glasbak | maandag 2 februari 2009 @ 22:12 |
quote:Misschien zijn er hier brandweermannen die weten hoe de vork in de steel zit. Hierboven staat beschreven dat er voor prio 1 een dringende rede moet zijn om zo snel mogelijk op de plaats van bestemming te komen. Is het nu echt noodzakelijk dat een ademluchtwagen met prio 1 naar een autobrand gaat om de autospuit te voorzien van verse ademlucht? De brand ter plekke is al geblust en er is geen sprake meer van een levensbedreigende situatie. Waar is dan de noodzaak voor een prio 1 rit? Voor dit soort klussen zou een prio 2 of zelf een prio 3 geschikter zijn. Wie kan hier mij wat duidelijkheid over verschaffen? | |
Surveillance-Fiets | maandag 2 februari 2009 @ 22:14 |
Wellicht dat die wagen ook ander materiaal aan boord heeft... meet instrumenten of zo? | |
Khadgar | maandag 2 februari 2009 @ 22:18 |
Maar waarom is dit zo belangrijk? Ben jij benadeeld door die ademluchtwagen? | |
glasbak | maandag 2 februari 2009 @ 22:19 |
quote:Ik zal even de link van youtube erbij zetten, dan kunnen jullie dat ook even doorlezen. Daar is de discussie begonnen namelijk. Lees de comments daar maar door, dan is het misschien allemaal even wat duidelijker.. De reactie waar het hoofdzakelijk om gaat is deze : quote:Ik zie het nut niet in van een risicovolle prio 1 rit in deze situatie. | |
Waterweg | maandag 2 februari 2009 @ 22:21 |
het meest opvallende vind ik nog dat de bevelvoerder blijkbaar kan beslissen van een prio1 een prio2 te maken.. dus onderweg besluiten dat je minder haast hebt...hmm... | |
Sjeen | maandag 2 februari 2009 @ 22:21 |
Persoonlijk lijkt het mij dat een Tankautospuit zo snel mogelijk weer uitrukklaar moet zijn, dus wel reden om hier Prio 1 aan te geven. | |
glasbak | maandag 2 februari 2009 @ 22:21 |
quote:Onnodig risico nemen met een prio 1 rit die aan strenge wettelijke eisen moet voldoen omdat de heren (zoals te lezen is in de comments bij de youtube video) "zo snel mogelijk weer beschikbaar willen zijn voor een volgende klus" terwijl er ter plaatse geen sprake is van een levensbedreigende situatie. Dan mag je nieteens prio 1 rijden.. | |
Sjeen | maandag 2 februari 2009 @ 22:22 |
quote:Prio 2 naar Prio 1, meer haast dus... Ow wacht... ik heb het stukje niet helemaal goed gelezen, je hebt gelijk ![]() | |
glasbak | maandag 2 februari 2009 @ 22:23 |
quote:Nee, want een prio 1 mag (zoals te lezen is in het eerste gequote deel) alleen gebruikt worden in dringende gevallen waarbij "een taak ter voorkoming of beëindiging van een voor de mens levensbedreigende situatie of van een situatie waarin ernstige schade aan gebouwen of goederen ontstaat" van toepassing is. En dat is het in dit geval niet. | |
Piles | maandag 2 februari 2009 @ 22:24 |
quote: quote:Het is dus ter voorkoming ![]() | |
Waterweg | maandag 2 februari 2009 @ 22:24 |
quote: dat kan ook, maar minder opvallend. quote:uit het stukje over prio1 [ Bericht 3% gewijzigd door Waterweg op 02-02-2009 22:27:47 (leesfoutje jouwerzijds idd :) ) ] | |
Sjeen | maandag 2 februari 2009 @ 22:24 |
quote:'een taak ter voorkoming of beëindiging van een voor de mens levensbedreigende situatie of van een situatie waarin ernstige schade aan gebouwen of goederen ontstaat'. Die is natuurlijk ruim op te vatten... | |
glasbak | maandag 2 februari 2009 @ 22:27 |
quote:Nog even een quote uit de youtube comments : quote: | |
TeringHenkie | dinsdag 3 februari 2009 @ 02:33 |
TS maakt zich zeker ook druk om politieauto's die op de stoep geparkeerd staan? | |
sander89 | dinsdag 3 februari 2009 @ 02:56 |
quote:Ben bang van wel dat het zo soort type is ![]() | |
Isdatzo | dinsdag 3 februari 2009 @ 03:03 |
Ze knallen wel hard de bocht om met dat ding ![]() | |
glasbak | dinsdag 3 februari 2009 @ 06:08 |
quote:Als ze daar staan om een broodje halfom te halen wel ja, niet als er een noodzaak bij is. | |
Salvad0R | dinsdag 3 februari 2009 @ 06:27 |
quote:ja laat ze lekker ey, brandweermensen doen eigenlijk alleen maar goede shit. | |
Treinkopper | dinsdag 3 februari 2009 @ 08:28 |
quote:@ 00:40 komt een politiewagen tegemoet gereden over het fietspad. Maar daar zegt'ie niks van hè ![]() | |
jpjedi | dinsdag 3 februari 2009 @ 08:53 |
Normaal komt een ondersteuningsvoertuig ook met Prio2 ter plaatse. Echter aan de hand van de laatste informatie van de 1ste bevelvoerder of de OVD ter plaatse kan er een situatie ontstaan waar het GMK (gemeenschappelijke meldkamer) er een Prio 1 van maakt. Omdat er op een ondersteuningsvoertuig normaal geen bevelvoerder meerijdt, kan de chauffeur de Prio1 status niet wijzigen mits hij hiervoor opdracht krijgt van de bevelvoerder van de eerste tankautospuit. (TAS) Typisch voorbeeld is de liftopsluiting.. dit klinkt heel sullig maar dit kan in veel gevallen toch een prio1 melding worden omdat je gewoon teveel onbekende variabelen hebt. (paniek, lift vol, al enige uren vastzitten, medisch risico, etc) Je kunt er dus nooit wat van zeggen omdat je het exacte scenario niet kent. Bijvoorbeeld in dit geval uit de OP. De ademluch container kan worden opgeroepen met prio 1 omdat de TAS ter plaatse op de eerste uitruk staat en dus zo snel mogelijk weer inzetgereed moet zijn binnen het verzorgingsgebied. Prio 3 komt zelden voor of het moet een dodelijk slachtoffer zijn. (touwtje doorknippen bij zelfmoord. ![]() EDIT: Je hoort de chauffeur en bijrijder ook de prio 1 status in twijfel trekken. Ik heb net het filmpje gekeken en wat men doet mag eigenlijk niet. Je kan niet toeters en bellen aanzetten bij een stoplicht en daarna weer uit. Echter je ziet dit in de praktijd veel bij korpsen die veel op de weg zitten. Soort beroepsdeformatie zeg maar. Zo gebeurt het ook vaak 's nachts binnen de bebouwde kom om mensen niet uit hun bed te toeteren. [ Bericht 12% gewijzigd door jpjedi op 03-02-2009 09:12:49 ] | |
jpjedi | dinsdag 3 februari 2009 @ 09:00 |
quote:simpel...er blijft info binnen komen en de bevelvoerder maakt een voorlopig plan dat aangepast wordt aan de omstandigheden. | |
Sander | dinsdag 3 februari 2009 @ 09:01 |
quote:Dat dus. En wat jpjedi zegt. Verder heb ik er geen klap verstand van, maar vind ik het prima. Dat geëmmer over machtsmisbruik dat je hier soms van users leest is ook bullshit allemaal. | |
jpjedi | dinsdag 3 februari 2009 @ 09:07 |
quote:Moet je eens voorstellen dat je op straat staat bij een ongeval en omstanders menen je te moeten adviseren over de aanpak en niet weg willen gaan. Ze hebben alleen niet in de gaten dat het een busje betreft van de radiologische dienst. Vooral lastig als de politie nog niet ter plaatse is. Ergste zijn de filekijkers waardoor het bijna onmogelijk is om een ongeval te benaderen op de autosnelweg. Kan nog wel even door gaan... Kunnen ze beter commentaar maken op FOK! ![]() | |
ACT-F | dinsdag 3 februari 2009 @ 23:56 |
Misschien is er een enorme rookoverlast en kan de brand alleen geblust worden met verse ademluchtbescherming? Er zal wel een reden zijn die wij niet weten, maar het is ook niet onze taak om daarover te beslissen. En ook een alarmcentrale maakt fouten. | |
Sjeen | woensdag 4 februari 2009 @ 08:45 |
quote:Klopt... en als ze dan toch fouten maken, heb ik liever dat ze een keer te veel met toeters en bellen rijden, dan te weinig... | |
Thrilled | dinsdag 16 juni 2009 @ 10:18 |
Sorry voor de kick, maar vind het wel een interessante discussie ![]() Zolang de A-wagen gealarmeerd wordt met prio 1, zal hij ook de hele rit met prio 1 rijden, totdat ze anders te horen krijgen. Tijdens de rit hoor je ze ook zeggen "hij zal wel uit zijn als we daar aankomen". Dus de autobrand was nog gaande tijdens het aanrijden.. En een beetje autobrand heb je niet uit in 5 minuutjes.. Raar is het wel dat de tankautospuit zelf geen extra flessen op de wagen heeft liggen, zoals bij ons het geval is. Onder de banken liggen nog 6 extra flessen die wij na de inzet gelijk wisselen. Zo kan je ná de brand gelijk melden dat je weer inzet gereed bent en op de kazerne zelf pak je nieuwe flessen voor onder de banken. Daarnaast stonden er misschien 10 auto's in de brand, misschien 1, je weet het niet. We waren er geen van allen bij en die discussie op YouTube vind ik ook wel erg overdreven. Wat is het met mensen die zo graag elk naadje van de kous willen weten als het gaat om terecht of onterecht gebruik van de sirene's, voorrangsregels of snelheidsovertredingen door hulpdiensten. Het is altijd wat.. Daarnaast las ik een opmerking over het aan- en uitzetten van de sirene.. wees blij dat sommige chauffeurs dat doen ![]() Juridisch gezien is het riskant, i know, mocht er ineens ergens een voetganger, fietser of automobilist vandaan komen en die kust de voorkant van de wagen, dan heeft de chauffeur een groot probleem. Want prio 1 is prio 1, en dat betekent geluid + licht signalen, ook om 4 uur midden in de nacht, op een verlaten weg van 2 kilometer lang waar geen zijwegen aan zitten en er geen kip op de weg is.. officieel dan ![]() | |
jpjedi | dinsdag 16 juni 2009 @ 10:57 |
quote:Autobrand heb ik nog nooit langer zien duren dan 5 minuten hoor. Wat is de A-wagen? Is dat een gemeentelijke of regio term? Ben ik in mijn opleiding tot brandmeester nooit tegengekomen eigenlijk. quote: Dit is standaard BiZa bestek. Met andere woorden, je mag niet inzet gereed melden als je reserve flessen ook niet aangevuld zijn. In de praktijk kan de BV de verantwoording nemen om zich gereed te melden met enkel de sets op de toestellen. quote:Tja tussen de praktijk en de theorie zitten nogal wat verschillen. Zo zal het boerenkorps uit Oost Groningen de normen anders interpreteren dan Brandweer Den-Haag. Vanwege juist dat verschil zijn er richtlijnen gemaakt en geen wetten. Het is de BiZa richtlijn voor het rijden met signalen waar alle chauffeurs voor bijgeschoold zijn in de afgelopen jaren. Dit ook vanwege het grote aantal ongevallen door de onduidelijkheid. Brandweer Breda heeft strikte normen waar niet mee gesjoemeld wordt, nachtrust of niet. Je bent gewoon zo enorm de lul als chauffeur als er wat gebeurt. We hebben dan ook in Breda het op de harde manier moeten leren met een paar dodelijke slachtoffers bij een aanrijding met een TAS. ![]() | |
Thrilled | dinsdag 16 juni 2009 @ 11:13 |
quote:Ademluchtwagen ![]() ![]() quote:Je hebt gelijk, my bad.. er wordt inderdaad pas inzet gereed gemeld op de kazerne als de ademlucht flessen zijn gewisseld onder de banken. Wil daarentegen niet zeggen dat we niet kunnen uitrukken als we terug rijden van een incident naar de post, en de alarmcentrale verzoekt ons om ter plaatse te gaan bij een brand in de buurt. Daardoor kan je daar ook je eerste inzet doen en komt er een materiaalwagen ter plaatse met ademluchtflessen. quote:Ik geef je helemaal gelijk, maar ik kan niet ontkennen dat onze chauffeurs wel eens zonder geluid door straten rijden, dat gebeurd nou eenmaal. Dan kan je als manschap achterin wel schreeuwen "Ey, zet dat geluid eens aan!" maar dat doet de CH meestal naar eigen inzicht. | |
TeringHenkie | dinsdag 16 juni 2009 @ 11:17 |
Ik werk in een TV-studio in Amsterdam. Toen wij daar een keer brand hadden kwam 2 minuten nadat de spuitgasten waren gearriveerd er alsnog een ademluchtwagen aanzetten met sirenes en zwaailichten, voornamelijk omdat na rookontwikkeling de perslucht zsm aangevuld moet worden, nieuwe maskers etc. Het heeft dus wel degelijk haast. | |
Thrilled | dinsdag 16 juni 2009 @ 11:19 |
Je hebt (geloof ik) ook niemand horen zeggen dat er nooit spoed bij komt kijken voor een ademluchtwagen ![]() ![]() | |
Catbert | dinsdag 16 juni 2009 @ 11:33 |
quote:Euh, duh? Kan toch uiteindelijk blijken dat als er al een wagen ter plaatse is dat de brand of whatever meevalt? | |
Thrilled | dinsdag 16 juni 2009 @ 11:59 |
Precies, vaak komt die wagen dan niet eens meer ter plaatse.. Laatst gealarmeerd voor een auto te water, 2 personen in de auto.. We waren net een minuutje op weg en dan te horen krijgen dat de personen er al uit zijn geklommen.. overgegaan op prio 2 en dan is het alleen nog maar assisteren bij het bergen van de auto.. Andersom kan het natuurlijk ook ![]() |