abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 2 februari 2009 @ 22:12:57 #1
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_65674413
quote:
Als de brandweer moet uitrukken krijgen zij voor elke uitruk een prioriteit aangewezen; afgekort 'prio'.

In de prioriteitenschaal is wettelijk vastgelegd wat de bevoegdheden van de brandweer op dat moment zijn. Wanneer mag er met optische en akoustische signalen gereden worden, welke verboden mogen genegeerd worden, en welke bevoegdheden zij hebben staat allemaal vast. Door een priostatus mee te geven weten zij gelijk met welke regels en bevoegdheden zij te maken hebben.

De afkorting prio betekent niets anders als prioriteit. Maar wat is het verschil tussen een prio 1, een prio 2 of een prio 3 ? Wanneer mag de brandweer wel met optische licht- en akoustische signalen rijden, en wanneer niet?

Prio 1
Een prio 1 is een uitruk waarvan de centralist(e) op de alarmcentrale vindt dat er sprake is van een dringende taak. Onder een dringende taak wordt verstaan, 'een taak ter voorkoming of beëindiging van een voor de mens levensbedreigende situatie of van een situatie waarin ernstige schade aan gebouwen of goederen ontstaat'. In bijzondere gevallen kan het redden van dieren ook een dringende taak zijn.

De uitrukkende voertuigen hebben bij een prio 1 toestemming om zich met optische- en akoustische signalen als voorrangsvoertuig door het verkeer te begeven. De hoogste leidinggevende (op de tankautospuit is dat de bevelvoerder) kan altijd beslissen om niet met een prio 1 te rijden. Dit moet hij echter wel aangeven aan de Regionale AlarmCentrale (RAC).

Prio 2 (Overige meldingen)
Een prio 2 is een uitruk zonder dringende taak maar waarbij het wel noodzakelijk is dat de brandweer ter plaatse komt. De brandweer rijdt dan niet met optische- en akoustische signalen maar ze hebben van de minister wel een aantal vrijstellingen gekregen. De bevelvoerder kan indien nodig gebruik maken van deze vrijstellingen om de werkzaamheden uit te voeren (bijvoorbeeld het parkeren op een fietspad of het gebruik van een busbaan). De bevelvoerder is op basis van kennis, inzicht en bekendheid bevoegd om de prio 2 te veranderen naar een prio 1 (dan wordt het een dringende taak). Dit moet hij dan echter wel altijd melden bij de Regionale AlarmCentrale (RAC)

Prio 3
Een prio 3 is een uitruk zonder enige noodzaak maar waar wel de expertise van de brandweer nodig is. De brandweer rijdt dan niet met optische- en akoustische signalen, en heeft geen vrijstellingenen gekregen.

Omdat het voor de brandweer praktisch niet mogelijk is om geen verkeersovertredingen te maken, heeft Brandweer Haaglanden ervoor gekozen om deze prioriteit niet te gebruiken in de regio. Zo zou met prio 3 de brandweerwagen netjes in een parkeervak geparkeerd moeten worden en niet op de rijbaan mogen blijven staan, wat in de praktijk meestal niet anders kan.
Misschien zijn er hier brandweermannen die weten hoe de vork in de steel zit.

Hierboven staat beschreven dat er voor prio 1 een dringende rede moet zijn om zo snel mogelijk op de plaats van bestemming te komen.

Is het nu echt noodzakelijk dat een ademluchtwagen met prio 1 naar een autobrand gaat om de autospuit te voorzien van verse ademlucht? De brand ter plekke is al geblust en er is geen sprake meer van een levensbedreigende situatie. Waar is dan de noodzaak voor een prio 1 rit? Voor dit soort klussen zou een prio 2 of zelf een prio 3 geschikter zijn.

Wie kan hier mij wat duidelijkheid over verschaffen?
  PR/Manusje van alles maandag 2 februari 2009 @ 22:14:56 #2
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_65674498
Wellicht dat die wagen ook ander materiaal aan boord heeft... meet instrumenten of zo?
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_65674660
Maar waarom is dit zo belangrijk? Ben jij benadeeld door die ademluchtwagen?
  maandag 2 februari 2009 @ 22:19:24 #4
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_65674708
quote:
Op maandag 2 februari 2009 22:14 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Wellicht dat die wagen ook ander materiaal aan boord heeft... meet instrumenten of zo?
Ik zal even de link van youtube erbij zetten, dan kunnen jullie dat ook even doorlezen. Daar is de discussie begonnen namelijk. Lees de comments daar maar door, dan is het misschien allemaal even wat duidelijker..



De reactie waar het hoofdzakelijk om gaat is deze :
quote:
dit is een ademluchtwagen, deze brengt nieuwe ademlucht-apparatuur door de gehele stad aangezien er maar 1 ademluchtwerkplaats is, alleen op kazerne Willem. En het is toch niet meer levensbedreigend dus maakt het niet uit dat er maar 1 is in de hele stad.
Ik zie het nut niet in van een risicovolle prio 1 rit in deze situatie.
pi_65674819
het meest opvallende vind ik nog dat de bevelvoerder blijkbaar kan beslissen van een prio1 een prio2 te maken..
dus onderweg besluiten dat je minder haast hebt...hmm...
  Licht Ontvlambaar maandag 2 februari 2009 @ 22:21:24 #6
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_65674824
Persoonlijk lijkt het mij dat een Tankautospuit zo snel mogelijk weer uitrukklaar moet zijn, dus wel reden om hier Prio 1 aan te geven.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 2 februari 2009 @ 22:21:44 #7
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_65674843
quote:
Op maandag 2 februari 2009 22:18 schreef Khadgar het volgende:
Maar waarom is dit zo belangrijk? Ben jij benadeeld door die ademluchtwagen?
Onnodig risico nemen met een prio 1 rit die aan strenge wettelijke eisen moet voldoen omdat de heren (zoals te lezen is in de comments bij de youtube video) "zo snel mogelijk weer beschikbaar willen zijn voor een volgende klus" terwijl er ter plaatse geen sprake is van een levensbedreigende situatie.

Dan mag je nieteens prio 1 rijden..
  Licht Ontvlambaar maandag 2 februari 2009 @ 22:22:19 #8
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_65674866
quote:
Op maandag 2 februari 2009 22:21 schreef Waterweg het volgende:
het meest opvallende vind ik nog dat de bevelvoerder blijkbaar kan beslissen van een prio1 een prio2 te maken..
dus onderweg besluiten dat je minder haast hebt...hmm...
Prio 2 naar Prio 1, meer haast dus...

Ow wacht... ik heb het stukje niet helemaal goed gelezen, je hebt gelijk
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 2 februari 2009 @ 22:23:56 #9
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_65674941
quote:
Op maandag 2 februari 2009 22:21 schreef Sjeen het volgende:
Persoonlijk lijkt het mij dat een Tankautospuit zo snel mogelijk weer uitrukklaar moet zijn, dus wel reden om hier Prio 1 aan te geven.
Nee, want een prio 1 mag (zoals te lezen is in het eerste gequote deel) alleen gebruikt worden in dringende gevallen waarbij "een taak ter voorkoming of beëindiging van een voor de mens levensbedreigende situatie of van een situatie waarin ernstige schade aan gebouwen of goederen ontstaat" van toepassing is.

En dat is het in dit geval niet.
pi_65674950
quote:
Op maandag 2 februari 2009 22:21 schreef glasbak het volgende:

[..]

Onnodig risico nemen met een prio 1 rit die aan strenge wettelijke eisen moet voldoen omdat de heren (zoals te lezen is in de comments bij de youtube video) "zo snel mogelijk weer beschikbaar willen zijn voor een volgende klus" terwijl er ter plaatse geen sprake is van een levensbedreigende situatie.

Dan mag je nieteens prio 1 rijden..
quote:
een taak ter voorkoming of beëindiging van een voor de mens levensbedreigende situatie
Het is dus ter voorkoming Als er ergens brand uitbreekt terwijl de TS nog niet klaar is, wordt het extra levensbedreigend dus.
pi_65674960
quote:
Op maandag 2 februari 2009 22:22 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Prio 2 naar Prio 1, meer haast dus...


dat kan ook, maar minder opvallend.

wat ik bedoel is dit:
quote:
De hoogste leidinggevende (op de tankautospuit is dat de bevelvoerder) kan altijd beslissen om niet met een prio 1 te rijden.
uit het stukje over prio1


[ Bericht 3% gewijzigd door Waterweg op 02-02-2009 22:27:47 (leesfoutje jouwerzijds idd :) ) ]
  Licht Ontvlambaar maandag 2 februari 2009 @ 22:24:58 #12
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_65675009
quote:
Op maandag 2 februari 2009 22:21 schreef glasbak het volgende:

[..]

Onnodig risico nemen met een prio 1 rit die aan strenge wettelijke eisen moet voldoen omdat de heren (zoals te lezen is in de comments bij de youtube video) "zo snel mogelijk weer beschikbaar willen zijn voor een volgende klus" terwijl er ter plaatse geen sprake is van een levensbedreigende situatie.

Dan mag je nieteens prio 1 rijden..
'een taak ter voorkoming of beëindiging van een voor de mens levensbedreigende situatie of van een situatie waarin ernstige schade aan gebouwen of goederen ontstaat'.

Die is natuurlijk ruim op te vatten...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 2 februari 2009 @ 22:27:24 #13
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_65675114
quote:
Op maandag 2 februari 2009 22:24 schreef Sjeen het volgende:

[..]

'een taak ter voorkoming of beëindiging van een voor de mens levensbedreigende situatie of van een situatie waarin ernstige schade aan gebouwen of goederen ontstaat'.

Die is natuurlijk ruim op te vatten...
Nog even een quote uit de youtube comments :
quote:
De autospuit zal zich pas weer beschikbaar (inzetgereed) melden zodra er ademlucht gewisseld is en de flessen weer vol zijn lijkt mij.. Zolang de autospuit niet beschikbaar is zal de AC altijd eerst andere autospuiten alarmeren...
pi_65681160
TS maakt zich zeker ook druk om politieauto's die op de stoep geparkeerd staan?
pi_65681221
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 02:33 schreef TeringHenkie het volgende:
TS maakt zich zeker ook druk om politieauto's die op de stoep geparkeerd staan?
Ben bang van wel dat het zo soort type is
............................
  dinsdag 3 februari 2009 @ 03:03:03 #16
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_65681234
Ze knallen wel hard de bocht om met dat ding
Huilen dan.
  dinsdag 3 februari 2009 @ 06:08:37 #17
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_65681406
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 02:33 schreef TeringHenkie het volgende:
TS maakt zich zeker ook druk om politieauto's die op de stoep geparkeerd staan?
Als ze daar staan om een broodje halfom te halen wel ja, niet als er een noodzaak bij is.
pi_65681435
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 03:03 schreef Isdatzo het volgende:
Ze knallen wel hard de bocht om met dat ding
ja laat ze lekker ey, brandweermensen doen eigenlijk alleen maar goede shit.
pi_65682095
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 02:33 schreef TeringHenkie het volgende:
TS maakt zich zeker ook druk om politieauto's die op de stoep geparkeerd staan?
@ 00:40 komt een politiewagen tegemoet gereden over het fietspad. Maar daar zegt'ie niks van hè .
-browserverneukende rickrolllink verwijderd-
pi_65682425
Normaal komt een ondersteuningsvoertuig ook met Prio2 ter plaatse. Echter aan de hand van de laatste informatie van de 1ste bevelvoerder of de OVD ter plaatse kan er een situatie ontstaan waar het GMK (gemeenschappelijke meldkamer) er een Prio 1 van maakt.

Omdat er op een ondersteuningsvoertuig normaal geen bevelvoerder meerijdt, kan de chauffeur de Prio1 status niet wijzigen mits hij hiervoor opdracht krijgt van de bevelvoerder van de eerste tankautospuit. (TAS)

Typisch voorbeeld is de liftopsluiting.. dit klinkt heel sullig maar dit kan in veel gevallen toch een prio1 melding worden omdat je gewoon teveel onbekende variabelen hebt. (paniek, lift vol, al enige uren vastzitten, medisch risico, etc)

Je kunt er dus nooit wat van zeggen omdat je het exacte scenario niet kent. Bijvoorbeeld in dit geval uit de OP. De ademluch container kan worden opgeroepen met prio 1 omdat de TAS ter plaatse op de eerste uitruk staat en dus zo snel mogelijk weer inzetgereed moet zijn binnen het verzorgingsgebied.

Prio 3 komt zelden voor of het moet een dodelijk slachtoffer zijn. (touwtje doorknippen bij zelfmoord. )


EDIT: Je hoort de chauffeur en bijrijder ook de prio 1 status in twijfel trekken. Ik heb net het filmpje gekeken en wat men doet mag eigenlijk niet. Je kan niet toeters en bellen aanzetten bij een stoplicht en daarna weer uit. Echter je ziet dit in de praktijd veel bij korpsen die veel op de weg zitten. Soort beroepsdeformatie zeg maar. Zo gebeurt het ook vaak 's nachts binnen de bebouwde kom om mensen niet uit hun bed te toeteren.

[ Bericht 12% gewijzigd door jpjedi op 03-02-2009 09:12:49 ]
pi_65682538
quote:
Op maandag 2 februari 2009 22:21 schreef Waterweg het volgende:
het meest opvallende vind ik nog dat de bevelvoerder blijkbaar kan beslissen van een prio1 een prio2 te maken..
dus onderweg besluiten dat je minder haast hebt...hmm...
simpel...er blijft info binnen komen en de bevelvoerder maakt een voorlopig plan dat aangepast wordt aan de omstandigheden.
  dinsdag 3 februari 2009 @ 09:01:10 #22
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_65682543
quote:
Op maandag 2 februari 2009 22:21 schreef Sjeen het volgende:
Persoonlijk lijkt het mij dat een Tankautospuit zo snel mogelijk weer uitrukklaar moet zijn, dus wel reden om hier Prio 1 aan te geven.
Dat dus. En wat jpjedi zegt. Verder heb ik er geen klap verstand van, maar vind ik het prima. Dat geëmmer over machtsmisbruik dat je hier soms van users leest is ook bullshit allemaal.
pi_65682633
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 09:01 schreef Sander het volgende:

[..]

Dat dus. En wat jpjedi zegt. Verder heb ik er geen klap verstand van, maar vind ik het prima. Dat geëmmer over machtsmisbruik dat je hier soms van users leest is ook bullshit allemaal.
Moet je eens voorstellen dat je op straat staat bij een ongeval en omstanders menen je te moeten adviseren over de aanpak en niet weg willen gaan. Ze hebben alleen niet in de gaten dat het een busje betreft van de radiologische dienst.

Vooral lastig als de politie nog niet ter plaatse is.

Ergste zijn de filekijkers waardoor het bijna onmogelijk is om een ongeval te benaderen op de autosnelweg.

Kan nog wel even door gaan... Kunnen ze beter commentaar maken op FOK!
  dinsdag 3 februari 2009 @ 23:56:51 #24
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_65716870
Misschien is er een enorme rookoverlast en kan de brand alleen geblust worden met verse ademluchtbescherming? Er zal wel een reden zijn die wij niet weten, maar het is ook niet onze taak om daarover te beslissen. En ook een alarmcentrale maakt fouten.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Licht Ontvlambaar woensdag 4 februari 2009 @ 08:45:16 #25
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_65721156
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 23:56 schreef ACT-F het volgende:
Misschien is er een enorme rookoverlast en kan de brand alleen geblust worden met verse ademluchtbescherming? Er zal wel een reden zijn die wij niet weten, maar het is ook niet onze taak om daarover te beslissen. En ook een alarmcentrale maakt fouten.
Klopt... en als ze dan toch fouten maken, heb ik liever dat ze een keer te veel met toeters en bellen rijden, dan te weinig...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_70052296
Sorry voor de kick, maar vind het wel een interessante discussie

Zolang de A-wagen gealarmeerd wordt met prio 1, zal hij ook de hele rit met prio 1 rijden, totdat ze anders te horen krijgen. Tijdens de rit hoor je ze ook zeggen "hij zal wel uit zijn als we daar aankomen". Dus de autobrand was nog gaande tijdens het aanrijden.. En een beetje autobrand heb je niet uit in 5 minuutjes..

Raar is het wel dat de tankautospuit zelf geen extra flessen op de wagen heeft liggen, zoals bij ons het geval is. Onder de banken liggen nog 6 extra flessen die wij na de inzet gelijk wisselen. Zo kan je ná de brand gelijk melden dat je weer inzet gereed bent en op de kazerne zelf pak je nieuwe flessen voor onder de banken.

Daarnaast stonden er misschien 10 auto's in de brand, misschien 1, je weet het niet. We waren er geen van allen bij en die discussie op YouTube vind ik ook wel erg overdreven. Wat is het met mensen die zo graag elk naadje van de kous willen weten als het gaat om terecht of onterecht gebruik van de sirene's, voorrangsregels of snelheidsovertredingen door hulpdiensten. Het is altijd wat..

Daarnaast las ik een opmerking over het aan- en uitzetten van de sirene.. wees blij dat sommige chauffeurs dat doen lekker als jij brak in je bed ligt op nieuwjaarsochtend (zoals in het filmpje) van je avondje uit en er tettert een brandweerwagen onder je raampje voorbij op een volledig verlaten weg.. De chauffeur kent de weg, ziet de kruispunten ver van te voren aankomen en zet zn geluid aan als andere weggebruikers moeten weten wanneer er eentje aan komt.
Juridisch gezien is het riskant, i know, mocht er ineens ergens een voetganger, fietser of automobilist vandaan komen en die kust de voorkant van de wagen, dan heeft de chauffeur een groot probleem. Want prio 1 is prio 1, en dat betekent geluid + licht signalen, ook om 4 uur midden in de nacht, op een verlaten weg van 2 kilometer lang waar geen zijwegen aan zitten en er geen kip op de weg is.. officieel dan
pi_70053411
quote:
Op dinsdag 16 juni 2009 10:18 schreef Thrilled het volgende:
Sorry voor de kick, maar vind het wel een interessante discussie

Zolang de A-wagen gealarmeerd wordt met prio 1, zal hij ook de hele rit met prio 1 rijden, totdat ze anders te horen krijgen. Tijdens de rit hoor je ze ook zeggen "hij zal wel uit zijn als we daar aankomen". Dus de autobrand was nog gaande tijdens het aanrijden.. En een beetje autobrand heb je niet uit in 5 minuutjes..
Autobrand heb ik nog nooit langer zien duren dan 5 minuten hoor.

Wat is de A-wagen? Is dat een gemeentelijke of regio term? Ben ik in mijn opleiding tot brandmeester nooit tegengekomen eigenlijk.
quote:
Raar is het wel dat de tankautospuit zelf geen extra flessen op de wagen heeft liggen, zoals bij ons het geval is. Onder de banken liggen nog 6 extra flessen die wij na de inzet gelijk wisselen. Zo kan je ná de brand gelijk melden dat je weer inzet gereed bent en op de kazerne zelf pak je nieuwe flessen voor onder de banken.

Dit is standaard BiZa bestek. Met andere woorden, je mag niet inzet gereed melden als je reserve flessen ook niet aangevuld zijn. In de praktijk kan de BV de verantwoording nemen om zich gereed te melden met enkel de sets op de toestellen.
quote:
Daarnaast stonden er misschien 10 auto's in de brand, misschien 1, je weet het niet. We waren er geen van allen bij en die discussie op YouTube vind ik ook wel erg overdreven. Wat is het met mensen die zo graag elk naadje van de kous willen weten als het gaat om terecht of onterecht gebruik van de sirene's, voorrangsregels of snelheidsovertredingen door hulpdiensten. Het is altijd wat..

Daarnaast las ik een opmerking over het aan- en uitzetten van de sirene.. wees blij dat sommige chauffeurs dat doen lekker als jij brak in je bed ligt op nieuwjaarsochtend (zoals in het filmpje) van je avondje uit en er tettert een brandweerwagen onder je raampje voorbij op een volledig verlaten weg.. De chauffeur kent de weg, ziet de kruispunten ver van te voren aankomen en zet zn geluid aan als andere weggebruikers moeten weten wanneer er eentje aan komt.
Juridisch gezien is het riskant, i know, mocht er ineens ergens een voetganger, fietser of automobilist vandaan komen en die kust de voorkant van de wagen, dan heeft de chauffeur een groot probleem. Want prio 1 is prio 1, en dat betekent geluid + licht signalen, ook om 4 uur midden in de nacht, op een verlaten weg van 2 kilometer lang waar geen zijwegen aan zitten en er geen kip op de weg is.. officieel dan
Tja tussen de praktijk en de theorie zitten nogal wat verschillen. Zo zal het boerenkorps uit Oost Groningen de normen anders interpreteren dan Brandweer Den-Haag. Vanwege juist dat verschil zijn er richtlijnen gemaakt en geen wetten. Het is de BiZa richtlijn voor het rijden met signalen waar alle chauffeurs voor bijgeschoold zijn in de afgelopen jaren. Dit ook vanwege het grote aantal ongevallen door de onduidelijkheid. Brandweer Breda heeft strikte normen waar niet mee gesjoemeld wordt, nachtrust of niet. Je bent gewoon zo enorm de lul als chauffeur als er wat gebeurt. We hebben dan ook in Breda het op de harde manier moeten leren met een paar dodelijke slachtoffers bij een aanrijding met een TAS.
pi_70053922
quote:
Op dinsdag 16 juni 2009 10:57 schreef jpjedi het volgende:
Autobrand heb ik nog nooit langer zien duren dan 5 minuten hoor.

Wat is de A-wagen? Is dat een gemeentelijke of regio term? Ben ik in mijn opleiding tot brandmeester nooit tegengekomen eigenlijk.
Ademluchtwagen Wordt bijna overal afgekort op die manier hoor
quote:
Dit is standaard BiZa bestek. Met andere woorden, je mag niet inzet gereed melden als je reserve flessen ook niet aangevuld zijn. In de praktijk kan de BV de verantwoording nemen om zich gereed te melden met enkel de sets op de toestellen.
Je hebt gelijk, my bad.. er wordt inderdaad pas inzet gereed gemeld op de kazerne als de ademlucht flessen zijn gewisseld onder de banken. Wil daarentegen niet zeggen dat we niet kunnen uitrukken als we terug rijden van een incident naar de post, en de alarmcentrale verzoekt ons om ter plaatse te gaan bij een brand in de buurt. Daardoor kan je daar ook je eerste inzet doen en komt er een materiaalwagen ter plaatse met ademluchtflessen.
quote:
Tja tussen de praktijk en de theorie zitten nogal wat verschillen. Zo zal het boerenkorps uit Oost Groningen de normen anders interpreteren dan Brandweer Den-Haag. Vanwege juist dat verschil zijn er richtlijnen gemaakt en geen wetten. Het is de BiZa richtlijn voor het rijden met signalen waar alle chauffeurs voor bijgeschoold zijn in de afgelopen jaren. Dit ook vanwege het grote aantal ongevallen door de onduidelijkheid. Brandweer Breda heeft strikte normen waar niet mee gesjoemeld wordt, nachtrust of niet. Je bent gewoon zo enorm de lul als chauffeur als er wat gebeurt. We hebben dan ook in Breda het op de harde manier moeten leren met een paar dodelijke slachtoffers bij een aanrijding met een TAS.
Ik geef je helemaal gelijk, maar ik kan niet ontkennen dat onze chauffeurs wel eens zonder geluid door straten rijden, dat gebeurd nou eenmaal. Dan kan je als manschap achterin wel schreeuwen "Ey, zet dat geluid eens aan!" maar dat doet de CH meestal naar eigen inzicht.
pi_70054051
Ik werk in een TV-studio in Amsterdam. Toen wij daar een keer brand hadden kwam 2 minuten nadat de spuitgasten waren gearriveerd er alsnog een ademluchtwagen aanzetten met sirenes en zwaailichten, voornamelijk omdat na rookontwikkeling de perslucht zsm aangevuld moet worden, nieuwe maskers etc. Het heeft dus wel degelijk haast.
pi_70054120
Je hebt (geloof ik) ook niemand horen zeggen dat er nooit spoed bij komt kijken voor een ademluchtwagen Het ging nu alleen om het filmpje van de autobrand. Als de ademlucht op de betreffende autospuiten leeg is en het brand nog, zijn mensen vermist of weet ik veel wat, dan is het belangrijk dat die a-wagen als de bliksem ter plaatse komt
  dinsdag 16 juni 2009 @ 11:33:45 #31
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_70054545
quote:
Op maandag 2 februari 2009 22:21 schreef Waterweg het volgende:
het meest opvallende vind ik nog dat de bevelvoerder blijkbaar kan beslissen van een prio1 een prio2 te maken..
dus onderweg besluiten dat je minder haast hebt...hmm...
Euh, duh? Kan toch uiteindelijk blijken dat als er al een wagen ter plaatse is dat de brand of whatever meevalt?
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_70055274
Precies, vaak komt die wagen dan niet eens meer ter plaatse.. Laatst gealarmeerd voor een auto te water, 2 personen in de auto.. We waren net een minuutje op weg en dan te horen krijgen dat de personen er al uit zijn geklommen.. overgegaan op prio 2 en dan is het alleen nog maar assisteren bij het bergen van de auto..

Andersom kan het natuurlijk ook Bij een alarmering voor nacontrole/ventileren kwamen we met prio 2 op het gemakje aan. Onderweg te horen gekregen dat er brand was gesticht in een woning maar dat er nog rook stond in de gang. We kwamen aan en de politie wachtte op ons, en vertelde ons dat er mogelijk nog 2 kinderen binnen zouden kunnen zijn. De bevelvoerder wou toen uiteraard zo snel mogelijk naar binnen, en had hij deze informatie tijdens het aanrijden te horen gekregen was het een prio 1 rit geworden. Alles hangt af van informatie en voorkennis.. daarom ook zo moeilijk te beoordelen voor een buitenstaander (zelfs als brandweerman over een ander korps). Je weet nooit de exacte toedracht..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')