Misschien zijn er hier brandweermannen die weten hoe de vork in de steel zit.quote:Als de brandweer moet uitrukken krijgen zij voor elke uitruk een prioriteit aangewezen; afgekort 'prio'.
In de prioriteitenschaal is wettelijk vastgelegd wat de bevoegdheden van de brandweer op dat moment zijn. Wanneer mag er met optische en akoustische signalen gereden worden, welke verboden mogen genegeerd worden, en welke bevoegdheden zij hebben staat allemaal vast. Door een priostatus mee te geven weten zij gelijk met welke regels en bevoegdheden zij te maken hebben.
De afkorting prio betekent niets anders als prioriteit. Maar wat is het verschil tussen een prio 1, een prio 2 of een prio 3 ? Wanneer mag de brandweer wel met optische licht- en akoustische signalen rijden, en wanneer niet?
Prio 1
Een prio 1 is een uitruk waarvan de centralist(e) op de alarmcentrale vindt dat er sprake is van een dringende taak. Onder een dringende taak wordt verstaan, 'een taak ter voorkoming of beëindiging van een voor de mens levensbedreigende situatie of van een situatie waarin ernstige schade aan gebouwen of goederen ontstaat'. In bijzondere gevallen kan het redden van dieren ook een dringende taak zijn.
De uitrukkende voertuigen hebben bij een prio 1 toestemming om zich met optische- en akoustische signalen als voorrangsvoertuig door het verkeer te begeven. De hoogste leidinggevende (op de tankautospuit is dat de bevelvoerder) kan altijd beslissen om niet met een prio 1 te rijden. Dit moet hij echter wel aangeven aan de Regionale AlarmCentrale (RAC).
Prio 2 (Overige meldingen)
Een prio 2 is een uitruk zonder dringende taak maar waarbij het wel noodzakelijk is dat de brandweer ter plaatse komt. De brandweer rijdt dan niet met optische- en akoustische signalen maar ze hebben van de minister wel een aantal vrijstellingen gekregen. De bevelvoerder kan indien nodig gebruik maken van deze vrijstellingen om de werkzaamheden uit te voeren (bijvoorbeeld het parkeren op een fietspad of het gebruik van een busbaan). De bevelvoerder is op basis van kennis, inzicht en bekendheid bevoegd om de prio 2 te veranderen naar een prio 1 (dan wordt het een dringende taak). Dit moet hij dan echter wel altijd melden bij de Regionale AlarmCentrale (RAC)
Prio 3
Een prio 3 is een uitruk zonder enige noodzaak maar waar wel de expertise van de brandweer nodig is. De brandweer rijdt dan niet met optische- en akoustische signalen, en heeft geen vrijstellingenen gekregen.
Omdat het voor de brandweer praktisch niet mogelijk is om geen verkeersovertredingen te maken, heeft Brandweer Haaglanden ervoor gekozen om deze prioriteit niet te gebruiken in de regio. Zo zou met prio 3 de brandweerwagen netjes in een parkeervak geparkeerd moeten worden en niet op de rijbaan mogen blijven staan, wat in de praktijk meestal niet anders kan.
Ik zal even de link van youtube erbij zetten, dan kunnen jullie dat ook even doorlezen. Daar is de discussie begonnen namelijk. Lees de comments daar maar door, dan is het misschien allemaal even wat duidelijker..quote:Op maandag 2 februari 2009 22:14 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Wellicht dat die wagen ook ander materiaal aan boord heeft... meet instrumenten of zo?
Ik zie het nut niet in van een risicovolle prio 1 rit in deze situatie.quote:dit is een ademluchtwagen, deze brengt nieuwe ademlucht-apparatuur door de gehele stad aangezien er maar 1 ademluchtwerkplaats is, alleen op kazerne Willem. En het is toch niet meer levensbedreigend dus maakt het niet uit dat er maar 1 is in de hele stad.
Onnodig risico nemen met een prio 1 rit die aan strenge wettelijke eisen moet voldoen omdat de heren (zoals te lezen is in de comments bij de youtube video) "zo snel mogelijk weer beschikbaar willen zijn voor een volgende klus" terwijl er ter plaatse geen sprake is van een levensbedreigende situatie.quote:Op maandag 2 februari 2009 22:18 schreef Khadgar het volgende:
Maar waarom is dit zo belangrijk? Ben jij benadeeld door die ademluchtwagen?
Prio 2 naar Prio 1, meer haast dus...quote:Op maandag 2 februari 2009 22:21 schreef Waterweg het volgende:
het meest opvallende vind ik nog dat de bevelvoerder blijkbaar kan beslissen van een prio1 een prio2 te maken..
dus onderweg besluiten dat je minder haast hebt...hmm...
Nee, want een prio 1 mag (zoals te lezen is in het eerste gequote deel) alleen gebruikt worden in dringende gevallen waarbij "een taak ter voorkoming of beëindiging van een voor de mens levensbedreigende situatie of van een situatie waarin ernstige schade aan gebouwen of goederen ontstaat" van toepassing is.quote:Op maandag 2 februari 2009 22:21 schreef Sjeen het volgende:
Persoonlijk lijkt het mij dat een Tankautospuit zo snel mogelijk weer uitrukklaar moet zijn, dus wel reden om hier Prio 1 aan te geven.
quote:Op maandag 2 februari 2009 22:21 schreef glasbak het volgende:
[..]
Onnodig risico nemen met een prio 1 rit die aan strenge wettelijke eisen moet voldoen omdat de heren (zoals te lezen is in de comments bij de youtube video) "zo snel mogelijk weer beschikbaar willen zijn voor een volgende klus" terwijl er ter plaatse geen sprake is van een levensbedreigende situatie.
Dan mag je nieteens prio 1 rijden..
Het is dus ter voorkomingquote:een taak ter voorkoming of beëindiging van een voor de mens levensbedreigende situatie
quote:Op maandag 2 februari 2009 22:22 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Prio 2 naar Prio 1, meer haast dus...
uit het stukje over prio1quote:De hoogste leidinggevende (op de tankautospuit is dat de bevelvoerder) kan altijd beslissen om niet met een prio 1 te rijden.
'een taak ter voorkoming of beëindiging van een voor de mens levensbedreigende situatie of van een situatie waarin ernstige schade aan gebouwen of goederen ontstaat'.quote:Op maandag 2 februari 2009 22:21 schreef glasbak het volgende:
[..]
Onnodig risico nemen met een prio 1 rit die aan strenge wettelijke eisen moet voldoen omdat de heren (zoals te lezen is in de comments bij de youtube video) "zo snel mogelijk weer beschikbaar willen zijn voor een volgende klus" terwijl er ter plaatse geen sprake is van een levensbedreigende situatie.
Dan mag je nieteens prio 1 rijden..
Nog even een quote uit de youtube comments :quote:Op maandag 2 februari 2009 22:24 schreef Sjeen het volgende:
[..]
'een taak ter voorkoming of beëindiging van een voor de mens levensbedreigende situatie of van een situatie waarin ernstige schade aan gebouwen of goederen ontstaat'.
Die is natuurlijk ruim op te vatten...
quote:De autospuit zal zich pas weer beschikbaar (inzetgereed) melden zodra er ademlucht gewisseld is en de flessen weer vol zijn lijkt mij.. Zolang de autospuit niet beschikbaar is zal de AC altijd eerst andere autospuiten alarmeren...
Ben bang van wel dat het zo soort type isquote:Op dinsdag 3 februari 2009 02:33 schreef TeringHenkie het volgende:
TS maakt zich zeker ook druk om politieauto's die op de stoep geparkeerd staan?
Als ze daar staan om een broodje halfom te halen wel ja, niet als er een noodzaak bij is.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 02:33 schreef TeringHenkie het volgende:
TS maakt zich zeker ook druk om politieauto's die op de stoep geparkeerd staan?
ja laat ze lekker ey, brandweermensen doen eigenlijk alleen maar goede shit.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 03:03 schreef Isdatzo het volgende:
Ze knallen wel hard de bocht om met dat ding
@ 00:40 komt een politiewagen tegemoet gereden over het fietspad. Maar daar zegt'ie niks van hèquote:Op dinsdag 3 februari 2009 02:33 schreef TeringHenkie het volgende:
TS maakt zich zeker ook druk om politieauto's die op de stoep geparkeerd staan?
simpel...er blijft info binnen komen en de bevelvoerder maakt een voorlopig plan dat aangepast wordt aan de omstandigheden.quote:Op maandag 2 februari 2009 22:21 schreef Waterweg het volgende:
het meest opvallende vind ik nog dat de bevelvoerder blijkbaar kan beslissen van een prio1 een prio2 te maken..
dus onderweg besluiten dat je minder haast hebt...hmm...
Dat dus. En wat jpjedi zegt. Verder heb ik er geen klap verstand van, maar vind ik het prima. Dat geëmmer over machtsmisbruik dat je hier soms van users leest is ook bullshit allemaal.quote:Op maandag 2 februari 2009 22:21 schreef Sjeen het volgende:
Persoonlijk lijkt het mij dat een Tankautospuit zo snel mogelijk weer uitrukklaar moet zijn, dus wel reden om hier Prio 1 aan te geven.
Moet je eens voorstellen dat je op straat staat bij een ongeval en omstanders menen je te moeten adviseren over de aanpak en niet weg willen gaan. Ze hebben alleen niet in de gaten dat het een busje betreft van de radiologische dienst.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 09:01 schreef Sander het volgende:
[..]
Dat dus. En wat jpjedi zegt. Verder heb ik er geen klap verstand van, maar vind ik het prima. Dat geëmmer over machtsmisbruik dat je hier soms van users leest is ook bullshit allemaal.
Klopt... en als ze dan toch fouten maken, heb ik liever dat ze een keer te veel met toeters en bellen rijden, dan te weinig...quote:Op dinsdag 3 februari 2009 23:56 schreef ACT-F het volgende:
Misschien is er een enorme rookoverlast en kan de brand alleen geblust worden met verse ademluchtbescherming? Er zal wel een reden zijn die wij niet weten, maar het is ook niet onze taak om daarover te beslissen. En ook een alarmcentrale maakt fouten.
Autobrand heb ik nog nooit langer zien duren dan 5 minuten hoor.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 10:18 schreef Thrilled het volgende:
Sorry voor de kick, maar vind het wel een interessante discussie
Zolang de A-wagen gealarmeerd wordt met prio 1, zal hij ook de hele rit met prio 1 rijden, totdat ze anders te horen krijgen. Tijdens de rit hoor je ze ook zeggen "hij zal wel uit zijn als we daar aankomen". Dus de autobrand was nog gaande tijdens het aanrijden.. En een beetje autobrand heb je niet uit in 5 minuutjes..
quote:Raar is het wel dat de tankautospuit zelf geen extra flessen op de wagen heeft liggen, zoals bij ons het geval is. Onder de banken liggen nog 6 extra flessen die wij na de inzet gelijk wisselen. Zo kan je ná de brand gelijk melden dat je weer inzet gereed bent en op de kazerne zelf pak je nieuwe flessen voor onder de banken.
Tja tussen de praktijk en de theorie zitten nogal wat verschillen. Zo zal het boerenkorps uit Oost Groningen de normen anders interpreteren dan Brandweer Den-Haag. Vanwege juist dat verschil zijn er richtlijnen gemaakt en geen wetten. Het is de BiZa richtlijn voor het rijden met signalen waar alle chauffeurs voor bijgeschoold zijn in de afgelopen jaren. Dit ook vanwege het grote aantal ongevallen door de onduidelijkheid. Brandweer Breda heeft strikte normen waar niet mee gesjoemeld wordt, nachtrust of niet. Je bent gewoon zo enorm de lul als chauffeur als er wat gebeurt. We hebben dan ook in Breda het op de harde manier moeten leren met een paar dodelijke slachtoffers bij een aanrijding met een TAS.quote:Daarnaast stonden er misschien 10 auto's in de brand, misschien 1, je weet het niet. We waren er geen van allen bij en die discussie op YouTube vind ik ook wel erg overdreven. Wat is het met mensen die zo graag elk naadje van de kous willen weten als het gaat om terecht of onterecht gebruik van de sirene's, voorrangsregels of snelheidsovertredingen door hulpdiensten. Het is altijd wat..
Daarnaast las ik een opmerking over het aan- en uitzetten van de sirene.. wees blij dat sommige chauffeurs dat doenlekker als jij brak in je bed ligt op nieuwjaarsochtend (zoals in het filmpje) van je avondje uit en er tettert een brandweerwagen onder je raampje voorbij op een volledig verlaten weg.. De chauffeur kent de weg, ziet de kruispunten ver van te voren aankomen en zet zn geluid aan als andere weggebruikers moeten weten wanneer er eentje aan komt.
Juridisch gezien is het riskant, i know, mocht er ineens ergens een voetganger, fietser of automobilist vandaan komen en die kust de voorkant van de wagen, dan heeft de chauffeur een groot probleem. Want prio 1 is prio 1, en dat betekent geluid + licht signalen, ook om 4 uur midden in de nacht, op een verlaten weg van 2 kilometer lang waar geen zijwegen aan zitten en er geen kip op de weg is.. officieel dan
Ademluchtwagenquote:Op dinsdag 16 juni 2009 10:57 schreef jpjedi het volgende:
Autobrand heb ik nog nooit langer zien duren dan 5 minuten hoor.
Wat is de A-wagen? Is dat een gemeentelijke of regio term? Ben ik in mijn opleiding tot brandmeester nooit tegengekomen eigenlijk.
Je hebt gelijk, my bad.. er wordt inderdaad pas inzet gereed gemeld op de kazerne als de ademlucht flessen zijn gewisseld onder de banken. Wil daarentegen niet zeggen dat we niet kunnen uitrukken als we terug rijden van een incident naar de post, en de alarmcentrale verzoekt ons om ter plaatse te gaan bij een brand in de buurt. Daardoor kan je daar ook je eerste inzet doen en komt er een materiaalwagen ter plaatse met ademluchtflessen.quote:Dit is standaard BiZa bestek. Met andere woorden, je mag niet inzet gereed melden als je reserve flessen ook niet aangevuld zijn. In de praktijk kan de BV de verantwoording nemen om zich gereed te melden met enkel de sets op de toestellen.
Ik geef je helemaal gelijk, maar ik kan niet ontkennen dat onze chauffeurs wel eens zonder geluid door straten rijden, dat gebeurd nou eenmaal. Dan kan je als manschap achterin wel schreeuwen "Ey, zet dat geluid eens aan!" maar dat doet de CH meestal naar eigen inzicht.quote:Tja tussen de praktijk en de theorie zitten nogal wat verschillen. Zo zal het boerenkorps uit Oost Groningen de normen anders interpreteren dan Brandweer Den-Haag. Vanwege juist dat verschil zijn er richtlijnen gemaakt en geen wetten. Het is de BiZa richtlijn voor het rijden met signalen waar alle chauffeurs voor bijgeschoold zijn in de afgelopen jaren. Dit ook vanwege het grote aantal ongevallen door de onduidelijkheid. Brandweer Breda heeft strikte normen waar niet mee gesjoemeld wordt, nachtrust of niet. Je bent gewoon zo enorm de lul als chauffeur als er wat gebeurt. We hebben dan ook in Breda het op de harde manier moeten leren met een paar dodelijke slachtoffers bij een aanrijding met een TAS.
Euh, duh? Kan toch uiteindelijk blijken dat als er al een wagen ter plaatse is dat de brand of whatever meevalt?quote:Op maandag 2 februari 2009 22:21 schreef Waterweg het volgende:
het meest opvallende vind ik nog dat de bevelvoerder blijkbaar kan beslissen van een prio1 een prio2 te maken..
dus onderweg besluiten dat je minder haast hebt...hmm...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |