haast’ van beide clubbesturen niet.
Hij zegt nog hoop te hebben de fusie te kunnen tegenhouden. „Naar mijn gevoel krijgen we de begroting van Fortuna binnen nu en twee maanden nog sluitend. hebben op dit moment namelijk We hebben op dit moment namelijk al 280.000 euro van de donateurs in kas. Het is daarnaast voor ons gemakkelijker dan bij Roda JC om, zeker gezien het aantal bedrijven in ons achterland, nieuwe sponsors te vinden.We zijn echt nog niet verloren.”
quote:Stichting nog steeds verdeeld
STANDPUNT Als stemmen staken, beslist preses
VOETBAL – De druk op de Stichting Roda JC is na het bekend worden van de fusieplannen groter geworden.
Het hoogste orgaan kan het samengaan namelijk blokkeren. Daarmee voorkomt ze dat Roda opgaat in een andere vereniging. Maar de leden beseffen tegelijkertijd dat een veto het einde van de club kan betekenen.
De fanatieke supporters eisen al geruime tijd dat de Stichting zich onvoorwaardelijk tegen een fusie uitspreekt, omdat ze dat volgens de statuten verplicht is. Aan de andere kant mag ze het voortbestaan van de Kerkraadse club niet in gevaar brengen. Ook dat staat zwart op wit. De leden werden maandagavond door een afvaardiging van de Stuurgroep, de Raad van Commissarissen en de directie van Roda op de hoogte gebracht van de precaire financiėle situatie waarin de club zich bevindt. Het was niet voldoende om een ja-woord te krijgen.
Voorzitter Hubert Vankan wil namens de Stichting meer garanties voor de toekomst op papier hebben. „Bovendien vragen wij ons af of het écht zo is dat Roda zelf niet meer kan voortbestaan”, aldus Vankan. „We kunnen alleen een weloverwogen besluit nemen als we zo goed mogelijk zijn geļnformeerd.”
Duidelijk is dat de zes leden niet op één lijn zitten. „Alle leden van de Stichting hebben een geelzwart hart”, geeft Vankan aan. „Maar dat hart kan voor iedereen verschillend kloppen. De een ziet bij voorkeur een club die in de subtop speelt, een ander is tevreden met veel minder.
De vraag is welk scenario acceptabel is voor elk lid van de Stichting.
Daarover zullen we het de komende tijd moeten hebben.”
Het kan zijn dat de Stichting met een unanieme beslissing naar buiten treedt, maar gezien de verschillende standpunten is het zeker niet uitgesloten dat een stemming noodzakelijk is. En als ook die geen uitsluitsel geeft en de stemmen staken? „Dan beslist de voorzitter”, aldus Vankan. „Maar ik zal er alles aan doen om dat te voorkomen.”
quote:‘Dit is ‘t meest klote scenario’
REPORTAGE Een reconstructie van een hectische dag
Werknemers van Roda JC en Fortuna Sittard werden gisteren op de hoogte gebracht van het bericht dat hun clubs vanaf komend seizoen onder één vlag gaan spelen. Een reconstructie van een hectische dag.
Het is dinsdag rond de klok van tien uur als Fortuna- directeur Hans Erkens op het trainingscomplex het personeel van zijn club, waaronder de scouts, hoofd jeugdopleidingen Fred van Barneveld, Frans Körver en clubicoonWilly Dullens, inlicht over de aanstaande fusie met Roda JC.
Fred van Barneveld geeft na afloop aan ‘dit een hele tijd te hebben zien aankomen’. „Maar toch heb ik steeds de hoop gehad op een andere oplossing.” Erkens zelf noemt de fusie ‘het meest klote scenario’.
Toch ziet hij geen andere mogelijkheid dan samengaan met de Kerkraadse buren. „Sportief gaat het nu ongelofelijk goed, maar als je realist bent moet je constateren dat het economisch gezien een moeilijk verhaal wordt.We zitten op dit moment als Fortuna in een situatie waarin we van bagger iets moeten maken.”
Ook de personeelsleden van Roda krijgen het verzoek zich om 10.00 uur te verzamelen op sportpark Kaalheide. Een paar supporters, die altijd aanwezig zijn, kijken toe hoe de auto’s de parkeerplaats van het trainingscomplex oprijden. Voor de rest lijkt het een dag als alle andere.
Algemeen directeur Huub Narinx licht de aanwezigen in over de stand van zaken. De meeste vragen gaan over de gevolgen voor het personeel.
De selectie heeft zich op dat moment verzameld in het Parkstad Limburg Stadion, waar de afsluitende training voor het duel tegen AZ wordt afgewerkt. De staf en spelers willen zich concentreren op de wedstrijd van vandaag en hebben geen behoefte te reageren op de fusieplannen.
Hoewel de deuren van het stadion hermetisch zijn afgesloten, lukt het enkele supporters het stadion binnen te dringen. In alle rust verwijderen ze de spandoeken op deWest-tribune, de verzamelplaats van de fanatieke fans. Voor hen hoeft het niet meer. Als ze worden opgemerkt, krijgen ze het verzoek te vertrekken. Dat doen ze.
Even na half twee brengt Hans Erkens in Sittard spelers en technische staf van Fortuna op de hoogte over het samengaan met Roda. De selectie luistert gelaten naar de boodschap van hun directeur. Volgens aanvoerder Zarko Grabovac komen uit de spelersgroep vragen als ‘wat gaat er met ons contract gebeuren?’ en ‘kunnen we de periodetitel nog wel halen?’. „Dit is het einde van Fortuna, denk ik”, sombert Grabovac. „Je moet er zeker rekening mee houden dat er spelers gaan afvallen en op zoek moeten naar een andere club. Ik ga er wel vanuit dat we het seizoen kunnen afmaken.”
Spelers en technische staf van de Sittardse club besluiten dat er niet meer getraind zal worden. Trainer Roger Reijners kiest er voor om koffie te gaan drinken met zijn spelers.
Pers mag daar niet bij zijn, zegt hij. „Laat ons alsjeblieft alleen, dat lijkt me het verstandigste.”
Inmiddels heeft zich bij de ingang van de kleedkamers een twintigtal fans van Fortuna verzameld. Een van hen hangt een spandoek met daarop een afbeelding van een middelvinger en de letters FCL (FC Limburg) op. Even lijkt de boel te escaleren, als een fan zich toegang weet te verschaffen tot het clubgebouw.
Een beveiliger weet de man echter tot bedaren te brengen en schakelt de politie in, die kort daarna met twee patrouilles arriveert.
Al vrij snel keert de rust terug.
‘s Avonds verzamelen fans zich in Sittard en Kerkrade, maar tot ongeregeldheden komt het niet.
quote:Structureel tekort zonder transfers
Roda JC kampt jaarlijks met een tekort als geen grote transfers worden gedaan. De laatste klapper was de verkoop van Arouna Koné aan PSV in 2005. Externe geldschieters springen bij om de grootste gaten te dichten, maar voor de toekomst biedt deze werkwijze geen perspectief.
Dit seizoen bedraagt het tekort door tegenvallende inkomsten en hogere kosten ruim drie miljoen euro, al zou dit bedrag inmiddels zijn opgelopen tot bijna vijf miljoen.
Roda wil hier niet op ingaan.
De club liet vorig jaar een businessplan opstellen door het bedrijf IBC. De conclusie was dat de begroting in het gunstigste geval met een groeimarge van 10 procent per jaar binnen vijf jaar kan groeien tot 18 miljoen.
Dan wordt wel uitgegaan van een huidige inkomstenpost van 12 miljoen, maar die ligt op dit moment in de buurt van de 10 miljoen.
Arie de Zeeuw van de Stuurgroep Topvoetbal Limburg kent het IBC-rapport. „We zijn ervan overtuigd dat de genoemde bedragen niet haalbaar zijn voor een zelfstandig Roda.”
quote:Fortuna heeft geen andere keus
FINANCIĖN Geen geld voor nog een seizoen
Het geld is op. Om van Fortuna een gezonde club in de eerste divisie te maken, is 10 miljoen euro nodig, zegt het bestuur. Dat geld is er niet in deWestelijke Mijnstreek en dus rest de trots van Sittard niks anders dan te fuseren met Roda JC.
Met kunst en vliegwerk kan Fortuna dit seizoen uitvoetballen. Externe geldschieters hebben ervoor gezorgd dat lopende verplichtingen tot en met 1 juni betaald worden. Dat lijkt heel wat, maar daarmee is de Sittardse club er nog lang niet.
Er zijn vier crediteuren die samen iets meer dan een miljoen euro tegoed hebben. Met alle schuldeisers zijn afspraken gemaakt om tot een oplossing te komen die voor alle partijen aanvaardbaar is.
Op de eerste plaats is er het achterstallig salaris van oud-speler Joos van Barneveld, die nog 420.000 euro tegoed heeft. Daarnaast zijn daar de Belastingdienst en Fitland –van die laatste partij huurt Fortuna de trainingsaccommodatie- die nog geld krijgen. Met beide partijen is afgesproken om de schulden voorlopig tot 1 juni van dit jaar te parkeren.
De vierde en laatste schuldeiser isWesterhout Groep, de verhuurder van het stadion. Grootste probleem met deWesterhout Groep is dat het bedrijf zelf ook in zwaar financieel weer verkeert. Het zou zo maar kunnen dat de gemaakte afspraken niks meer waard zijn op het moment dat deWesterhout Groep failliet wordt verklaard. Toch is Fortuna nog lang niet gered als de vier schuldeisers worden afbetaald. De club genereert te weinig inkomsten om de kosten te kunnen dekken. Ondanks alle inspanningen van de commerciėle afdeling om meer sponsors aan te trekken. Ondanks alle pogingen van het bestuur om in de kosten te snijden.
Het gat tussen inkomsten en uitgaven is simpelweg te groot.
Het is niet voor het eerst dat Fortuna de laatste jaren in de problemen komt. Sinds de degradatie naar de eerste divisie in 2002 heeft de club het financieel moeilijk. Alleen dankzij de financiėle steun van de bestuurders Sjra Philippen en Jo Aubelshausen heeft de club het weten uit te zingen. Daar wilde het bestuur dit seizoen vanaf en dus hebben ze in alle openheid een niet-sluitende begroting bij de KNVB ingediend. Die transparantie was vooral bedoeld als een signaal richting achterban dat het zo niet langer kon. Fortuna kon het hoofd niet meer op eigen kracht boven water houden. Als de regio niet wilde dat de club verloren ging, was dit het moment om op te staan. Het leverde niks concreets op, met uitzondering van de stichting Trots op Fortuna (TOF). Supporters, sympathisanten en sponsors hebben inmiddels ruim 260.000 euro in een steunfonds gestoken om de club te redden.
Maar dat is bij lange na niet genoeg om Fortuna van de ondergang te behoeden.
Volgens het bestuur is er een bedrag van 10 miljoen euro nodig om de club op de rails te krijgen. De helft van dat bedrag moet worden ingezet om schulden af te lossen (Philippen en Abelshausen hebben 4 miljoen aan achtergestelde leningen open staan die ooit afgelost moeten worden door Fortuna). De andere helft is het kapitaal dat gebruikt kan worden om de club op te bouwen.
Dan hoeven er trouwens nog geen sportieve wonderen verwacht te worden.Want met de injectie van 10 miljoen euro denkt de club dat Fortuna jaarlijks mee kan strijden in het linkerrijtje. Van de eerste divisie.
Zonder geld houdt de club op te bestaan.Want, zo verzuchtte een bestuurder begin deze week: „Het doet pijn, maar het kan zo niet verder.”
quote:KNVB hoopt op mooi plan in Limburg
„De bond hoopt dat de clubs er - met de steun van spelers, fans en andere betrokkenen - in slagen een mooi plan te maken.” Dat zei directeur betaald voetbal Henk Kesler over de aanstaande fusie tussen Fortuna en Roda. „we hebben het onderzoek naar een mogelijke fusie altijd toegejuicht.”
quote:‘Overlopen’ was geen probleem
CONCURRENTEN Sentiment speelde geen rol bij transfers van Fortuna naar Roda of andersom
Op sportief gebied zijn Fortuna en Roda JC altijd elkaars concurrenten geweest.
Het was niet gebruikelijk om in het Zuid-Limburgse van club te wisselen. Het (transfer)verkeer tussen Sittard/Geleen en Kerkrade is dan ook nooit erg druk geweest.
In de loop der jaren heeft een aantal spelers de kleuren van beide clubs verdedigd. Onder hen drie doelmannen: Jacques Wings, Bram Gildeman en Ruud Hesp. Maar ook veldspelers als Leo Ehlen, Peter van de Ven,Wilbert Suvrijn, René Hofman,Willy Brasse, Hans Zuidersma en Huub Smeets stapten over.
Dat leidde wel eens tot scheve gezichten bij de supporters, maar daar bleef het vervolgens ook bij. „Er was rivaliteit, maar op gezonde basis”, herinnert oud-international Wilbert Suvrijn (46 jaar) zich. Hij stapte na vijf seizoenen Fortuna als echte Zittesje jong over naar Kerkrade. „Natuurlijk maakte wel eens iemand een opmerking, maar dat was niet schokkend”, aldus Suvrijn.
Zelf heeft hij vooraf ook geen minuut stilgestaan bij de sentimenten die leefden tussen Sittard en Kerkrade. „Ik heb alleen gehandeld uit sportief oogpunt. Na vijf jaar Fortuna was ik gewoon toe aan iets anders.
Zelfs geld heeft nauwelijks een rol gespeeld, want financieel was het echt niet zo’n erg grote vooruitgang. Ik vond het verfrissend om te veranderen. Echt, ik heb bij beide clubs een hele leuke tijd gehad.” Suvrijn is momenteel niet meer actief in de voetbalwereld.
Hij besteedt nu veel tijd aan zijn 13-dochter Jade, die als tennisster tot de top van Frankrijk behoort in haar leeftijdscategorie. „Ik heb de berichten uit Sittard en Kerkrade vanaf een afstand gevolgd, kan dus ook niet beoordelen of dat een goede stap is of niet.”
René Hofman, met zijn 47 jaar een tijdgenoot van Suvrijn, maakte de overstap in omgekeerde richting.
Hij ging na tien jaar Roda in 1992 naar Fortuna. „En ondanks dat ik bij Fortuna twee jaar onder contract gestaan heb, ben ik in mijn hart altijd een Roda-speler gebleven.
Mijn overgang had een heel andere reden. Ik wilde een statement maken, ook voor de andere Kerkraadse jongens bij Roda. Het was een principe-kwestie. Als je zag wat mensen als Mario Been verdienden in vergelijking met de spelers uit de eigen streek (Senden, Trost, Hanssen, red.). Dat was gewoon schandalig!”
Last heeft hij er nooit van gehad.
Hofman kon met een gerust hart over de straat. In Sittard, maar ook in Heerlen en Kerkrade. „Wij zijn, als een soort club-iconen, altijd heel geliefd gebleven in Kerkrade.
We konden gewoon niets verkeerd doen in de ogen van de fans. De mensen zijn me altijd als Roda-speler blijven beschouwen. En als die problemen er niet waren geweest, had ik misschien nog wel vijf jaar langer in Kerkrade gespeeld”, aldus de man die nu, als trainer van Almania, weer minstens drie keer in de week richting Sittard rijdt.
Daar, op het veld van de Broeksittardse club, komt hij nog een oud-gediende tegen, die in beide kampen actief is geweest. Leo Ehlen, inmiddels 56 jaar oud, is namelijk kantine-baas bij de Sittardse derdeklasser. De verdediger stapte na een jaar Fortuna over naar de rivaal uit Kerkrade. Sentimenten?
Daar heeft Ehlen in die tijd nooit bij stil gestaan. „Ik was 22 jaar, wilde zo hoog mogelijk spelen. Roda speelde eredivisie, Fortuna niet. Bovendien kon ik er meer verdienen.
Ik heb geen moment hoeven nadenken, ook al was ik geboren en getogen Sittardenaar. De kans deed zich voor en die heb ik gepakt. PSV heeft me in die tijd ook gepolst.
Maar die wilden dat ik in Eindhoven in een pleeggezin zou gaan wonen.
Dat heb ik meteen afgekapt.”
René Hofman zegt wel begrip te kunnen opbrengen voor de fusie vanuit Sittards oogpunt. „De club staat er financieel niet goed voor.
Hoe het met Roda gesteld is, weet ik niet precies. Maar ik hoop wel dat ze dat stadion overeind houden, want het zou toch wel een grote kapitaalvernietiging zijn als ze ergens anders een nieuw stadion gaan bouwen.”
Leo Ehlen ziet geen enkel heil in een FC Limburg. ‘Onzin’ noemt hij het besluit. „Ze gaan in Brabant toch ook niet praten over een FC Brabant. Ik zie er geen enkel voordeel in, snap niet waarom dat nodig is. Ik kom niet meer zo vaak bij Fortuna. Dat stadion is ook niet zo geweldig, een kouwe betonnen bak. Ze hadden beter in de Baandert kunnen blijven. Daar was veel meer sfeer. Nu ligt dat daar in een kale vlakte. Hoe vaak hebben ze niet beloofd dat daar verandering in zou komen, maar er is nog steeds niets gebeurd.” De grote verliezer in de ogen van Ehlen is Fortuna, of beter gezegd de spelers van de club. „Want zegt nu zelf”, redeneert Ehlen, „er loopt in Sittard toch niemand die ze in de eredivisie kunnen gebruiken. Die jongens kunnen de komende maanden alleen nog maar hun stinkende best doen om straks elders onderdak te vinden.” In zijn landcafé in het Duitse Millen -net over de grens bij Sittard- wil de bikkelaar van weleer wel nog even een lans breken voor Joos van Barneveld, die het in Fortuna- kringen verbruid heeft omdat hij eist dat de club aan zijn financiėle verplichtingen voldoet. Ehlen: „Grote flauwekul. Dat moeten ze die mannen maar verwijten die destijds het contract hebben aangeboden.
Joos heeft volkomen gelijk, contract is contract. Als clubs van je af willen, proberen ze zelf ook onder contracten uit te komen.”
quote:Roda bekert op 5 maart
KWARTFINALE Tegen FC Volendam
De KNVB heeft het kwartfinaleduel om de beker tussen Roda JC en FC Volendam vastgesteld op donderdag 5 maart. Het duel in Kerkrade begint om 20.00 uur. Op dezelfde dag spelen ook eredivisiekoploper AZ en NAC tegen elkaar in Alkmaar (20.45).
quote:'Spelers transfervrij'
Samensmelting van Roda JC en Fortuna heeft volgens juristen verstrekkende gevolgen
De voorgestelde samensmelting tussen Roda JC en Fortuna Sittard kan verstrekkende gevolgen hebben voor de huidige spelersgroepen van deze clubs, betogen advocaat en gelicentieerd spelersmakelaar Frans de Weger en zijn medewerker Thijs Kroese.
Een fusie, waarbij in dit geval volgens hen een nieuwe club ontstaat, wordt volgens het tweetal in de wet een 'overgang van onderneming' genoemd. "Concreet betekent dit dat voetballers van - laten we voor het gemak zeggen - 'FC Limburg' niet langer gebonden zijn aan hun spelerscontracten en in principe een transfervrije status hebben." Het gevolg is, zo menen De Weger en Kroese, dat bepalende spelers met langlopende contracten, zoals bijvoorbeeld Marcel Meeuwis, Davy de Fauw en Anouar Hadouir komende zomer voor niks Limburg kunnen uitwandelen.
Voor Meeuwis is dat goed nieuws. De middenvelder wilde, nadat hij vorig jaar in aanvaring kwam met de toenmalige trainer Raymond Atteveld al weg bij Roda JC, maar zag een transfer naar FC Groningen vanwege de hoog verlangde transfersom afketsen. De afgelopen maanden werd hij in verband gebracht met PSV, maar serieus werd de Eindhovense interesse door het aanblijven van Edison Mendez nooit.
Bron: De Telegraaf
Lieverd, zowel Roda als Fortuna zijn 'stadsfusies'.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 23:08 schreef NoMercy285 het volgende:
[..]
[..]
Dude, als je op mijn laatste zin gaat, ik bedoel het zoals ik het typ! DIT GAAT ER GEWOON NIET IN BIJ DE LIMBURGERS... oftewel.. WIJ PIKKEN DEZE GANG VAN ZAKEN NIET. met je debiele commentaar hier in rodatopics altijd..
Kaalheide zou zich schamen voor zo'n pro-fusie supporter / gloryhunter!quote:Op woensdag 4 februari 2009 08:46 schreef iehlaak het volgende:
[..]
Lieverd, zowel Roda als Fortuna zijn 'stadsfusies'.
iehlaak =/= Kaalhei?quote:Op woensdag 4 februari 2009 09:05 schreef DarkShine het volgende:
[..]
Kaalheide zou zich schamen voor zo'n pro-fusie supporter / gloryhunter!
Dat wel, maar ik doel op 't stadion. Die naam word doodleuk in verband gebracht met een fusiegedrocht...quote:
Ik ben niet pro-fusie, ik ben pro-hostile-takeover.quote:Op woensdag 4 februari 2009 09:05 schreef DarkShine het volgende:
[..]
Kaalheide zou zich schamen voor zo'n pro-fusie supporter / gloryhunter!
quote:Op woensdag 4 februari 2009 09:40 schreef de_boswachter het volgende:
De stropdassen draaien de nek om van wat supporters jarenlang hebben opgebouwd.
R.I.P. Roda
R.I.P. Fortuna
Wat hebben de supporters (jaja, ze kwamen met wel vijftig!) nou weer opgebouwd? En veel goeds kan het ook niet zijn, want enorm veel bestaansrecht hebben ze nou niet bepaald. Als je niet fuseert gaat Fortuna trouwens ook gewoon ten gronde.quote:Op woensdag 4 februari 2009 09:40 schreef de_boswachter het volgende:
De stropdassen draaien de nek om van wat supporters jarenlang hebben opgebouwd.
R.I.P. Roda
R.I.P. Fortuna
Zonder hun supporters hadden Roda en Fortuna NOOIT bestaan. Dat er dan over de rug van de supporters een nieuw team wordt opgestart is ronduit schandalig en in en intriest voor mensen die al jarenlang hart en ziel hebben gegeven voor hun favoriete club.quote:Op woensdag 4 februari 2009 10:24 schreef BertMaalderink het volgende:
[..]
Wat hebben de supporters (jaja, ze kwamen met wel vijftig!) nou weer opgebouwd? En veel goeds kan het ook niet zijn, want enorm veel bestaansrecht hebben ze nou niet bepaald. Als je niet fuseert gaat Fortuna trouwens ook gewoon ten gronde.
Overigens zegt een supportersopkomst van niet meer dan 50 man wel genoeg in deze situatie
Wat is het verschil. Je gaat er in beide gevallen niet meer heen. Ik kan me de frustratie van Roda-kant wel begrijpen, aangezien zij echt wel op eigen benen kunnen staan. Heb ook nog steeds nergens een argument gehoord waarom Roda er iets mee op zou schieten als ze een noodlijdende club met kutspelers, kutfaciliteiten en kutstaf overnemen.quote:Op woensdag 4 februari 2009 10:27 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Zonder hun supporters hadden Roda en Fortuna NOOIT bestaan. Dat er dan over de rug van de supporters een nieuw team wordt opgestart is ronduit schandalig en in en intriest voor mensen die al jarenlang hart en ziel hebben gegeven voor hun favoriete club.
Of dacht jij dat die mensen volgens jaar gezamenlijk naast elkaar op de tribune gaan zitten in Kerkrade ?!?
Als ik supporter was van 1 van de clubs dan zag ik liever mijn club failliet gaan dat dat er "gefuseert" wordt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |