Gaat Obama de klassieke economische fout maken door hun eigen markt af te schermen... en innovatief de boot te missen ?quote:Just say no to 'crack cocaine of economics'
Dallas Federal Reserve President Richard Fisher warns against protectionism's dangerous high.
WASHINGTON (Reuters) -- Dallas Federal Reserve President Richard Fisher warned on Monday against "Buy America" provisions in a proposed fiscal stimulus law and said it could lead to devastating trade protectionism.
"Let me just be blunt. Protectionism is the crack cocaine of economics. It may provide a high. It's addictive and it leads to economic death," Fisher told C-Span television in an interview for its "Washington Journal" program.
President Barack Obama seeks a $825 billion stimulus plan to end the country's yearlong recession. U.S. lawmakers are debating rules that will insist that public money is spent on U.S-made products, although the White House has already said it will review any Buy America provisions.
"We just cannot afford to go down that path and I hope our senators, Democrats and Republicans, will be very sensible on that front," said Fisher, who is not a voting member of the Fed's policy-setting committee this year.
Fisher also urged Congress to balance the immediate need to stimulate growth with the long-term consequences of piling on debt that could be a drag for years to come.
"Our job is to maintain price stability while we engender the growth and employment of the United States ... It is a very difficult balancing act, but it can only be done if it is buttressed by sensible fiscal policy," Fisher said.
The Fed has used unorthodox steps to thaw credit markets and encourage borrowing and consumption. It has cut interest rates almost to zero and has pumped hundreds of billions of dollars into the financial system, more than doubling its balance sheet in the process, to almost $2 trillion.
Fisher said he supported the Fed's aggressive action but stressed it was crucial that the U.S. central bank have an exit strategy to prevent this massive build-up in liquidity from fueling inflation once U.S. growth recovers.
"Right now the pressures are not on the inflationary side; they're on the other side. Longer term, we have to be aware of the fact that we could have, as a result of all these initiatives we've taken ... baked-in inflationary pressures.
"We're very mindful of that and our exit strategy has to work with the fact that we cannot allow inflationary pressures to also take root. This is our job," Fisher said.
concurrentie dwingt tot innovatie. Markt afschermen maakt binnenlandse producenten 'lui' als het om innovatie gaat omdat ze een beschermde status genieten. Blootstelling aan bijv Japanse autofabrikanten als Toyota heeft Detroit gedwongen te innoveren; dat hebben ze helaas grootendeels nagelaten en zie hier het resultaat.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 03:37 schreef PimPamPetten het volgende:
Waarom mis je innovatief de boot als je je eigen markt beschermt?
Concurrentie heeft in de VS altijd bestaan uit in de VS(NAFTA) geproduceerde auto´s. Ford moet ook met protectisme concurreren met Nissanquote:Op dinsdag 3 februari 2009 03:45 schreef Malebolgia het volgende:
[..]
concurrentie dwingt tot innovatie. Markt afschermen maakt binnenlandse producenten 'lui' als het om innovatie gaat omdat ze een beschermde status genieten. Blootstelling aan bijv Japanse autofabrikanten als Toyota heeft Detroit gedwongen te innoveren; dat hebben ze helaas grootendeels nagelaten en zie hier het resultaat.
Dat is niet juist, sinds de markt meer werd opengesteld voor Aziatische (vooral Japanse) auto's, zijn er wel degelijk trends waargenomen dat de VS meer moest én ging innoveren.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 04:02 schreef PimPamPetten het volgende:
[..]
Concurrentie heeft in de VS altijd bestaan uit in de VS(NAFTA) geproduceerde auto´s. Ford moet ook met protectisme concurreren met Nissan
Zal me niks verbazen, Sarkozy gaat ook al die kant opquote:Op dinsdag 3 februari 2009 02:12 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Gaat Obama de klassieke economische fout maken door hun eigen markt af te schermen... en innovatief de boot te missen ?
Alsof de Fransen er ooit los van gekomen zijn. Alleen al de halve agrarische sector zou er weggevaagd worden als de overheid zou stoppen met zijn subsidies en andere handelsblokkades.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 14:29 schreef Richie_Rich het volgende:
Zal me niks verbazen, Sarkozy gaat ook al die kant op
Obama wants to avoid 'trade war'quote:Mr Obama was responding to international criticism of a "Buy American" clause in the $800bn (£567bn) US economic recovery package.
The clause seeks to ensure that only US iron, steel and manufactured goods are used in projects funded by the bill.
The EU said the clause would send "the worst possible signal".
Die kapitalistische Amerikanen toch he. Europa kan nog wel eens een nare nasmaak krijgen van Obama, net als de Amerikanen overigens. Maar dat is eigenlijk alleen maar goed, de aanbidding van Obama bij veel Europese politici nam haast religieuze vormen aan.quote:Op woensdag 4 februari 2009 11:02 schreef PietjePuk007 het volgende:
Obama wants to avoid 'trade war'
True, maar ze gaan het dus nog verder uitbreiden (Autofabrikanten, voedingsmiddelen)quote:Op dinsdag 3 februari 2009 14:36 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Alsof de Fransen er ooit los van gekomen zijn. Alleen al de halve agrarische sector zou er weggevaagd worden als de overheid zou stoppen met zijn subsidies en andere handelsblokkades.
quote:Kroes verbiedt nationalistische Franse steun autoindustrie
Europees Commissaris Neelie Kroes (Concurrentie) zal niet akkoord gaan met Franse steunmaatregelen voor de autoindustrie, waarbij de verplichting bestaat het geld in Frankrijk te besteden.
Protectionisme
Kroes heeft dat woensdag duidelijk gemaakt in een gesprek met de Franse minister van Industrie Luc Chatel.
Protectionistische steun past niet in de EU-regels voor de interne markt en zou ook niet in het belang zijn van Frankrijk of de autofbarikanten, zei Kroes.
Sector draaide al slecht
De comissaris onderstreepte dat de malaise in de autoindustrie niet alleen samenhangt met de economische crisis. Ook voordien was er al sprake van overcapaciteit.. "De Europese autofabrikanten zullen moeten herstructureren als ze de concurrentie op de wereldmarkt willen blijven aankunnen.''
Schone autos
Kroes zei wel voorstander te zijn van steun waarbij consumenten worden geprikkeld vervuilende auto's te vervangen door schonere wagens en van sociale maatregelen om tijdelijke werkloosheid van het personeel in de autoindustrie te overbruggen.
Hoe weinig ik ook met Kroes heb, in dit geval huldequote:
Dat is opzich nog niet eens zo'n heel slecht idee, al heb ik wel het idee dat Nederland t.o.v die 2 andere landen de behoorlijke sinterklaas kan worden. Hebben wij net zo veel voordeel aan samenwerken met belgie en luxemburg als andersom?quote:Op donderdag 5 februari 2009 15:43 schreef katerwater het volgende:
Kleine landen als Nederland en Belgie zijn hiervan een groter slachtoffer: misschien is nu het moment om de economische samenwerking in de benelux nieuw leven in te blazen?
Dat maakt toch niet uit? Handel zorgt er voor dat beide partijen er op vooruit gaan. Als Luxemburg veel voordeel kan behalen door import vanuit de Rotterdamse haven dan haalt Nederland daar ook veel voordeel uit.quote:Op donderdag 5 februari 2009 17:13 schreef sitting_elfling het volgende:
Hebben wij net zo veel voordeel aan samenwerken met belgie en luxemburg als andersom?
Ja, voordeel is voordeel. of dat voor de een groter is dan voor de ander maakt opzich niet zo heel veel uitquote:Op donderdag 5 februari 2009 21:44 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat maakt toch niet uit? Handel zorgt er voor dat beide partijen er op vooruit gaan. Als Luxemburg veel voordeel kan behalen door import vanuit de Rotterdamse haven dan haalt Nederland daar ook veel voordeel uit.
quote:Op woensdag 4 februari 2009 23:55 schreef Richie_Rich het volgende:
De vraag is nu hoelang het duurt voor de franse "Fuck you" komt
Binnen 5 dagenquote:Frankrijk trekt 6 miljard euro uit voor autosector
De Franse overheid gaat de auto-industrie in Frankrijk te hulp schieten met ongeveer 6 miljard euro. Dat meldden Franse media. Waarschijnlijk wordt daarover later op de dag een officiële bekendmaking naar buiten gebracht.
De Franse autofabrikanten PSA Peugeot Citroën en Renault kunnen ieder op een lening van 3 miljard euro rekenen, tegen een laag rentetarief. Daar staat dan wel tegenover dat ze beloven geen fabrieken te sluiten in Frankrijk en geen banen te schrappen. Het openen van nieuwe fabrieken in landen waar de lonen lager liggen is ook uit den boze. Daarnaast moeten ze hun bonus- en dividendbeleid aan banden leggen.
Premier Francois Fillon liet vorige maand al doorschemeren dat de Franse autosector zou worden gesteund. Eurocommissaris Kroes (Concurrentie) zei onlangs niet akkoord te zullen gaan met steunmaatregelen voor de auto-industrie, waarbij de verplichting bestaat het geld in Frankrijk te besteden.
Ergens begrijpelijk, waarom binnenlands werkeloosheid creëren met een export product.quote:Renault's fabriekverplaatsing in opspraak
De Europese Commissie wil opheldering van de Franse regering over een besluit van autofabrikant Renault om een productievestiging van Slovenië naar Frankrijk te verplaatsen. Volgens de Franse staatssecretaris van Industrie zou dat besluit samenhangen met staatssteun die de Franse regering aan Renault heeft verleend.
Neelie Kroes wil informatie
Europees Commissaris Neelie Kroes (Concurrentie) wil informatie hierover, zei haar woordvoerder vrijdag. Kroes zei eerder dat ze Franse plannen voor staatssteun zou afkeuren als daarbij als voorwaarde geldt dat het geld in Frankrijk moet worden besteed. De Franse regering verklaarde daarop dat van een dergelijke voorwaarde geen sprake zou zijn.
Tijdens een top in Brussel waarschuwden diverse EU-leiders donderdag nog dat protectionisme fataal is voor de Europese economie.
Renault bevestigt verplaatsing productie
Renault bevestigde vrijdag dat het de productie van het model Clio II in zijn fabriek in Flins, in de buurt van Parijs, tijdelijk zal hervatten. De productie van die auto vond sinds 2005 alleen in het Sloveense Novo Mesto plaats.
Renault ontkende echter dat deze beslissing ten koste gaat van de activiteiten in Slovenië. De extra productie zou nodig zijn om te voldoen aan de grotere vraag naar de compacte auto. "Flins en Novo Mesto vullen elkaar aan", aldus een woordvoerder van het bedrijf.
Productie 'naar huis'
Eerder op de dag zorgde de Franse staatssecretaris van Industrie Luc Chatel voor opschudding door tegenover radiozender Europe 1 te verklaren dat Renault productie 'naar huis' haalt. Volgens hem zou de beslissing aantonen dat de staatssteun die Renault eerder dit jaar ontving effect heeft.
Working on it.quote:Op woensdag 4 februari 2009 23:55 schreef Richie_Rich het volgende:
De vraag is nu hoelang het duurt voor de franse "Fuck you" komt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |