abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 3 februari 2009 @ 02:12:22 #1
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_65681050
quote:
Just say no to 'crack cocaine of economics'
Dallas Federal Reserve President Richard Fisher warns against protectionism's dangerous high.


WASHINGTON (Reuters) -- Dallas Federal Reserve President Richard Fisher warned on Monday against "Buy America" provisions in a proposed fiscal stimulus law and said it could lead to devastating trade protectionism.

"Let me just be blunt. Protectionism is the crack cocaine of economics. It may provide a high. It's addictive and it leads to economic death," Fisher told C-Span television in an interview for its "Washington Journal" program.

President Barack Obama seeks a $825 billion stimulus plan to end the country's yearlong recession. U.S. lawmakers are debating rules that will insist that public money is spent on U.S-made products, although the White House has already said it will review any Buy America provisions.

"We just cannot afford to go down that path and I hope our senators, Democrats and Republicans, will be very sensible on that front," said Fisher, who is not a voting member of the Fed's policy-setting committee this year.

Fisher also urged Congress to balance the immediate need to stimulate growth with the long-term consequences of piling on debt that could be a drag for years to come.

"Our job is to maintain price stability while we engender the growth and employment of the United States ... It is a very difficult balancing act, but it can only be done if it is buttressed by sensible fiscal policy," Fisher said.

The Fed has used unorthodox steps to thaw credit markets and encourage borrowing and consumption. It has cut interest rates almost to zero and has pumped hundreds of billions of dollars into the financial system, more than doubling its balance sheet in the process, to almost $2 trillion.

Fisher said he supported the Fed's aggressive action but stressed it was crucial that the U.S. central bank have an exit strategy to prevent this massive build-up in liquidity from fueling inflation once U.S. growth recovers.

"Right now the pressures are not on the inflationary side; they're on the other side. Longer term, we have to be aware of the fact that we could have, as a result of all these initiatives we've taken ... baked-in inflationary pressures.

"We're very mindful of that and our exit strategy has to work with the fact that we cannot allow inflationary pressures to also take root. This is our job," Fisher said.
Gaat Obama de klassieke economische fout maken door hun eigen markt af te schermen... en innovatief de boot te missen ?
pi_65681274
Waarom mis je innovatief de boot als je je eigen markt beschermt?
pi_65681285
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 03:37 schreef PimPamPetten het volgende:
Waarom mis je innovatief de boot als je je eigen markt beschermt?
concurrentie dwingt tot innovatie. Markt afschermen maakt binnenlandse producenten 'lui' als het om innovatie gaat omdat ze een beschermde status genieten. Blootstelling aan bijv Japanse autofabrikanten als Toyota heeft Detroit gedwongen te innoveren; dat hebben ze helaas grootendeels nagelaten en zie hier het resultaat.
"Het is een bedreiging voor onze cultuur om geluk te reduceren tot aangename ervaringen" - Joep Dohmen
pi_65681286
Let op! Dit gaat de nieuwe trend worden in 2009 en dus gaat Balkenende erin mee!
pi_65681318
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 03:45 schreef Malebolgia het volgende:

[..]

concurrentie dwingt tot innovatie. Markt afschermen maakt binnenlandse producenten 'lui' als het om innovatie gaat omdat ze een beschermde status genieten. Blootstelling aan bijv Japanse autofabrikanten als Toyota heeft Detroit gedwongen te innoveren; dat hebben ze helaas grootendeels nagelaten en zie hier het resultaat.
Concurrentie heeft in de VS altijd bestaan uit in de VS(NAFTA) geproduceerde auto´s. Ford moet ook met protectisme concurreren met Nissan
  dinsdag 3 februari 2009 @ 08:02:56 #6
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_65681824
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 04:02 schreef PimPamPetten het volgende:

[..]

Concurrentie heeft in de VS altijd bestaan uit in de VS(NAFTA) geproduceerde auto´s. Ford moet ook met protectisme concurreren met Nissan
Dat is niet juist, sinds de markt meer werd opengesteld voor Aziatische (vooral Japanse) auto's, zijn er wel degelijk trends waargenomen dat de VS meer moest én ging innoveren.
Was dat nou een zielige poging om grappig te zijn?
pi_65681893
Die markt blijft ook met protectonisme open.

Je zou met wat verbeeldingskracht kunnen zeggen dat de VS ook moet concurreren met Europese en Japanse automakers, maar de realiteit is dat de markt in VS groot genoeg is en dat import op de Amerikaanse automarkt nauwelijks bestaat
pi_65681918
GM en Ford gaan overigens ook gewoon de concurrentie aan op de Europese markt. Inoveren moeten ze ook met proctectisme
pi_65690045
Innovatie is maar één van de redenen waarom protectionisme slecht is, op het gebied van kosten kan je jezelf ook lelijk in de vingers snijden omdat een concurrent in het buitenland goedkoper kan produceren. Sterker nog, zelfs als deze concurrent duurder is dan jijzelf dan nog kan het voor een economie gunstig zijn goederen te importeren in plaats van deze zelf te maken.

Het probleem zit hem in een onvolledig kostenbegrip dat veel mensen hanteren, men neemt de 'opportunity costs' niet mee in zijn afweging. Dat zijn kosten die je maakt omdat je met het uitvoeren van handeling a niet meer de inkomsten van handeling b kan ontvangen. Ook maakt men vaak een absolute vergelijking in plaats van een relatieve vergelijking.

Stel je een Nederlandse economie voor met 10 arbeiders voor. 2 brood maken kost 1 mankracht en 20 liter melk produceren kost ook 1 mankracht. De Duitse economie (ook met 10 arbeiders) kan met 1 man 4 broden maken, maar melk kan zij efficiënter produceren, 1 mankracht kan 100 liter melk produceren. Je zou zeggen dat de Duitse economie dus goedkoper kan produceren en het dus sowieso geen voordeel heeft om goederen te importeren, maar dan ga je voorbij aan dat met deze toenemende efficiëntie van productie ook de 'opportunity costs' toenemen.

Namelijk, de productie van 10 broden extra in Duitsland kost 250 liter melk, in Nederland kost het produceren van 10 broden extra maar 100 liter melk. De productie van van brood is in Nederland dus een stuk voordeliger! Andersom kost het produceren van 100 liter melk extra in Duitsland maar 4 broden, in Nederland kost het produceren van 100 liter melk extra 10 broden! Duitsland kan beter beter zijn broden importeren en zich vooral richten op melkproductie en Nederland kan beter brood gaan maken en de melk importeren, en dat terwijl Nederland beide goederen minder efficiënt produceert. Handel zorgt er voor dat arbeiders hun handen vrij hebben om te produceren dat wat zij op basis van 'opportunity costs' het goedkoopst kan produceren. Economen spreken dan van een comparatief voordeel voor Duitsland in de productie van melk, en een comparatief voordeel voor Nederland in de productie van brood.

Dit is echt een van de meest prachtige economische theorieën die er bestaat.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bolkesteijn op 03-02-2009 13:43:27 ]
  dinsdag 3 februari 2009 @ 14:29:32 #10
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_65691907
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 02:12 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Gaat Obama de klassieke economische fout maken door hun eigen markt af te schermen... en innovatief de boot te missen ?
Zal me niks verbazen, Sarkozy gaat ook al die kant op
pi_65692144
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 14:29 schreef Richie_Rich het volgende:
Zal me niks verbazen, Sarkozy gaat ook al die kant op
Alsof de Fransen er ooit los van gekomen zijn. Alleen al de halve agrarische sector zou er weggevaagd worden als de overheid zou stoppen met zijn subsidies en andere handelsblokkades.
pi_65724739
quote:
Mr Obama was responding to international criticism of a "Buy American" clause in the $800bn (£567bn) US economic recovery package.

The clause seeks to ensure that only US iron, steel and manufactured goods are used in projects funded by the bill.

The EU said the clause would send "the worst possible signal".
Obama wants to avoid 'trade war'
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_65727664
quote:
Die kapitalistische Amerikanen toch he. Europa kan nog wel eens een nare nasmaak krijgen van Obama, net als de Amerikanen overigens. Maar dat is eigenlijk alleen maar goed, de aanbidding van Obama bij veel Europese politici nam haast religieuze vormen aan.
  woensdag 4 februari 2009 @ 14:37:37 #14
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_65732101
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 14:36 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Alsof de Fransen er ooit los van gekomen zijn. Alleen al de halve agrarische sector zou er weggevaagd worden als de overheid zou stoppen met zijn subsidies en andere handelsblokkades.
True, maar ze gaan het dus nog verder uitbreiden (Autofabrikanten, voedingsmiddelen)
pi_65732636
Ik heb nog nooit goede argumenten gezien die protectionisme rechtvaardigen.
(uitzonderingssituaties daargelaten zoals onveilig voedsel)

Protectionisme is in het verlden heel vaak een indirecte reden geweest voor de meest gruwelijke oorlogen. Van Dzjenghis Khan tot Adolf Hitler.
  woensdag 4 februari 2009 @ 15:04:41 #16
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_65733085
tvp
  woensdag 4 februari 2009 @ 23:38:04 #17
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_65751543
quote:
Kroes verbiedt nationalistische Franse steun autoindustrie

Europees Commissaris Neelie Kroes (Concurrentie) zal niet akkoord gaan met Franse steunmaatregelen voor de autoindustrie, waarbij de verplichting bestaat het geld in Frankrijk te besteden.


Protectionisme
Kroes heeft dat woensdag duidelijk gemaakt in een gesprek met de Franse minister van Industrie Luc Chatel.

Protectionistische steun past niet in de EU-regels voor de interne markt en zou ook niet in het belang zijn van Frankrijk of de autofbarikanten, zei Kroes.

Sector draaide al slecht
De comissaris onderstreepte dat de malaise in de autoindustrie niet alleen samenhangt met de economische crisis. Ook voordien was er al sprake van overcapaciteit.. "De Europese autofabrikanten zullen moeten herstructureren als ze de concurrentie op de wereldmarkt willen blijven aankunnen.''

Schone autos
Kroes zei wel voorstander te zijn van steun waarbij consumenten worden geprikkeld vervuilende auto's te vervangen door schonere wagens en van sociale maatregelen om tijdelijke werkloosheid van het personeel in de autoindustrie te overbruggen.
  woensdag 4 februari 2009 @ 23:55:50 #18
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_65752092
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 23:38 schreef Drugshond het volgende:

[..]


Hoe weinig ik ook met Kroes heb, in dit geval hulde

De vraag is nu hoelang het duurt voor de franse "Fuck you" komt
pi_65753077
Goed om te zien dat Kroes de sleutel van het toilet weer gevonden heeft. Nu kijken wat die Fransen voor trucs uit de hoed gaan toveren.
pi_65769267
Kleine landen als Nederland en Belgie zijn hiervan een groter slachtoffer: misschien is nu het moment om de economische samenwerking in de benelux nieuw leven in te blazen?
pi_65772638
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 15:43 schreef katerwater het volgende:
Kleine landen als Nederland en Belgie zijn hiervan een groter slachtoffer: misschien is nu het moment om de economische samenwerking in de benelux nieuw leven in te blazen?
Dat is opzich nog niet eens zo'n heel slecht idee, al heb ik wel het idee dat Nederland t.o.v die 2 andere landen de behoorlijke sinterklaas kan worden. Hebben wij net zo veel voordeel aan samenwerken met belgie en luxemburg als andersom?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_65782092
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 17:13 schreef sitting_elfling het volgende:
Hebben wij net zo veel voordeel aan samenwerken met belgie en luxemburg als andersom?
Dat maakt toch niet uit? Handel zorgt er voor dat beide partijen er op vooruit gaan. Als Luxemburg veel voordeel kan behalen door import vanuit de Rotterdamse haven dan haalt Nederland daar ook veel voordeel uit.
  donderdag 5 februari 2009 @ 21:57:53 #23
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_65782660
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 21:44 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dat maakt toch niet uit? Handel zorgt er voor dat beide partijen er op vooruit gaan. Als Luxemburg veel voordeel kan behalen door import vanuit de Rotterdamse haven dan haalt Nederland daar ook veel voordeel uit.
Ja, voordeel is voordeel. of dat voor de een groter is dan voor de ander maakt opzich niet zo heel veel uit
  maandag 9 februari 2009 @ 11:36:04 #24
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_65875503
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 23:55 schreef Richie_Rich het volgende:
De vraag is nu hoelang het duurt voor de franse "Fuck you" komt
quote:
Frankrijk trekt 6 miljard euro uit voor autosector

De Franse overheid gaat de auto-industrie in Frankrijk te hulp schieten met ongeveer 6 miljard euro. Dat meldden Franse media. Waarschijnlijk wordt daarover later op de dag een officiële bekendmaking naar buiten gebracht.

De Franse autofabrikanten PSA Peugeot Citroën en Renault kunnen ieder op een lening van 3 miljard euro rekenen, tegen een laag rentetarief. Daar staat dan wel tegenover dat ze beloven geen fabrieken te sluiten in Frankrijk en geen banen te schrappen. Het openen van nieuwe fabrieken in landen waar de lonen lager liggen is ook uit den boze. Daarnaast moeten ze hun bonus- en dividendbeleid aan banden leggen.

Premier Francois Fillon liet vorige maand al doorschemeren dat de Franse autosector zou worden gesteund. Eurocommissaris Kroes (Concurrentie) zei onlangs niet akkoord te zullen gaan met steunmaatregelen voor de auto-industrie, waarbij de verplichting bestaat het geld in Frankrijk te besteden.
Binnen 5 dagen
  vrijdag 20 maart 2009 @ 14:16:04 #25
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_67238747
quote:
Renault's fabriekverplaatsing in opspraak

De Europese Commissie wil opheldering van de Franse regering over een besluit van autofabrikant Renault om een productievestiging van Slovenië naar Frankrijk te verplaatsen. Volgens de Franse staatssecretaris van Industrie zou dat besluit samenhangen met staatssteun die de Franse regering aan Renault heeft verleend.

Neelie Kroes wil informatie
Europees Commissaris Neelie Kroes (Concurrentie) wil informatie hierover, zei haar woordvoerder vrijdag. Kroes zei eerder dat ze Franse plannen voor staatssteun zou afkeuren als daarbij als voorwaarde geldt dat het geld in Frankrijk moet worden besteed. De Franse regering verklaarde daarop dat van een dergelijke voorwaarde geen sprake zou zijn.

Tijdens een top in Brussel waarschuwden diverse EU-leiders donderdag nog dat protectionisme fataal is voor de Europese economie.

Renault bevestigt verplaatsing productie
Renault bevestigde vrijdag dat het de productie van het model Clio II in zijn fabriek in Flins, in de buurt van Parijs, tijdelijk zal hervatten. De productie van die auto vond sinds 2005 alleen in het Sloveense Novo Mesto plaats.

Renault ontkende echter dat deze beslissing ten koste gaat van de activiteiten in Slovenië. De extra productie zou nodig zijn om te voldoen aan de grotere vraag naar de compacte auto. "Flins en Novo Mesto vullen elkaar aan", aldus een woordvoerder van het bedrijf.

Productie 'naar huis'
Eerder op de dag zorgde de Franse staatssecretaris van Industrie Luc Chatel voor opschudding door tegenover radiozender Europe 1 te verklaren dat Renault productie 'naar huis' haalt. Volgens hem zou de beslissing aantonen dat de staatssteun die Renault eerder dit jaar ontving effect heeft.
Ergens begrijpelijk, waarom binnenlands werkeloosheid creëren met een export product.
Het geeft omgekeerd ook aan dat het verplaatsen van productie naar lage loon landen (=emerging markets) zijn sociale grenzen heeft bereikt.
Het blijven Fransen dat weer wel.
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 23:55 schreef Richie_Rich het volgende:
De vraag is nu hoelang het duurt voor de franse "Fuck you" komt
Working on it.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')