abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65661553
Hallo,

Ik vroeg me af wanneer je volgens de Bijbel naar de Hemel gaat en wanneer naar de Hel. Is het werkelijk zo dat als je Christen bent je naar de Hemel gaat, en als je niet-Christen bent naar de Hel?

Jezus is gestorven voor onze zonden, maar die worden dan alleen vergeven bij Christenen toch? Het is een beetje gaar verhaal maar m'n vraag komt ongeveer neer op de (on)juistheid van deze stelling:

-Jezus is gestorven aan het kruis om onze zonden te vergeven
-Als je Christen wordt/bent zijn je zonden dus vergeven en kom je sowieso in de hemel, wat je ook gedaan hebt.
-Als je geen Christen bent zijn je zonden niet vergeven, en kom je sowieso in de hel, wat je ook gedaan hebt.

Kan iemand dit bevestigen? Alvast bedankt.
pi_65661714
Er is zo'n stukje dat hij aan het kruis hangt tussen een moordenaar en een dief. Die moordenaar betuigt spijt en zegt dat hij in Jezus gelooft, de dief bespot Jezus. Dan gaat de moordenaar naar de hemel, de dief niet (of naar de hel?).

Maar goed, dit is eigenlijk een verkapte tvp.
  maandag 2 februari 2009 @ 16:55:03 #3
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_65661723
Zo is mij dat wel altijd geleerd ja.
Siamo Tutti Antifascisti!
pi_65661743
-

[ Bericht 99% gewijzigd door Deliah op 02-02-2009 20:01:32 ]
  maandag 2 februari 2009 @ 16:57:26 #5
8369 speknek
Another day another slay
pi_65661812
quote:
Op maandag 2 februari 2009 16:55 schreef Deliah het volgende:

Jezus is gestorven voor onze zonden, maar die worden dan alleen vergeven bij Christenen toch?

Nee.
Wel.

Volgens de bijbel.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_65661870
quote:
Op maandag 2 februari 2009 16:57 schreef speknek het volgende:

[..]

Wel.

Volgens de bijbel.
Citeer het eens.
pi_65661999
Eén van de grootste strijdpunten waarmee de aanhangers van Jezus te kampen hadden, was de vraag waarom Jezus op die gruwelijke manier moest sterven.
De orthodoxe gemeenschap kon er alleen iets mee als ze het opvatten als een zoenoffer. Maar dat kan alleen als er een zonde was waar iedereen voor moest boeten. Dus dachten de christenen dat iedereen zo vreselijk gezondigd had dat er geen enkele vorm van boetedoening meer mogelijk was.
Dat Gods Messias was gestorven om de zonden van de wereld goed te maken werd dus een overtuigende verklaring voor Jezus' kruisiging. Dat bracht een cruciaal element tussen de relatie Mens-God: Zonde!

De christelijke boodschap ontleent zijn werking aan het schuldgevoel dat het oplegt.
'God ziet ons en weet alles. Niet alleen wat we doen maar ook wat we denken'.
Het christendom is zeer uitzonderlijk wat betreft de mate waarin de alziende God de gelovigen observeert en straft, of dat schijnt te doen, voor foute gedachten of het in gedachten zondigen.

Zonde en schuld schiepen een geloof waarin de Hel een rol ging spelen. Vrees voor God, vermaningen van priesters. Een beeld waarvan bijvoorbeeld de gnostici niets van moesten hebben. Het woord 'zondaar' komt in hun woordenboek niet voor.

Het Thomasevangelie bijvoorbeeld. Daar wordt niet gesproken over een scheiding tussen God en de mens maar dat de mens naar Hem is geschapen en dat we daarom een soort ingeboren verbondenheid met God hebben.
Dat houdt niet in dat de mens zonder zonden is, maar dat we onze weg naar God kunnen vinden als we de weg naar onszelf vinden, en wat voor zonden we ook begaan, er zijn manieren om ze goed te maken.

Maar om zonde zo groot te maken dat Jezus sterven moest om ons ervan te redden, greep men terug op een ouden mythe:
Die van Adam en Eva en de oerzonde waardoor de mens sterfelijk werd.

Christenen houden veel meer vast aan de zondigheid van Eva dan de joden doen.
Voorheen het orthodoxe christendom was zonde nooit zo'n punt geweest. Joden, gnostici en heidenen waren het erover eens dat ze vrij waren om god te gehoorzamen of niet. We hebben goede en kwade impulsen. Zo waren de mensen nu eenmaal, dacht men.
Er volgde een heftige discussie. Sommige christenen vonden het idioot. Eén stukje appel en God veroordeelt de christenen voor duizenden jaren tot een minderwaardig bestaan buiten het Paradijs. Totaal buiten proportie.

Er is een mooi verhaal uit de gnostiek dat zegt dat de slang in het hof van eden Jezus is. Jezus is diegene die de mensen de boom der kennis brengt. Jezus is diegene die tegen de mensen zegt: "eet"! Jezus is ook diegene die ingaat tegen de lage jaloezie van de Vader die niet wil dat de mensen als goden worden. De schepper is jaloers op de schoonheid van zijn schepping en Hij wil zijn kennis niet delen met de mensen die hij heeft geschapen. Want in Genesis staat: " Wie van de boom der Kennis eet, wordt als God!"

Dat idee van de inherente zondigheid van de mens, van de erfzonde, wordt pas in de vierde eeuw met name door Augustinus ontwikkeld. Binnen de orthodoxe gemeenten groeit niet alleen de afstand tussen God & mens. De mens is ook vanaf zijn geboorte onveranderlijk zondig waardoor de dood van Christus steeds meer als offer wordt gezien.
Het conventionele en canonieke christendom, dat in de tweede eeuw voet aan de grond kreeg was erg omstreden. Sommige christenen beschouwden Jezus als een goddelijk figuur en vonden het ongepast dat hij aan het kruis geleden had, en ze vertellen verhalen die hun mening ondersteunen

Bijvoorbeeld: Toen Jezus naar Galgotha werd gebracht na zijn geseling, moest Simon van Cyrene het kruis dragen . Jezus zag zijn kans schoon. Hij ruilde stiekem van plaats met Simon van Cyrene. Dus werd Simon in de gedaante van Jezus gekruisigd, terwijl Jezus stiekem in de gedaante van Simon wegsloop, ten hemel voer en lachend boven het kruis zweefde omdat zijn bedrog geslaagd was. Hij lachte zoals een boeddha lacht: glimlachend, passief. Vanwege de kalmte en rust die Jezus uitstraalt door wat hij weet en doordat hij ons verlicht en zijn kennis geeft.

Jezus een verlichter, een stem, symbool voor het goddelijke, en gnostici zagen Jezus ook als een mens die goddelijk inzicht kreeg bij de doop, toen hij als een boeddha werd. Hij die weet, de Christus.
Orthodoxe christenen nemen dat letterlijk. Als Christus goddelijk was, dan was hij Gods zoon, zijn eniggeboren zoon. Zijn geboorte moest dan ook goddelijk zijn, wat gnostici nogal naïef noemden.

[ Bericht 0% gewijzigd door ExperimentalFrentalMental op 02-02-2009 17:21:02 ]
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  maandag 2 februari 2009 @ 17:03:43 #8
8369 speknek
Another day another slay
pi_65662026
Joh 14:6 Jezus zei: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_65662258
Bedankt voor jullie snelle en nuttige reacties! Met name de post van ExperimentalFrentalMental, wat een lap tekst haha. Ik vind het erg interessant, want dit impliceert dus dat een goede niet-Christen meer kans heeft om eeuwig in de hel te moeten lijden dan een slechte Christen.
quote:
Joh 14:6 Jezus zei: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij.
  maandag 2 februari 2009 @ 17:12:43 #10
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_65662346
quote:
Op maandag 2 februari 2009 16:55 schreef Deliah het volgende:

[..]

Nee.
[..]

Nee.
[..]

Ja.
[..]

Nee.
[..]

Nee.
4 x bron?

Volgens mij staat er vrij duidelijk in de Bijbel dat de enige weg naar verlossing via Jezus is.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  maandag 2 februari 2009 @ 17:16:57 #11
105095 ElectricEye
Je Maintiendrai
pi_65662487
quote:
Op maandag 2 februari 2009 17:12 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

4 x bron?

Volgens mij staat er vrij duidelijk in de Bijbel dat de enige weg naar verlossing via Jezus is.
In de Bijbel staat iets over Paulus. Die was christenen aan het vervolgen toen hij verlost werd. DAARNA werd hij graag christen.

Maar over het algemeen geldt: Ja, je hebt gelijk.
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
pi_65662550
Nu ik er zo over nadenk schiet mij nog een vraag te binnen: is het concept Hemel en Hel ontstaan doordat Eva en Adam uit het paradijs gestuurd werden? Dat ze eigenlijk al in de Hemel leefden maar door de erfzonde verbannen werden naar de Aarde? En dan de Hel er al was omdat voor het ontstaan van de mensheid Satan al met 1/3de van de Engelen (nu dus Demonen) naar de Hel is verbannen.

En het was toch ook zo dat iedereen in de Hel weer 1 zou worden met God in de laatste strijd tussen Goed en Kwaad oid? Sorry ik weet er niet zo heel veel van af haha.
  maandag 2 februari 2009 @ 17:34:33 #13
105095 ElectricEye
Je Maintiendrai
pi_65663064
quote:
Op maandag 2 februari 2009 17:18 schreef Conversatie het volgende:
Nu ik er zo over nadenk schiet mij nog een vraag te binnen: is het concept Hemel en Hel ontstaan doordat Eva en Adam uit het paradijs gestuurd werden? Dat ze eigenlijk al in de Hemel leefden maar door de erfzonde verbannen werden naar de Aarde? En dan de Hel er al was omdat voor het ontstaan van de mensheid Satan al met 1/3de van de Engelen (nu dus Demonen) naar de Hel is verbannen.

En het was toch ook zo dat iedereen in de Hel weer 1 zou worden met God in de laatste strijd tussen Goed en Kwaad oid? Sorry ik weet er niet zo heel veel van af haha.
Ik ben benieuwd of jij überhaupt wel een een Bijbel hebt doorgebladerd. Dit past meer in de boekjes van verzamel-levensbeschouwingen zoals new age oid.

Algemeen christelijk is dat Lucifer en zijn trawanten de macht wilde grijpen, ooit ver voor de Schepping, en dat hij de strijd verloor van God en de goede engelen. Daarop maakte God een folterplaats voor Lucifer en de zijnen en dat is de hel. De hemel is gewoon waar God altijd 'woont'.
Daarna lopen de diverse christelijke stromingen uitéén. Volgens populair Middeleeuws gedachtengoed is de duivel, Lucifer dus, een kwaadaardige snoodaard (rood, horentjes, foute snor, gevorkte tong, bokkenpoten, puntstaart, drietand - je kent het wel) die het erg naar zijn zin heeft in de hel en die niets liever doet dan arme zieltjes erheen slepen.
In het Calvinisme wordt er van uitgegaan dat de duivel idd niets liever doet dan mensen van God afhouden zodat ze met hem naar de hel gaan na het Laatste Oordeel. Maar dat de duivel dus nog niet fysiek in de hel is, alhoewel hij wel weet hoe die eruit ziet en dat hij de dag vreest waarop hij met de zondaren met ziel en lichaam naar die hel toe moet. Calvinisten geloven dus dat de duivel extreem bang is voor de hel en dat als hij bang is, wij dat ook maar beter kunnen zijn.
Daar tussenin zijn nog legio varianten, maar dit zijn denk ik wel uitersten.

Die laatste strijd is verzonnen om de bange mensen nog een beetje gerust te stellen met een verhaal dat de hel geen eeuwige straf is.
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
pi_65664379
Oke bedankt! En ja ik ken de Bijbel enzo wel degelijk, maar er zijn zoveel verschillende opvattingen.
Alleen wat ik me altijd afvraag, je ziel=eeuwig, dus als je naar de Hel gaat (=niet naar de Hemel) lijdt je dus voor altijd pijn?
pi_65664619
quote:
Op maandag 2 februari 2009 16:50 schreef Conversatie het volgende:
Is het werkelijk zo dat als je Christen bent je naar de Hemel gaat, en als je niet-Christen bent naar de Hel?
Nee.
quote:
Jezus is gestorven voor onze zonden, maar die worden dan alleen vergeven bij Christenen toch?
Nee.
quote:
-Jezus is gestorven aan het kruis om onze zonden te vergeven
Ja.
quote:
-Als je Christen wordt/bent zijn je zonden dus vergeven en kom je sowieso in de hemel, wat je ook gedaan hebt.
Nee.
quote:
-Als je geen Christen bent zijn je zonden niet vergeven, en kom je sowieso in de hel, wat je ook gedaan hebt.
Nee.

"De brief aan de Romeinen: Hoofdstuk 2:
[6] God beloont ieder mens naar zijn daden. [7] Aan wie het goede doet en daarin volhardt, aan wie glorie, eer en onsterfelijkheid zoekt, schenkt hij het eeuwige leven. [8] Maar wie handelt uit geldingsdrang, de waarheid niet eerbiedigt en zich laat leiden door onrecht, straft hij met zijn toorn en woede. [9] Iedereen die het slechte doet wacht leed en ellende, de Joden in de eerste plaats, maar ook de andere volken. [10] Iedereen die het goede doet wacht glorie, eer en vrede, de Joden in de eerste plaats, maar ook de andere volken. [11] God maakt geen onderscheid.
[12] Allen die gezondigd hebben zonder de wet te kennen, zullen ook zonder de wet verloren gaan; en allen die gezondigd hebben terwijl ze de wet wel kennen, zullen door de wet worden veroordeeld. [13] Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft. [14] Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. [15] Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. [16] Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is."
  maandag 2 februari 2009 @ 19:12:39 #16
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_65666386
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  maandag 2 februari 2009 @ 19:49:46 #17
8369 speknek
Another day another slay
pi_65667999
Een kutstrip, natuurlijk, maar met een hele goede bron:
quote:
Joh. 3:36 Wie in de Zoon gelooft heeft eeuwig leven, wie de Zoon niet wil gehoorzamen zal dat leven niet kennen; integendeel, Gods toorn blijft op hem rusten.’
pi_65668384
@ Deliah, kap eens met dat eentonige 1word replies.
pi_65668949
quote:
Op maandag 2 februari 2009 17:03 schreef speknek het volgende:
Er staat niet dat dit tijdens het leven van een mens moet gebeuren.
pi_65669141
quote:
Op maandag 2 februari 2009 19:49 schreef speknek het volgende:
Een kutstrip, natuurlijk, maar met een hele goede bron:
[..]

Dus mensen die er kennis van hebben en deze verwerpen komen in de hel, mensen die geen kennis hebben en dus ook geen christen zijn komen niet in de hel vanwege hun niet-christen zijn.
pi_65669175
quote:
Op maandag 2 februari 2009 19:58 schreef Triggershot het volgende:
@ Deliah, kap eens met dat eentonige 1word replies.
Ik heb mn bericht al gewist, ben je wel tevreden met een citaat: iedereen kan toch zelf wel lezen?
  maandag 2 februari 2009 @ 20:20:53 #22
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_65669348
Volgens mij is de hel een plek waar god niet is. Dus al zou je in die hel ineens berouw tonen heb je gewoon pech. Hij hoort je toch niet.

Als het wel zo zou zijn dan is dat een makkelijke deal. Ik wil wedden dat die vreselijke hel genoeg motiverend is om mensen zover te krijgen dat ze toch nog jezus als hun persoonlijke redder kiezen.

Dus of de hel is leeg en de hemel zit vol of andersom. Maar geen tussenweg.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_65669432
quote:
Op maandag 2 februari 2009 20:20 schreef SpecialK het volgende:
Volgens mij is de hel een plek waar god niet is. Dus al zou je in die hel ineens berouw tonen heb je gewoon pech. Hij hoort je toch niet.

Als het wel zo zou zijn dan is dat een makkelijke deal. Ik wil wedden dat die vreselijke hel genoeg motiverend is om mensen zover te krijgen dat ze toch nog jezus als hun persoonlijke redder kiezen.

Dus of de hel is leeg en de hemel zit vol of andersom. Maar geen tussenweg.
Ga je direct naar de hel (volgens de bijbel)?
  maandag 2 februari 2009 @ 20:24:04 #24
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_65669504
quote:
Op maandag 2 februari 2009 20:22 schreef Deliah het volgende:

[..]

Ga je direct naar de hel (volgens de bijbel)?
Nee je wordt eerst beoordeeld door god, jezus christus etc...
pi_65669591
quote:
A thermodynamics professor had written a take home exam for his
graduate students. It had one question:

Is hell exothermic or endothermic? Support your answer with a proof.

Most of the students wrote proofs of their beliefs using Boyle's Law or
some variant. One student, however wrote the following:

First, we postulate that if souls exist, then they must have some mass.
If they do, then a mole of souls can also have a mass. So, at what rate
are souls moving into hell and at what rate are souls leaving? I think
that we can safely assume that once a soul gets to hell, it will not
leave. Therefore, no souls are leaving. As for souls entering hell,
lets look at the different religions that exist in the world today.
Some of these religions state that if you are not a member of their
religion, you will go to hell. Since there are more than one of these
religions and people do not belong to more than one religion, we can
project that all people and all souls go to hell. With birth and death
rates as they are, we can expect the number of souls in hell to increase
exponentially. Now, we look at the rate of change in volume in hell.
Boyle's Law states that in order for the temperature and pressure in hell
to stay the same, the ratio of the mass of souls and volume needs to stay
constant.

#1 So, if hell is expanding at a slower rate than the rate at which
souls enter hell, then the temperature and pressure in hell will
increase until all hell breaks loose.

#2 Of course, if hell is expanding at a rate faster than the increase of
souls in hell, then the temperature and pressure will drop until hell
freezes over.

So which is it?

If we accept the postulate given to me by Teresa during my freshman year that, "it will be a cold day in Hell before I sleep with you," and take into account the fact that I slept with her last night, then number 2 must be true, and thus I am sure that Hell is exothermic and has already frozen over.

The corollary of this theory is that since Hell has frozen over, it follows that it is not accepting any more souls and is therefore, extinct...leaving only heaven thereby proving the existence of a divine being which explains why last night Teresa kept shouting 'Oh my God.'

The student got the only A.
Het heeft niks met dit topic te maken, maar ik blijf hem goed vinden
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')